Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 375 / Bezoekers Vandaag: 2621
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 and or speciale actie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Colman

Belgium
81 berichten

Geplaatst - 16 apr 2015 :  23:07:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden

Ik stuur via een logische en speciale actie de decoder aan van de wagonverlichting wanneer een bepaalde loc op een schaduwspoor aankomt. Dan heb ik een analoge actie om de verlichting terug aan te zetten wanneer de trein terug begint te rijden. Maar door het feit dat de staart van de trein zich nog enige tijd in het bewuste schaduwblok blijft, gaat de verlichting pas aan op het ogenblik dat de laatste wagon het blok verlaat maar dan zijn de eerste wagens al zichtbaar op de baan. De trein komt dus onverlicht uit een tunnel en pas later gaan de lichten branden. Ik dacht dit mogelijke te realiseren met een and/or actie maar weet niet goed hoe dit precies werkt.

Heeft iemand een suggestie om dit te programmeren ?

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 apr 2015 :  23:35:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als de loc stilstaat dan moet het licht uit, als hij gaat rijden moet het licht aan in een bepaald blok, dat is wat je moet controleren en opgeven. Dan heb je geen last van staarten op melders e.d.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 17 apr 2015 :  21:24:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo William,

Ik gebruik in mijn verlichte treinen iets soortgelijks. Ik heb dat geregeld bij de functies van de loc zelf, waarop de binnenverlichting is aangesloten.
Ik regel dat dan bij functies uitgebreid. Ik laat de verlichting uitgaan 4 seconden nadat de trein is gestopt in het blok van het schaduwstation. Ik schakel de verlichting weer aan bij "Gaat weer rijden (gewenst)". De verlichting gaat dan aan als de starttijd aanbreekt. De trein vertrekt dan na het verstrijken van de vetrekvertraging. Zo is de trein altijd netjes verlicht als hij weer op de baan komt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 18 apr 2015 :  09:41:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de feedback

Jammer genoeg kan ik de methode van Dirk niet gebruiken omdat ik via aparte decoders werk voor de treinverlichting;
Wat Wim voorstelt lijkt eenvoudig en ga ik eens uittesten. Moet enkel zien dat dit met de standaardinstructies van logische acties alleen te programmeren valt.

Bedankt

William
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 18 apr 2015 :  17:02:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo William,

Als je aparte decoders voor de treinverlichting hebt, dan kun je de methode van Dirk evengoed wel gebruiken.

Als je in Koploper een Stuurstand rijtuig aanmaakt en deze koppelt aan de betreffende loc, dan kun je bij functies uitgebreid de verlichting van de trein schakelen.

Groeten

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

755philippe

Belgium
34 Posts

Geplaatst - 19 apr 2015 :  09:52:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo William,
Werkt het niet gemakkelijker bij aanvullende blokgegevens-> alle lichten uit bij stilstand. Je selekteer gewoon het blok dat van toepassing is en klaar. Je moet dan wel een stuurstand aanmaken zoals hierboven beschreven.
Mvg

755philippe
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 22 apr 2015 :  10:32:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad, met een stuurstand combinatie is het te realiseren. De tip van Wim klinkt heel eenvoudig maar werkt alleen als de verlichting is gekoppeld aan de decoder van de loc zelf.

Toch zou ik de AND/OR mogelijkheden willen ontdekken maar daar vind ik in de handleiding van Koploper alleen maar héél summiere uitleg over. Is daar ergens meer info over te vinden ?

Bedankt voor de feedback

William
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 22 apr 2015 :  12:15:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Toch nog een vraag : kan je bij een stuurstand behalve de f1-f4 ook de f0 aansturen ? Want ik heb enkele oude loc decoders gerecupereerd voor de wagonverlichting en hierop staan geen extra functies. Enkel de verlichting F0 kan geschakeld worden.

Bedankt

William
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 22 apr 2015 :  18:06:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo William,

Als je bij onderhouden stuurstand rijtuigen een vinkje zet bij "Licht aansturen", dan wordt F0 tegelijk mee aangestuurd met het licht van de loc waaraan de stuurstand gekoppeld is.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 23 apr 2015 :  18:30:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Jan

Dan moet het lukken !

William
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 24 apr 2015 :  14:55:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo William,

Voor wat betreft de AND/OR logische acties is het voornamelijk een kwestie van proberen. Eerst moet je voor jezelf bedenken voor welke situatie je iets wilt laten gebeuren, bijvoorbeeld loc 1 is in blok 1 en loc 2 is in blok 2. Dan maak je eerst voor elke aparte situatie een logische actie, die je vervolgens koppelt via een AND-logische actie. Op dezelfde manier kun je ook een OR-logische actie maken, bijvoorbeeld loc 3 is of in blok 4 of in blok 5.
Ook hier geldt weer: eenvoudig beginnen.

Succes met het verder puzzelen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 28 apr 2015 :  18:03:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat is dit nu ?
Wanneer de loc in een bepaald blok toekomt wordt licht uitgezet via functies uitgebreid, waarbij de wagons met eigen decoder aan de loc zijn gekoppeld via een stuurstand, dit zoals aangegeven door jullie. Dat lukt perfect wanneer ik het uittestte op een zichtbaar blok. Via "gaat weer rijden gewenst" worden de lichten terug ingeschakeld. Prima !
Ik heb ditzelfde gedaan bij de de spookstations en als controle kon ik op de IB zien dat de functies f0 effectief werden uitgezet zoals gepland. MAAR.... toen ik op een bepaald ogenblik onder de tafel zat bleek het licht nog steeds ingeschakeld te zijn, ondanks dat de IB aangaf dat de f0 uitstond ! Méér nog : ik kon de functiedecoder blijkbaar op die blokken in het spookstation niet besturen via de IB ! Eens de loc terug op de zichtbare baan was werkte alles terug perfect. De spookstations staan op een aparte booster : zou daar iets fout mee zijn ?
Ik ga dit eerstdaags grondig uitzoeken maar mocht iemand een tip hebben waar ik moet zoeken zou dit héél wat tijd kunnen uitsparen.

Bedankt voor alle hulp .

William
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 28 apr 2015 :  21:55:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo William,

Het lijkt erop dat de functiecommando's niet doorkomen naar je spookstation via de booster. Wellicht kun je eens kijken wat er gebeurt met andere opdrachten. Zijn bij andere treinen de verlichting en mogelijke andere functies wel aan te sturen vanuit de IB of Koploper?

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 29 apr 2015 :  18:07:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk

Gelet op het feit dat de oorzaken elders moeten gezocht worden start ik een nieuwe topic.
De hoofding "and/or" van dit draadje past niet meer bij het onderwerp.
Het nieuwe item noemt "marklin boosterprobleem functies"

Bedankt voor je hulp

William
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina