Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 76 / Bezoekers Vandaag: 8827
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ahhhhh weer een stapje verder (beginer..)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

pa5ca

6 berichten

Geplaatst - 28 sep 2016 :  09:30:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen...
Hoe dom kan je denken... ben sinds kort maar weer eens aan het prutsen gegaan met met test baantje..
Ovaaltje met (in eerste instantie 3 blokken en 3 melders.
Waarom ovaaltje.. klein en voor mij overzichtelijk.
De S88 melder is eigen bouw en heeft 16 inputs werkt prima in combinatie met mijn twin center.
Rij DCC met Ulenbroc decoders in mijn locomotieven.. (Trix N-spoor)

Het heeft even geduurd voordat door had hoe ik met blokken moest werken in Koploper.
Heb het nu aan het rijden al denk ik dat ik met de blokken definitie nog steeds fouten maak.
In de help files (alle respect voor de auteur(s) ) kon ik niet de oplossing vinden. Uiteindelijke na lang zoeken op het forum hier een deel van mijn denk fouten kunnen oplossen.
In eerste instantie had ik >>blok 1 >> blok 2 >> blok 3.
Tja daar ging het dus mis... vanuit blok 3 ging het niet verder..

Na lang zoeken en veel tijd inverteren ben ik zover dat er een loc van A naar B gaat stopt en vervolgens weer verder gaat.. blok instelling nu
>> blok 1 >> blok 2 >> blok 3 >> weer naar blok 1

Moraal... Ik vindt het voor een beginner heel erg lastig om duidelijkheid en uitleg te krijgen over blokken in Koploper.
Het zal zeker mijn onkunde zijn maar ik zou er mee gebaat zijn als ik ergens een simpele uitleg cq voorbeelden zou kunnen vinden "Hoe ter werken met blokken" en dat dan in Jip en Janneke taal.

Schieten maar...
Frans


Bewerkt door pa5ca op 28 sep 2016 09:30:41

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 28 sep 2016 :  10:29:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Hoi.

Even kijken op de site van Pahasoft. Staat een handleiding voor beginners.

En, in jouw geval, hoe moet Koploper weten wat er na blok 3 moet gebeuren. Stoppen, wachten, keren ? Dat moet je wel aangeven. Het is een machtig programma, maar kan niet denken.

Dus logisch denken mag je zelf doen. Lijkt me genoeg Jip en Janneke taal.

Sukses,
Fred.

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 sep 2016 :  11:04:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Frans,

De bedoeling van een cirkel of een ovaal is toch dat je op het punt waar je begonnen bent weer terugkomt, dan is het toch ook logisch dat als je op 1 begint op 1 eindigt en dat dan het hele feest weer overnieuw begint. Dat heeft eigenlijk helemaal niets met Koploper en met blokken te maken, dat zal in ieder ander treinbesturingsprogramma hetzelfde zijn.

Om veel frustraties te voorkomen, kun je het ook gewoon eerder vragen, het is dan meestal binnen enkele minuten opgelost.

In koploper zelf zit een demo database die kun je ook bestuderen. Evenals de op de site van Koploper de beginners cursus.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 28 sep 2016 :  11:18:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Dat zei ik dus.

Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

pa5ca

6 Posts

Geplaatst - 28 sep 2016 :  12:03:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey.. bedankt voor jullie reacties... top..

Ja machtig programma.. echt top...
Kijk Wim... daar maakte ik de denk fout... na blok 3 had ik geen opdracht meer staan.
De fout die ik zelf maak... is natuurlijk RTFM...

Nu ik het aan de praat heb kan ik middels de diverse voorbeelden verder gaan borduren.
Heb in mijn ovaal ook nog een inhaal spoortje.. twee wissels .. in dat stuk ook 3 blokken en 3 melders...en twee seinen..
Eerst maar eens met het ovaal verder en zien dat ik dat met die blokken en timing goed onder de knie heb en dan blokken wissels gaan toevoegen. (wissel decoders werken prima via koploper..)
Er is nog heeeeeeeeeeeel veel te leren...

grt...

Frans

Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 29 sep 2016 :  21:01:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frans,

Iedereen mist wel eens een vinkje, geen schande.
Als je nog eens in de knoop zit, een *.bck tje uploaden helpt vaak om je probleem te vinden.

Je hebt het over 3 blokken en 3 melders. Standaard gebruikt Koploper een inrij- en stopmelder, dus 2/blok. Daarmee is dan ook meteen tweerichtingbedrijf mogelijk, indien je dat in onderhoud blokken zo definieert. Een ovaal met inhaalspoor is dan meteen goed voor 2 treinen.
Succes!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

pa5ca

6 Posts

Geplaatst - 29 sep 2016 :  21:22:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,
Ook jij bedankt voor je reactie... zit nog lekker te prutsen.. maar kom stukje bij beetje verder...
Ik moet uitvinden hoe het precies werkt met de blokken en bezetmelders...

Maar voor de liefhebbers... mijn baantje....

Het is niet het netste ontwerp.. de bezetmelders zitten wel ongeveer op de aangegeven plaatsen...

Frans..

Download Attachment: zomerbaan1.bck
11,18 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 sep 2016 :  23:48:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Frans,

Je maakt de meest gemaakte beginnersfout, bij het samenstellen van je blokken en toewijzen van de melders.
Ook het aanmaken van een vaste treinroute en een variabele treinroute is er zo eentje. Koploper werkt gewoon zonder deze, die verwijderen en koploper laten doen waar hij goed in is zonder deze beperkingen.

We nemen blok 2 even als voorbeeld, je geeft aan dat de eerste melder uit blok 1 (1.03) en de eerste melder uit blok 4 (1.06) is. Dat kunnen nooit de melders zijn die je tegenkom als eerste in blok 2

Blok 2 is namelijk volgens je sporenplan samengesteld uit melder 1.07 en melder 1.08.
Wat je dus moet invullen bij de blokeigenschappen is komende uit blok 1 of blok 4 is als aankomstmelder (eerste) 1.07 en als stopmelder 1.08. Dat moet je dus doen bij alle andere blokken en dan is dat deel juist ingevuld. Zo staat dit ook in alle voorbeelden.




Mvg
Wim.

PS.: Om je een stukje op weg te helpen even zoals goed is, en gelijk een extra blok erbij waarbij het ovaaltje ook duidelijker is op te geven om het te laten werken


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Download Attachment: zomerbaan2.bck
11,49 KB

Bewerkt door Wim Ros op 30 sep 2016 00:07:52
Ga naar bovenaan de pagina

pa5ca

6 Posts

Geplaatst - 30 sep 2016 :  15:29:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Wim.. zie net je post.. ga gelijk inlezen.. heb nog wat gevonden.. maar geen idee of dat van invloed is... Ik heb blok 1, 2, 4 zou verwachten... blok 1, 2, 3

Laat je weten hoe het verder heeft uit gepakt...
Zoals ik al schreef ik moet mij in de blokken structuur inleven om het te kunnen snappen...
Maak daarom graag gebruik van je suggesties en op of aanmerkingen..
Als ik dit een beetje snap wil ik pas verder gaan met mijn baan.
Al deze info heeft alleen maar een positieve uitwerking op mijn toekomstige baan ontwerp(en)

Mijn dank is groot....

Bewerkt door pa5ca op 30 sep 2016 15:30:29
Ga naar bovenaan de pagina

pa5ca

6 Posts

Geplaatst - 01 okt 2016 :  00:48:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Je aanpassingen ingelezen.. en yes het werkt... ben nu bezig je aanpassingen te analyseren zodat ik snap wat je veranderd hebt.

Ben er ook achter dat wissel W1 ook problemen geeft schakelt niet altijd ... ik heb de eind schakelaars in deze wissel al verwijderd... werk met een wissel decoder die een schakel puls geeft van 1 sec. dat is normaal gezien ruim voldoende,
Ik heb een oud model wissel aandrijving (w2) en een nieuw model aandrijving..(w1)
Het oude model (w2) schakelt echt met een klak het nieuwe soms wel soms niet.
Meten is weten maar komt goed..... morgen een nieuwe dag...

Frans...

01-10-2016:
Up-date, probleem met de W1 gevonden..
Ik had een oude rij trafo gebruikt als spannings bron voor de wissel decoder echter blijkt de spanning niet hard genoeg te zijn.
Heb nu even een echte voeding aangesloten en zie daar W1 schakelt nu prima..
Nu bezig om de aanpassingen van Wim te analyseren wil op termijn nog een tweede BR89 loc op het baantje zetten. Ik heb twee BR89 locomotieven gedigitaliseerd en bij een ook nog verlichting in gebouwd, de tweede moet er nog een keer aan geloven... http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=21&t=8159&p=130181&hilit=pa5ca#p130181


Bewerkt door pa5ca op 01 okt 2016 11:10:10
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina