Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 124 / Bezoekers Vandaag: 5743
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 519
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Alternatieve blokken vaste treinroute
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

walter delmee

Netherlands
51 berichten

Geplaatst - 15 jan 2017 :  13:53:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Voor mijn vaste treinroute (grindtrein), rijdt ik van blok 15 naar blok 20 over blok 17 of blok 16, hier wil ik blok 18/19 aan toevoegen. (stationssituatie) Zie back-up file.

In de helpfile staat deze situatie beschreven, o.a. door het slepen van de bewuste blokken, in onderhouden vaste treinroute. Helaas lukt het mij niet dit werkend te krijgen.
Wat doe ik fout?

kan er iemand meekijken in mijn back-up?

Alvast vriendelijk bedankt.

Groeten Walter Delmee



Download Attachment: zolderbaan_20170114_191359.bck
968,34 KB

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 jan 2017 :  14:36:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik vrees dat dit niet gaat lukken.
Een alternatief blok moet in hetzelfde blok starten en eindigen.
Een combinatie van blokken kun je daar niet ingeven.
Is mij tenminste nooit gelukt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

walter delmee

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 15 jan 2017 :  14:57:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Onderstaande staat bij de helpfile (het lukt mij niet om het plaatje erbij te krijgen).

Alternatieve blokken
De alternatieve blokken vragen om een kleine uitleg. Het is niet zo dat er willekeurig alternatieve blokken kunnen worden vastgelegd. Kijk naar het volgende plaatje:

In een deel van de vaste treinroute is de volgorde van de blokken 1, 2, 6 en 7. De blokken 3/4 en 5 zijn andere sporen van het station. Het kan geen kwaad om als alternatief voor blok 2 een van de blokken 3/4 of 5 te gebruiken. Om dit te kunnen kiezen in onderhouden van de gegevens in blok 2 moet blok 1 het vorige blok zijn en blok 6 moet het volgende blok zijn. Als deze sporen slechts in één richting bereden zouden kunnen worden, dan mag je volgens de algemene regels van de vaste treinroute blok 6 weglaten. Doe je dit, dan kun je helaas geen alternatieve blokken selecteren bij blok 2. Na blok 2 moet dus echt blok 6 worden ingevuld in de vaste treinroute. De volgorde waarop de alternatieve blokken worden gekozen, kun je hier zelf instellen. De blokken kun je verslepen in het vak van de alternatieve blokken en op deze manier een andere volgorde maken. Alleen de volgorde van de geselecteerde blokken blijft bewaard.


Als ik het goed heb zou dit m.i. mogelijk moeten zijn volgens bovenstaande tekst.

Groet Walter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 jan 2017 :  15:22:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dat lukt alleen als je de route in blok 20 laat eindigen. Dan kun je van 15 kiezen voor de andere blokken die er naast liggen, en die eindigen dan allemaal in blok 20. Nu eindigt de route in 17, en je kunt hem niet alternatief laten eindigen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

walter delmee

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 15 jan 2017 :  18:05:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Route op blok 20 laten eindigen. Echter niet met het gewenste resultaat.
Vanaf blok 15 kan ik natuurlijk eerst blok 18 selecteren , 19 als vervolg blok , dan blok 20 om mee te eindigen. Bij blok 18 kan ik als alternatief blok 16 en blok 17 selecteren. Echter krijg dan de melding dat er vanuit blok 15 via 16 niet naar 19 gereden kan worden. (dit klopt natuurlijk)Vanuit blok 16 dan wel 17 gaat men direct naar het eindblok 20 wat ook de bedoeling is.

Hoe nu verder?

Download Attachment: image002.jpg
43,16 KB

Gr. Walter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 jan 2017 :  21:43:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Walter,

Had blok 19 even over het hoofd gezien, wat je wil gaat niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 jan 2017 :  21:44:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij zit hier de crux:
quote:
Om dit te kunnen kiezen in onderhouden van de gegevens in blok 2 moet blok 1 het vorige blok zijn en blok 6 moet het volgende blok zijn


Hij vergeet te zeggen dat 3/4 dus niet aan die eis voldoet. Hij springt direct verder op het niet nodig zijn van blok6 als je geen alternatieve blokken wil.

Niet het meest pedagogische stukje van de help vind ik persoonlijk.

Ik blijf hier wel verder lezen, ik zou het ook graag kunnen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

walter delmee

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 15 jan 2017 :  22:24:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Theo,

Jammer dat het zo niet kan. Er zou een mogelijkheid moeten zijn in deze situatie dat je dan in dit geval blok 18 en 19 zou moeten kunnen koppelen tot een alternatief blok.

Ik ga nog maar even puzzelen of er niets anders uit Koploper gehaald kan worden om zoiets te bewerkstelligen.

Bedankt zover.

Gr. Walter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 jan 2017 :  23:10:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Walter die mogelijkheid, is er natuurlijk,

de vaste route laat je in blok 15 beeindigen, en koploper zoekt dan zelf uit of hij naar 16,17,of 18 gaat, en in blok 20 start je die vaste route weer tot 15. Eventueel sluit je voor de grindtrein de blokken 38,39,40 uit, en klaar is klaartje.

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

walter delmee

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 16 jan 2017 :  19:44:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Super oplossing ik ga ermee aan de slag.

Gr. Walter
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina