Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 118 / Bezoekers Vandaag: 9125
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Pop-up baan info
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Martijn1974

Netherlands
83 berichten

Geplaatst - 15 aug 2015 :  12:40:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben op zoek naar een instelling maar ik kan hem nergens vinden.

Op mijn test pc krijg ik kleine pop-up meldingen bij baan items, zonder Detectiepunt nummer en wisselnummers.



Echter op de pc waar de baan aan hangt krijg ik het niet te zien.

En ik kan dat 'vinkje' toch echt niet vinden.
Wie kan mij even hiermee helpen?

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.5 |

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 15 aug 2015 :  15:46:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Dat heb ik geprobeerd, maar dan nog doet ie het niet.
Ik gok dat het gaat om de 'onzichtbare items'.

Ondanks dat ik ze heb aangevinkt in Tabblad 3...


...zijn ze niet te selecteren door de rechtermuisklik..




mvg,
Martijn.


NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.5 |
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 15 aug 2015 :  17:28:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Allebei mis, het staat in globale instellingen: tweede regel toon hints aanvinken.


Mvg Ab

(Koploper met ECOS of IB met loconet,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Intel core i7 met W10
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 aug 2015 :  11:20:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ook dat heeft er allemaal niets mee te maken.
Het heeft alles te maken op welke manier het punt waar in blok aan het blok is gekoppeld.

Gebruik je het Tool: wissel waar in bezet... dan wordt de tekst weergegeven.

Gebruik je het Tool: Vastleggen waar in blok, dan wordt de tekst niet weergegeven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 16 aug 2015 :  12:45:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim

kan jij uitleggen wat het verschil is tussen deze 2 tools

Mvg
Koos

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 18 aug 2015 :  10:23:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Wim,

Zou je dit iets uitgebreider kunnen toelichten?
Het klinkt wel als een mogelijke oplossing.

Is het eenvoudig te wijzigen in mijn baanplan? Of moet het dan helemaal op de schop?


mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.6 |
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 aug 2015 :  10:34:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Martijn

Wat moet ik daar nog meer aan uitleggen, lijkt mij vrij duidelijk, lees verder de handleiding en uitleg voor Koploper.

@Koos, wat het verschil is, bij de ene manier wordt het wel getoond, bij de andere manier niet, waarom vraag het de programmeur, ik zou het niet weten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 18 aug 2015 :  11:34:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim

dank voor je reactie

Mvg
koos

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 18 aug 2015 :  15:55:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Bedankt voor de reactie?!
Dhr. Ros heeft zoveel kennis van het systeem, maar verwijst nagenoeg altijd alleen maar door naar de handleiding.
Ik snap dat het daar in staat, maar een forum is meer dan "Lees de handleiding".
Beetje jammer dat de kennis niet aktief gedeeld wordt.

Ik kom er niet uit met de handleiding erbij, ik zie het gewoon niet. Dus ik hoopte op het forum een uitleg vanuit een andere hoek te krijgen maar helaas. En van wie dan beter dan Dhr. Ros?!

@Ab,
Dankjewel voor het meedenken. Het vinkje bij 'Hints' staat ook al aan, maar nog steeds niks.

Het is kennelijk wel Koploper afhankelijk en niet database, want als ik de database van de baan op mijn test-pc zet heb ik de pop-ups ineens wel. Maar nog weet ik het niet te vinden

Laat anders maar...


mvg,
Martijn.



NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.6 |

Bewerkt door Martijn1974 op 18 aug 2015 15:56:59
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 18 aug 2015 :  16:35:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martijn,

Toch heeft Wim het aangegeven, ik las het even verkeerd en vertaalde dat naar hints.

Er zijn twee manieren om het punt waar in blok aan te maken, n.l. de oude en de nieuwe zoals dat genoemd werd.
De ene manier is de tool waar in blokken, je moet dan aangeven net als bij wisselstraten, van welk blok naar een ander blok. De tool geeft dan aan welke bezet melders er voor komen. Daar kan je een punt waar in blok aankoppelen. Hierin wordt geen bezet meld punt aangegeven als hint.
De andere methode is wissel lijn/ waar bezet bij(icoon geeft een punt waar in blok aan) Hier kan direct een bezet meldpunt aangegeven worden. Hierbij wordt wel het bezet meldpunt als hint getoond.
Maar mijn tegen vraag is gebruik je op beide pc dezelfde database?

Mvg Ab

(Koploper met ECOS of IB met loconet,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Intel core i7 met W10
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 18 aug 2015 :  16:55:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Ab,
Dankjewel voor de inzichtelijkere uitleg, ik zal er vanavond mee aan de slag gaan.

Ik heb inderdaad dezelfde database op de beide laptops.
En de laptop aan de baan laat de pop-ups niet zien, en de test laptop (die nooit aan de baan zit) laat ze wel zien.
Ik sla de database van de baan automatisch op op een USB-stick, en neem die mee naar de test laptop zodat ik altijd test met de op de baan doorgevoerde wijzigingen.
Ik heb die test laptop erbij zodat ik op mijn gemak dingetjes kan testen/uitproberen/experimenteren op de bank, zonder de werking van de baan in het geding te brengen.


mvg,
Martijn.


NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.6 |
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 aug 2015 :  17:43:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Martijn,

Toch altijd weer jammer dat je het antwoord niet leest of sterker nog niet begrijpt. Ik leg het je uit, en verwijs je voor de details naar de handleiding. Geen enkel probleem verder maar steek eerst even de hand in eigen boezem voor dat je iemand anders te kakken zet.

Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 19 aug 2015 :  00:32:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Wim,

Ik wil best de hand in eigen boezem steken en toegeven dat ik het niet begrijp. Bij deze.
En ik zet je niet te kakken, ik doe een beroep op je kennis. En als je mij dan verwijst naar de handleiding (die ik net als de help ook al had geraadpleegd) dan ben ik lichtelijk teleurgesteld.
Ik ben nu weer vanaf 20u tot nu 00u bezig geweest en ik kom er niet uit.

Bij 'waar in blokken' staan de beide detectiepunten van de blokken genoemd.
En bij 'wissel/waar in bezet bij' staan ook telkens een detectiepunt genoemd.

De database laat wel zien wat ik wil op de testcomputer maar niet op de baancomputer.

Morgen weer een dag.
Het positieve is dat de treinen steeds meer naar mijn zin gaan rijden. Kleine wijzigingen in stopplaatsen en aanvullende blokgegevens maken dat het steeds soepeler verloopt. Erg leuk om mee bezig te zijn.

Mvg,
Martijn.


NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.6 |
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 aug 2015 :  11:34:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Martijn,

Als je dezelfde database gebruikt en dezelfde algemene instellingen, en het enigste verschil is de PC, dan zou ik het in de PC zoeken, en m.n. bijvoorbeeld de beeldscherm resolutie om maar iets te noemen.
Voor de rest kan ik je alleen maar vertellen wat er in de handleiding te lezen is, verdere of andere informatie heb ik ook niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 19 aug 2015 :  11:49:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Aha, een nieuwe invalshoek
De beeldschermresolutie.
De testcomputer is een breedbeeld laptop, en de baancomputer ook.
Echter heb ik bij de baan wel het baanoverzicht op een externe 4:3 monitor.

Ik zal daar even naar kijken.

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.6 |

Bewerkt door Martijn1974 op 19 aug 2015 12:49:50
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 19 aug 2015 :  12:57:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Wim, Dat was de oplossing *buiging*.
Dankjewel.

Het blijkt in de scherm instellingen te zitten.



Als ik het baanoverzicht terug sleep naar het beeldscherm van de laptop heb ik die pop-ups wel.
Als ik het baanoverzicht weer naar de externe monitor sleep dan komen ze niet meer.
(Ik kan niks vinden over dit fenomeen in de handleiding)

Het is mij het niet waard om de resolutie van de externe monitor aan te passen, ik vind het net zo mooi in beeld passen allemaal.



mvg,
Martijn.


NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.6 |
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 20 aug 2015 :  21:54:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martijn,

Ik herken dat fenomeen wel enigszins. Bij mijn treinbaan gebruik ik twee beeldschermen. Op het ene scherm staat het baanoverzicht, losgekoppeld van de rest. Bij mij doen dan de pop-ups het wel, maar kan ik geen informatie over blokken in een EXCEL-sheet zetten of klaarzetten om te printen. Zodra ik het baanoverzicht weer koppel, gaat dat wel. Mogelijk zit jouw constatering ook in die hoek.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 20 aug 2015 21:55:23
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina