Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 397 / Bezoekers Vandaag: 7854
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Virtueel bezetmeldpunt
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janspoor

253 berichten

Geplaatst - 26 aug 2015 :  21:42:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo. Sinds een poosje gebruik ik in enkele langere blokken een virtueel bezetmeldpunt zodat de voorliggende wisselstraat eerder kan worden vrijgegeven. Volgens de handleiding is het zo dat bij geijkte locs gerekend wordt met gereden afstand en bij niet geijkte locs op basis van gereden tijd. Ik rijd alleen maar met geijkte locomotieven, maar ik MOET bij "Gereden tijd in sec" iets opgeven. Tot nu toe vulde ik maar wat in, maar ik snap niet waarom eigenlijk. Het werkt verder prima hoewel ik er wel achter ben dat je de gereden afstand ruim moet nemen. Ik kijk uit naar jullie reacties. Met vriendelijke groet, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 aug 2015 :  22:11:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben in hetzelfde geval. ????

Ik kan mij alleen indenken dat koploper "iets" wil. Want je zou morgen met een niet-geijkte lok kunnen gaan rijden en dan heeft die in dat blok geen stopsectie en blijft doorrijden. Koploper gaat dat niet nakijken bij de blokken wanneer je zo'n lok start.

Een andere reden kan ik niet bedenken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 25 sep 2015 :  22:57:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel Theo. Sorry, ik was even uithuizig, dus vandaar mijn late reactie. Iets anders dan wat jij zei kan ik me ook niet voorstellen, maar ik had eerlijk gezegd wat meer reacties verwacht want ik ben toch niet de enige met dit "probleem". Of is het geen probleem en begrijp ik iets niet? Ik zie verdere reacties graag tegemoet waarvoor dank. Groet, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 26 sep 2015 :  09:57:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan en Theo,

Als je een nieuwe locomotief aanmaakt in Koploper, staat deze standaard ingesteld op decoderstappen. Dan kun je meteen rijden zonder de ijkprocedure te doorlopen.

Het lijkt dan ook wel logisch dat je bij een virtueel bezetmeldpunt ook een tijd in seconden op moet geven.

Groeten Jan

Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 26 sep 2015 :  21:49:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor je antwoord, Jan, en hoewel je daar gelijk in hebt, blijft het een feit dat als alle ingevoerde locomotieven geijkt zijn en ook als zodanig staan aangevinkt, het "onzin" is dat je verplicht bent een tijd in aantal seconden aan te geven. Het lijkt mij dat er iets anders aan ten grondslag ligt, maar wat????????? Groet, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 26 sep 2015 :  22:28:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Er kan een reden voor zijn, kan ook dat de programmeur het er zonder specifieke bedoelingen zo in heeft gezet.
Als je bijvoorbeeld 1 seconde invult als je alleen met geijkte locs rijdt, is het probleem opgelost. Ik zie dan de toegevoegde waarde niet zo om te willen weten waarom het is, maar misschien ontgaat me iets in de doelstelling van je vraag.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 sep 2015 :  15:47:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Door het feit dat ik een waarde MOET invullen, bv 1 seconde, rijst bij mij het vermoeden dat daarvoor wel een reden is en ik wil die reden graag weten. Natuurlijk is het "probleem" opgelost door zomaar iets in te vullen, maar ik ben nou eenmaal nieuwsgierig .........

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 sep 2015 :  16:47:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daar zal de programmeur een bepaalde rede voor hebben gehad, welke geen idee, gewoon invullen en niet teveel over nadenken. Het is gewoon zo.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 27 sep 2015 :  23:05:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Het lijkt mij vrij simpel.

Een virtuele melder moet altijd een afstand hebben t.o.v. zijn vorige melder want die gebruikt hij als startpunt, of voor de aftands- dan wel voor de tijdmeting.

Hij mag dus niet 0 zijn want dan zouden activiteiten die op de melders plaats vinden gelijktijdig en dus tegenstrijdig kunnen zijn.

Er kunnen geijkte en niet geijkte treinen rijden op een baan dus er moet iets ingevuld worden.

Let wel dit heb ik nergens gehoord of gelezen maar lijkt mij logisch.

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 27 sep 2015 23:07:24
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 30 sep 2015 :  01:18:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Tja ...............

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 sep 2015 :  22:32:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Het was misschien wel handiger geweest als de programmer daar als defaultwaarde 1 gezet had... dan was het altijd goed genoeg.

Er is nog ergens zo'n plaats in koploper bij combinatie treintype en bloktype. Daar moet je minimum stoptijd, maximum stoptijd en kans invullen, wil je die allemaal 0, dan mag dat ook niet. Er moet er eentje van de drie niet nul zijn.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 01 okt 2015 :  08:43:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je die allemaal 0 wilt hebben, moet je er een blok in de vrije baan van maken. Als het geen blok in de vrije baan is, lijkt het me ook niet onlogisch dat je iets moet invullen.

Ik sluit niet uit dat juist die waardes (0 of >0) de triggers in Koploper zijn om een uitstapje te maken naar een ander deel van het programma, bijvoorbeeld het deel waar de virtuele bezetmeldpunten worden geregeld.
Ga naar bovenaan de pagina

cmanni

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 01 okt 2015 :  13:09:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Op mijn modelbaan gebruik ik meestal 1 echte bezetmelder, en 1 virtuele. De virtuele is de eerste melder in het blok, de echte de tweede. Ik vul dan bij aantal seconden in dat blok 4 in, zodat als een lok van mijn vader of vrienden mee rijdt op mijn modelbaan, ik hem niet hoef te ijken, maar aanstuur op decoderstappen. (Kunnen we gelijk beginnen met genieten ) Koploper denkt dan dus dat het nog 4 seconden duurt voor hij de echte melder kan verwachten. Dit moet natuurlijk kloppen met de lengte van het blok. Mijn eigen treinen rijden wel geijkt, meestal pak ik de lengte van het blok - 20 centimeter (veiligheidsmarge) als afstand.
Misschien hebben jullie er wat aan?

Met vriendelijke modelgroet,

C. Manni
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 okt 2015 :  20:23:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik hou van volledige detectie, dus mijn bezetmelder bewaakt de ganse lengte van het blok en is ook startpunt van de virtuele telling.

Ik doe zoiets alleen in die blokken, die niet eindigen op een gevaarpunt,kruising,wissel of station, dit voor de veiligheid. In zo'n situatie gebruik ik steeds een tweede bezetmelder.



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 04 okt 2015 :  12:58:17  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, mensen, ik weet genoeg. Ik zal voortaan niet meer nadenken als ik "iets" invul bij aantal secondes mbt virtueel bezetmeldpunten. Wel interessant om te lezen hoe jullie met diverse zaken omgaan. Wat mij betreft kan het draadje gesloten worden.

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 05 okt 2015 :  16:27:08  Toon profiel  Reageer met citaat
OK

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina