Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 54 / Bezoekers Vandaag: 3774
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 670
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 klein kopstation met lichtsluis
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

pj0tter

15 berichten

Geplaatst - 07 nov 2015 :  10:54:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenmorgen

Ik ben al vele jaren een tevreden Koploper gebruiker en ben er, vind ik zelf , redelijk bedreven in. Ik heb een paar dynamische blokken met lichtsluizen en dat werkt perfect,bij het stop stuk rijdt de trein netjes een stukje terug totdat de bezetmelder vrijkomt. Na enige tijd kan de trein zijn weg vervolgen. Echter, ik heb de baan nu een stukje uitgebreid met een bergspoortje en kopstationnetje met 3 sporen, daar wil ik ook een lichtsluis doen in de stopsectie, het zijn geen dynamische blokken (lengte max 1 meter). Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik dan de bezetmelder, immers 1 lichtsluis is de (stop)bezetmelder voor de 3 sporen moet definieren zodat de trein de melder weer vrijgeeft. Net als bij dynamische sporen(blokken) moet de trein een stukje terugrijden. Is het in een notendop uit te leggen hoe ik die bezetmelder dan moet definieren?

De melder voor binnenkomst ligt net voor de wisselstraat. Het is natuurlijk op te lossen door alle sporen een eigen bezetmelder te geven maar met een lichtsluis moet het toch ook werken?

Heeft iemand de "golden" tip? url of verwijzing naar een topic of zo is ook goed.

Grt Peter

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 07 nov 2015 :  12:11:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Met een lichtsluis werkt het inderdaad ook.
Je moet van de betreffende sporen een blokgroep maken en dan aangeven dat er een gezamenlijk stopmelder is.
Zie ook het plaatje.



Zo werkt het bij mij.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

pj0tter

15 Posts

Geplaatst - 07 nov 2015 :  15:30:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Huub

Dank je wel voor je reactie, dat gaan we morgen eens even invoeren en kijken wat er gebeurd, dank voor zover.

Grt Peter

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Met een lichtsluis werkt het inderdaad ook.
Je moet van de betreffende sporen een blokgroep maken en dan aangeven dat er een gezamenlijk stopmelder is.
Zie ook het plaatje.



Zo werkt het bij mij.

Huub

Ga naar bovenaan de pagina

pj0tter

15 Posts

Geplaatst - 08 nov 2015 :  14:05:12  Toon profiel  Reageer met citaat
So far so good, komt nog met "hoge" snelheid binnen,stop keert om en rijdt met "hoge" snelheid stukje terug, na goed dat is een kwestie van fine tunen zeg maar.

Waar ik wel last van heb is dat in een blok ergens halverwege een "gedefinieerde" variabele route (de route mag alleen bereden worden door treintype pendeltreinen dat het blok wanneer de trein in stopsectie komt begint te knipperen en in het rij window handmatig komt te staan, nog niet gevonden waarom dat is.
"Sleep" ik de trein nieuw het blok in (waar ie stil komt te staan en op handmatig schakelt) en sleep naar het volgend blok en start automatisch rijden de trein netjes het blok inrijdt. Start ik echter in het station (een groot aantal blokken terug) dan is dat blok altijd het eindblok (schakelt om naar handmatig)

Raar...... zal ongetwijfeld een futtiliteit zijn maar goed het is even zoeken, OF iemand moet suggesties hebben naar de reden waarom een trein naar handmatig omschakelt (in onderhouden blokken mag ie naar het volgende blok, bezetmelders staan goed).....

zoek zoek en gij zult vinden (??)

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 08 nov 2015 :  14:47:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Zou een richtingsverbod in een variabele route kunnen zijn.

Als je naar het rijwindow van de betreffende loc gaat, tweede tabblad (rijgedrag)en je klikt met de rechtermuisknop in het witte vlak onderaan, dan krijg je een optie 'toon verzamelde items' en vervolgens 'gedetailleerd per treinroute'. Dan kun je zien in welke blokken de betreffende loc een beperking heeft en door welke variabele route dat komt.
En anders hier de database neerzetten, dan kunnen we meekijken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

pj0tter

15 Posts

Geplaatst - 08 nov 2015 :  21:04:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Toppers!!!! Dat was het inderdaad, geen idee hoe het vinkje er kwam. Nu gaat gewoon zijn weg vervolgen. Dat ie als een speer en vandoor gaat heb ik. Ik wist dat ik een aantal loks met decoderstappen heb en de testtrein is er zo ééntje heb nu een loc met lopi en die rijdt een heel klein stukje terug, net genoeg om de melder vrij te krijgen en stopt dan.

Thanks quys!!

Peter
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Zou een richtingsverbod in een variabele route kunnen zijn.

Als je naar het rijwindow van de betreffende loc gaat, tweede tabblad (rijgedrag)en je klikt met de rechtermuisknop in het witte vlak onderaan, dan krijg je een optie 'toon verzamelde items' en vervolgens 'gedetailleerd per treinroute'. Dan kun je zien in welke blokken de betreffende loc een beperking heeft en door welke variabele route dat komt.
En anders hier de database neerzetten, dan kunnen we meekijken.

Huub

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina