Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 173 / Bezoekers Vandaag: 12927
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Onverklaarbare stop
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 27 okt 2015 :  16:30:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Of de inrijsectie bezet is gemeld, is niet zo interessant.
Veel belangrijker is of de stopsectie ook bezet is gemeld.
Kun je dat zien in de logging?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 okt 2015 :  20:50:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan,

Als de stopsectie bezet gemeld wordt dan laat koploper de trein stoppen, die heeft het signaal gekregen dat de trein daar is.
Koploper doet alleen wat hem wordt opgedragen.
Logging mee laten lopen en kijken wat de melder doet vlak voor dat de loc gaat stoppen. Meer is het niet, en dan de oorzaak zoeken en oplossen. Op Eurospoor was een vereniging met een soortgelijk probleem, en daar kwam duidelijk naar voren dat de stopmelder een bezetsignaal gaf, terwijl de trein er nog niet was. Dat is wat er ook bij jouw gebeurd en wat er bij Zuyderduyn gebeurd.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 27 okt 2015 21:21:40
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 okt 2015 :  22:02:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad.
Nog interessant voor foutzoekers is dat koploper reageert op het bezet "worden" van een bezetmelder, niet op het bezet zijn of blijven.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 27 okt 2015 22:03:53
Ga naar bovenaan de pagina

Klaas Baas

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 29 okt 2015 :  09:23:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allemaal,

Bij mij hetzelfde probleem.
Ook ik heb het probleem opgelost door het blok later vrij te geven.
Ik heb de bezetmelding bekeken. Het volgende is mij opgevallen.
De schakeling van bezet naar vrij vv (door de wielen van de wagons)gebeurt niet voor elke as.
Als de trein sneller gaat rijden gebeurt het minder vaak.
Ik heb het probleem ook niet met korte treinen.
Met langere treinen wel.
Ik denk dat het volgende gebeurt.
Trein 1 vertrekt uit het blok en geeft het blok meteen vrij.
Trein 2 rijdt het blok binnen.
De bezetmelding van de stopsectie begint te knipperen.
Trein 1 gaat steeds harder rijden.
Als laatste knipper geeft de bezetmelder bezet.
Omdat trein 2 al in het blok aanwezig is ziet koploper de trein in de stopsectie en stopt ergens in het blok (voor de stopsectie).
Oplossing of later vrijgeven door trein 1 of later vertrekken van trein 2. Als er nog een andere oplossing is hoor ik die graag.

Klaas Baas
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 okt 2015 :  10:40:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Klaas,

Op de eerste knipper geeft de melder al bezet, en alle latere knippers zijn niet meer van invloed op het gedrag of de werking. Lijkt mij dat je een verkeerde conclusie trekt.
Het later vrijgeven heeft alleen invloed op het blok waar hij vandaan komt. Heeft geen invloed op de stopmelder van het blok waarin hij is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Klaas Baas

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 29 okt 2015 :  10:55:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Het volgende heb ik in de logging gezien.

Trein 1 vertrekt uit het blok en geeft het blok meteen vrij.
Trein 2 rijdt het blok binnen.
De bezetmelding van de stopsectie begint te knipperen.
Trein 1 gaat steeds harder rijden.
Als laatste knipper geeft de bezetmelder bezet.
Omdat trein 2 al in het blok aanwezig is ziet koploper de trein in de stopsectie en stopt ergens in het blok (voor de stopsectie).
Wat is volgens jou de juiste conclusie

Hartelijke groet,

Klaas

Spoor N, Roco multimaus,s88XPressNetLi
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 29 okt 2015 :  11:07:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Klaas Baas


Trein 1 vertrekt uit het blok en geeft het blok meteen vrij.
Trein 2 rijdt het blok binnen.

Omdat trein 2 al in het blok aanwezig is ..........


Vooropgesteld ik rij 3-rail dus met massa detectie. Mijn hele blokken zijn gedetecteerd. Met 3-rail is ook de gehele trein gedetecteerd van kop tot staart.

Ik heb bij blok eigenschappen, bezetmeldingen de melders aangevinkt bij "bezet bij"

Daarmee bewerkstellig ik dat er geen enkele trein in een blok kan komen voordat de (voorgaande) gehele trein het blok verlaten heeft.
De (komende) binnenrijdende trein heeft dus een leeg blok voor zich.
(Zo gebeurt het in het echt toch ook .......)

Verder heb ik bij instellingen database -> algemeen-2 -> vertraging bezetmelding vrijgeven op 500 millisec staan. Hier mee voorkom je knipperende bezet melders.

Met deze twee instellingen heb ik dus geen last met de problemen die jullie ondervinden.

DEUVM ....!

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 29 okt 2015 :  11:13:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,

Als ik het goed begrijp, rijden er bij jou twee treinen tegelijk in een blok: de staart van de trein die al naar het volgende blok is (maar wel al het vorige blok op de eerste melder heeft vrijgegeven) en de kop van de trein die daar achteraan rijdt. Dan klopt jouw conclusie wel.

Maar dan gaat het dus om te vroeg stoppen van de tweede trein, niet van de eerste trein?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Klaas Baas

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 29 okt 2015 :  11:22:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Het gaat inderdaad om het te vroeg stoppen van trein 2.

Bedankt voor je reactie

Klaas
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 okt 2015 :  11:25:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Klaas,

Dan rij je dus met treinen die geen volledige detectie hebben, en dan MOET je het blok achter de trein vrijgeven op de laatste melder, anders krijg je het effect wat je beschrijft.
Maar dat is iets anders dan het probleem wat hier aan de orde is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Klaas Baas

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 29 okt 2015 :  12:21:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt voor je reactie.

Niet alle treinen worden volledig gedetecteerd.
Ik de vrijgave wijzigen.


Hartelijke groet,

Klaas

Spoor N, Roco multimaus,s88XPressNetLi
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 29 okt 2015 :  21:58:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Geweldig bedankt Klaas! Nu komen we verder en blijkt de "spraakverwarring" dus onder andere te komen door het al dan niet gedetecteerd zijn van de hele trein. Bij mij is de situatie precies zoals jij beschrijft en het gaat dus inderdaad om het feit dat trein 2 soms te vroeg stopt. Het was mij ook al opgevallen dat het gebeurt met relatief lange treinen. De staart van de trein bevindt zich nog in de meldsectie (eerste bezetmelder), maar dat mag geen betekenis hebben. Wel is het zo dat trein 1 nog niet het hele blok heeft verlaten vóórdat trein 2 al de meldsectie (eerste bezetmelder) van datzelfde blok binnenrijdt. Dus was mijn "oplossing" om het blok later vrij te geven (bij de tweede bezetmelder cq de stopsectie) nog niet eens zo'n gek idee. Maar hoe het komt dat het de ene keer wel gebeurt en de andere keer niet met precies dezelfde treinen, snap ik niet. Ik had gedacht de logging simpeler te maken door tijdelijk alleen met twee locs te rijden maar nu snap ik waarom het euvel zich dan niet voordeed. Afijn, ik ben blij dat er in ieder geval iets is uitgekomen en ga verder met experimenteren. Bedankt voor alle reacties. Gr Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 okt 2015 :  22:44:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Het gaat dus niet om de trein die het blok binnen rijdt, maar het gaat om de achterop komende trein, en dat is dus een wereld van verschil, en dan is er dus geen sprake van stoppen op de eerste melder, maar te vroeg vertrekken van de tweede trein, die mag helemaal niet vertrekken, immers de voorgaande trein heeft het blok nog niet verlaten. En waarom het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet heeft te maken met het wel of niet generen van een bezetmelding. Maar eigemlijk doet koploper gewoon wat hij moet doen, alleen doet de gebruiker van koploper dat niet. Gewoon standaard vrijgeven van het vorige blok op de laatste melder van het volgende blok, en dan is er nooit een situatie, en werkt alles betrouwbaar.
Het is nu eenmaal geen racebaan en aan bumper kleven hebben we een hekel.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 29 okt 2015 :  22:54:24  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, Wim, dan zijn we er toch uit? Blijkt er al die tijd sprake van een spraakverwarring of misverstand of hoe je het ook noemen wilt. En natuurlijk is Koploper gewoon een computerprogramma dat alleen correct werkt als de input correct is, dat snap ik. En dat geldt natuurlijk ook voor dit forum: als de input niet correct of volledig is, zal de output ook hiaten vertonen. Gelukkig hebben sommige deelnemers aan dit forum engelengeduld en komen we er uiteindelijk toch uit. Dank daarvoor! Dus ik ga als de wiedeweerga het vrijgeven van (een aantal) blokken verzetten van eerste naar laatste melder.

Vriendelijke groet

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 30 okt 2015 :  11:12:46  Toon profiel  Reageer met citaat
In het grootbedrijf is het volgens mij overigens zo dat er altijd een leeg blok zit tussen twee blokken die bezet zijn, maar dat is op een kleinschalige modelbaan, zoals de mijne, nauwelijks haalbaar. Gr Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 30 okt 2015 :  15:13:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Jan ik schreef al dat een blok leeg moet zijn wil er een trein binnen kunnen rijden.
Met 3 blokken kun je prima rijden met twee treinen. Altijd 1 blok meer maken dan dat je treinen hebt. Gewoon een doorschuif systeem.
Wil je leuker rijden heb je meer lege blokken nodig dan je treinen op de baan hebt.
Ik heb hier in totaal 37 blokken op 19 treinen. Max aantal treinbewegingen tegelijk incl rangeerbeweging is 6.
Soms staat bijna alles stil op 1 na omdat die zo nodig verkeert spoor moet rijden
Dus het ene uiterst naar het andere uiterst.

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 30 okt 2015 :  16:14:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad een doorschuifsysteem. Bij mij rijden 13 treinen in 29 blokken. Het waren er oorspronkelijk 30 maar met het hele probleem zoals hierboven beschreven heb ik er één blok uit gehaald en als het ware toegevoegd aan een wisselstraat omdat het zo kort was dat de meeste treinen er toch een stopverbod hadden. Ja, ik herken het probleem dat er soms 8 of zelfs 9 treinen tegelijk rijden (=bewegen) maar soms staat alles stil omdat er één alles blokkeert. Het blijft leuk om alles uit te vogelen.
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 30 okt 2015 :  17:58:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
De kunst is dat er 1 trein blijft rijden, daarna komt alles weer op gang.
Voorkomen van Deadlock heb ik onder de knie gebracht met logische acties. Werkt nu 100% betrouwbaar.
Treinenverloop is hier te complex om dat alleen met Deadlock functie in de blokken te ondervangen.

Koploper is net schaken ...... zorgen dat je niet mat komt te staan

Mvg, Johan

Bewerkt door Blausee-Mitholz op 30 okt 2015 18:01:17
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 30 okt 2015 :  21:42:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Deadlock meer patstelling
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 okt 2015 :  22:11:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als je de deadlock optie goed en slim gebruikt is het juist geen patstelling. ;)

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 31 okt 2015 :  10:50:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat bedoel ik ook: bij "mat" is er geen uitvlucht meer, bij "pat" kun je wellicht nog iets "forceren", in het geval van Koploper door inderdaad de mogelijkheden om deadlock te voorkomen te benutten. Toch werkt dat niet altijd zoals ik zou willen: zo geef ik aan dat een trein pas van blok 17 naar blok 29 mag rijden als blokken 13 en 30 beide niet bezet zijn. Dat gebeurt ook netjes, maar in de "verplichte" stilstandtijd in blok 29 kunnen treinen in tegenovergestelde richting toch blokken 13 en 30 gaan bezetten en zo een deadlock veroorzaken. Vr groet, Jan

Download Attachment: blokken-84.bck
264,83 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 31 okt 2015 :  11:31:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Pat is in dit geval ook mat.
Als jij moet gaan forceren grijp je al in dus heb je verloren en begint het spel opnieuw

Ik heb je baanplan niet bekeken maar als ik zo lees is de trein onderweg maar stop even. In die stoptijd wordt het bedoeld eindblok 13 of 30 door een andere trein bezet.
Als blok 29 bezet is door een bepaalde trein kun jij met logische actie afdwingen dat geen andere trein naar 13 of 30 rijdt.

Alleen met logische acties moet je wel goed weten wat je doen anders sta je meteen mat

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 31 okt 2015 :  12:41:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Ben. Dank voor je reactie. Maak ik dan een denkfout als ik zeg "als de trein naar 29 wil gaan, moeten blokken 13 en 30 beide vrij zijn"? Ik weet dat de trein theoretisch ook naar 28 kan, maar dan is er geen probleem omdat de trein dan altijd naar blok 6 kan (eenrichtingverkeer). Het gaat dus specifiek om het voorkomen van een deadlock op blokken 13 en 30 als de trein van 17 naar 29 rijdt. Gr Jan
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 31 okt 2015 :  12:43:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door janspoor

zo geef ik aan dat een trein pas van blok 17 naar blok 29 mag rijden als blokken 13 en 30 beide niet bezet zijn



Waarom moet blok 13 en 30 beide vrij zijn?
Het is zoals Johan al zegt je kan dit alleen oplossen met logische actie in je variabele routes oplossen.

Mvg
Koos

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 31 okt 2015 :  12:43:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Johan. Leuk woordspel zo. Maar je hebt wel gelijk .... . Ik heb al eens naar het hoofdstuk "Logische acties" zitten kijken maar kan het nog niet helemaal bevatten, dwz wel de theorie maar hoe eea in praktijk te brengen is me nog niet duidelijk. Ik ga verder met de "studie". Bedankt voor je reactie. Gr Jan
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina