Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 248 / Bezoekers Vandaag: 5318
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Virtuele bezetmelder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Antoine

56 berichten

Geplaatst - 02 feb 2016 :  23:22:57  Toon profiel  Reageer met citaat

Geplaatst - 02 feb 2016 :  17:50:36      
Als beginner is het mij gelukt mede dankzij dit forum en de handleiding van Erik Teunissen mijn baan te automatiseren. Dat wil zeggen ik heb een baan in de vorm van een hondebot met 4 blokken en twee treinen. Één blok is een stationsblok waar de personentrein netjes stopt en de goederentrein doorrijdt.
Nu wil ik graag via een virtuele bezetmelder de personentrein op 75 cm voorbij de inrijsectie van het stationsblok laten stoppen. Dit heb ik ingesteld en in de rijwindow van de personentrein zie ik keurig de virtuele bezetmelder de cm optellen als hij de inrijsectie heeft gepasseerd. Echter de personentrein stopt nog steeds aan het einde van het stationsblok. Is dit een kwestie van leren remmen of doe ik iets fout? Graag jullie advies!
Antoine

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 03 feb 2016 :  02:14:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Antoine,

Je kan een virtuele bezetmelder niet als alternatieve stopplaats gebruiken. Dit kan (bij onderhouden blokken) alleen met echte melders.

Alleen als de virtuele melder de laatste is kan hij stopmelder zijn.
Dit wordt echter afgeraden wegens de wat minder nauwkeurige stopplaats die dit oplevert.

Wat wel kan is een virtuele melder gebruiken in een "Vaste route" om de trein op een alternatieve plaats te laten stoppen. Dat geef je aan bij de "Gegevens blok" van die vaste route (Onderhouden vaste trein route). Dit doe je door aan te geven de "hoeveelste" melder het is binnen het blok.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 04 feb 2016 :  08:45:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jack,

Dank je wel voor je snelle reaktie. Ik merk als beginner dat er ook op dit forum veel mensen zijn met vragen over stoppen bij een perron. Voor jullie als experts is het lastig om elke keer weer hetzelfde verhaal uit te leggen. In de beginnershandleidingen wordt dit niet toegelicht. In de koploper handleiding staat iets over alternatieve stopplaatsen maar dat is u te summier.

Er zijn vele sporen die naar Rome leiden maar ik zie soms door de bezetmelders het perron niet. Is het interessant om hier een soort handleiding voor te schrijven? Graag jouw reactie.

Groetjes Antoine
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 05 feb 2016 :  02:32:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Antoine,

Het is eigenlijk niet zo heel moeilijk. Maar dat is met alles wat je al begrijpt ;-)

Als je meerdere stopplaatsen langs een perron wilt realiseren zul je gewoon een aantal fysieke melders in je perronspoor moeten maken. Dat is de eenvoudigste methode omdat je niet van aanvullende dingen als vaste routes gebruik hoeft te maken.

Wat hierbij natuurlijk wel belangrijk is, is dat de lengtes van de treinen goed in de "Rijwindows" moet zijn ingevuld.

Je geeft bij "Onderhouden blokken" de extra stopplaatsen (melder nummers) aan met bij elk de lengte van de langste trein die er nog op mag stoppen.

Hierbij moet je de melders zo plaatsen dat de trein altijd eerst de melders tegen komt voor de kortste trein en daarna die voor de langere treinen. Voor de langste trein gebruik je dan de normale stopmelder.

Theoretisch liggen, als je in het midden van je perron wilt stoppen, al die extra melders dus in het achterste deel van het perronspoor, de eerste zo'n 10 cm na de helft, voor het kortste treintje.

Of een trein van de "Kort/lang regeling", want zo heet het systeem eigenlijk, gebruik moet maken kan je bij het treintype aangeven.
Een korte goederentrein (regeling uit) kan je zo nog steeds vlak voor het sein aan het eind van het blok laten stoppen terwijl een korte personentrein (regeling aan) netjes in het midden van het perron stopt.

Hopelijk helpt deze korte handleiding je verder, veel succes.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 05 feb 2016 :  15:53:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jack, weer bedankt voor je heldere uitleg. Het wordt mij steeds duidelijker. Echter ik begrijp niet waarom koploper niet na het passeren van de inrijmelder een afstand in cm kan doorrijden, afremmen en stoppen? Aan de hand van de trein kan hij weten hoeveel cm nij moet doorrijden.

Groetjes Antoine
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 feb 2016 :  22:58:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat kan hij wel, dat is een "echte" bezetmelder.
Probeer het maar eens, als alternatieve stopplaats, je kan zelfs kiezen of hij doorrijdt na het bezet worden of na het vrijrijden.
Dat laatste is meestal correcter omdat hij minder ver moet rijden.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 06 feb 2016 :  01:08:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Antoine,

Wat jij beschrijft is dus één melder per blok en dan na x cm stoppen. Zo werkt KL echter niet.

KL gebruikt drie snelheden, maximaal, gemiddeld en minimaal. Bij vrije baan zal normaal de maximale snelheid worden gereden.

Moet er in een blok gestopt worden dan zal, als de één na laatste melder wordt bereikt, er worden geremd van maximaal naar gemiddeld en dan, na de afstand van de geleerde remweg (leren remmen dus), worden verder geremd naar de minimum snelheid, waarna, bij het bereiken van de laatste melder, wordt gestopt.

Bij gebruik van één melder zal dus direct gestopt worden en dit wordt soms wel door KL gebruikers toegepast bij hele korte dood lopende spoortjes op een rangeerterrein om even een loc op weg te zetten.
De maximale snelheid in zo'n blokje moet dan wel heel laag zijn.

KL maakt "normaal" gebruik van minimaal twee melders per blok. Meer melders mag ook en er wordt dan dus langer op maximale snelheid doorgereden, bv. bij hele lange blokken.

Er wordt dus nergens gerekend met doorrijden in cm na het binnenrijden van een blok.

De optie "x cm doorrijden" is enkel gemaakt om op de stopmelder iets verder te kunnen rijden om o.a. bij een draaischijf de loc midden op de draaibrug te kunnen positioneren. De draaibrug is hierbij een zelfstandig blok.

Bij twee melders zal dus na het binnenrijden direct naar gemiddeld geremd worden en net voor de stopmelder zal de minimum snelheid bereikt zijn (als het remmen goed geleerd is) waarna op de stopmelder gestopt wordt.

Eerder stoppen kan dus alleen met de extra stop melders.

Hopelijk is het je weer iets duidelijker nu.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 15 feb 2016 :  14:01:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren dank je wel voor de uitleg!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina