Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 154 / Bezoekers Vandaag: 12414
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Stand van seinen bij blokken die samenkomen in 1 blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Patrick Smout

Belgium
89 berichten

Geplaatst - 02 jan 2015 :  09:54:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb recentelijk seinen toegevoegd aan mijn baan (Belgisch systeem). Dit werkt prima echter ik heb nog een algemeen vraagje hierover (vermoedelijk moet mijn kennis van het Belgisch seinsysteem nog wat bij geschroefd worden)

Stel je hebt 2 blokken, hoofdspoor A1 en zijspoor B1, die via een wissel overgaan naar 1 blok A2.
Op het einde van blok A1 en B1 staat een sein om het gevaarpint (wissel) te beveiligen
Als beide seinen nu default op veilig gezet worden dan geven zij seinbeeld dubbel geel als blok A2 vrij is en dit ongeacht de stand van de wissel. Ik zou minstens verwachten dat één van beide rood zou geven (rekening houdend met de stand van de wissel).
Als beide seinen default op onveilig staan dan blijven de seinen rood houden tot een rijweg ingesteld is. Dit lijkt me logischer.
Klopt mijn bevinding dat de stand van een wissel niet direct van invloed is op het seinbeeld dat koploper berekent?

Door nu het sein voor het hoofdspoor default op veilig te zetten en het zijspoor op onveilig en bovendien de default stand voor de wissel te gebruiken (hoofdspoor rechtdoor is veilig) kom ik wel aardig in de buurt van wat ik wil bereiken.
Vraag me nu enkel nog af of in realiteit het hoofdspoor altijd dubbel geel toont of groen krijgt als het wissel op rechtdoor staat.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 jan 2015 :  10:12:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij de bepaling van het seinbeeld voor een ingestelde rijweg kijkt koploper in beginsel naar twee dingen: de stand van het volgende sein en of in de wisselstraat naar het volgende blok een snelheidsbeperking van toepassing is.
Die snelheidsbeperking geef je aan bij onderhouden baanoverzicht, tool: wisselstraten.
Het volgende sein geef je of aan bij onderhouden baanoverzicht, tool: seineigenschappen of tool: wisselstraten. Waar je het moet invullen, is afhankelijk of er maar een of meerdere vervolgblokken zijn.

Een sein voor een wissel is altijd default onveilig, alleen blokseinen langs de vrije baan staan in het algemeen default veilig.
Ik denk dat jij het volgende sein niet hebt opgegeven, dan kiest koploper het meest veilige seinbeeld als een trein mag vertrekken: dubbel geel dus.
Om ook bij het laatste sein dat je op je baan hebt staan het goede seinbeeld te tonen, zul je in koploper dus altijd nog minimaal één vervolgsein moeten plaatsen. Anders zal dat laatste sein nooit iets anders dan rood of dubbel geel tonen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 jan 2015 :  10:52:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick,

Eerste stap voor een gevaarpunt seinen altijd default op onveilig.

Tweede stap, vervolg sein aangeven.

Volgens mij ook één blok extra reserveren in database instellingen. Anders zal koploper de stand van het volgende sein niet controleren vooraleer gereserveerd wordt. KL gaat dan uit van rood (veilig voor de trein) je krijgt dan altijd twee geel.

Om drie exacte seinbeelden te krijgen moet je twee blokken reserveren.

Dit geldt niet alleen voor blokken die samenkomen maar voor alle seinen voor een wisselstraat. Voordeel is ook dat de wissel(s) vroeger gesteld en vastgelegd wordt, dit vooraleer de trein dubbel geel krijgt en gaat afremmen en paar seconden later terug versneld.

Deze werking is ook mooi op 1/1 te bewonderen op ons station (Kalmthout) door de overloopwissels achter het station, een gevaarpunt. Maar NMBS reserveert nog een extra blok, waarschijnlijk o.a. door langere looptijd en vergrendeling van hun wissels.

Theo vanop de Heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 02 jan 2015 11:01:07
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 02 jan 2015 :  11:43:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub en Theo,

bedankt voor de feedback.
Ik heb extra aantal blokken op 1 staan. Volgens mij betekent dit dus dat koploper er 2 zal reserveren. Klopt dit?

@Theo,

Ik zal bij gelegenheid eens een kijkje gaan nemen dan in Kalmthout. Woon zelf in Essen.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 jan 2015 :  12:12:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt, maar ik zou bij het Belgische stelsel 2 blokken extra reserveren. Anders krijg je de seinopvolging bij een sein met cijferbak niet netjes.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 02 jan 2015 :  17:00:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

bedankt voor de tip. Ik heb enkele seinen met cijferbak maar daar ben ik momenteel nog niet aan toe geraakt. Kan je ook aangeven waarom dit niet goed komt bij 1 blok extra (kwestie van het waarom te doorgronden)?

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 jan 2015 :  18:47:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Het sein met cijferbak wordt voorafgegaan door groen/geel horizontaal. Het cijferbak kan in combinatie met groen (als er daarachter twee blokken vrij zijn) of in combinatie met dubbel geel (als er daarna maar één blok vrij is).
Als je maar één blok extra reserveert en het sein na het sein met de cijferbak is default onveilig, zul je nooit de opvolging groen/geel - groen met cijfer zien, maar altijd groen/geel - dubbel geel met cijfer.
Pas als groen/geel is gepasseerd, zal dubbel geel met cijfer veranderen in groen met cijfer.
Vanaf twee blokken extra kun je ook de opvolging groen/geel - groen met cijfer zien. En mogelijk dat er zelfs nog combinaties bij het Belgische stelsel zijn die alleen met drie extra blokken vooruit mogelijk zijn. Dat heb ik niet getest.

Huub (ik had mooie plaatjes bij dit verhaal, maar om onduidelijke reden lukt de upload niet)
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 02 jan 2015 :  19:10:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

bedankt voor je toelichting. Ben er zeker van dat dit van pas komt als ik ook de cijferbakken ga aansturen.



Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina