Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 136 / Bezoekers Vandaag: 10963
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 twee richtingen uit blok naar zelfde blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

elnagh

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 24 mrt 2016 :  09:59:04  Toon profiel  Reageer met citaat
goedendag,


Ik ben vandaag voor het eerst op het Forum.

Mijn naam is Edwin.

Na 50 jaar wachten ben ik 4 maanden geleden begonnen om weer een treinbaan te bouwen.

Ik wilde dit doen omdat ik inzicht wil krijgen over de digitale technieken.

Dus IBII gekocht rail loc's en heel veel gelezen koploper I-trai en alle handleidingen.

Begonnen met een proef baan te leggen en gebruik koploper.

Veel plezier en verbazing teleurstellingen en radeloosheid op sommige momenten.

Goed heb inmiddels de proefbaan uitgebreid met sporen en een keerlus etc. etc.

nu richt ik me tot de experts hier ik heb het volgende probleem.


een loc rijd van blok 9 naar het aangrenzende blok 7 (naar rechts) rijd blok 7 door, komt in een wisselstraat en kan weer blok 9 in rijden. Ik heb daar een probleem mee. Blok negen heeft 2 bezetmelder, en is te bereiden in twee richtingen.

Ik denk dat het zit in onderhoud blokken maar krijg het niet opgelost.

Misschien moet ik anders denken of een andere tool gebruiken maar kom er niet uit.

Is er iemand ie mij weer op het spoor kan helpen. heb gezocht op het forum maar kan het niet vinden.

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2016 :  12:04:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Edwin,

Welkom op het forum.
Zet je database eens op het forum dan kunnen we meekijken naar het probleem. Dat kan via "File Toevoegen".
Als schot voor de boeg denk ik dat het probleem zit in de verbinding tussen blok 7 en 9. Je kunt normaal gesproken twee blokken niet op twee manieren aan elkaar koppelen. Dus van blok 9 naar 7 naar 9 gaat niet werken.
Een railcirkel, die bestaat uit twee blokken werkt ook niet goed. Als je achter blok 7 een nieuw blok 8 maakt en dan weer naar blok 9 zal je het wel werkend krijgen.
Overigens hoort je vraag beter thuis in de Rubriek Beginners.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2016 :  15:43:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Hoi Edwin.

Veel beter is om je vraag te plaatsen in het topic "Beginners". De plaats waar je het nu gepost hebt is de verkeerde nl.

En Dirk, het is ook beter als je dit meteen even aan onze welkome nieuwkomers door geeft. Dat houdt dan het forum overzichtelijk en duidelijk voor iedereen.

Veel sukses,
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2016 :  15:44:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Sorry Dirk.

Ik zag al dat je de verwijzing al gemaakt hebt.

Excuse,

Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

elnagh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2016 :  12:11:53  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo,

bedankt voor de reactie en sorry dat ik het niet bij de beginners heb geplaatst mijn bericht. Moet/ kan ik dat herstellen of kan dat niet meer. Zou het heel leuk vinden om mijn backup op het forum te zetten als iemand de moeite wil nemen om er naar te kijken wat er allemaal niet goed is kan ik veel van leren. Als je vier maanden alleen bezig bent zonder met iemand te overleggen kan je wel wat adviezen gebruiken. Alleen moet ik nu hier verder gaan of moet ik een nieuw onderwerp bij de beginners zetten. Gaarne uw advies. heb inmiddels tussenblok 9 & 7 een enkelspoor van gemaakt dan is het probleem dus op gelost. zie onderhoud blokken. met vrd grt Edwin

Download Attachment: proef-compl-1.bck
93,27 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2016 :  13:44:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Je kunt alleen van blok 7 naar blok 9 de weg terug heb je niet als moglijkheid aangemaakt. In je verbindingslijn van blok 7 naar 9 staat maar 1 sterretje.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

elnagh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2016 :  15:56:17  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo Wim

Dat klopt, nadat ik hier boven had gelezen dat ik niet door mag rijden naar het zelfde blok waar ik uit kom,heb ik dus een sterretje weg gehaald. dat schreef PHdirk. (een railcirkel. Of ik moet er een ander blok voor plaatsen. IK zit te denken of ik de wissels die achter elkaar liggen te voorzien van bezetmelders en er dus een blok van maken. denk je dat dat zinvol is en kan?
Hoewel ik overal in de handleiding lees dat wissels niet in een blok mogen?

als vast bedankt
vrd grt Edwin
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2016 :  16:32:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat zou ik niet doen.
Wissels liggen in principe nooit in een blok maar vormen de mogelijkheid om van blok naar blok te rijden.
In een uitzonderingsgeval zou het misschien kunnen maar ik zou er niet aan beginnen.

Je kunt beter blok 7 opdelen in 2 blokken. Dan heb je een "railovaal".

Geen idee hoe lang blok 7 is en of het dus mogelijk is.
Eventueel zou je daar een klein stukje af kunnen snoepen en daar een kort blok van maken waar nooit gestopt mag worden.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

elnagh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2016 :  16:50:43  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo remunj,

Goed idee blok 7 is lang genoeg en kan ik door rijen naar blok 9.

bedankt voor de tip.

met vrd grt

Edwin
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2016 :  17:47:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Edwin,

Misschien dat ik je probleem niet begrijp, maar je mag toch gewoon naar het blok terug waaruit je gekomen bent, zolang je maar aangeeft dat de loc van richting moet veranderen, en als het een treinstel of trekduw trein is zal hij dat ook doen als je hem laat wachten in blok 7 of blok 9. Een wisselstraat is geen enkel probleem, kun je gewoon ingeven. Wat PHDirk schrijft slaat eigenlijk de plank totaal mis, en is niet van toepassing op jouw situatie.


Mvg Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 25 mrt 2016 17:53:17
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2016 :  19:47:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Als ik de plank mis sla, wil ik dat graag toegeven, maar dat is in deze situatie toch echt niet het geval. Blok 7 en 9 vormen samen een cirkel, precies zo als ik op basis van de summiere beschrijving had verondersteld. Ik had toen database nog niet gezien.
Als het mogelijk is om in of bij de wisselstraat links een klein blok op te nemen, zoals Eric en ik hebben gesuggereerd, is het probleem van een cirkel van twee blokken opgelost.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina