Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 135 / Bezoekers Vandaag: 7895
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Projectje: Vertrektijdenbord met een Raspberry PI + mini TFT scherm en koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

richardw

12 berichten

Geplaatst - 14 feb 2017 :  23:10:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Als onderdeel van mijn "Omgeving Epinal in spoor N" heb ik een vertrektijdenbord gemaakt dat werkt met real-time data uit Koploper. Het bestaat uit een klein TFT schermpje, aangesloten op een Raspberry PI. Deze Raspberry leest live-logbestand van Koploper uit en op basis van deze gegevens wordt het scherm bijgewerkt (inspiratie door het programma 'Omroeper'.

Op de baan rijden nu 5 treinen op 6 vaste routes (2 treinen rijden dezelfde route), waarbij uiteraard ook wat vrachtverkeer mee rijdt ('Niet instappen!'). Ik heb een filmpje gemaakt waarin het geheel werkend te zien is. In het filmpje stoppen niet alle treinen op het station, dit is inmiddels in Koploper opgelost. https://youtu.be/egPBDnV27H8

De beHUIZing is op maat gemaakt, getekend in Tinkercad en geprint met een Ultimaker 3.

De volgende stap is het geschikt maken van de software voor de 2 andere stations, zodat op ieder station een vertrektijdenbord kan komen te staan.

Als er interesse is kan ik een 'howto' schrijven, laat maar weten. Kennis van Python en Linux is een pré.

Gebruikt:
Ecos
Koploper 9.1
Raspberry PI
Python
Sainsmart compatible TFT scherm 160x128 pixels



Richard

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 15 feb 2017 :  20:41:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Het ziet er erg leuk uit. Ik heb op dit moment nog geen plannen voor een vertrektijdenbord, maar wie weet op de nieuwe baan.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 16 feb 2017 :  18:10:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Ziet er erg leuk uit. Ik ben wel geinteresseerd in een beschrijving van je project. Vooral 's winters heb ik zat tijd om eea te bestuderen. Mogelijk komt er dan zoiets op mijn nieuwe hoofdstation.
Ik ben benieuwd.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

richardw

12 Posts

Geplaatst - 21 feb 2017 :  00:32:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Beiden dank! Ik ben nog even bezig om het projectje zo te maken dat het ook op een andere baan makkelijker te gebruiken is, als dit zover is en de tijd is beschikbaar dan zal ik een beschrijving maken.

Wat is nu mogelijk?
- Weergeven binnenkomende en vertrekkende treinen van vaste routes (met animatie), gebaseerd op Koploperinfo.
- Meerdere stations (op 1 display, wisselen met toets). Uiteraard kan de software ook op meerdere PI's geïnstalleerd worden, dan heeft ieder scherm zijn eigen station. Dit laatste wil ik zelf graag, onderdelen zijn in bestelling.
- Gebruik als billboard als er geen treinen verwacht worden met zowel stilstaande beelden als mpg (1) filmpjes (met geluid).

To Do:
- De software reageert op berichten uit Koploper via een tussenbestand. De codering van de berichten zit nu nog in de software zelf, deze komt nog in een ini-file.
- De stand van de treinen wordt bij afsluiten niet opgeslagen, dus bij opstarten moet steeds handmatig aangegeven worden welke trein waar staat. Dat is niet handig.
- Stationsgeluiden. Weet nog niet precies wat en hoe, een omroep(st)er met stationsgeluiden op de achtergrond lijkt me wel wat. Uiteraard zijn de berichten dan afgestemd op dat wat er op dat moment op het station gebeurt.
Ga naar bovenaan de pagina

richardw

12 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2017 :  01:20:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Intussen weer een paar stappen verder, ik heb de voortgang opgenomen in een draadje op beneluxspoor.net, het uitlezen en verwerken van Koplopergegevens werkt en dit is de reden dat ik ook op dit forum een melding had gemaakt. Verdere ontwikkelingen zijn dan waarschijnlijk teveel 'off-topic'. Wanneer het projectje klaar is (als dat überhaupt mogelijk is met deze hobby) dan zal ik het eindresultaat nog een keer posten om het draadje af te sluiten.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72984

Groet,
Richard
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2017 :  14:40:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Ik zal je draadje op BNLS verder volgen. Veel plezier verder met je ontwikkelingen.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

richardw

12 Posts

Geplaatst - 04 apr 2017 :  11:07:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Het project is nu zover dat het voor anderen ook te gebruiken is, inmiddels draait het op mijn eigen 'Epinal' omgeving. Een demo van de opstelling is te zien via:

https://www.youtube.com/watch?v=uKxSS2n2wTI



Dit allemaal dankzij de mogelijkheid van Koploper om gebeurtenissen op de baan te loggen in een logbestand. Een ander (betaalbaar) pakket kan dit volgens mij niet... toch maar weer fijn dat Koploper bestaat!

Het project is 'open-source', dwz dat iedereen er gebruik van kan maken én het kan verbeteren. Zowel de source-code als een Wiki zijn te vinden op GitHub:

Wiki:
https://github.com/rwmodeltrain/departure-board/wiki

Sources:
https://github.com/rwmodeltrain/departure-board

De laatste versie van de code is op GitHub te vinden.

Groet,
Richard
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina