Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 127 / Bezoekers Vandaag: 7067
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Seinbeeld voor opeenvolgende seinen niet correct (NMBS )
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Patrick Smout

Belgium
89 berichten

Geplaatst - 15 nov 2015 :  17:43:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Het lukt me niet om de seinbeelden voor opeenvolgende blokken juist te krijgen.

Het gaat specifiek over het seinbeeld behorend bij blok 12.
Vanuit blok 12 kan een trein naar blok 14, 16 en 17 (zie ook ingested in de eigenschappen voor het sein van B12). In de overeenkomstige wisselstraten heb ik telkens het overeenkomstige sein ingevuld als volgend blok.
Het sein voor blok 18 staat default altijd op rood (bewuste keuze).
Als de blokken 12/14 en 18 vrij zijn en de wissels op rechtdoor staan dan verwacht ik de seinbeelden B12 Groen, B14 Geel, B18 Rood. (als de wissels op rechtdoor staan - default stand)
Wat koploper toont is echter B12 Geel, B14 Geel en B18 Rood. (zie ook JoEviNietOk).

Als ik daarentegen in de seineigenschappen voor het sein behorend bij B12 (adres 117) instel dat enkel B14 een volgend blok is (en B16/17 uitvink) dan krijg ik wel de correcte opvolging van de beelden ( Gr / Ge /Rd) (niet correct omdat ik hier geen rekening hou met de wisselstraat). Zie ook "JoEviOk"

Enig idee wat hier aan de hand is?

Download Attachment: JoEviNietOk.bck
141,35 KB

Download Attachment: JoEviOk.bck
141,34 KB


Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 15 nov 2015 :  18:11:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt zelf seinen aangemaakt en daarbij de standen veranderd ten opzichte van de door koploper gegenereerde. En dat kan niet zomaar bij de meeste seinstelsels. Vervangen van de plaatjes is eigenlijk het enige wat je straffeloos kunt doen.
Dus of de seinstanden van de VB-seinen aanpassen of de betreffende seinen vervangen door de B-seinen (die door koploper zijn gegenereerd).
Daarnaast moet de default seinstand in blok 12 en 14 'onveilig' zijn ipv 'veilig'.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 16 nov 2015 :  21:07:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

bedankt voor je reactie.
Heb jij meer inzicht in hoe koploper dan omgaat met seinen die je zelf aanmaakt? Ik ben ervan uitgegaan dat de logica voor het bepalen van de seinstanden in Koploper gebruik maakt van het veld "Seinstand" in het venster onderhouden seinen. De waarde 0...n wordt volgens mij dan enkel gebruikt om de juiste acties te sturen naar de decoders.

In het veld Seinstand kan je kiezen uit heel wat meer seinbeelden dan de standaard configuratie van Koploper voor de NMBS seinen. Volgens mij betekent dit dat een aantal seinbeelden (nog) niet geïmplementeerd is.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 nov 2015 :  22:27:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul heeft het me ooit wel uitgelegd.
Zover ik het heb onthouden zijn de seinstelsels hard geprogrammeerd en de logica is ook niet voor ieder stelsel gelijk. Die logica zit niet alleen in de seinstanden, maar kan dacht ik ook in de positie (bij het Belgische stelsel 0 t/m 11) zitten.

Alle seinstanden die in koploper zijn aangemaakt, zijn geïmplementeerd in de seinen. Je hebt 14 seinstanden. B: Norm + Cijfer + V is het omvangrijkste sein, die gebruikt 12 van die standen. De twee resterende worden gebruikt in B: Norm + Cijfer + U.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 18 nov 2015 :  21:46:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Als het bepalen van seinbeelden (ook) steunt op de positie van een seinbeeld in de lijst dan is het inderdaad wel logisch dat het bij mij niet zo wil vlotten. Ik zal het baanontwerp eens zo aanpassen dat ik enkel gebruik maak van de ingebakken NMBS seinen. Ben benieuwd wat dat oplevert.

Alvast bedankt voor het meedenken!



Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 20 nov 2015 :  22:10:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de zelfgemaakte seinen verwijderd uit de database en vervangen door de ingebakken NMBS seinen.
Nog steeds hetzelfde probleem dat de opvolging van de seinen voor blok 12 - 14 - 18 niet correct is.
M.i. heeft het dus schijnbaar niets te maken met het feit dat ik de NMBS seinen zelf had gedefinieerd.


Download Attachment: NMBSTest.bck
145,57 KB

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 20 nov 2015 :  22:33:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick,

Bij de seinen in blok 12 en 14 moet je nog aangeven dat de default seinstand onveilig is.
En als je wilt dat in blok 14 ook het cijfer wordt getoond bij een rijweg naar blok 29, moet je in de wisselstraat van 14 naar 29 aangeven dat altijd een beperking van toepassing is.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 20 nov 2015 :  23:35:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Voor mij is het niet duidelijk waarom koploper zoals het momenteel ingesteld is niet van links naar rechts B12 groen / B14 groen / B18 oranje geeft als de blokken allemaal vrij zijn




Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 21 nov 2015 :  08:41:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Zodra een rijweg is ingesteld, gebeurt dat wel.
Ik vermoed dat als er nog geen rijweg is ingesteld, koploper bij een sein voor die wisselstraat nog niet bepaalt, c.q. kan bepalen wat het volgende sein is. En geen volgend sein geeft altijd geel in het huidige sein.

Maar misschien is het handiger als je aangeeft wat je wilt bereiken.
De seinstelsels in Koploper werken goed voor de meeste standaard situaties, die op 99% van de modelbanen voorkomen.
Als je iets bijzonders wilt, kun je tegen de beperking van die stelsels aanlopen. In die gevallen kan soms de trukendoos nog een oplossing bieden.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 nov 2015 :  21:34:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar de bedoeling lijkt mij toch dat elk sein voor een wissel (of wisselstraat) als default onveilig heeft. Een wisselstraat is toch een gevaarpunt ?

Elk sein staat dan op rood tot een rijweg is ingelegd , wat volgens mij klopt met de werkelijkheid.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 21 nov 2015 :  22:43:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Normaal wel, maar omdat Patrick specifiek vraagt waarom het bij zijn instelling (default veilig) niet goed gaat, zou het best kunnen dat er uitzonderingen zijn, die hij in model wil weergeven.
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 22 nov 2015 :  10:09:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, Theo,

ik ben aan het spelen gegaan met het NMBS seinstelsel, even los van hoe het in de werkelijkheid zou moeten zijn. Eerst B12/B14/B18 zonder dat ik een wisselstraat ingegeven had. Toen ging dit goed in koploper (B12 Gr/ B14 gr/ B18 Ge). Vervolgens wisselstraten toegevoegd en dan merkte ik dat alle seinen van links naar rechts dubbel geel gaven (wat anders was dan ik eerst gezien heb). Verder merkte ik ook dat het seinbeeld voor B14 wisselde van dubbel geel naar rood als ik manueel de wissel die volgde op afbuigend zette. Ik ben er dan (onterecht) vanuit gegaan dat koploper mogelijk wel de wisselstraat kon uitzoeken aan de hand van de wisselstanden en zo het volgende sein kon vinden, zelfs zonder dat er expliciet een rijweg ingesteld stond (omgekeerde weg). Op het hoofdspoor bvb. staan alle wissels default op rechtdoor. Verder redeneerde ik dat als je dan in koploper een sein default als onveilig configureert dit op rood komt tot er een rijweg ingesteld is (en het volgende blok vrij is).

Het is meer een kwestie voor mij van te begrijpen wat er gebeurt zodat ik het ook opnieuw kan toepassen. Klikken tot het werkt is niet mijn ding.

@Theo,
Ik ben zeker niet de expert van het NMBS seinstelsel en heb nog heel wat te leren maar het valt mij wel op dat in de plaats waar ik woon (Essen,L12 ) ik de indruk heb dat het uitrijsein richting Antwerpen op het hoofdspoor dat net voor een wissel ligt niet op default onveilig staat. Springt op rood als er een trein voorbij komt, vervolgens dubbel geel en dan groen. Of er dan inderdaad uitzonderingen of afwijkingen zijn kan ik met de kennis die ik heb niet zeggen.
Zou het zo zijn dat in het echt (op een hoofdlijn?) er altijd een (default) wisselstraat gezet is? Als er zoiets is als default wisselstraat (ipv wisselstand) dan kan je in het geval van koploper natuurlijk wel het volgende seinbeeld eenduidiger bepalen.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 nov 2015 :  14:58:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Smout



Zou het zo zijn dat in het echt (op een hoofdlijn?) er altijd een (default) wisselstraat gezet is? Als er zoiets is als default wisselstraat (ipv wisselstand) dan kan je in het geval van koploper natuurlijk wel het volgende seinbeeld eenduidiger bepalen.



In Kalmthout (niet zooover weg) ligt het sein richting Antwerpen net voor de overloopwissels altijd dicht. Het is pas wanneer de trein vanuit Essen, Wildert voorbij is +- 3 blokken, dat het sein op groen gaat. De machinist ziet in de verte het dubbel geel waarschijnlijk steeds verdwijnen om plaats maken voor groen.

Ik moet eens op spoor 1 van Essen gaan kijken.
Anderzijds kan men met de computerbediening uit Berchem de volgende trein uit Nederland al ingelegd hebben. Voor hen is dat sein het eerste punt van de vaste route, het uitrijsein van Kalmthout het eindpunt. Tussenin is alles automatisch, mengsel van koploper en en Infabel praktijk...

Het zou ook abnormaal zijn als spoor 1 steeds groen zou hebben en men dat sein steeds zou moeten "terugnemen" naar rood, wanneer de trein uit spoor 3 naar Antwerpen wil.
Ik weet dat een sein van groen op rood zetten vanuit het seinhuis kan, maar "normaal" vermeden wordt. Een machinist houdt daar niet van, hij wil een verwittiging.

Daarom voor een gevaarpunt standaard seinen op rood, enkel bewust op groen na een beslissing over een ingelegde rijweg (wisselstraat).

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 22 nov 2015 :  17:27:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Bedankt voor de info. Ik zal me nog eens neerplanten in het station als er een trein van spoor 3 vertrekt. Ben benieuwd wat we vooraf en nadien gaan zien.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 28 nov 2015 :  21:34:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Vandaag even kort de seinen bekeken in Essen met de weekenddienst. Toen ik arriveerde stond het uitrijsein op spoor I richting Antwerpen rood (maar geen trein meer zichtbaar richting Antwerpen). Na het tijdje, ongeveer een 10-tal min voor de L-trein uit Roosendaal arriveerde sprong het sein op groen. Het volgende sein dat in de verte zichtbaar was stond toen ook op groen. Het lijkt er dus inderdaad op dat een rijweg een behoorlijke tijd vooraf ingesteld wordt waardoor het lijkt dat het uitrijsein altijd op groen staat (veilig). Was nu te koud om lang te picknicken maar als het lente wordt moet ik zeker nog eens wat langer blijven.

Bedankt voor je feedback


Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina