Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 169 / Bezoekers Vandaag: 2140
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 514
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Draaischijf laten wachten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

AntonV

Netherlands
9 berichten

Geplaatst - 13 jan 2017 :  16:32:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Sinds kort hebben we een digitale draaischijf op de baan, en met behulp van diverse handleidingen en dit forum kan ik deze nu perfect bedienen vanuit Koploper. Ook het automatisch rijden naar de draaischijf gaat goed. Het doorrijden in cm had per loc echter nog wel wat fine-tuning nodig.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop, is als een trein via de draaischijf naar een ander blok moet. De draaischijf draait dan naar het goede spoor, en geeft tijdens het draaien een bezetmelding. Zodra de draaischijf goed staat rijdt de loc de brug op, maar dan begint de schijf alweer te draaien voordat de loc stilstaat. Zie ik hierbij ergens een instelling over het hoofd? De database heb ik als bijlage toegevoegd.

Voor de volledigheid: Ik rijdt met een Multimaus en de bezetmelders zijn type s88SD16-n van RoSoft. De Fleischmann 6154C draaischijf is voorzien van een DSD2010 decoder. De hele brug is één bezetmeldpunt (69.6).

Dit is trouwens mijn eerste bericht op het forum, ik hoop dat het in de juiste categorie staat.

Download Attachment: Neustadt.bck
103,31 KB

Groeten,
Anton

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 13 jan 2017 :  22:11:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Anton,

Ik heb wat aanpassingen gedaan in je database, kijk er eerst maar naar.

Download Attachment: 2017113162556.bck
109,35 KB

Mvg Piet
Ga naar bovenaan de pagina

AntonV

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 13 jan 2017 :  23:04:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Bedankt voor je reactie. Ik zag dat je o.a. de aansluitingen op de draaischijf had veranderd. Dat was ik nog vergeten te melden, in werkelijkheid zijn er meer aansluitingen dan zoals getekend in het baanplan. Er zijn nog een paar korte opstelsporen die (nog) geen bezetmelding hebben. Het hele baanplan moet hertekend worden om die sporen ertussen te krijgen. De draaischijf draaide al wel naar de juiste sporen.

Groeten,
Anton
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 14 jan 2017 :  10:16:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Anton,

Gaat de schijf al draaien, als de lok er nog niet helemaal op staat.

Mvg Piet.
Ga naar bovenaan de pagina

AntonV

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 14 jan 2017 :  10:51:44  Toon profiel  Reageer met citaat
De schijf begint inderdaad al te draaien, terwijl de loc er nog niet helemaal op staat. Zolang een loc alleen naar de draaischijf rijdt gaat het wel goed, bijvoorbeeld van blok 19 naar 18 (draaischijf). Ook het doorrijden in cm gaat dan goed.

Zodra ik echter de opdracht geef om van bijvoorbeeld blok 19 naar 23 te gaan, stopt de draaischijf keurig bij spoor 19, maar al vrij snel daarna gaat hij naar spoor 23. De loc heeft dan geen kans gehad om helemaal door te rijden naar het einde van de brug.

Ik heb ook nog geprobeerd om het vrijkomen van de bezetmelders van de aanrijsporen te gebruiken als melder voor de brug. Maar dan gaat het doorrijden op de brug niet goed.

Groeten,
Anton
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 14 jan 2017 :  11:40:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Anton,

Is blok 23 in zijn geheel een bezetmelder, zo ja breng de melder naar achteren.

Mvg Piet
Ga naar bovenaan de pagina

AntonV

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 14 jan 2017 :  17:44:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Blok 23, 24 en 25 hebben elk inderdaad één melder. Vanmiddag heb ik getest of treinen wel van 19 naar 18 of 20 etc. kunnen rijden, dat gaat goed. Die blokken hebben elk een inrij- en stopmelder.

Het zou dus inderdaad aan de bezetmelder kunnen liggen. Ik kan alleen niet bedenken hoe dit van invloed kan zijn op de draaischijf. De loc komt niet eens halverwege de brug, laat staan het tegenoverliggende blok.

Vanmiddag ging het trouwens een paar keer wel goed, vreemd.

Groeten,
Anton
Ga naar bovenaan de pagina

AntonV

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 14 jan 2017 :  20:38:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor het meedenken, die draaisimulatie had ik inderdaad niet aangepast. De decoder geeft via s88 wel een terugmelding wanneer de schijf draait, zolang dat het geval is geeft Koploper aan dat deze bezet is.

Het probleem waar ik nu mee zit, is dat de locomotief halverwege de brug stil blijft staan, en dat de schijf vervolgens begint te draaien naar het bestemmingsblok. Als een locomotief het draaischijfblok als eindbestemming heeft, rijdt deze wel netjes door tot het einde van de brug.

Groeten,
Anton
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 15 jan 2017 :  13:36:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Anton,

Zelf heb ik voor de besturing van mijn draaischijf, de draai15 kaart. Kan nu even niet in Koploper kijken omdat ik een weekendje weg ben. Maar, de logica dicteert dat als een loc een blok binenkomt, en start met afremmen, door Koploper, indien er verder geen wachttijd is ingesteld, eventuele wissels richting een vervolgblok alvast gezet worden.

Koploper ziet de draaischijf eigenlijk als een wissel. Voor nu kan ik alleen bedenken, omdat het gaat om draaien voordat de loc stilstaat, dat je simpel een wachttijd in je draaischijfblok, de brug dus, instelt voor elk treintype/blok. Als die wachttijd afgelopen is, dan pas zal Koploper de wissel stellen, oftewel, de draaischijf starten.

Overigens is bij mij de tip om de virtuele snelheid die je kunt instellen bij draaischijf eigenschappen wel van belang. Ik heb deze zodanig ingesteld dat die gelijk opgaat met het draaischijfvenster. Is deze afwijkend, dan heb je de kans dat de loc al gaat rijden terwijl de schijf nog niet gestopt is bij het aansluitende spoor.
Een kwestie van trial en error geweest, maar in feite speel je dan met wachtijden en de virtuele snelheid instellingen om eea mooi te laten verlopen.

Dat bij jou de loc wel netjes uitrijdt op de brug, als er geen vervolg blok is, is natuurlijk logisch. Immers de schijf hoeft ook niet ergens heen te draaien.

Mvrgrt,

Jan

Ps, uiteraard geldt wat ik nu schrijf voor die draai15 kaart. Of dat bij jou anders werkt, zeker mbt tot de werkelijke snelheid en de virtuele weet ik niet zeker.
Ga naar bovenaan de pagina

AntonV

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 15 jan 2017 :  19:59:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals Piet voorstelde, zijn de stopmelders in de locloods (23, 24 en 25) nu naar achteren verplaatst. Deze sporen hebben nu ook elk twee melders. Totdat er een extra s88SD16-n bijkomt heb ik maar een opstelspoor opgeofferd. Het stoppen in de locloods gaat beter, maar het draaiprobleem is hiermee helaas niet opgelost.

Ik heb de draaisimulatie aangepast zodat deze nu ongeveer gelijk loopt met de werkelijkheid, maar ook hier geen verschil. De status "bezet" in Koploper komt sowieso rechtstreeks uit de draaischijfdecoder via s88.

Jan had het over een wachttijd in het draaischijfblok, ik heb nu ingesteld dat treinen met het type "locomotief" altijd minimaal 15 seconden moeten wachten. Dit wordt blijkbaar genegeerd als de draaischijf daarna naar een ander spoor moet...

Tot slot heb ik nook nog geprobeerd om twee melders op de brug te gebruiken. De eerste melder is de brug zelf, de tweede het vrijkomen van het aanrijspoor. Dit werkt in principe wel goed. De draaischijf begint nog steeds al vrij snel weer te draaien, maar de hele loc staat tenminste op de brug. Echter, als een loc net even geen contact maakt met de rails (bijv. door slechte stroomafname) denkt koploper dat de brug al is bereikt.

Ondanks de vele mogelijkheden ziet het ernaar uit dat ik de draaischijf in twee stappen zal moeten bedienen.

Groeten,
Anton
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 15 jan 2017 :  21:47:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Anton,

Zojuist even gekeken naar mijn eigen database bij de instellingen draaischijf, de wachttijden in het draaischijfblok. Het enige wat ik kan zeggen is dat de wachttijd in blok, waar ik over schreef, bij mij slechts twee seconden is. Dus daar zal het niet in zitten. Omdat mijn besturing van de schijf geheel anders gaat is die alvast niet te vergelijken. Verder zie ik geen rare dingen, bezetmelder voor brug etc., alles heb ik ook zo gedefinieerd. Enkel gebruik ik een lichtsluis in het midden van de brug. Maar ook daarmee wacht de schijf netjes, en ook dan rijden langere locs toch rustig een x aantal centimeters door. De schijf gaat pas na verloop draaien. Ik zou het dus verder niet weten, helaas..

Mvrgrt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Theo51

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 15 jan 2017 :  22:20:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Anton, ik weet het niet zeker, maar probeer eens de stopmelder op de draaischijf te vervangen door doorrijden in cm. Maak het aantal cm 1 tot 2 cm minder als de lengte van de brug. De schijf reageert nu direct op de bezetmelder. Dit moet je wel doen vanuit elk blok, dus 19 t/m 25.
Bij mij werkt dat. Succes.

M.vr.gr.

Theo
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 16 jan 2017 :  13:31:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Ik neem aan dat je bedoelt om bij de stopmelder op de draaichijf een aantal cm doorrijden in te stellen, niet om de hele bezetmelder weg te laten. Dan heb je namelijk geen bezetmelding meer op je draaischijf.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

AntonV

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 16 jan 2017 :  22:53:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik de bezetmelder op de brug zelf, het vrijkomen van de bezetmelder op het aanrijspoor werkt voor mij niet betrouwbaar genoeg. Als er maar even geen contact is, denkt Koploper dat het einde al is bereikt. Vooral met de stoomloc had ik hier problemen mee.

Voor het doorrijden in cm heb ik nu een afstand ingevuld bij eigenschappen van de draaischijf. Vanaf het begin van de brug (= begin melder) tot het midden, volgens de handleiding zou Koploper dan zelf rekening houden met de lengte van de loc. De locs stoppen dan ook ongeveer goed. Hier en daar moet er per loc nog wat worden gecorrigeerd bij aanvulling blokgegevens.

Ik ben er trouwens achter gekomen dat het probleem zich niet voordoet als locs moeten keren op de draaischijf. Zodra een loc moet keren, bijvoorbeeld van blok 24 naar 25, rijdt deze wel door tot het einde van de brug. De draaischijf wacht dan even, draait naar het goede spoor en de loc rijdt er weer af. Als ik van blok 25 naar bijvoorbeeld 19 wil rijden, blijft de loc al na paar cm stil staan, en begint de brug te draaien.

Groeten,
Anton

Bewerkt door AntonV op 17 jan 2017 08:02:43
Ga naar bovenaan de pagina

AntonV

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 19 jan 2017 :  16:12:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Tot nu was ik de draaischijf aan het testen in "Rijden volgens bestemming" stand. Per toeval ontdekte ik dat alle problemen verdwijnen met "Automatisch rijden". Opeens rijden de treinen dan wel door tot het einde van de brug, om vervolgens de ingestelde tijd af te wachten. Ook het rijden van routes gaat gewoon goed.

Koploper zal zelf de draaischijf dus niet laten draaien, als de loc er nog niet helemaal op staat. Het enige waar ik nog rekening mee moet houden, is dat ik met rijden volgens bestemming niet een blok voorbij de draaischijf selecteer. In plaats daarvan moet ik de draaischijf zelf even als "tussen" bestemming aangeven.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Anton
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 20 jan 2017 :  13:11:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Anton,

Waarom gebruik je 'Rijden volgens bestemming'? Met 'Automatisch rijden' wordt alles netjes voor je geregeld door Koploper, zoals je zelf ook hebt gezien.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

AntonV

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 20 jan 2017 :  15:51:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Normaal gesproken gebruik ik ook automatisch rijden. Het rijden volgens bestemming gebruik ik om treinen even naar een specifiek blok te sturen, zonder dat Koploper daarna wat anders gaat doen. Bijvoorbeeld om het doorrijden in cm op de draaischijf te testen en in te stellen.

Groeten,
Anton
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 21 jan 2017 :  22:26:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Anton,

Uit je verhaal maak ik op dat je het rijden volgens bestemming via het daarvoor bestemde icoon (Ctrl+F7) doet. Is dat correct?
Anders kun je je loc ook naar een bepaald blok dirigeren door, als de loc rijdt, het betreffende bloksymbool met het adres van de loc erin naar het blok te slepen waar de lok naartoe wilt laten rijden.
Koploper maakt dan een eenmalige vaste route aan die de loc naar het gekozen blok brengt. Dat gebeurt dan gewoon onder het automatisch rijden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina