Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 185 / Bezoekers Vandaag: 877
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 186
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Handbediening voor 3 jarige :-)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

robstuart

Netherlands
240 berichten

Geplaatst - 25 jan 2016 :  11:57:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Om ook de kleinzoon actief mee te laten spelen met de modelspoorbaan bestuurd met KL wil ik een schakelpaneel met enkele toetsen opnemen. Een en ander is allemaal mogelijk met KL zoals de handleiding keurig aangeeft.

Wat ik nu zoek is om een trein die stil staat in blok 36 m.b.v. toets opdracht een van de volgende opdrachten te geven:
.1. Vervolg je weg automatisch (eitje)
.2. Rij achteruit naar blok 25, keerom en vervolg je weg.
.3. Lok los koppelen en rangeren en de lok omlopen.

Opdracht 2 en 3 zijn vaste routes. Echter vaste routes kunnen alleen gestart worden indien ze eerst in een van/naar blok hebben gereden zoals bepaald in de vasteroute opdracht.
Vraag; kan ik vaste routes starten zonder eerst van/naar blok te moeten hebben gereden? Eigenlijk zoek ik simpele instructies om opdrachten met drukknopjes uit te kunnen voeren.
Mooiste zou zijn om dit soort druktoets opdrachten te koppelen aan een blok. Immers dan is de locatie en richting bepaald en kunnen opdrachten voor alle loks die in het blok staan makkelijk uitgevoerd worden.

Ik heb in de handleiding nog geen simpele oplossing kunnen vinden. Of ik val in 100% handbediening, punten aanbrengen en wisselstraten omschakelen. (te moeilijk voor manneke van 3 en ik wil hem niet achter de PC hebben )

Suggesties?

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232

Bewerkt door robstuart op 25 jan 2016 12:11:18

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 jan 2016 :  13:36:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dit probleem lost vanzelf op kwestie van tijd en geduld.
Dan kan de kleinzoon, zijn opa vertellen hoe het werkt.

Maar maak een NX paneel dat is voor dit soort zaken bedacht en bedoeld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 26 jan 2016 :  10:20:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Zie onder andere het volgende draadje http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3749. Op basis daarvan heb ik zelf nog wat extra geknutseld. In mijn voorbeeld wordt loc#5 op het industriespoor tegengehouden en vanaf het industriespoor de baan opgestuurd dmv een variabele route (2) die middels een logische variabele aan/uit wordt gezet. Terwijl loc#4 op het industriespoor altijd wordt tegengehouden dmv een variabele route (1), maar de baan wordt opgestuurd dmv het starten van een vaste route. Zie de respectievelijke locomotieven.
Kijk bij de variabele routes vooral onder de tab "Divers".
In mijn voorbeeld wordt zowel door de "Koploper schakelaar", als door het bezetmeldpunt een Sequence opgestart. Deze Sequence toggelt constant de waarden van twee logische variabelen. De Sequence stopt pas als er daadwerkelijk een trein rijdt van blok 2 naar blok 3.
De Sequence is in het leven geroepen om de "Koploper schakelaar" automatisch weer uit te zetten, en vooral omdat een maakcontact aangesloten op bezetmelder 1.15 bij loslaten die melder weer onbezet laat zijn, zodat een directe reactie op de melder alleen maar werkt zolang het knopje is ingedrukt. Met de Sequence werkt het ook na loslaten. Veel plezier.

Groet,

Paul

Download Attachment: VasteVariabeleRoute.bck
20,93 KB

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 26 jan 2016 :  13:55:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
@Wim, ik denk het ook.

@Paul, bedankt voor de uitleg en demo. We gaan naar de knoppen!

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 28 jan 2016 :  15:16:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Hier nog een nabrander. In eerste instantie wilde ik mijn voorbeeld zo maken dat een loc die op "Handmatig" staat in een bepaald blok middels een vaste route weer in het automatische deel kan worden ingevoegd. Hoewel ik zelf een voorbeeld heb waar het werkt kreeg ik het zo snel niet meer voor elkaar.
In het draadje http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3749 dat ik hierboven al noemde had JackvdW er ook al problemen mee. Nu ben ik er eindelijk achter hoe je dit probleem kan oplossen. Zie mijn bijgevoegde voorbeeld.
De crux zit hem erin dat de vaste route middels een Speciale Actie wordt geactiveerd -hoewel hij al aan staat bij de loc- en dat dezelfde logische variabele die deze Speciale Actie opstart ook voorkomt als conditie in de Vaste Route.
Verder werkt het voorbeeld weer ongeveer hetzelfde. Een Sequence wordt opgestart door de Koploper Schakelaar en/of het Externe Maakcontact, gekoppeld aan bezetmelder 1.15. Deze Sequence toggelt de logische variabele die de Vaste Route moet opstarten. De Sequence blijft lopen totdat er daadwerkelijk een trein rijdt van blok 2 naar 3. Dit is nodig omdat de Vaste Route in dit geval niet opstart als de te claimen blokken niet vrij zijn. Dus als dat niet lukt wordt het telkens opnieuw geprobeerd.
In het voorbeeld rijdt loc#4 simpel op en neer. Hij mag keren in blok 1,2 en 6,7. Dus deze blokkeert nooit, maar kan wel loc#5 verhinderen zijn vaste route op te starten. Loc#5 mag in blok#2 niet keren, en springt dan dus op "Handmatig". Hierna moet handmatig de rijrichting worden omgekeerd, en kan met de knopjes de Sequence worden opgestart.

Groet,

Paul

Download Attachment: VasteRoute.bck
20,71 KB

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 29 jan 2016 :  01:39:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

De reden dat het een tijdje geleden niet meer werkte was een bugje in KL. Dat is inmiddels al lang weer gerepareerd en het werkt weer net als vroeger.

Ik laat de Speciale actie de Vaste route pas actieveren als er aan alle condities is voldaan om de route ook direct te laten starten. Er zit een AND logische actie tussen die dat doet d.m.v. een logische actie die kijkt of het blok na het richtingsblok vrij is, dan start de route direct.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 29 jan 2016 :  06:55:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

Je hebt gelijk. Zoals je aangeeft is het voldoende om de vaste route te activeren via een speciale actie. Als ik de logische variabele uit mijn vaste route verwijder werkt het voorbeeld ook netjes. Dus die was niet nodig. Ons verschil in werkwijze is dat jij eerst netjes kijkt of de vaste route kan worden opgestart (blok vrij etc), terwijl ik een sequence opstart en de route net zolang probeer op te starten totdat dat gelukt is.
Overigens was het me uit jouw draadje niet duidelijk geworden dat je probleem toen al opgelost was, vandaar dat ik daar even op inhaakte.
In ieder geval kan Rob het een en ander uitproberen.
Hieronder nog mijn aangepaste versie (zonder logische variabele in de vaste route).

Groet,

Paul


Download Attachment: VasteRoute_verbeterd.bck
20,75 KB

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 29 jan 2016 :  16:34:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Ik zag dat je bij het oude topic al een aanvullende opmerking had geplaatst.

Ik heb bij mijn bijdrage daarin ook even een regeltje tussengevoegd dat het gerepareerd is.

Ik gebruik het "systeem" wat hier gebruikt wordt ook om vanaf een inrijsein (altijd rood) een trein naar een bepaald perron van het station te laten rijden. Mogelijkheden te over om dit toe te passen al dan niet bedient vanaf een KL schakelaar of deze gekoppeld aan een bezetmelder met een echte knop.

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 29 jan 2016 16:37:20
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 17 feb 2016 :  12:51:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Dank mannen, inmiddels werkt een en ander naar behoren.

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina