Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 111 / Bezoekers Vandaag: 2087
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 446
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 [Opgelost] Lok rijdt niet tegen treindeel bij rangeren
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Misha

Netherlands
45 berichten

Geplaatst - 12 jan 2015 :  20:05:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

Ik heb een vreemd fenomeen dat als ik alternatieve stopplaatsen opgeef op een blok (blok 7) waar ik ook wil rangeren met automatische koppelingen dat dan de lok (2437) niet meer tegen het treindeel wil rijden. Hij stopt dan ruim voor het treindeel op het eerste stoppunt. Hij zou door moeten rijden tegen het treindeel aan totdat het laatste stoppunt bezet wordt gemaakt door het treindeel.

Na het verwijderen van de alternatieve stopplaatsen werkt het weer. Hebben meer mensen dit probleem en hoe lossen jullie dat op?


Groetjes Misha.





Bewerkt door Misha op 23 jan 2015 20:56:47

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 jan 2015 :  20:19:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
In de vaste treinroute kun je opgeven op welke melder hij moet stoppen en hoe ver hij door moet rijden. Werkt perfect.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Misha

Netherlands
45 Posts

Geplaatst - 12 jan 2015 :  20:38:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi wim,

Dus jij bedoelt dat ik dan in de treinroute door zou moeten laten rijden tot laatste stoppunt.
De loc rijdt dan tegen het treindeel en duwt deze dan op het laatste stoppunt.
Zo zou het dan moeten werken dus.

Eigenlijk zou ik verwacht hebben dat het rangeren voorrang zou hebben boven een alternatieve stopplaats in het blok. Maar als het op deze manier kan ook prima! Ik ga het proberen.


Groetjes Misha.
Ga naar bovenaan de pagina

Misha

Netherlands
45 Posts

Geplaatst - 12 jan 2015 :  20:51:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Tenzij ik het verkeerd ingesteld hebt werkt het niet zoals jij zegt.

Ik heb de database erbij gedaan. Misschien wil je even kijken of het wel goed staat.

Gaat om lok 2437 die via blok 7 rangeert. Komend van de blokken 16 of 28 rijdt de loc niet tegen het treindeel.

Vaste Routes "Goederentrein uit 23 op 7 omlopen"en "Goederentrein uit 25 op 7 omlopen".

In de database is lok 2437 niet tegen het treindeel aangekomen. Daarom wordt de rijweg blok 28 naar blok 7 niet vrijgegeven.
Even handmatig doen.

Groetjes Misha.
Ga naar bovenaan de pagina

Misha

Netherlands
45 Posts

Geplaatst - 12 jan 2015 :  20:55:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Oeps vergeten de database erbij te doen!

Download Attachment: GroteBaan201501122045.bck
301,63 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 jan 2015 :  22:17:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Mischa,

ik zie bij het wegzetten wel een extra doorrijden maar bij het ophalen niet, en verhoog bij het ophalen 5 eens in 6.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Misha

Netherlands
45 Posts

Geplaatst - 13 jan 2015 :  15:53:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ook dan rijdt de lok niet tegen het treindeel.

Bij het wegzetten moet de lok geheel in de stopmelder komen, dan afkoppelen. Het treinddeel staat dan vlak voor de laatste stopmelder. Dit aangegeven met ...cm doorrijden.
Als de lok weer aankoppelt dan duwt hij het treindeel de laatste stopmelder op en koploper weet dat de lok aangekoppeld is. Dus geen extra doorrijden.

Nog steeds denk ik dat een stopplaats in een vaste treinroute voorrang zou moeten hebben boven een alternatieve stopplaats in het blok. Dat lijkt dus niet het geval.


Groetjes Misha.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 jan 2015 :  16:07:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maar dan is de stopmelder al bezet, maar ik weet zeker dat het werkt.
Dan moet je de loc dus op de melder ervoor laten stoppen en dan met doorrijden in cm of tijd regelen dat hij aanhaakt. Waarschijnlijk op alternatieve stopplaats 1,2 of 3 ipv 5 of 6.

Zie hier hoe het kan werken.
http://youtu.be/ldOZpfWgQq8

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 13 jan 2015 :  17:29:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Misha,

Wat jij heb in gevuld,voor vaste route 2473 dat zal zo niet werken.
Deze database werkt.
Groetjes Piet.

Download Attachment: 2015112205445.bck
315,91 KB

Loconet s88 SD16
Ga naar bovenaan de pagina

Misha

Netherlands
45 Posts

Geplaatst - 13 jan 2015 :  21:23:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb het idee dat wij het niet over hetzelfde hebben.
Even voor de duidelijkheid. Ik heb het over twee dingen, een alternatieve stopplaats in blok 7 in te stellen bij 'blokken'. En over een alternatieve stopplaats in de vaste route voor het omlopen van lok 2437 in blok 7.

Als ik in blok 7 geen alternatieve stopplaatsen maak komend vanuit blok 16 of blok 28 dan loopt de lok prima om. Te weten koppelt af, loopt om, koppelt aan en rijdt weer weg. Dit alles op de alternatieve stopplaats in de vaste route.

Maar als ik in blok 7 alternatieve stopplaatsen opgeef, dan stopt de lok bij het aankoppelen op de eerste terugmelder die hij tegenkomt in blok 7 zonder aan te koppelen. De lengte van de eerste stopmelder (minus een klein stukje lok) blijft over tussen lok en treindeel. Dit wordt volgens mij veroorzaakt doordat in de alternatieve stopplaats van blok 7 staat dat er op de 4e terugmelder moet worden gestopt als de trein niet langer is dan 75cm. De 4e terugmelder is immers bezet door het eerder afgekoppelde treindeel. Zodra de lok blok 7 binnen rijdt dan ziet hij de 4e terugmelder bezet en stopt. Tenminste hier lijkt het op.

Vandaar ook mijn opmerking dat ik verwachten zou dat een alternatieve stopplaats van de vaste route voorrang zou moeten hebben voor de alternatieve stopplaatsen van het blok.


Piet,

Bedankt voor het uitpluizen van mijn database en de aanpassing. Ik heb er een tijdje aan gespendeerd en ik zie hetzelfde probleem als ik al had. Aan beide zijden van blok 7 komt de lok niet tegen de trein. De lok stopt op boven vermelde wijze. Gelijk aan de situatie als met alternatieve stopplaats in blok 7. Wel zag ik dat jij rijdend vanuit blok 16 de alternatieve stopplaats verwijderd had in blok 7, maar rijdend vanuit blok 28 niet.


Groetjes Misha.

Bewerkt door Misha op 13 jan 2015 21:24:22
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 23 jan 2015 :  10:38:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Misha, ik denk dat ik de oplossing heb. Je moet even een nieuw treintype aanmaken (bijv. "rangeren"). Bij dit treintype moet je onderaan het tabblad stamgegevens "stoppen met kort/lang mogelijkheid" uitvinken. Vervolgens ga je naar de vaste treinroute en moet je als de trein de eerste keer op blok 7 komt het treintype veranderen in "rangeren". Als de lok is omgelopen en weer aankoppelt treintype weer veranderen in de oorspronkelijke waarde. Dan moet het werken.

Groetjes,

Aldert
Ga naar bovenaan de pagina

Misha

Netherlands
45 Posts

Geplaatst - 23 jan 2015 :  20:55:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mozzi54

Misha, ik denk dat ik de oplossing heb. Je moet even een nieuw treintype aanmaken (bijv. "rangeren"). Bij dit treintype moet je onderaan het tabblad stamgegevens "stoppen met kort/lang mogelijkheid" uitvinken. Vervolgens ga je naar de vaste treinroute en moet je als de trein de eerste keer op blok 7 komt het treintype veranderen in "rangeren". Als de lok is omgelopen en weer aankoppelt treintype weer veranderen in de oorspronkelijke waarde. Dan moet het werken.

Groetjes,

Aldert



Hoi Aldert,

Wat een fantastische oplossing heb je bedacht. Zo werkt het inderdaad wel. Heb het nu een half uurtje rijden en zonder problemen.
Bedankt voor het meedenken.

Groetjes Misha.



Bewerkt door Misha op 23 jan 2015 20:56:22
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina