Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 80 / Bezoekers Vandaag: 4112
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 670
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Rijden naar opstelblokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Treinofiel

Netherlands
65 berichten

Geplaatst - 05 okt 2016 :  16:34:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo lezers,

Hier is iets vreemds aan de hand; ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Begin augustus heb ik Koploper gconfigureerd voor mijn schaduwstation (zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53544.50#lastPost)
Samenvattend: 7 lagen met 4 sporen per laag, Dynamische blokken op laag -1 t/m -5 en 3 fysieke blokken per spoor op laag -6 & -7, extra doorrijspoor op laag -7.

Welke versie van Koploper ik daarbij gebruikt heb weet ik niet meer; ik vermoed 9.0 build x. Maar het kan ook een build van versie 8.7 geweest zijn.

"Droog" testend deed alles het perfect, ook het rijden naar de opstelblokken (F7).
In deze testfase had ik veel sporen (niet allemaal) gevuld met treinen en netjes overal een lengte ingevuld van zowel treinen als blokken.
Om het uitrijden netjes/eerlijk (obv gereden tijd) te regelen heb ik een blokgroep aangemaakt die alle uitrij blokken van alle lagen & sporen bevat; 28 blokken dus. De parameter "Bezetting minimaal" op het tabblad "Bezetting" van deze blokgroep stond in de testen op nul.

Inmiddels ben ik zover dat ik nu "Live" aan het testen ben geslagen met de meest recente versie van Koploper: 9.1 build 2

Echter nu doen zich 2 problemen voor, die ik met het droog testen absoluut niet ervaren heb.
1. Het rijden naar opstelblokken werkt niet meer. De laatst rijdende trein blijft maar continu rondjes rijden: opstelblok uit, klimspiraal uit, klimspiraal in, spoor in, enz.
Dit gedrag doet zich voor ongeacht de waarde van de paramater "Bezetting minimaal"!
Tevens heb ik dit ook nog getest met de vorige versie van mijn Database die bij het "droog" testen met de oudere Koploper versie dit fenomeen ook niet vertoonde. Maar nu met de nieuwste KL versie dus wel.

2.Om te voorkomen dat treinen langer dan 140 cm laag -6 & -7 inrijden en treinen korter dan 140 laag -1 t/m -5 inrijden, heb ik 7 (per laag 1) variabele treinroutes gedefinieerd. De belangrijkste parameters van deze routes op tabblad "Stamgegevens" zijn:
- Geldt voor: Alle
- Treinlengte: <= (voor laag -1 t/m -5 / >= voor laag -6 & -7)
- Bloklengte van blok: Vaste lengte
- Vaste lengte: 140 (cm)
Bij het "droog" testen deden deze variabele treinroutes waarvoor ik ze bedoeld had. Bij het "Live" testen schijnen de treinen zich hier niks meer van aan te trekken....

Ik snap het ff niet meer.....
Wie weet raad?


Download Attachment: Modelbaan-Rolf-v2.3.bck
183,38 KB

Met vriendelijke groet,
Rolf.

=================================
Märklin C-Rail, ECoS II, Koploper, Windows XP

Bewerkt door Treinofiel op 05 okt 2016 16:37:49

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 okt 2016 :  21:51:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
http://www.koploperforum.nl/uploaded/1337/2016105214750_Opstelspoor.jpg

Beste Rolf,

Je hebt de variabele treinroutes laten gelden voor opstelspoor.
Dus als jij op rijden naar opstelspoor klikt dan zijn deze beperkingen geldig in dit geval dus een stopverbod in blok 14, de trein gaat dus gewoon verder, precies wat je hem hebt verteld te moeten doen via de beperking in de lagen variabeltreinroutes.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 05 okt 2016 21:51:37
Ga naar bovenaan de pagina

Treinofiel

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 05 okt 2016 :  22:35:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Bedankt voor je reactie en uitzoekwerk!!

Duidelijk; begrijp wat je zegt! Ik heb in ieder geval de geldigheid voor de variabele routes aangepast naar "alle" (zoals ik ook dacht dat deze stonden.....).

Maar hoe kan ik voorkomen dat een trein <140 cm (bijv. de BR 194) niet eens laag -1 tot -5 in rijdt?
Dat is natuurlijk wat anders dan een stopverbod.
In de screenshot die jij bijgevoegd hebt zie je de BR194 in laag -2 staan/rijden; dat zou ik willen voorkomen.


Met vriendelijke groet,
Rolf.

=================================
Märklin C-Rail, ECoS II, Koploper, Windows XP
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 okt 2016 :  09:54:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Zonder je database te openen: er bestaat ook zoiets als richtingsverbod, dat lijkt mij in uw voorbeeld meer aangewezen dan stopverbod. Bij een stopverbod mag de trein er nog altijd heen rijden alleen zal hij er niet stoppen .

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 okt 2016 :  12:27:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rolf,

Treintype Elok Kort en ELok lang aanmaken. Kun je zelf bepalen wat jij kort en wat jij lang vind.
Een variabele treinroute maken voor het trein type Elok kort en deze een richting verbod geven. b.v.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Treinofiel

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 07 okt 2016 :  17:51:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Toch nog even een reactie op jouw eerste reactie.

Waarom gaat de BR194 (<140 cm) dan niet blok 53 54 55 56 57 58 59 60 (laag -6) of blok 63 64 65 66 67 68 69 70 (laag -7) in en daar stoppen?
Daar geldt geen stopverbod voor treinen <140 cm.

Inmiddels ben ik verder aan het testen gegaan en heb een aantal zaken in de configuratie gewijzigd op jouw en Theo zijn advies.
Maar ik zie toch echt ander gedrag van de treinen tussen de laatste versie van Koploper en de versie waarmee ik deze configuratie initieel opgebouwd heb.

De versie van mijn database die ik in mijn eerste post heb bijgevoegd is v2.3. In versie v2.2 stond de geldigheid van de variabele routes (stopverboden) wel op "alle". Maar ook met die versie icm met de laatste versie van KL, zie ik ander gedrag cq. gaat de laatste trein niet naar een opstelblok (bij rijden naar opstelblokken).

Wat ik nu met mijn database v2.3 ook nog constateer is het volgende.
Stel de laatste trein die rondjes blijft rijden (na commando "rijden naar opstelblokken") is er een van >140 cm.
Als ik "on-the-fly" de lengte van die trein aanpas naar een lengte <140, vind hij meteen zijn weg naar een opstelblok in laag -6 of -7.
Dat kan ik niet verklaren...
Waarom gaat dat wel goed bij een trein <140 cm en niet goed bij een trein >140 cm ???

Overigens heb ik nog een kleine aanpassing gedaan in de variabele treinroutes: routes voor laag -1 t/m -5 heb ik veranderd in <= 140 en routes voor laag -6 en -7 heb ik veranderd in >= 141
Maar ook dat hielp helaas niets...

Maw: ik ben er nog niet uit.....


Met vriendelijke groet,
Rolf.

=================================
Märklin C-Rail, ECoS II, Koploper, Windows XP
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 okt 2016 :  20:15:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Rolf,

Omdat je met deze instellingen alleen een stopverbod hebt gemaakt in de blokken die aangegeven zijn in het screenshot.
Een stopverbad is geen richting verbod dus koploper kiest die blokken gewoon om naar toe te rijden alleen stopt hij daar niet.

Je moet dus een andere variabele route maken waarin je aangeeft dat hij niet naar die blokken mag rijden en alleen naar de door jouw genoemde blokken wel. Verder zie ik nergens een indicatie die bepaald dat het om een lengte <140 cm gaat, dus als jij ALLE selecteerd zal het voor alle treinen gelden ook die langer dan >140cm zijn.
Je geeft dus de verkeerde parameters op.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Treinofiel

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 09 okt 2016 :  19:26:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,

@Wim: Wederom bedankt voor je reactie cq. tip!! Ik ben er mee aan de slag gegaan.

Inmiddels heb ik 7 richtingsverboden ingesteld; voor elke laag 1. In de richtingsverboden voor laag -6 & -7 heb ik ook de klimspiraalblokken naar de betreffende lagen opgenomen. Voor laag -6 is dat blok 51 en voor laag -7 is dat blok 61.
Als ik dat niet doe rijden treinen >= 141 cm nog steeds deze blokken in, om vervolgens via het doorrijspoor (blok 79) hun weg te vervolgen.
Dit betekent dus wel dat treinen >=141 cm geen doorrijspoor meer tot hun beschikking hebben. Dat is eigenlijk niet wat ik bedoeld had.
1. Hoe los ik dit op ?

Het normale rijgedrag, maar ook het parkeerbedrag met deze configuratie bevreemd me wel.
Lange treinen geven als eerste een voorkeur voor laag -5, vervolgens laag -4, -3 enz. Voorheen was de eerste voorkeur laag -1, -2, enz. Omgekeerde volgorde dus. Welke configuratie wijziging deze verandering teweeg heeft gebracht begrijp ik (nog) niet.
2. Iemand een suggestie ?

Naast de richtingsverboden heb ik nog een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd in mijn database, vandaar ook v2.4
- Voor alle blokken is nu een lengte ingevuld. Dat was nog niet gedaan bij de klimspiraalblokken en de blokken (2, 99 & 1) van het verbindingsspoor.
- Voor de klimspiraalblokken staan de opties Langer bezetten van "Vorig blok" & "Wisselstraat" aan.
- Een stopverbod voor blok 79 is in een variabele route opgenomen. Dit heb ik gedaan om ervoor te zorgen dat een trein die het doorrijspoor op rijdt, ook meteen weer door rijdt. Maar dit werkt nog niet zoals bedoeld: treinen die de opstelsporen uitrijden, hebben "voorrang" en komen dan vervolgens in blokgroep van de uitrijklimspiraal waar max 1 trein mag rijden. Daardoor staat de trein die het doorrijspoor wilde oprijden, oneindig te wachten.
3. Wat is hier de oplossing voor?

4. Maar mijn grootste punt/vraagteken ondanks dit alles is het volgende.
Ik heb sterk het gevoel/vermoeden, dat er in Koploper tav die variabele treinroutes iets veranderd is sinds versie 8.7 of 9.0 (de versie waarmee ik mijn database begin augustus opgebouwd heb). Helaas kan ik dat (nog) niet hard maken cq. aantonen.
De verandering zit volgens mij met name in de afhandeling van de parameter "Geldt voor" icm met de optie "alle".
Waarom denk ik dat? Omdat ik begin augustus een configuratie van mijn database in test/simulatie modus werkend had zonder richtingsverboden, waarbij treinen <140cm netjes in de lagen -6 & -7 stopten en treinen >140cm netjes in de lagen -1 /tm -5 stopten. In die configuratie had ik alleen stopverboden en "Geldt voor" stond op "alle".
Met de meeste recente versie van Koploper lukt me dat niet meer zonder gebruik te maken van richtingsverboden!?
Ik kan me herinneren dat ik met name met deze parameter heb zitten experimenteren en nadat ik deze op "alle" gezet heb, werkte het zoals bedoeld cq. zoals hierboven beschreven.

Daarnaast: als je kijkt naar de meest recente handleiding is de benaming van de waarde "alle" ook nog "Geldt voor alle rijwindows". Nu wil dat niks zeggen natuurlijk, maar het viel mij wel op.....

Dus wederom: ik ben er nog niet uit....

Download Attachment: Modelbaan-Rolf-v2.4.bck
196,83 KB

Met vriendelijke groet,
Rolf.

=================================
Märklin C-Rail, ECoS II, Koploper, Windows XP
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 10 okt 2016 :  17:19:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Rolf

Ik heb naar jouw DB gekeken, en de volgende aanpassingen gemaakt
Onderhoud variabele treinroute, Jouw aangemaakt routes bij 'Geldt wanneer' gezet op achteruit dan doen ze niet mee.

Nieuwe routes aangemaakt RVB <=140cm en RVB >= 141cm (even ook op achteruit gezet om een alternatief te maken) UItgesloten <=140cm en Uitgesloten >= 141cm. Aan jou de keuze.

De locomotieven in het baanoverzicht tab: Rijgedrag 'Gehele detectie' aangevinkt.

'Aanvulling blokgegevens' bij de inrij blokken van de dynamische blokken 'Eerste bij keuze lengte' aangevinkt.

'Onderhoud blokken' Blok 9 naar 10 vinkje gezet
Bij de dynamische blokken vinkje weggehaald 'Bezet bij' = vrijkomen. Nu ook geen foutmeldingen meer bij het opslaan van wijzigingen.

met testen in 'Baanoverzicht:ontwerp tekenen een tekstveld met treinlengte toegevoegd, kan je overal doen of weghalen.

Voor het testen de voorrangsregeling aangepast naar willekeurig.

Verder raad ik je aan om het ontwerp aan te passen naar rechte regels
met meer tussenruimte zodat de info velden elkaar niet overlappen

Ik hoop dat je hier wat mee kan, succes

Mvg
Koos


Download Attachment: modelbaan-rolf-v2.4_Koos.bck
197,93 KB

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 10 okt 2016 :  17:38:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rolf

Ik heb wat aanpassingen gedaan.

Jouw variabele treinroutes bij 'Geld wanneer' op achteruitgezet dan doen ze nu niet mee.
2 nieuwe variabele routes aangemaakt met richtingsverboden (deze ook even op achteruit gezet om 2 andere variabele routes te kunnen testen met Uitgesloten blokken. Aan jou de keus.

In 'Onderhoud blokken' vinkje gezet van 9 naar 10
bij de inrij dynamische blokken vinkje weggehaald 'Bezet bij' Nu ook geen foutmeldingen meer met opslaan wijzigingen.

'Aanvulling blokgegevens' bij schaduwstation inrijspoor vwb de dynamische blokken vinkje gezet bij 'Eerste bij keuze lengte'

Bij de locomotieven zoals in het baanoverzicht tabblad Rijgedrag vinkje gezet bij 'Gehele detectie' moet je bij al je treinen doen.

'Onderhouden gegevens per trein- & bloktype' de stopkans op 100% gezet
eventueel kun je de minimale en maximale wachttijden nog aanpassen.

'Baanoverzicht:ontwerp tekenen' een paar tekstvelden met treinlengte toegevoegd kun je eventueel in alle blokken toevoegen.

Voorrangsregeling aangepast naar willekeurig om te testen.

Verder raad ik je aan het ontwerp aan te passen in rechte lijnen met meer tussenruimte zodat de tekstvelden elkaar niet overlappen.

Ik hoop dat ik niks vergeten ben vwb de wijzigingen in jouw database
Succes ermee.

Mvg
Koos


Download Attachment: modelbaan-rolf-v2.4_Koos.bck
197,93 KB

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.

Bewerkt door KdeB op 10 okt 2016 17:50:04
Ga naar bovenaan de pagina

Treinofiel

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 10 okt 2016 :  22:06:00  Toon profiel  Reageer met citaat
WOW Koos .... ben er stil van...
SUPER Bedankt voor alle het werk wat je voor mij gedaan hebt.

Ik ga 'm eens op mijn gemak bekijken/testen.
Maar een ding weet ik wel op voorhand: nog zoveel vragen..... ;-)



Met vriendelijke groet,
Rolf.

=================================
Märklin C-Rail, ECoS II, Koploper, Windows XP
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina