Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 342 / Bezoekers Vandaag: 1872
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ideale of gewenste spanning bij N-spoor
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janspoor

253 berichten

Geplaatst - 26 nov 2015 :  11:39:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Inmiddels heb ik al zó veel argumenten vóór en tegen het hanteren van diverse spanningen op mijn N-baan gehoord en gelezen, variërend van "hogere spanning is slecht voor decoders" tot "te lage spanning leidt tot te hoge stroomsterkte" en zo nog enkele, dat ik in het Koploper-forum, hoewel het misschien niet direct iets met Koploper te maken heeft, toch deze kwestie nog eens wil aankaarten. Daarbij wil ik aantekenen dat ik mijn Ecos 2 kan instellen, minimaal 15 V tot maximaal wel 19 V, maar ik gebruik voor een testbaantje de Fleischmann/Roco Multimaus en die staat standaard op ca 18V. Ik gebruik bezetmelders van RoSoft en geheel volgens de handleiding laat ik de spanning voor de niet gedetecteerde delen van de baan lopen via een gelijkrichter, die daarmee een spanningsval van 1 à 2 V genereert. Wat is nou wijsheid, zowel voor de goede werking van de baan alsook voor het behoud van locs en decoders? Ik dank jullie bij voorbaat voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet

Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 26 nov 2015 :  13:05:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Laten we het eens omdraaien.

Welke spanning gebruik je nu.
En heb je daar problemen mee?
Als het gewoon allemaal werkt zou ik me er niet al te druk over maken.

maar wil je het naadje van de kous, kijk hier dan eens http://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2006.pdf

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 26 nov 2015 :  21:32:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik had de Ecos eerst op 15 V staan. Op advies van iemand (ik weet niet meer wie) heb ik die op 17 V gezet. Onlangs sprak ik weer iemand anders die geacht wordt er verstand van te hebben en die zei dat dat veel te hoog was en mij wellicht decoders kon gaan kosten. Ik ga het artikel lezen. Dank voor je reactie. Mvrgr Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 26 nov 2015 :  21:36:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Artikel net globaal gelezen. Sommige dingen zijn te technisch voor mij maar ik leid er wel uit af dat een spanning van minimaal 7 en maximaal 24 V acceptabel is voor decoders die gebruikt worden in het N-bedrijf. Dat beantwoordt mijn vraag. Dank daarvoor. Mvrgr

Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Freak

68 Posts

Geplaatst - 26 nov 2015 :  22:05:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Zie ook de handleiding van de ECoS.
Daarin staat een tabel met uitgangsspanningen die geadviseerd wordt voor bepaalde spoorbreedtes.


Mvg,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 nov 2015 :  21:10:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel, Peter. Heb het gezien. Mvrgr, Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 28 nov 2015 :  12:16:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Wel Jan heel simpel. Kijk welke type lok-decoders je allemaal hebt. Kijk van ieder type de specificaties na welke maximale spanning ze mogen hebben.
Er zijn enkele typen die slechts 16V kunnen verdagen. De meesten kunnen 18V of hoger hebben.
Als jij beneden of gelijk blijft aan de laagst gevonden maximale spanning is er niks aan de hand.

In de toekomst houd je rekening bij aanschaf van lokdecoders met de maximale spanning die de decoder mag hebben.

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 29 nov 2015 :  15:24:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de uitgangsspanning van de Ecos nu op 16 V gezet en hoop daarmee alle problemen voldoende te hebben ondervangen.

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 nov 2015 :  16:15:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En waren er dan problemen? En welke waren dat dan?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 29 nov 2015 :  17:12:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, sorry, niet echt problemen, meer vraagtekens. Bv als een loc "raar" doet, of dat misschien iets met baanspanning te maken zou kunnen hebben, dat soort dingen. Mvrgr
Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 nov 2015 :  17:16:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door janspoor

Bv als een loc "raar" doet, of dat misschien iets met baanspanning te maken zou kunnen hebben, dat soort dingen.


Nee, maar wel met de staat van onderhoud, en algemene conditie.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 29 nov 2015 :  20:52:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Gelukkig niet met baanspanning dus,

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 29 nov 2015 :  23:56:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
In het verleden had een goede vriend van mij met Spoor N problemen met een Viessmann decoder.
Hij had zijn IB op "N"spoor staan maar zijn baan werd door een booster Power-3 gevoed.

Viessmann decoder heeft een nog geen jaar gereden. Ik was er zelf bij toen de lok ineens niets meer deed. Van het ene moment op het andere moment.
Decoder bleek overleden te zijn.
Pas later begreep ik de oorzaak. Viessmann decoder had een maximale bedrijfsspanning van 16 Volt.
Power-3 was niet afgeregeld naar de "N"-spoor bedrijfsmode en gaf dus een hogere spanning af aan de baan.

Hij heeft inmiddels een ECoS-1 met een vaste voeding van 17 volt.
Ik heb alle specificaties van zijn huidige gebruikte decoders doorgenomen. Hij zit nu binnen de grens dus veilig.

Voor zijn Arnold Ee 3/3 viel de keuze op Tran decoder. Zijn twee typen decoders van Tran die in dat lokje moet passen.
De kleinste heeft een bedrijfsspanning die lager is dan zijn huidige 17 volt en werd door mij afgeraden. Het andere type voldoet wel en ligt hier inmiddels in huis voor inbouw.

Is niet zo gek dat Jan duidelijkheid wil hebben over de ingestelde baanspanning.
Van daar mijn advies spit de specificaties door van je lok-decoders.

Vraag ik mij af of dit onderwerp wel iets met Koploper te maken heeft?
Des ondanks in mijn ogen een nuttige vraag.

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 30 nov 2015 :  10:37:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Nee dus Johan. Helemaal niets met Koploper te maken. Natuurlijk, je kunt deze postings niet lezen. Dat is waar. Je kunt het forum, waar zaken over het mooie programa van Paul worden besproken ook niet `vervuilen`met dit soort onderwerpen. Zou de leesbaarheid en de waarde van dit forum alleen maar doen toenemen. Ik zou zeggen+ heel vlug een groot slot op deze posting.

En....sukses met Koploper.

Groetjes,
Fred.

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 30 nov 2015 :  11:45:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Roadman (Fred) en Johan. Zoals je in mijn eerste posting kunt lezen realiseerde ik me meteen al dat dit onderwerp niets rechtstreeks met koploper te maken heeft. Dus dat hoef je me niet te vertellen. Maar om er nou zo laatdunkend over te doen, beste "roadman" Fred, vind ik nou ook weer niet nodig. Want ook de juiste werking van koploper kan wellicht beïnvloed worden door een correcte baanspanning.
Overigens wil ik nog even wat aan Wim kwijt over "onderhoud" en aan Johan over het "doorspitten" van de gegevens van decoders: die ene loc die o.a. problemen gaf heb ik een grote onderhoudsbeurt gegeven maar dat leverde niets op. Er zit een Ühlenbrock 73410 decoder in. Na enig spitten bleek CV100 ("Fehlenspeicher") op "1" te staan, cq "Kurzschluss Motor". Geen idee hoe dat zo gekomen kan zijn, maar na deze CV weer op "0" gezet te hebben, loopt de loc weer als een zonnetje. Dus al met al bedankt voor het op het juiste spoor zetten door jullie! Mvrgr Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 08 dec 2015 :  09:44:11  Toon profiel  Reageer met citaat
En tenslotte: ik heb de Ecos 2 weer teruggezet naar minimale spanning en is nu 14,3 V. Alles werkt naar behoren behalve het geluid van een sounddecoder, maar dat neem ik dan maar voor lief. Mvrgr, Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina