Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 411 / Bezoekers Vandaag: 2254
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 visueel vrijgeven wisselstraten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

prehorst

Netherlands
600 berichten

Geplaatst - 20 jun 2016 :  21:52:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede spoorders

Ik heb bij de wisselstraten aangegeven dat de wisselstraat vrijgegeven moeten worden op de laatste bezetmelder.
Dit werk overal goed behalve bij de inrijsporen van het schaduwstation.
Het schaduwstation is samengesteld met dynamischeblokken en werkt goed.
In de inrijblokken heb in bij de wisselstraat aangegeven dat die vrij moet komen bij het vrijkomen van de lichtsluis t.w. bm. 56.2(v).
Alleen komt de wisselstraat al vrij als de lichtsluis bezet wordt t.w. bm. 56.2
Ik ben al een tijd op zoek naar de oplossing maar kom er niet uit.



Download Attachment: pre.bck
109,54 KB

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.1 )

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 jun 2016 :  14:15:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Piet,

Als dit een dynamisch opstelspoor is dan werkt die toch met slechts 2 bezetmelders, waarom gebruik jij er dan meer?
Ook mis ik een blokgroep voor de cluster van sporen die de 2 lichtsluizen bewaken.
Verder wordt de wisselstraat vrijgegeven als de melder vrijkomt, geheel volgens plan.
Voor de rest vind ik dit een draak van een database, wat hier allemaal het nut van is met al die logische acties en uitgesloten blokken ontgaat me volledig.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 21 jun 2016 14:30:29
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 21 jun 2016 :  19:56:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

De extra bezetmelder gebruik ik om de lijn van het blok aan te koppelen zodat die rood kleurt wanneer het blok daad werkelijk bezet wordt want als de lichtsluis geactiveerd wordt dan kleuren alle 15 sporen rood en dat wil ik juist niet en op deze manier kleuren alleen de blokken rood die daadwerkelijk bezet zijn

Het nut van de logische acties is dat ik hier tellers aan heb hangen die ik voor 2 zaken benut
* via de teller worden de sporen in volgorde ( 1 t/m 15 ) vol gereden zodat ze allemaal benut worden.
* via de logische acties heb ik een teller die bijhoud als er een trein vertrek en binnen komt in het schaduwstation, met als uitkomst het aantal rijdende treinen buiten het schaduwstation.

Omdat ik een teller heb die de volgorde van de volte rijden sporen bij houd heb ik geen blokgroep aangemaakt.

Wat het vrijgeven van de wisselstraat betreft zou deze vrijgegeven moeten worden als de lichtsluis weer vrij is, dat is te zien als het punt waar in blok dooft, want deze is gekoppeld aan de bezetmelder die reageert op het vrij komen van de de bezetmelder BM 61.2(v), maar de wisselstraat wordt nu vrijgegeven als de lichtsluis geactiveerd wordt.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.1 )
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 jun 2016 :  20:23:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Koploper reageert precies zo als je hem dat hebt verteld ik zie nergens een koppeling met 61.2. Maar daar kan ik in deze warboel natuurlijk over heen kijken.
Overigens heb je die melders niet nodig om je lijnen te kleuren, dat doet koploper al op basis van de aanwezigheid van de trein in het blok.

In mijn beleving is een opstelspoor ervoor om zoveel mogelijk treinen vast te houden zodat ze niet allemaal op de baan aan het rijden zijn, iets wat je met het volledig leegrijden wel laat gebeuren, zal wel verschil in inzicht zijn. En dat kan prima zonder tellers e.d. gewoon met een blokgroep.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 22 jun 2016 :  12:30:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Piet,

61.2 gevonden en daar heb je lijnen aangekoppeld aan het begin van de opstelsporen, die kleuren alleen als 61.2 bezet is, 61.2 is op geen enkele manier gekoppeld aan de wisselstraat of aan de blokken. Ook niet aan het vrijgeven na bezetmelding. Wat ik al eerder schreef koploper doet wat jij hem verteld hebt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 22 jun 2016 :  14:34:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Piet,

Persoonlijk zou ik jouw situatie zo aanpakken, met gewoon standaard koploper met blokgroepen en max. 5 rijdende treinen.
Zonder verdere toeters en bellen.

Mvg
Wim.





Download Attachment: pre20.bck
98,71 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 22 jun 2016 :  18:42:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Bedankt voor de sugesties ik ga er mee aan de gang

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.1 )
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina