Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 243 / Bezoekers Vandaag: 5562
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 opstarten na noodstop
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Veroen

Netherlands
237 berichten

Geplaatst - 04 feb 2016 :  16:56:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumlezer,

Al een tijdje ben ik op zoek naar de oorzaak van navolgende storing:
Na een noodstop door kortsluiting tgv een ontsporing blijven de treinen staan en blijven de gereserveerde blokken gereserveerd.
Ik moet dan Koploper geforceerd afsluiten.

Nadat ik de computer weer heb aangezet en Koploper heb geopend staat achter alle locs "stop loc" aangevinkt. Nadat ik automatisch rijden heb geactiveerd moet ik het vinkje achter elke loc afzonderlijk weghalen en gaan deze weer rijden. Hiervoor heb ik de gereserveerde blokken vrijgemaakt en de locs die blokken gereserveerd hadden visueel en in Koploper in het dichtstbijzijnde vrijeblok gezet.

Lenz centrale en handregelaar ter controle door Lenz laten nazien. Ik heb een nieuwe Interface met nieuwe kabels bij Rosoft gekocht. De storing blijft, zij het in mindere mate, terugkomen.

Ik overwoog om de nieuwe centrale van Digikeijs te kopen maar buiten het feit dat de RS functie nog niet is geïnstalleerd zou dit het probleem niet oplossen.

Het zou aan de instellingen in Koploper moeten liggen maar in de testmodus heb ik geen probleem.

Wie heeft een idee waar dit moet zoeken.

Groet,
Coen.

Bewerkt door Veroen op 04 feb 2016 17:00:56

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 feb 2016 :  18:14:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Coen,

Na een kortsluiting moet koploper de treinen gewoon weer aan de gang brengen, daarvoor hoef je koploper helemaal niet af te sluiten.
Je kunt in koploper aangeven wat hij moet doen na een kortsluiting.

Ook het opheffen van stop loc na een herstart, kun je met 1 simpele handeling voor alle locs opheffen. Lijkt mij dus meer een probleem van de gebruiker die nog niet helemaal weet hoe het werkt.
Wil je dat best even laten zien bij een volgende gelegenheid, of in een prive sessie.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 05 feb 2016 :  00:01:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Momenteel ben ik niet in Nederland.

Na thuiskomst ga ik in ieder geval wel op 19-02 naar Rail. Ik weet niet of jij daar staat.
Mocht dit wel het geval zijn dan kan ik de laatste back-up van mijn Koploper database op een USB stick meenemen.

Omdat ik de software op mijn laptop afgelopen week W7 naar W10 heb geüpdatet kan ik de helpfunctie nog niet gebruiken en kan derhalve niet zien waar ik de instellingen "na een noodstop" kan vinden. Bij instellingen en instellingen database kon ik niets vinden.

Ik hoor graag van je.

Groet,
Coen.

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 feb 2016 :  10:58:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Staat op allereerste tabblad : algemeen-1.

Na noodstop langzaam optrekken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 05 feb 2016 :  11:13:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Veroen
Omdat ik de software op mijn laptop afgelopen week W7 naar W10 heb geüpdatet kan ik de helpfunctie nog niet gebruiken en kan derhalve niet zien waar ik de instellingen "na een noodstop" kan vinden. Bij instellingen en instellingen database kon ik niets vinden.


Je kan de help file natuurlijk ook gewoon als PDF of Word file downloaden.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 05 feb 2016 :  12:36:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Erik en Theo,

Vanmorgen had ik een helder moment en heb ik de Koploper gebruiksaanwijzing gedownload. Was dus een beetje dom van mij om hier niet aan te denken. Digibeet dus!!

Ik ga nu eens kijken of ik hierin met hulp van de tip van Theo de oplossing vind.

Ik heb hier beperkt internet vandaar dat de reacties wat laat doorkomen.

Bedankt en groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 05 feb 2016 :  15:21:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,
Na noodstop langzaam optrekken staat aangevinkt.
Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 feb 2016 :  22:53:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan moet jij bij een noodstop een klein window krijgen, waarin je moet kiezen....doorrijden of alle lokomotieven stop , of iets van die strekking. Maar koploper stoppen heb ik nog nooit moeten doen .

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 06 feb 2016 10:50:18
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 07 feb 2016 :  12:34:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumlezers,

Na het opheffen van noodstop veroorzaakt door een kortsluiting na bijv. ontsporing, rijden de treinen, ondanks dat wel een snelheid op het rijblad van de lok wel wordt gemeld, niet en blijven de gereserveerde blokken gereserveerd.

Zonder koploper geforceerd af te sluiten krijg ik de zaak pas na ook de computer volledig af te sluiten en het geheel opnieuw op te starten, aan de gang.

Volgens mij een geval van de communicatie tussen baan en centrale. Tussen de centrale en de baan is alles, incl. Interface en aansluit kabels, vernieuwd, dus blijft alleen nog de centrale over.
Jammer dat op de nieuwe Digikeijs centrale "RS" nog niet werkt, anders had ik deze van hieruit reeds besteld. Dan kon ik bij thuiskomst meteen aan de slag.

Groet,
Coen.

Bewerkt door Veroen op 07 feb 2016 12:37:32
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 feb 2016 :  12:44:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Krijg jij bij kortsluiting wel of geen melding bovenop het beeld van koploper ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 07 feb 2016 16:04:05
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 feb 2016 :  15:01:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Coen,

Neem maar even rechtstreeks contact met mij op dan gaan we kijken wat de oorzaak is en hoe het is op te lossen.

Mvg
Wm

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 08 feb 2016 :  00:01:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Ik verwacht in de loop van deze week weer terug in NL te zijn. Ik neem dan contact met je op.

Dank voor je aanbod en groet,

Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 17 feb 2016 :  16:37:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Zoals ik je reeds meedeelde had ik een vrij nieuwe Lenz centrale LZ100 van een vriend geleend om te testen of mijn centrale de oorzaak van de problemen was. Dit blijkt niet het geval te zijn.

Gisteravond met een clublid van de Zwitserse Spoorgroep de backup bekeken en zijn tot de volgende conclusie gekomen.

De storing ontstaat alleen bij een kortsluiting op een wissel.
Ik heb de puntstukken van de wissels voorzien van een automatische zekering en dit zou wel eens de oorzaak van de storing kunnen zijn.

Hoe denk jij hierover?

Groet,
Coen

PS.
Ik kom a.s. vrijdag naar Rail en zie dat jij daar ook staat. Ik kom zeker even bij jou langs.
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 23 apr 2016 :  23:45:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste volgers van dit draadje,

De fout zat bij mijn Lenz centrale. Ik had een geleende centrale van een vriend aangesloten en daar reed het geheel storingsvrij.

Gisteren tijdens Intermodellbau in Dortmund de Lenz stand bezocht en mijn probleem besproken. Het bleek dat mij centrale gereset kon worden, waarna de problemen opgelost zouden zijn.

De reset staat niet in de gebruiksaanwijzing maar werkt als volgt:
Kies loknr. 00 ; zet snelheid op 0; en toets 20 keer op toets 4 ; Het relais in de centrale klikt en de spanning gaat van de baan. Zet alle stroom uit en weer aan.
De centrale is hierna gereset.

De hele avond gereden en extra noodstops uitgevoerd. Tot nu toe geen problemen meer.

Ik hoop nu van de storingen af te zijn.

Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 24 apr 2016 :  22:35:46  Toon profiel  Reageer met citaat


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina