Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 126 / Bezoekers Vandaag: 10985
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 eerste stappen dynamische blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

johanR

Netherlands
30 berichten

Geplaatst - 25 apr 2016 :  16:04:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben bezig op mijn test baantje dynamische blokken te configureren aan de hand van een handleiding op het 3rail forum.
Nu loop ik tegen een probleem aan dat er de melding komt dat er een lok niet in het blok past.
Ik heb de blokken 1 t/m 6 als dynamische blokken gemaakt en er wordt in gereden vanuit 8 en 10.
Wie kan mij verder op weg helpen.
Ter info er zitten bezetmelders in de sporen en ik heb (nog) geen lichtsluis hiervoor.

Gr. Johan

Download Attachment: johan-ovaal.bck
31,58 KB

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 25 apr 2016 :  18:06:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

De BR280 en de groene stoomloc willen wel deze blokken inrijden.

Bij de rest staat de lengte in het rijwindow op 999cm, de blokken 1,3 en 5 zijn 200cm, dat gaat dus niet.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

johanR

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 25 apr 2016 :  18:11:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel voor de reactie. Ik dacht dat ik deze had aangepast
Ik ga weer verder testen
Ga naar bovenaan de pagina

johanR

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 25 apr 2016 :  20:08:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hmmmm
Het werkt nog niet helemaal de treinen stoppen bij de eerste melder al die in het blok zit.
Bijvoorbeeld ik heb bij blok 1 als eerste melder 1.01. Als er nu een trein staat op bezetpunt 1.04 van blok 2 en een tweede trein wordt naar het opstelspoor gestuurd dan stopt deze bij de inrij melder.
Ik zal vast iets over het hoofd zien maar wat?

Gr. Johan


Download Attachment: johan-ovaal.bck
31,96 KB

Bewerkt door johanR op 25 apr 2016 20:17:30
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 25 apr 2016 :  22:46:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

In demo mode werkt het gewoon.

Het kan zijn dat bezetmeldpunt 1.01 te vroeg vrijkomt, dat kan makkelijk gebeuren aan het begin of eind van de trein. Er wordt niet voor niets een lichtsluis geadviseerd.

Je kan de communicatie logging mee laten lopen, om te kijken of dat zo is.

Eventueel zou je kunnen proberen om bij "Instellingen per database" > Algemeen-2 > Vertraging bezetmelding vrijgeven, de waarde iets te verhogen.

Groeten

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 apr 2016 :  23:39:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johan,

Volgens mij is de clue en de opzet van een dynamisch opstelspoor, nu juist dat alle blokken aan het begin dezelfde melder hebben dus in dit geval b.v. 1.01
En alle blokken aan het einde ook allemaal dezelfde melder b.v. 1.04.

Op die manier bespaar je op meldpunten, en daarop is de werking van het dynamische opstelspoor gebaseerd.

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

johanR

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  08:29:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan en Wim

Bedankt voor de reaktie's, ik weet dat het voor een lichtsluis ontworpen is. En ook voor een gezamenlijke in en uitrij melder.
Ik heb echter nog een testbaan liggen deze is bedoeld om koploper onder de knie te krijgen om straks niet met de nieuwe baan steeds alles te moeten verleggen of opnieuw te solderen
Ik zal vanavond eens de draden aan elkaar solderen om een gezamenlijke melder te maken.
De lichtsluis komt er zeker maar ik ben nog aan het kijken welke oplossing ik wil.

Gr. Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  10:52:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johan,

Je hoeft niet perse een lichtsluis te gebruiken, maar wel voor alle sporen dezelfde begin melder en de zelfde eindmelder.

Volgens mij hoef je niet te solderen, op de melder de 3 draden op dezelfde aansluiting en klaar is Johan volgens mij.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

johanR

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  14:50:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik ben er denk ik achter waar het fout gaat. De wagons worden namelijk niet gedetecteerd. Zoals ik het terug lees op het forum is dit wel een vereiste als je met stroomdetectie werkt. Ik zal om die reden toch een lichtsluis in moeten gaan zetten.
Als ik naar de parameters kijk die je invult bij de blokken dat bij het inrijden de eerste melder het blok bezet geeft en deze weer vrijgegeven wordt zodra de eerste melder geen detectie meer heeft.
Maar dan begrijp ik nog niet waarom de treinen niet doorrijden om 10cm achter de andere opgesteld te worden.

Gr. Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Theo51

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  16:46:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

dynamische blokken zijn gebaseerd op het vrij komen van bezetmelders. De eerste trein die zo'n blok inrijdt maakt de achterste bezetmelder en rijdt dan achteruit, tot de bezetmelder weer vrij is. De tweede trein, in hetzelfde blok rijdt door de bezetmelder en stopt onmiddellijk, als de bezetmelder vrij komt. (daarom stopt jouw trein, met de, ongedetecteerde wagons te vroeg, volgens jou. Koploper krijgt echter geen bezetmelder meer door en denkt dat alles er is). Als je, bijv, nog 2 meter vrij spoor hebt en je trein is 10 cm lang, blijft er tussen de voorste en achterste trein een ruimte over van 190 cm. Is jouw trein 150 cm, blijft er een ruimte van 50 cm over.

Theo
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  17:17:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan

Je kan ook al je wielassen voorzien van weerstandslak waardoor je volledig gededecteerd rijd.
Dit houd in dat je de aanwezige bezetmelders gewoon kan gebruiken.
Volgens mij heeft dit ook voordelen n.m.
- je hoeft geen lichtsluizen te gebruiken, deze moet je namelijk goed plaatsen nm. onder 45 graden tov. de baan om te voorkomen dat de lichtstraal tussen twee wagons doorschijnd en daardoor een niet gewenste melding ontstaat en ze moeten op de goede hoogte staan om niet onder of over de wagons schijnen b.v. een lage boordwagon

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.1 )
Ga naar bovenaan de pagina

johanR

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  17:17:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel voor de uitleg ik denk het te beginnen te snappen
Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik de lengte aanpas. Om zo voor mezelf een juist beeld te krijgen wat er precies gebeurd.
Het is zoals ik zei een test baan zo kan ik hopelijk de kennis die ik nu op doe op de baan in aanbouw toepassen.
Bedankt allemaal voor het mee denken en de hulp.

Gr. Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Theo51

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  18:57:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

lengte aanpassen heeft volgens mij geen zin. Zoals ik al eerder zei: Koploper reageert op de bezet melders. Voor de lengte kijkt Koploper alleen of de trein in het (resterende) blok zal passen. M.a.w. als je een trein van 120 cm hebt en het restant van het blok is 100 cm, zal Koploper deze trein nooit naar dit blok sturen.

Theo
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  20:14:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door johanR

Wim,

Ik ben er denk ik achter waar het fout gaat. De wagons worden namelijk niet gedetecteerd. Zoals ik het terug lees op het forum is dit wel een vereiste als je met stroomdetectie werkt. Ik zal om die reden toch een lichtsluis in moeten gaan zetten.



Hallo Johan,

Als dit toch een testbaan is, ga dan eens rijden met alleen de locomotieven. Dan zie je wat het betekend dat je b.v. bij blok 1 als eerste melder 1.01 en als tweede melder 1.01(vrijkomen), hebt ingevuld.

Groeten,

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

johanR

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  22:04:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Ik begrijp dat de lengte van de lok geen zin heeft maar ik wou kijken of dat ik het goed ingesteld had in de database. Dit wilde ik doen door de treinen een fictieve lengte te geven een maal zodat er twee geplaatst worden en een maal de lengte vergroten om te kijken wat dan de melding zou zijn. Het ging mij puur om het testen maar toch bedankt voor de adviezen.

Ik had no een vraag kan je ook meerdere dynamische blokken plaatsen in een sectie?
Ik heb een spoorplan van mijn toekomstige schaduwstation toegevoegd en daar aangegeven waar ik dan de lichtsluisjes zou willen plaatsen.
Maar zoals ik het on de handleiding lees zou dat niet echt mogelijk zijn aangezien er in het blok ervoor al bepaald wordt waar welke trein naar toegaat. Of is er wel een mogelijkheid om dat te doen.

Gr. Johan


Download Attachment: schaduw_1.jpg
847,68 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  22:14:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johan,

De middelste inrij en uitrijmelders die bestaan niet in een dynamisch opstelspoor, alleen de melders aan het begin van het opstelspoor en aan het uiteindelijke einde van het opstelspoor, je hebt 2 blokken achter elkaar per spoor elk met dezelfde melders aan het begin en aan het eind.
Zo kun je met 2 melders een opstelspoor maken over meerdere sporen en met 2 blokken achter elkaar, dan is de opzet en de bedoeling en de werking van een dynamisch opstelspoor.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 26 apr 2016 22:17:03
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina