Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 369 / Bezoekers Vandaag: 1187
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Beginnersproblemen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Hans Mol

Netherlands
27 berichten

Geplaatst - 23 mei 2016 :  07:27:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik ben zojuist begonnen met een nieuwe modelbaan die ik automatisch door Koploper wil laten besturen. Alle bezetmelders en wissels zijn aangesloten en getest in Koploper. Middels de beginnershandleiding heb ik alle stappen doorlopen maar toch loop ik tegen problemen aan die ik niet opgelost krijg.

Zo krijg ik in het rijwindow geen blauw driehoekje te zien wanneer ik een loc sleep naar een blok. Hij blijft op handmatig rijden staan. Hij rijdt wel wanneer ik dit blokje versleep naar een volgend blok.

In mijn baan maak ik gebruik van een 4-tal blokken (9-12) om te kunnen rangeren. Wanneer een trein (ook weer via slepen) van het ene naar het andere blok gaat, stopt hij keurig op de laatste bezetmelder. Echter meteen begint het blok waar hij staat te knipperen en valt de loc terug op handmatig rijden. De loc keert ook niet zoals is aangegeven.

Bijgaand een backup van mijn huidige bestand. Herkent iemand deze problemen en wie kan mij zeggen waar ik fouten gemaakt heb?
Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Hans


Download Attachment: Echaztalbahn2.bck
25,4 KB

Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 mei 2016 :  10:52:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Mol

Beste mensen,

Zo krijg ik in het rijwindow geen blauw driehoekje te zien wanneer ik een loc sleep naar een blok. Hij blijft op handmatig rijden staan. Hij rijdt wel wanneer ik dit blokje versleep naar een volgend blok.




(zonder uw backup te bekijken op mijn zoldercomputer)

Dit kan best normaal zijn, duidt er alleen op dat uw loc in twee richtingen "mag" vertrekken, dan geeft koploper geen blauwe pijl.
Door het slepen kiest uzelf de richting.



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Hans Mol

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 23 mei 2016 :  11:08:11  Toon profiel  Reageer met citaat
[/quote]
Dit kan best normaal zijn, duidt er alleen op dat uw loc in twee richtingen "mag" vertrekken, dan geeft koploper geen blauwe pijl.
Door het slepen kiest uzelf de richting.
[/quote]

Beste Theo,

Bedankt voor je reactie, maar dit roep bij mij dan meteen een nieuwe vraag op. Hoe en waar kan ik regelen dat een trein in een bepaalde richting start. Kan jij daar nog iets over zeggen?

Alvast bedankt,

Hans

Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.
Ga naar bovenaan de pagina

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 23 mei 2016 :  11:30:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Hans welkom op dit forum.
Dat met die blauwe pijl heb je denk ik inmiddels begrepen.
Staat ook in de help file dat deze onder bepaalde omstandigheden alleen zichtbaar wordt.
Het bepalen hoe een trein start doe je door heb in een blok te plaatsen en dan vanuit dit blok naar het volgende blok te slepen.
Klik daarna a boven in de balk automatisch rijden aan en de trein vertrek.
Er zitten wat fouten in je ontwerp.
Bij rijwegen van bv 2 naar en 9 naar 10 ben je wissel 3 vergeten.
Dus controleer even je wissel straten.
Indien de trein met automatisch rijden op een rangeerspoor komt schakelt hij automatisch naar handbediening over omdat de rijrichting moet worden gewijzigd.
indien je dit automatisch wil doen dan moet je een vaste route maken.
bv van 9 naar 10 en dan naar 2 in blok10 vaste route aangeven keer lok.

m.v.g. Frans
Ga naar bovenaan de pagina

Hans Mol

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 23 mei 2016 :  11:36:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door br015


Indien de trein met automatisch rijden op een rangeerspoor komt schakelt hij automatisch naar handbediening over omdat de rijrichting moet worden gewijzigd.



Beste Frans,

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik heb hiervoor eerder een baan gehad met daarop een kopstation. Komt dit nu omdat blok 9-12 als rangeerbaan is gedefinieerd of kan ik dit oplossen door het als kopstation te definiëren. In mijn vorige baan had ik dit probleem namelijk niet en keerden de locs keurig na een bepaalde tijd.

Groeten,

Hans


Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.
Ga naar bovenaan de pagina

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 23 mei 2016 :  12:08:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Hans je moet van je lok wel een treinstel maken anders keert het geheel niet.

grt Frans
Ga naar bovenaan de pagina

Hans Mol

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 23 mei 2016 :  21:39:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Genoemde problemen zijn opgelost. Iedereen bedankt voor de ondersteuning!

Hans

Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina