Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 95 / Bezoekers Vandaag: 7419
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lijst geijkte snelheid.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

prehorst

Netherlands
600 berichten

Geplaatst - 17 dec 2016 :  21:06:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik een locomotief ijk dan begin in met decoderstap 5 en laat ijken tot een snelheid van 80 km.
Als de 80 km. is bereikt dan stop de ijking b.v. bij decoderstap 20
Ik weet dat koploper de snelheden berekend voor de overige decoderstappen.

Nu is de vraag kan ik ergens zien wat koploper heeft ingevuld, zodat ik eventueel correcties aan kan brengen?

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.1 )

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 17 dec 2016 :  21:17:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,
Een wijzer iemand mag me corrigeren, en het is systeem afhankelijk, maar:
In onderhoud locomotief-snelheid ijken blijven de overige decoderstappen gewoon op nul staan en worden dan ook niet gebruikt.
"Bij Selectrix is het niet noodzakelijk om alle stappen te ijken."

Ik heb bijv wat decoders die 1-27 doen, maar stap 28 werkt niet. Dus blijft 28 op nul staan.
Vul ik handmatig 28 wél in, wil Koploper hem ook gebruiken (als Vmax het toestaat), en blijft de loc ineens stilstaan.
Hetzelfde geldt dan voor jou stappen 1-4, worden niet gebruikt.


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 dec 2016 :  21:24:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet ,

Druk even met rechter muisknop op dag kilometerstand in het rijwindow.
Koploper stelt dan voor de remafstanden te tonen, dan krijg je alle berekende en geijkte snelheden en de bijhorende remafstanden.

Ik start met ijken bij de hoogste decoderstap, die pas ik aan met de parameters in de decoder, tot op ongeveer de maximum snelheid van de lok.

Eens die klopt, dan ijk in van het maximum naar beneden, tot iets onder de minimum snelheid (15-10kmh), rest vult koploper in.

Op die manier gebruik ik het aantal stappen maximaal, en zijn de snelheidssprongen het kleinste.

Anderzijds is de lok al warmgereden voor hij aan de kleine snelheden begint.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 18 dec 2016 10:18:13
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 17 dec 2016 :  21:41:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Ik ijk net zo als Theo, maar dan tot stap 1. Dat maakt verder geen verschil, maar ik vind dat gewoon leuk.
Verder gebruik ik een holle snelheidscurve, dat wil zeggen bij een driepuntscurve staat CV6 op een waarde die ongeveer eenderde is van de waarde van CV5. Dat resulteert in kleine snelheidsstapjes bij lage snelheden en wat grotere bij hoge snelheden. Dat geeft naar mijn idee een mooi rijgedrag, waarbij de locs heel mooi langzaam rijden, optrekken en afremmen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 18 dec 2016 :  11:43:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst

Als ik een locomotief ijk dan begin in met decoderstap 5 en laat ijken tot een snelheid van 80 km.
Als de 80 km. is bereikt dan stop de ijking b.v. bij decoderstap 20


Dat is jammer van je bereik Piet.
Wat Dirk en Theo ook al aangeven, en wat mijn methode ook is, eerst je maximum snelheid instellen in je decoder. Dus steeds ijken op stap 28 en aanpassen totdat je je gewenste maximum snelheid hebt. Pas daarna de rest van de stappen ijken.
Dan benut je het volledige bereik van je snelheidsdsregeling.
Geeft je een veel mooier rijgedrag.
En als je dan ook nog een "holle" curve gebruikt zie je de trein netjes rustig optrekken in het lage regelbereik en dan pas snelheid maken.
Door die curve minder hol te maken kan je een snellere trein simuleren, bv een sprinter die wat sneller optrekt.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 18 dec 2016 :  14:56:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Toch niet. Wat Eric en ik zeggen klopt. Door een "holle" snelheidscurve te nemen zijn de stapjes in het lage snelheidsbereik heel klein, vaak zelfs maar 1 km/uur.
Om dus van 0 km/uur naar 30 km/uur te komen zou je dan 30 stappen nodig hebben en bij stappen van 5 km/uur maar 6.
Koploper en de decoder werken de stapjes in een vast tempo af, dat inderdaad wordt bepaald door het treintype en secondair door de decoderinstellingen, die je bij Koploper normaal gesproken heel laag zet. Daardoor rijdt een trein met kleine stappen veel gelijkmatiger en rustiger weg.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 dec 2016 :  16:06:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens mij zit de instelling van een holle/bolle of rechte curve, in de decoder zelf, en die bepaald uiteindelijk hoe snel de decoder optrekt en of afremt. Koploper geeft alleen maar de opdracht in welke decoderstap de decoder de trein moet laten rijden.
En wat je ijkt is hoe de decoder de motor aanstuurt en welke snelheid dat oplevert.

Netjes laten rijden met een bepaalde snelheid, begint met het instellen van de decoder.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina