Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 559 / Bezoekers Vandaag: 7853
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Opstelsporen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

franskonings

Netherlands
15 berichten

Geplaatst - 16 okt 2015 :  11:46:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb onlangs mijn baan uitgebreid met 4 opstelsporen. Deze zijn doodlopend en bereikbaar via één spoor. De vraag is nu hoe ik de treinen op het opstelspoor krijg. Gaat dit door de trein met een vaste route er naar toe te rijden, in dit geval 4 stuks, of is er een ander manier. Kun je het zo inrichten dat er altijd een opstelspoor, willekeurig, leeg blijft en pas gebruikt gaat worden als er een trein "omgewisseld" gaat worden voor een die al op een ander opstelspoor staat. Als dit gaat, kan het dan ook willekeurig gebeuren voor zowel de trein als de wachttijd op het opstelspoor? Of is er een andere manier om automatisch af en toe van een trien te wisselen.

Alvast bedankt voor uw reactie
M.Vr.Groet
Frans Konings

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 okt 2015 :  15:49:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hoeft hier niet met vaste routes te werken.
Ook van de opstelsporen moet je blokken maken, anders kun je niet automatisch rijden. En die blokken behandel je grotendeels hetzelfde als de andere blokken op je baan. Alleen omdat ze doodlopend zijn, zal een getrokken trein niet zomaar verder kunnen rijden. Je kunt de blokken alleen toegankelijk maken voor treinstellen (met een variabele route), maar je kunt er ook voor kiezen dat wel alle treinen er mogen komen, dan moet je voor die blokken aangeven dat alle locomotieven mogen keren (in aanvulling blokgegevens). En dat moet je dan natuurlijk ook doen in het blok dat toegang geeft tot deze sporen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 16 okt 2015 :  21:41:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frans en Huub,
Huub bedoelt waarschijnlijk met "dat moet je natuurlijk ook doen voor het blok, dat toegang geeft tot de opstelsporen" dat je op het toegangsspoor in twee richtingen mag rijden. Dat is echt iets anders dan keren.

Frans, mocht je daar moeite mee hebben, dan help ik je graag daarbij, maar vraag het dan even met een PB'tje, dan ontvang ik het zeker. Ik kijk niet iedere dag op het forum.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 okt 2015 :  22:17:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee Carel, ik bedoel echt keren.

Een licht aangepast stukje uit mijn baan.



De doorgaande baan gaat van blok 302 naar blok 312, 311 en 301 (of andersom).
Blok 602 t/m 604 zijn opstelsporen.
Als die ook door getrokken treinen worden gebruikt, moet daar worden aangegeven dat alle locomotieven mogen keren.
Maar dat moet ook in het toegangsblok 312, anders gaat een getrokken trein die geduwd terugkomt van de opstelsporen ook geduwd verder richting blok 302. En dat wil je natuurlijk niet, die trein moet gewoon weer getrokken verder rijden naar blok 311.

Huub

Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 17 okt 2015 :  14:22:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,
Zoals je het hier laat zien heb je volkomen gelijk. Het zou natuurlijk ook mogelijk geweest zijn, dat je het stuk spoor tussen de opstelsporen en blok 312 benoemd had als blok. Maar zo kan het ook zonder dat je dat stuk spoor benoemt. Dan hoef je je ook niet te bekommeren om tweerichting verkeer. Leuk bedacht, maar heeft Frans dat ook zo gedaan of doet hij dat ook zo? Want uit je eerste antwoord, werd dat mij in ieder geval niet meteen duidelijk.
Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 17 okt 2015 :  14:49:50  Toon profiel  Reageer met citaat
In werkelijkheid heb ik dat ook als blok ook benoemd, tussen blok 312 en de drie opstelsporen is er ook nog een blok 601, die ik netjes had weggegumd.
Zoals er wel meer dingen zijn weggegumd.

Een plaatje zoals het er nu vrijwel uitziet:



Al die doodlopende sporen doen gewoon mee in het automatisch rijden en fungeren als automatisch schaduwstation. Met uitzondering van de drie sporen onderaan (502 t/m 504) komen op al die sporen getrokken treinen.

Maar antwoord op Frans zijn vragen is dus, ja het kan wat hij wil en dat kan zonder vaste routes.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 17 okt 2015 :  15:43:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,
Zonder dat ik er nu al te diep op in wil gaan, want iedereen heeft zo zijn eigen oplossingen bedacht, lijkt me - om bij het eerste voorbeeld te blijven - dat je een loc in blok 312 laat keren, of je doet dat in een van de blokken 701 tm 709 (dan gebeurt het niet op het hoofdspoor!), maar in blok 601 is er dan tweerichtingsverkeer. Omdat het alleen een doorgangsblok hoeft er niet gestopt te worden en ik zou me kunnen voorstellen, dat je dat blok dan ook niet inricht voor tweerichtingsverkeer, maar als er uit 312 een trein komt, dan wel van een van de opstelsporen 701 tm 709 zit je met een beveiligingsprobleem. Ik kan me daarom niet voorstellen, dat het zo simpel is, als je het aanvankelijk deed voorkomen. Dus ik ben benieuwd hoe je blok 601 hebt ingericht, want dit speelt een cruciale rol in de beveiliging.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 17 okt 2015 :  16:56:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Uiteraard is er in blok 601 tweerichtingsverkeer, maar dat is in bijna alle blokken op mijn baan. Alleen blok 301 en 302 worden maar in één richting bereden, maar dat is uit praktische overwegingen.

Keren van de hoofdbaan richting 701-709 gebeurt in blok 602-604 of 311.
Keren van 602-604 naar de hoofdbaan gebeurt in 701-709 (maar zou met een extra vinkje ook in 312 kunnen gebeuren).
Er zit een deadlock-beveiliging van 312 naar 601 (minimaal een vrij van 602, 603 en 604). En bij de blokeigenschappen heb ik wat richtingen uitgesloten, maar dat is niet anders dan bij een willekeurig ander blok op de baan.
In de basis is die deadlock het enige wat er extra is ten opzichte van een gewoon doorlopend schaduwstation.

Ik heb alleen de complicerende factor dat de meeste treinen te lang zijn voor blok 602-604. Die gaan dan meestal wel richting blok 602, maar dan blijft 601 ook bezet. Omdat dan 603 en 604 onbereikbaar zijn, moet in dat geval 601 zo snel mogelijk worden vrijgegeven.
Maar dat heeft dus puur met te lange treinen te maken, als je dat niet hebt, blijft het allemaal vrij basaal.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 okt 2015 :  16:59:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Carel,

Ik weet niet wat je allemaal bedenkt, maar B601 moet in beide richtingen bereden worden, anders komen de daar achterliggende sporen nooit meer leeg.

Het antwoord op de vraag is het kan en moet gewoon zonder vaste routes. Gewoon op de juiste plaatsen blokverbindingen maken en vinkjes zetten. En niet vergeten wisselstraten te maken voor beide richtingen als er wissels in het spel zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 17 okt 2015 :  22:33:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Halo Wim
Ik was alleen benieuwd, hoe het in elkaar zat, omdat ik aanvankelijk de indruk had, dat Huub een stuk spoor niet als blok benoemd had, terwijl dat daar naar mijn mening altijd in twee richtingen bereden zou moeten worden. Dit blijkt ook zo te zijn. Ik haal me niks in mijn hoofd, maar uit het antwoord kon ik niet afleiden, wat de bedoeling was en dat maakte mij nieuwsgierig. Huub heeft het nu duidelijk uitgelegd en daarmee is mijn vraag beantwoord.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 17 okt 2015 :  22:44:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Het kan ook zonder blok 601.
Dat zit er alleen vanwege die te lange treinen, anders zou in dat geval de wisselstraat uit 312 niet vrijgegeven kunnen worden.

Ik snap niet goed waar je een probleem vermoedt.
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 18 okt 2015 :  13:26:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,
Ik vermoed geen problem. Ik zag aanvankelijk niet, wat de bedoeling was. Na je uitleg begrijp ik dat en ik zie geen probleem.
Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

franskonings

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 21 okt 2015 :  15:08:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel, ik weet niet wat je met een PB'tje bedoelt maar ik neem aan dat hiermee de database van de baan bedoelt zodat je erin kunt kijken waar het eventueel aangeast moet worden en wat deze aanpassingen zijn. ik heb deze database geupload. Nogmaals alvast bedank voor de hulp.

Frans, mocht je daar moeite mee hebben, dan help ik je graag daarbij, maar vraag het dan even met een PB'tje, dan ontvang ik het zeker. Ik kijk niet iedere dag op het forum.

Mvrgr
Carel
[/quote]

Download Attachment: Buziaulaan5.bck
64,81 KB
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 21 okt 2015 :  16:27:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Een PB-tje is een persoonlijk bericht
Oftewel, klik op de gebruikersnaam en stuur die gebruiker een email.

Maar zoals je het nu gedaan hebt (je database hier plaatsen) is handiger. Dan kan iedereen meekijken en blijft het voor iedereen helder wat er gebeurt ipv een halve discussie achter de schermen.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina