Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 236 / Bezoekers Vandaag: 4836
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Nogmaals: ijken locomotief
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

janspoor

253 berichten

Geplaatst - 26 feb 2016 :  13:55:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet dat dit het zoveelste draadje is waarin dit ter sprake wordt gebracht, dus sorry daarvoor, maar ik wil graag dit specifieke "probleem" ter sprake brengen zonder het aan een bestaand draadje vast te plakken.
Ik heb een loc met een Zimo MX621N decoder. Ik heb de maximum snelheid van deze loc bepaald en CV 5 dienovereenkomstig ingesteld. Omdat de loc dan pas bij decoderstap 10 of 11 begint te rijden, wil dat zeggen dat de afstanden worden verdeeld over "slechts" 18 stappen (10-28). Dus ik dacht, dan doe ik het andersom en zet CV 5 iets hoger, waardoor de loc al bij decoderstap 4 begint te rijden. Maar bij het ijken blijkt dat de stappen in afstand nagenoeg hetzelfde blijven, dus bij decoderstap 19 heeft de loc al zijn maximum snelheid bereikt. Dat werkt op zich wel maar nou net met deze loc wil ik in tractie rijden en dan is het handiger om wat kleinere stappen in snelheid te hebben. Is dit in het driestappen systeem (CV's 2-5-6) nog op een andere manier te regelen of moet ik dan mijn toevlucht nemen tot het onderbrengen van de snelheden in de curve CV's 67-94? Ik ben benieuwd naar reacties. Dank alvast. Vr groet, Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 feb 2016 :  14:07:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
CV2 bepaald de minimum aanvang spanning waarbij de loc in stap 1 gaat rijden, die moet je eerst instellen zodat hij ook daadwerkelijk bij stap rijd, dan stel je via CV5 de max snelheid in en dan heb je 26 stappen om de snelheid te regelen.
Dit afregelen van deze CV's kun je via POM doen en zie je gelijk het resultaat van de instellingen. Basic procedure instelling decoder snelheid voor het begin van het ijk proces.

Verder als de loc zijn max snelheid niet bereikt bij stap 28 dan moet je aan de slag met de pid instellingen van de decoder waarschijnjlijk CV53,cv54,cv55 staat in de decoder manual.
Vanaf blz 16
http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder_E.pdf



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 26 feb 2016 14:24:26
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 26 feb 2016 :  15:46:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Die site had ik ook al gevonden, maar niettemin bedankt. Ik heb een en ander eens zitten bestuderen, maar dat gaat me toch net boven de pet, dus ik doe het er maar mee zoals het nu is.

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 26 feb 2016 :  16:14:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb je dan überhaupt al geprobeerd om CV2 lager te zetten zodat de loc eerder begint te rijden.
Anders zou je het nog via de snelheidstabel kunnen proberen.
Niet zo gauw opgeven.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 26 feb 2016 :  17:18:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, CV2 staat op 1, dus dat is geen probleem. Tja, opgeven ..... Ik ga er wel weer een keertje mee verder, maar de handleiding van Zimo is zó uitgebreid dat ik even door de bomen het bos niet meer zie. Opgeven staat niet in mijn woordenboek, maar wel even pas op de plaats maken. Ik ga beslist nog eens met de snelheidstabel (van jou) verder. en meld me dan graag weer.

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 feb 2016 :  18:19:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maar Jan, als de loc pas bij stap 10 gaat rijden dan moet de waarde van CV2 niet omlaag, maar juist omhoog. Dus begin eens met waarde 20 ofzo en kijk wat er gebeurd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  12:10:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat heb ik ook geprobeerd en dat werkt wel, maar ik verbaas me er dan alleen over dat alle snelheden niet in 28 stappen maar in, pak hem beet, 18 stappen worden vastgelegd. Of is dat niet "abnormaal". Zoals eerder gezegd werkt het allemaal wel, maar met name bij het in tractie rijden wil je toch graag dat de snelheden per stap zo dicht mogelijk bij elkaar liggen. In de andere loc (waarmee in tractie wordt gereden) zit een andere decoder (Lenz) waar wel bijna alle 28 stappen worden benut. Dat is eigenlijk mijn punt. Vr groet, Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  12:15:28  Toon profiel  Reageer met citaat
En wat heb je met CV6 gedaan?
Die moet je in het plaatje ook wel meenemen om een mooie karakteristiek te krijgen.
Kun je allemaal lezen op blz 15 van de decoder handleiding.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  12:53:03  Toon profiel  Reageer met citaat
CV 6 geef ik ongeveer tweederde van de waarde van CV 5.

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  13:17:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou die op 1/3 zetten.
Dan krijg je een curve die in de lage rijstappen (tot stap 14) kleinere snelheidsverschillen geeft (mooier bij rangeren / langzaam rijden) en vanaf 14 tot 28 wat grotere snelheidsverschillen (de trein is dan al goed op gang en trekt verder door).
Zeg maar een holle curve ipv de bolle curve die jij nu maakt.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  16:20:26  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, Eric, dan ga ik dat doen. Is het dan nodig om de loc opnieuw te ijken met die instellingen?

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  16:22:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan, wat denk je zelf? Als je de snelheden bij de stappen verandert, wat denk je dan dat de gevolgen zijn?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  16:23:30  Toon profiel  Reageer met citaat
En nog even: als ik besluit om de tabel CV67-94 te gebruiken, is dan CV2 niet meer in gebruik? En hoe bepaal ik de snelheden dan voor die variabelen 67-94, handmatig of door te ijken?

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  16:26:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, Wim, ik denk dat opnieuw ijken geen slecht idee is ...

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  16:43:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

Wat is op dit moment de waarde of instelling van CV29 eigenlijk?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  16:52:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door janspoor

En nog even: als ik besluit om de tabel CV67-94 te gebruiken, is dan CV2 niet meer in gebruik? En hoe bepaal ik de snelheden dan voor die variabelen 67-94, handmatig of door te ijken?

*Zo ge't moakt, zo heddet!*



Het antwoord op deze vraag staat in de manual
4 16 Complex speed curve
simple "min, mid, max" (CV2, CV6, CV5) speed curve (off)
or complex (CV67 to CV94) speed curve (on)


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  16:53:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb alleen bit 1=1 staan voor 28 stappen, de rest van de bits is 0

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  17:03:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat klopt dan.
Wil je de snelheidstabel gaan gebruiken dan wordt de waarde in jouw geval voor CV29 18.
Voor het ijken kijk je dan eerst wat de maximale snelheid is met de standaardinstelling.
Daarna kan je CV94 net zolang aanpassen totdat je gewenste max. snelheid er is. Daarna heb je dan de schone taak om CV67 t/m 93 zodanig aan te passen totdat je weer een mooi curve hebt.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  17:05:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar als ik het goed begrijp vul ik zelf de waarde van die variabelen 67-94 in?

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  17:36:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Yep.
Precies zoals ik hierboven al schrijf.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  22:03:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb nu de gewenste maximum snelheid bepaald en in CV 94 gezet. De uitkomst was een waarde van 180. Die heb ik gedeeld door 28 en kom dan aan een gemiddelde snelheidsstap per decoderstap van 6,5 dus ik heb de waardes 93-67 nu ingevuild steeds afwisselend een verschil van 6 en 7. Maar nu blijkt dat de loc pas gaat rijden bij decoderstap 6, dus eigenlijk kan ik dan de waardes in cv 67-72 verwaarlozen of zie ik dat verkeerd? Overigens heb ik uiteraard CV 29 naar 18 gezet. CV2 heb ik gewoon op 1 laten staan. Bedankt alvast voor je reactie. Mvrgr Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  22:30:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan, je moet delen door 27. Immers 94-67= 27. De eerste stap van de 28 stappen is 0.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 feb 2016 :  22:42:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Aha, natuurlijk .....
Overigens dacht ik net de oplossing gevonden te hebben: ik heb vastgesteld dat de loc begint te rijden bij decoderstap 6. Dus ik heb nu de waarde die ik aanvankelijk in CV 72 had staan, nu in CV 67 gezet en het verschil tussen de waarde in CV 94 (180) en in CV 67 (35) gedeeld door 26 = 5,5 dus afwisselend nu steeds een stapverschil van 5 en 6. Nu begint de loc inderdaad te rijden bij decoderstap 1. Nu kan ik dan (weer) gaan ijken. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 28 feb 2016 :  11:45:19  Toon profiel  Reageer met citaat
GELUKT!! Ik heb de loc opnieuw geijkt met de waarden in 67-94 zoals eerder berekend en ALLE 28 stappen zijn nu bezet met een mooie evenwichtige opbouw van snelheid. Dit ga ik voor meer locs doen! Bedankt voor alle hulp, tips en suggesties. Mvrgr Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 28 feb 2016 :  12:37:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Mooi dat het je gelukt is
Zo zie je maar, de aanhouder wint. Is het niet linksom dan wel rechtsom.

Succes met de rest van je treinen.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 28 feb 2016 :  12:38:11  Toon profiel  Reageer met citaat


*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina