Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 170 / Bezoekers Vandaag: 2533
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 3 standen licht sein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

elnagh

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 07 jul 2016 :  14:03:24  Toon profiel  Reageer met citaat
goedendag,

ik ben op mijn proefbaan begonnen met instaleren van seinen.
ongelofelijk veel geprobeerd en heb nu een resultaatje, maar ben bang dat het niet goed is.
ik heb de handleiding van ""het seinstelsel "" van René en Hans hier voor me en ook nog 50 keer gelezen.
heb het forum afgestruind en gezien dat er ook anderen zijn met problemen maar niet mijn oplossing gevonden.
oké wat heb ik gedaan een nieuwe UB 63410 aangesloten als derde module lncv 212. ik heb begrepen dat de lsl 2 voor licht seinen is.
ik heb gekozen voor 3 standensein 2 adressen.
ik heb op sein 21-23-25 echt een seinpaal fysiek aangesloten.
in het test programma van koploper kan ik de seinen bedienen. RO-GE-GR werkt zoals het denk ik hoort. (het zelfde zie ik dan in het scherm)
op de IB 2 kan ik met 1 schakelaar sein paal 21 van rood op groen zetten en met schakelaar 22 geel schakelen.
als ik nu ga rijden met mijn treinen zie ik op het scherm in koploper netjes de kleuren van rood en geel en groen verspringen.
Of dit helemaal volgens de regels der kunst is weet in niet, maar het lijkt erop.
wat is nu de vraag op de aangesloten seinpalen heb ik dus ook rood geel en groen. maar ook nog de stand rood geel. Ik heb ergens gelezen (dat dat zou zijn langzaam rijden stoppen verwacht?)
maar ik heb dat beeld van rood geel niet in mijn scherm van koploper. dat is gewoon alleen rood-geel of groen.
is er iemand die mij verder wil helpen en wil kijken wat ik fout doe ook de andere instellingen ben ik niet zeker van!

alvast bedankt



Edwin



Download Attachment: proef-compl-1.bck
154,11 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 jul 2016 :  16:26:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Om de 63410 voor 3 lichtseinen in te stellen moet het laatste cijfer een 1 zijn,
Dus AAAA4 waarbij AAAA het adres is waar je het zijn mee bediend.
Als dat adres 21 is dat wordt dat dus 211.

En welk seinbeeld wil je tonen van welk land? Duitsland of Nederland?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 07 jul 2016 17:31:50
Ga naar bovenaan de pagina

elnagh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 08 jul 2016 :  08:39:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim alvast bedankt voor je advies.

Het gekke is ik had me laten leiden door een uhlenbrok verhaal op internet waar staat:

Voorbeeld:
Als we de waarde 11 in CV 1 programmeren worden alle uitgangen als wissel ingesteld en kun je 10
wissels bedienen in de range 1 t/m 10. De pulstijd is dan 0,5 sec.
Wil je de module zetten op adres range 1000 Tm 1019 en alle uitgangen gebruiken als lampuitgang dan
programmeer je de waarde 1000+3 = 10003 in LNCV1
De volgende kan dan bv. 10202 worden (seinen op alle uitgangen. adresrange 1021 Tm 1030)

maar ik begrijp van jou dat het toch 211 moet zijn als wissel uitgangen.

ik ga het vanmiddag gelijk proberen, wat het voor verschil maakt.

met vrd grt

Edwin

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 jul 2016 :  11:08:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Edwin,

Dit heeft verder niets met koploper te maken, maar in de 63410 heb je 5 groepen voor seinen beschikbaar

Groep 1 is LNCV11
Groep 2 is LNCV12
Groep 3 is LNCV13
Groep 4 is LNCV14
Groep 5 is LNCV15

Aan de groep geef je op welk adres hij moet bedienen en welk type sein.

Dit zijn de mogelijkheden.
AAAA B
Opdrachtcode 0-7
0 = normale uitgang
1 = hoofdsein met 3 begrippen
2 = hoofdsein met 4 begrippen
3 = voorsein vrij staand
4 = voorsein aan de mast van de hoofdsein
5 = hoofdsein met 3 begrippen volgens Märklin
6 = hoofdsein met 4 begrippen volgens Märklin
7 = voorsein volgens Märklin
Adreswaarde 1 -2048

Het laatste getal 1 geeft een 3 begrippen sein.

En als die via groep 1 bediend moet worden wordt de waarde van LNCV11 dus 211. Dat is dan adres 21 en het kunstje is 3 begrippen.
En dan gaan we uit van het duitse seinbeeld.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

elnagh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 10 jul 2016 :  12:07:33  Toon profiel  Reageer met citaat

Wim heel er bedankt voor de uitleg.

je uitleg toegepast met enig succes.
wat werkt er nu wel.
als ik naar het test programma ga dan lopen fysiek de seinlichten gelijk met de kleuren licht op het scherm in koploper.
dus dat is heel mooi.
Maar als ik een trein laat rijden is de enig fysieke lichtsein die van kleur verandert seinpaal no 25.
nummer 21 en 23 blijven rood branden. (op het scherm veranderen ze wel van kleur)
ik heb de adressen wel ingegeven 21-22/23-24/25-26.
het vreemde vind ik ook bij lichtsein 23 in de tool seineigenschappen dat ik geen vervolg sein kan in vullen daar staat "geen""

je vraag wat ik wil Duits of Nederlands sein stelsel daarop moet ik eerlijk zeggen weet ik niet. Ik wil seinen met drie kleuren ro-ge-gr. als dat werkt en ik ga mijn grote nieuwe baan aanleggen zal ik het verschil daar tussen uit zoeken. ik heb zoveel zitten veranderen dat ik nogmaals de lsl back-up mee stuur.
mocht je nog tijd en zin hebben hoor ik het graag wat ik verkeerd doe, of waar ik moet gaan zoeken.

mogen natuurlijk ook andere koplopers zijn die zin hebben om me verder te helpen.

met vrd grt Edwin



Download Attachment: proef-compl-1.bck
154,15 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 jul 2016 :  13:31:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Edwin,

Waarom je geen volgend sein kunt kiezen is duidelijk het spoor kan naar 2 blokken, en in die blokken is er geen sprake van een hoofdsein.
Maar je hebt nu gekozen voor het Nederlandse Seinstelsel binnen koploper, met je decoder kun je alleen de seinbeelden van het duitse seinstelsel op de juiste manier bedienen.
Deze 2 gaan al niet samen, daarbij komt dat jij geen idee hebt hoe de seinstelsels werken, en welke seinbeelden er in bepaalde situatie getoond moeten worden, is het niet verstandiger om je daar eerst in te bekwamen, voor je allerlei vragen gaat stellen en veronderstellingen bedenkt, die misschien wel helemaal niet bestaan en helemaal niet getoond kunnen worden of getoond gaan worden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

elnagh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 10 jul 2016 :  18:22:28  Toon profiel  Reageer met citaat
oke

oke wim,
Je zal helemaal gelijk hebben.
Ik zal je raad opvolgen.
terwijl ik er toch al heel wat over gelezen heb. maar ben met je eens wist niet dat het zo nauw werkte. deed inderdaad aan eigen interpretatie.

toch bedankt voor je hulp tot zover.

met vrd grt

Edwin
Ga naar bovenaan de pagina

elnagh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 11 jul 2016 :  14:50:04  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo Wim,

toch nog een keer de stoute schoenen aan getrokken voor een simpele vraag. Klopt het dat ik van jou begrijp dat mijn decoder 63410 alleen voor het Duitse seinstelsel is.
zo ja waar had ik dat kunnen lezen?? ik zoek me rot naar informatie.
zijn er wel decoders voor nl stelsel?

nou hoop toch op een kort antwoord van je
met vrd grt Edwin.


Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 jul 2016 :  20:37:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Edwin,

Kijk eens in de bijlage van de handleiding, welke seinbeelden zie je daar uitgebeeld? Volgens mij overduidelijk het duitse seinstelsel.

NL-Sein decoders.

Kijk eens bij LDT naar NL seindecoders
Kijk eens bij RoSoft voor seindecoder (SDD)
En zo zijn er nog wel meerdere aanbieders.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina