Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 377 / Bezoekers Vandaag: 3140
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 bezetmelders- loconet?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

n-spoorder ed

Netherlands
44 berichten

Geplaatst - 10 jan 2017 :  13:53:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,

na 2 jaar meld ik me weer aan met een vraag waar ik nog niet uitkom.
Even een kleine voor geschiedenis, heb een schaduw station gemaakt met 5 opstelsporen en een keerlus om rond te rijden, alles ingesteld zoals wachttijd eerste 3 sporen voor de lange treinen en 2 voor korte treinen alles prima werkend geen enkelprobleem.

Ben vorig jaar begonnen met de bovenbouw naar het station en afgesloten met een tijdelijke keerlus om rond te rijden. De elektronica heb ik moeten verplaatsen van links boven op de baan naar een nieuwe plaats op de voorkant van de tafel en de bedrading opnieuw aangesloten. ben gegaan van 10 blokken naar 17 blokken en alles aangesloten als in de vorige gedeelte.

Het probleem.
Zet ik een lok op de baan open rijwindows en sleep de trein naar het blok blok wordt geel en trein nummer wordt vermeld en een blok vooruit wordt gereserveerd in rijwindows het blauwe pijltje aan geklikt en de trein start naar het volgende blok de trein rijd verder maar de lijnen doen niets blijf in het blok geel waar de trein niet meer is.
Ben al enkele weken bezig met opzoeken in het forum over bezetmelder problemen maar kan hier niets uithalen wat mij verder brengt.
Met de test in koploper kan ik alle 18 wissels schakelen of laten schakelen geen probleem maar niet de bezetmelders, de aansluiting na gelopen. Bezetmelders in koploper staat van 1.01 tot 4.16 dus 4 bezetmelders uitlezen. Ik kom hier niet meer uit zonder hulp.

Met vriendelijke groet Ed
Lid van de DMV (Delfse Modelbouw Vereniging) op de club werken we met dinamo en wisten hier ook geen antwoord op.

Download Attachment: baaned_20161104_163339.bck
54,23 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 jan 2017 :  14:05:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ed,

Je kunt beginnen met de communicatie logging aan te zetten en te kijken of je bezetmeldingen binnenkomen.
Verder is het wel zo handig als je aangeeft welke bezetmeld modules je gebruikt. Ook dat kan bijdragen tot een oplossing.
Of je melders wel of niet werken kunnen wij zo niet aan je database zien, wij hebben hier jouw hardware niet beschikbaar.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 jan 2017 :  14:14:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Ed,

Maar misschien is het een goed plan om eerst de database goed en volledig in te vullen, als ik hem nu in testmode laat werken zie ik heel veel vreemde dingen gebeuren, zoals het verkleuren van lijntje waar de loc helemaal niet is, en op handmatig overgaan, omdat de onderliggende tabbladen niet zijn ingevuld, en zo zal er nog wel meer aan mankeren op dit moment.

Stap 1 is het controleren of de meldingen binnen komen en of die overeenkomen met de plaats en dus bij de eigenschappen van het blok.
Dan de database in testmode laten werken met 1 loc op de virtuele baan en kijken of alles werkt en blijft werken. Dan de baan live testen met 1 loc.

Ook zou ik even al de variabele treinroutes wissen, nu heb je een baan gemaakt waar niets meer op kan en mag doorrijden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 10 jan 2017 14:20:19
Ga naar bovenaan de pagina

n-spoorder ed

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 11 jan 2017 :  13:59:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
bedankt voor je snelle reactie maar er is iets fout gegaan, je een oude bck gehad de datum van de pc klopte niet meer. Ik stuur je een nieuwe. Heb het net nog getest in de test stand en de treinen rijden de hele baan rond incl. de kleur lijnen en de wachttijden bij het schaduw station.

Ik gebruik de S88SD16-n, S88LN en de WDD allen van Wim Ros.

Wat betreft de communicatie loggin moet ik nog uitzoeken hoe het werkt nog niet eerder gebruikt.

Mvg en sorry voor het ongemak
Ed
Ga naar bovenaan de pagina

n-spoorder ed

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 11 jan 2017 :  16:00:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zie bck is niet over gekomen. Probeer het op nieuw.


Download Attachment: baaned.bck
57,83 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 jan 2017 :  23:24:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ed Jou antwoord met back-up hangt aan een ander draadje.

Iets van intellibox-basic koppelen....

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 11 jan 2017 23:24:41
Ga naar bovenaan de pagina

n-spoorder ed

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 12 jan 2017 :  00:09:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Het was een fout, een oud bericht uit 2014 dat allang is afgehandeld. Ik zag het ook maar wist niet hoe ik dit weg kon halen.

Mvg Ed
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 jan 2017 :  12:06:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maar Ed, zijn er nu al test resultaten? Zo veel tijd vergt dat toch niet. Je hebt binnen enkele seconden resultaat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

n-spoorder ed

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 13 jan 2017 :  00:20:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim, kon het vandaag niet testen werd vanochtend op geroepen om een collega te vervangen die ziek is. Ik ben wel met pensioen maar in noot gevallen oproepbaar dus vandaag gewerkt tot 17.30 uur.
Heb dinsdag de login getest maar de uitslag was een blanco melding
er stond niets op. Ga het morgen (straks) nog een keer proberen.
Heb je mijn laatste bck nog gezien? en gezien dat alles wel werkt in de demo.
Mvg
Ed
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 13 jan 2017 :  09:40:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door n-spoorder ed
Heb dinsdag de login getest maar de uitslag was een blanco melding
er stond niets op.


Heb je dan wel aangevinkt dat je de binnenkomende bezetmeldingen wilt zien in de logging?


Gr.
Eric

Download Attachment: bezetmelding.jpg
84,29 KB
Ga naar bovenaan de pagina

n-spoorder ed

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 13 jan 2017 :  16:09:57  Toon profiel  Reageer met citaat
halo Wim en Eric,

Heb de test uitgevoerd de trein een stuk op de baan laten rijden. In de rijwindows km en dag tellen werkten, huidige en volgend blok blijven op 6 en 7 staan en blijft op automatisch rijden.

De login de eerste keer kreeg ik 3 meldingen onder elkaar met 1 2 3 daar achter stond een lang nummer en daarna markering. heb die gewist en nog een keer gereden geen melding in de login en nog 3x met het zelfde resultaat dus blanco???

Mvg Ed
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 13 jan 2017 :  16:22:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ed,

Wim schrijft al eerder dat er vreemde dingen in je database gebeuren doordat nog niet alles goed ingevuld is.
Dan heeft automatisch rijden totaal geen zin.
Eerst zorgen dat alles handmatig goed werkt en signalen binnen komen. Dan pas verder gaan met automatisch rijden.

Wat je als eerste kan doen is de loc in een blok zetten en handmatig stap voor stap door je blokken rijden en kijken welke bezetmelding er actief worden.
Komen die da overeen met wat je ingevuld hebt?
Pas als dat allemaal goed is ga je een stap verder.
Heb je database nog niet goed bekeken en weet ook niet of je al wisselstraten hebt ingevuld. Zo ja check die dan ook allemaal of die compleet zien en de wissels in de juiste stand geschakeld worden. Zo niet eerst dit alles corrigeren / toevoegen.

Dan pas kan je eens gaan denken aan automatisch rijden.

Oftewel, eerst leren lopen en dan pas de marathon gaan lopen.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

n-spoorder ed

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 13 jan 2017 :  16:53:37  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi Eric, dank voor je bericht. Ik had Wim een verkeerde bck gestuurd als de laatste neemt kan je zien en de test dat de trein de baan helemaal rond rijd en dat de kleur lijnen mee gaan en stopt bij het schaduw station incl. wachttijd, heb er nog een 2e trein bij gezet en in de demo rijden ze hun rondjes bezet melder punten lichten op dus in demo versie moet het goed rijden. Ik stuur je bck toe.

Mvg
Ed

Download Attachment: baaned.bck
57,83 KB
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 13 jan 2017 :  20:06:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zal morgen ook eens in je database kijken.

Dat het in demo mode op zich goed lijkt te werken is niet zo gek.
Dan genereert Koploper zelf de bezetmeldingen. En wel in de volgorde zoals ze aangegeven staan in de blokken.
Dat wil nog niet zeggen dat het in werkelijkheid ook zal werken.
Dan reageert Koploper op de echte binnenkomende bezetmeldingen.
En als die in een andere volgorde binnen komen dan in de blokken is aangegeven zal Koploper ergens de draad kwijt raken.

Dus is het zaak om eerst goed uit te testen of wat je aangegeven hebt in de blokken ook fysiek zo in je baan zit en ook binnen komen.
En de enige die dat met zekerheid kan zeggen ben jij zelf door dit te testen

Succes.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

n-spoorder ed

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 16 jan 2017 :  12:28:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Eric,

Hebben jullie de goede database nog ingezien ik hoor er niets over? De bezetmelders staan aansluitend op elkaar volgens de rijrichting kan er niets vreemds aan vinden.
Ik heb een vermoeden dat het kan liggen aan de aansluiting van loco net, ik heb alles verplaats van op de baan naar voor de baan en opnieuw aangesloten mogelijk zit er ergens een fout in maar kan deze niet vinden en heb er ook geen schema van. De kroonsteen van de S88LN
op de digitale spanning van de ringleiding, kabel van de S88LN naar de intellibox en een kabel naar de bezetmelders en de kabels door gelust naar de 4 bezetmelders. De S88LN op nieuw geprogrammeerd knopje ingedrukt ledje knippert snel toets 1
van de IB ingedrukt ledje knippert nog sneller daarna 64 in getikt en ledje knippert weer langzaam dan zou het moeten werken maar helaas.

Mvg
Ed
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 16 jan 2017 :  21:17:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ed,

Heb je database nog eens bekeken.
Zo op het oog zie ik er niets geks aan.
Lijkt goed ingevuld.

Heb het in demo mode een tijd laten draaien. Me alle 5 locs tegelijk.
2x dat de boel stokte doordat er een loc onterecht stilstond. Heb (nog) geen idee waardoor.

Verder loopt het soepeltjes door.

Maar heb je met het testprogramma nu a eens gekeken of de bezetmeldingen ook goed doorkomen in de volgorde zoals je ze in je database hebt opgegeven. Dat is nog steeds niet erg duidelijk.

Groeten,
Eric

EDIT: plaats de loc eens in een blok (bv 1) en start de logging en rijdt dan handmatig een stukje over de baan (bv van blok 1 naar 12)
Plaats die logging eens hier. Kunnen we kijken wat er binnenkomt.
Mocht hier niets geks te zien zijn kan je dat vevolgens voor meer trajecten doen.
Alleen zo kan je zien of wat er binnenkomt ook klopt met wat je opgegeven hebt.

Bewerkt door remunj op 16 jan 2017 21:22:56
Ga naar bovenaan de pagina

n-spoorder ed

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 17 jan 2017 :  00:25:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric, dank voor je bericht zag in de test modus ook niets vreemd maar ga morgen (straks) je advies op volgen. Tot op heden krijg ik nog steeds geen melding van de bezetmelders terwijl ik het wel kreeg voor de uitbreiding naar het boven gelegen station gedeelte.

Mvg
Ed

Ga naar bovenaan de pagina

n-spoorder ed

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 18 jan 2017 :  15:16:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric,
Bezetmelders getest op volgorde de nummeringen zijn in orde.
Lok handmatig gereden over div. blokken met de loggin open er wordt niets gemeld alleen als ik de lok stopt komt er een melding lok gestopt. Er is niets van de bezetmelders wat door moet komen?
Ook in het test programma zie ik niets gebeuren.

Mvg
Ed
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 18 jan 2017 :  16:10:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door n-spoorder ed


Bezetmelders getest op volgorde de nummeringen zijn in orde.


Als je niks doorkrijgt via het testprogramma of de communicatie logging. Hoe weet je dan dat ze in orde zijn?

Wat voor centrale gebruik je. Zie je ze daar wel op binnenkomen?

Zoja, dan doe je toch wat fout in Koploper. Heb dan alleen geen idee wat. Je zou dan via het testprogramma op zijn minst wat moeten zien.

Is er binnen de club echt niemand die je verder kan helpen of thuis bij je mee kan kijken?

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

n-spoorder ed

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 18 jan 2017 :  17:20:50  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo Eric, dank voor je bericht.
Ik gebruik als digitale centrale intellibox basic ook in dat display bij bezetmelders geen reactie. Ik heb vandaag de bedrading van het verplaatsen van de elektronica nog nagelopen mogelijk is daar wat fout gegaan maar ik kon niets ontdekken heb alleen mijn twijfels over de aansluiting van de diode de AC aansluiting moet daar de digitale spanning op staan? heb het geprobeerd maar kreeg een kortsluit melding deze weer weg gehaald geen kortsluiting meer.
Paul Peters onze digibeet van de club heeft ook mijn database gecontroleerd en 2 foutjes er uitgehaald vandaar dat de demo goed werkt. Op de club werken we met dinamo dus verder zijn we niet gekomen.

Ergens wordt er geen digitaal signaal overgebracht van koploper naar de IB box maar waar zit het probleem?????

Met het opbouwen van het schaduw station ging alles goed de bezetmelders werkten wissels werden geschakeld treinen reden hun rondje geen enkel probleem maar nu hoe kom ik er achter waar het probleem zit.

Mvg
Ed

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 jan 2017 :  17:37:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De leverancier zit te wachten op je vragen die je rechtstreeks zou kunnen stellen aangaande de gebruikte producten. Een forum voor een computerbesturingsprogramma is daar niet voor bestemd.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 18 jan 2017 :  19:28:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Ik gebruik als digitale centrale intellibox basic ook in dat display bij bezetmelders geen reactie.


Waarom dan je conclusie dat de volgorde in orde is als je niets binnen krijgt?

quote:

Ik heb vandaag de bedrading van het verplaatsen van de elektronica nog nagelopen mogelijk is daar wat fout gegaan maar ik kon niets ontdekken heb alleen mijn twijfels over de aansluiting van de diode de AC aansluiting moet daar de digitale spanning op staan? heb het geprobeerd maar kreeg een kortsluit melding deze weer weg gehaald geen kortsluiting meer.


Hier raak ik je volledig kwijt. En als ik het zo lees jij ook.
Ik heb geen idee wat je bedoelt met die diode en waar die zou moeten zitten.
Op een AC aansluiting sluit je normaal gesproken je trafo aan om de boel te voeden. Dat heeft niets met je digitale signaal te maken.
Het digitale signaal komt UIT de centrale en gaat naar de rails.

quote:

Ergens wordt er geen digitaal signaal overgebracht van koploper naar de IB box maar waar zit het probleem?????


Bezetmeldingen gaan van de centrale naar Koploper. Als de centrale niets binnen krijgt zal Koploper ook niets ontvangen.
En als je via Koploper een loc kunt besturen is er met het digitale signaal niets mis.

quote:

Met het opbouwen van het schaduw station ging alles goed de bezetmelders werkten wissels werden geschakeld treinen reden hun rondje geen enkel probleem maar nu hoe kom ik er achter waar het probleem zit.


Je zult stap voor stap moeten elimineren waar het fout gaat.
Heb je niet nog wat los spul liggen om een testspoortje op te bouwen.
Kan je in ieder geval testen of er dan wel wat gemeld wordt.
Zoja dan zit er toch iets fout in je baan en zal je alles moeten loskoppelen en stukje bij beetje weer moeten aansluiten tot je de fout gevonden hebt.

Vanachter mijn scherm kan ik je daar verder niet mee helpen.
Je zult het echt zelf moeten uittesten.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

n-spoorder ed

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 20 jan 2017 :  14:10:47  Toon profiel  Reageer met citaat
HALLO Wim, Ik zal me gaan melden tot de leverancier dank voor je tip.
Hebben ze daar ook een forum of kan het alleen via de mail?

Het is eigenlijk geen koploper probleem want dat gedeelte werkt goed
Bij deze wil ik de heren bedanken voor de hulp en het mee denken.

Mvg
Ed
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 20 jan 2017 :  14:36:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk zo dat als je op Wim zijn naam klikt je daarna op email kan klikken om hem een mailtje te sturen.

Dan neem ik aan dat Wim je wel laat weten hoe je nog meer contact kan opnemen.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

n-spoorder ed

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 09 jun 2017 :  15:42:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Eric,

Wel een late reactie maar ik wil je nog even de oplossing van de bezetmelders geven die ik samen met Wim Ros hebben uitgezocht met veel dank aan Wim. De fout zat in de verkeerde aansluiting van de kabels van de bezet melders zaten verkeerd ingestoken, hierna reed de hele baan goed.

Heb wel een ander probleem. Vanaf dat ik aan het rijden ben,als een trein over een bezetmelder rijdt dat wissel 1 steeds geschakeld woord op rechtdoor ongeacht welke bezetmelder. Wissel 1 is de eerste wissel in het schaduw station en kan er nu nog bij komen om het met de hand weer afbuigend te zetten als er en trein naar blok 2 tot 5 moet.

Ben al op het forum aan het zoeken geweest naar i.d. maar niet gevonden ook in de handleidingen kon ik niets vinden vandaar mijn vraag op het forum.

Mvg
Ed
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina