Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 170 / Bezoekers Vandaag: 7878
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Littfinski HSI - 88
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ChrisBurger

Netherlands
162 berichten

Geplaatst - 22 sep 2015 :  17:16:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik gebruik op mijn baan een Littfinski HSI-88. Ik heb af en toe het probleem als ik Koploper opstart, dat Koploper de bezetmeldingen niet leest en daarom de boel in de soep loopt.

Ik heb de interface op een Seriële poort van mijn PC (niet via een USB) aangesloten en het systeem werkt met Windows 7.

Is er een instelling in Koploper of Windows die er voor zorgt dat dit niet voorkomt?

vr. groet,
Chris Burger



Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.0.2), Koploper, Windows 7

Leeuwinga

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 22 sep 2015 :  19:41:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb met deze module ook veel problemen gehad op mijn LGB baan.
Door de schaal heb ik extreem lange kabels vanaf hoofduni naar de bezetmelder units. Ik ben overgestapt op het voeden van de melders tw reedcontacten met een seperate voeding van 12Vdc.
Daarmee kwamen bij mij de meldingen goed in koploper binnen. Ik weet niet of je een gelijksoortig probleem hebt maar via het test programma kun je mooi zien of de melders het ook daadwerkelijk doen
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 22 sep 2015 :  20:29:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Chris,

Waarom een HSI-88 de centrale heeft een eigen s88 aansluiting die het prima doet, waarom die niet gebruikt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 23 sep 2015 :  09:48:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Wim, als de interface goed werkt, is het een fraaie oplossing voor grotere banen.

Ik wil nog een kleine toevoeging geven. Wanneer Koploper is opgestart en je activeer het groene spiegelei en de HSI-interface werkt niet goed, dan geeft Koploper een foutmelding en wordt Koploper niet actief.

Maar ben je bezig met automatisch rijden en er is een spookmelding of een kortsluiting waardoor de Centrale Eenheid uitschakelt en je schakelt na het oplossen van het probleem op je baan de Centrale Eenheid weer in, dan gebeurt het bij mij wel eens dat de bezetmeldingen niet meer door Koploper gelezen worden.

vr. groet,
Chris Burger




Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.0.2), Koploper, Windows 7
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 30 sep 2015 :  23:06:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Chris,

Dank zij jou melding hier begin ik een probleempje te onderkennen die bij mijn baan af en toe voor komt.

Ik gebruik ook een HSI-88 en heel af en toe worden er bij het her-inschakelen melders gemist. Niet dat de treinen loop in het honderd loopt, er zijn (nog) geen ongelukken daar door gebeurd.

Ik gebruik enkele melders met schakelaars om bepaalde zaken af te dwingen. Zo staat standaard een schakelaar met een verbreek contact op een melder die belet dat er rechts gereden kan worden.
Af en toe als ik gereden heb, gestopt ben en weer doorga wordt die melder gemist terwijl de schakelaar in zijn gewone stand staat en de melder gemaakt is.
Heb de schakelaar ook als eens vervangen maar dat hielp niet (en ik begrijp dus nu waarom)

Ik heb niet zo lang geleden een tweede schakelaar geplaatst die iets afdwingt.
Vanavond bij her opstarten werden beide meldingen gemist, herinnerde ik mij dit topic en toen viel het kwartje.

Er worden dus inderdaad af en toe meldingen gemist door de combinatie Koploper en HSI-88.

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 01 okt 2015 :  08:07:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan en Chris,

Ook op mijn baan zie ik het verschijnsel, komt het dichts bij wat Johan beschrijft.
Verder maak ik gebruik van een speciale actie om de bezetmelders te controleren. Ik heb daarvoor een puls gevertje gemaakt, die om de paar seconde een puls af geeft, waardoor koploper mij aan geeft wanneer de bezetmelders niet goed werken.
Verder maak ik gebruik van de HSI-88 als koploper via de noodstop wordt afgeschakeld, deze werkt dan nog steeds, en kan daar dan allerlei dingen mee doen. (Kortsluitmelding, noodstop schakelaar, er is dan de mogelijkheid om koploper weer in te schakelen)Het gaat even te ver om dat uit te leggen. Kan er geen vinger opleggen waar ik de oorzaak moet zoeken. USB<>RS232?, ik heb er verschillende geprobeerd.
De RS232 converter heeft een blauwe led, die netjes de acties aangeeft en de seconde puls zie ik dan ook netjes terug wanneer koploper is afgeschakeld.
Mijn vermoeden is een stoor puls- (bij het weer inschakelen, en er weer spanning op de baan komt) -in het terug meld circuit, die de HSI stoort.
Mvg Ab Boezerooij

(Koploper met ECOS of IB met loconet,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Intel core i7 met W10
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 01 okt 2015 :  08:29:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab en Johan,

Dank voor jullie reactie. Ik blijk dus niet de enige te zijn met dit probleem.

Ik heb er een testschakeling voor ontworpen met een PIC-microcontroller. Deze activeert om de 15 seconden een puls (GND) en deze sluit ik op een bezetmelderdecoder. Door een speciale actie wordt een uitgang van een functie-decoder geactiveerd die door mijn schakeling wordt gelezen. Komt er geen reactie dan gaat kort een buzzer af als waarschuwing.

vr. groet, Chris Burger


Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.0.2), Koploper, Windows 7
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 08 okt 2015 :  21:38:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Inmiddels een laptop mijn baan laten sturen en de seriële poort via een USB-kabel aangesloten. Maar het resultaat blijft hetzelfde.

Wat ik nog wil melden is, dat ik wanneer ik het groene spiegelei voor het eerste keer activeer na het opstarten van Koploper er soms een foutmelding komt dat Koploper de HSI interface niet ziet.
Activeer ik dan weer de groene spiegelei dan gaat het meestal wel goed. Daar is dan wel een controle ingebouwd en Koploper gaat er vanuit dat eenmaal een verbinding met de HSI interface is, deze daarna niet meer gecontroleerd hoeft te worden.

Ik denk toch over om het advies van Wim Ros uit te voeren. Een directe S88 lijn naar mijn ECoS zonder HSI interface.

vr. groet, Chris Burger

Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.0.2), Koploper, Windows 7
Ga naar bovenaan de pagina

ffxpvc

Belgium
67 Posts

Geplaatst - 01 nov 2015 :  10:35:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste,

Ik was aan het overwegen om over te stappen naar de HSI-88 seriele interface van LDT.

Nu gebruik ik LPT80 met MRDirect. Dit werkt goed maar de HSI-88 is sneller. Ik heb aan de LPT80 8 stuks LDT RM-88-N hangen (2 X 4). Dit moet allemaal gelezen worden door MRD op een DOS pc en ik vroeg me af of dit nog doenbaar is en ik niet beter overstap naar HSI-88 want dan leest Koploper deze direct.

zijn er nog mensen die problemen hebben met HSI-88 of zou ik beter blijven bij iets dat goed werkt.

Alle ideeen welkom.

mvg
Danny

HO + MRDIRECT + KOPLOPER + OM32
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 nov 2015 :  11:10:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Danny,

Sneller, dat denk ik niet, de HSI-s88 zal de melders in ongeveer dezelfde snelheid scannen, als met de nu gebruikte methode.
En waarom iets veranderen als het goed werkt? Nooit iets proberen te repareren als het goed werkt.

Met het gebruikte aantal zal de meerprijs voor de HSI88 zeker niet opleveren wat jij ervan hoopt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 01 nov 2015 :  11:13:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Danny,

Ik heb de laatste tijd erg weinig last van een niet-functionerende Littfinski HSI-88 interface.

Het is het proberen waard!

vr. groet, Chris

Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.0.2), Koploper, Windows 7
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 01 nov 2015 :  13:56:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Hoi Chris,

Zou het aan het weer liggen? Heb de laatste tijd veel gereden maar geen ongerechtigheden meer gezien al hoewel ik er wel scherp op ben.

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 01 nov 2015 :  16:30:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Voor diegenen die een Littfinski HSI-88 interface hebben en af en toe problemen hebben met het feit dat Koploper geen contact meer heeft met de HSI-88 interface nadat je even gestopt bent met automatisch rijden, hier een controle mogelijkheid of het contact er nog is.
Je kunt een controle maken om te zien of Koploper nog contact heeft met de interface. Je sluit een druktoets (die je bij je Centrale Eenheid plaatst) aan op een ingang van een bezetmeld-decoder en de andere draad aan de massa (bruin) van de baan.
Plaats in je baanoverzicht van Koploper een extra blok en daarna een lijntje en koppel deze. Stel het blok zo in dat deze bezet is, wanneer je de bezetmelder (die verbonden is met de druktoets) actief maakt.

Wanneer de Centrale eenheid actief is (groen spiegelei aan) en Koploper nog op "Niet Rijden" staat ingesteld, druk je op de druktoets en wanneer je dan het extra blok bezet ziet worden, weet je dat de interface werkt en kun je zonder problemen de "Automatisch rijden" toets activeren.

vr. groet, Chris Burger



Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.0.2), Koploper, Windows 7

Bewerkt door ChrisBurger op 26 jan 2016 16:27:07
Ga naar bovenaan de pagina

acb

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 27 jan 2016 :  09:51:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allemaal,

Ik gebruiik al jaren de HSI-88 via mijn seriele poort op een xp-pc.
HSI-88 heeft duidelijk voordelen: directe (snelle) communicatie, meerdere strengen te leggen. Zie de doc. op de site van de leverancier.
Ik ervaar deze problemen niet......

(ja wim, ik gebruik nu ook de rosoft s-88 naar volle tevredenheid )

M.vr.gr.
Jan Heine Blaauw (acb)
Heerenveen

Systeem: Märklin, CS1 Reloaded 3.4.2, Tams S88, Koploper, C-rail, HSI-88
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 05 jun 2016 :  13:55:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Een paar weken geleden had ik contact met iemand die ook af en toe problemen heeft met de Littfinski HSI-88, maar niet zo erg als ik. Ik heb me toen afgevraagd is er iets mis met mijn seriële verbinding.

De HSI-88 was via een seriële kabel (3,5 meter lang) aangesloten op een seriële poort van de pc. Ik heb dat veranderd in een USB-kabel met aan het eind een seriële USB-adaptor.

Het heeft een flinke verbetering gebracht. Koploper start niet meer op (groene spiegelei wordt niet actief) zonder communicatie met de HSI-88 en als er een probleem is, wordt dat keurig gemeld door Koploper.

Ik ben er blij mee, ik begrijp alleen niet dat een directe seriële verbinding problemen geeft.

vr groet, Chris Burger


Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.0.2), Koploper, Windows 7
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina