Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 184 / Bezoekers Vandaag: 13143
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Voorkeur voor spoor
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 02 jan 2015 :  16:50:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub
We hebben inderdaad langs elkaar heen gepraat. Ik ging uit van een LA: "Alle blokken bezet" en jij van een LA: "een of meer blokken vrij" in dat laatste geval doet zich het probleem van willekeurig kiezen inderdaad niet voor. Als alle blokken bezet zijn is de LA niet waar en wordt de andere mogelijkheid gekozen. Wat dat betreft heb je dus volledig gelijk.

Wat die telfunctie betreft: als er drie blokken zijn, dan bind ik dat altijd aan een maximum van drie. Doe je dat niet, dan lijkt het me logisch, dat hij doortelt en dan begin je met een telfunctie in dit verband niets. Het niet aan een maximum verbinden doe je alleen, als je bijv. wilt weten hoeveel maal een trein een bepaald punt is gepasseerd.

Ik ben het ook met je eens, dat de eenvoudigste oplossing de meest elegante is, dus in zoverre heb je ook helemaal gelijk, maar als het op werkzaamheid aankomt, voldoen beide oplossingen. Om nu te gaan roepen, dat ik me verschuil achter dat maximum gaat me een beetje te ver. Je kunt me hooguit verwijten, dat ik de omgekeerde oplossing van een of meerdere blokken vrij niet heb gekozen en daarbij met de And functie had moeten werken. Maar uiteindelijk hoop ik, dat Loet een stuk wijzer is geworden over het omgaan met logische acties en dat er nooit een oplossing is, maar dat er meestal meerdere zijn, waarbij de een eleganter is dan de ander en de meest elegante de beste is.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 02 jan 2015 :  18:13:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub en Carel.

Laat ik beginnen met jullie allebei te bedanken voor de hulp.
Ik heb in de tussentijd beide oplossingen geprobeerd, en beiden werken prima.
In Carel's oplossing ben ik begonnen om de teller in het begin aan te passen aan de bezette sporen. Daarna loopt alles als een trein. Het feit wat bij Huub gebeurd, dat een teller op 6 staat is bij niet gebeurd. Je ziet alle tellers tijdens het rijden keurig van waarde veranderen.
Huub's oplossing werkt ook keurig, precies zoals ik het in gedachten had. En er is duidelijk minder type werk voor nodig om hem te installeren.
Het lijkt mij typisch een geval van meerdere wegen die naar Rome leiden.
In ieder geval ben ik blij dat ik door deze discussie weer een gebied in Koploper ontdekt heb wat voorheen voor mij kompleet onduidelijk was.
Ik heb al wat andere dingen in gedachten die ik nu ook wil gaan doen met LA's en variabele routes.

Groeten

Loet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 jan 2015 :  19:02:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Die 6 kun je ook alleen te zien krijgen als je het maximum van de teller verhoogt. Als je niks aan de teller hebt veranderd zoals Carel die erin had gezet, komt die nooit boven de 2 uit.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  15:49:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub.

Gisteren morgen heb ik de oplossing die je mij stuurde geinstalleerd en eventjes getest. Alles werkte prima.(dacht ik) Blijkbaar had ik niet genoeg getest want vanmorgen kwam ik in de problemen. Ik kreeg de melding" geen vervolg blok beschikbaar".
Na wat gepuzzel, heb ik de twee "Poort AND", in de LA's vervangen door twee "Poort OR" en nu werkt het prima.
Dit om te voorkomen dat er vragen komen, in het geval anderen deze oplossing overnemen.

Groeten

Loet



Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  16:10:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je er een OR-poort van maakt, vervallen de variabele routes die regelen dat goederentreinen resp. personentreinen op hun eigen sporen blijven al nadat 1 eigen spoor bezet is. Dus zodra 1 of 3 of 4 bezet zijn, mogen personentreinen dan al naar spoor 2 en 5. Dan kun je het hele verhaal net zo goed weglaten. Het moet echt een AND-poort zijn.
Als ik het hier naspeel, doet het ook precies wat ik verwacht.

Weet je nog welke trein het probleem gaf, waar die stond en welke blokken in het station bezet waren?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  16:19:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub

Tot nu toe werkt het hier, maar ja, dat deed het gisteren ook, en dat veranderde.

Trein 69 stond op spoor 1, trein 2 op spoor 2 en trein 50, gaf de melding op spoor 54.
Ik heb een screenshot, maar om een of andere duistere redden krijg ik dat niet hier aan geplakt.

Loet

Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen.
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  16:27:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub

Truuk gelukt. Hier het screenshot

Download Attachment: screenshot.jpg
634,51 KB

Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen.
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  16:44:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub

Je hebt gelijk!

Personentrein reed de hele tijd blok 3 of 4 en ineens sprong hij naar blok 2.

Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  17:12:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik raar vind aan jouw screenshot is dat in het rijwindow B 2 staat. Dat betekent dat dat een blok is waar naar toe gereden zou kunnen worden als het vrij is. Maar trein 50 is een personentrein, die gezien de vrije sporen 3 en 4 helemaal niet naar blok 2 mag. Daar zorgt de variabele route voor. Als ik hier in de database kijk (en dat is die ik gisteren op het forum heb gezet) werkt dat ook.
Dus blijkbaar heb jij iets anders in je database.
De vraag is dan ook, gebruik jij de database die ik gisteren hier heb neergezet? Zo niet, plaats dan even een backup van je database. Dan vermoed ik toch dat daar iets niet helemaal lekker zit.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  19:16:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub

50 is een goederentrein. Dat heb ik veranderd. Ik gebruik met opzet de database die jij me gestuurd hebt. Ik heb het file gedownload en in Koploper aangemaakt. Het enige wat veranderd is, is lok 50 een personentrein gemaakt.

Ik heb een back-up bijgevoegd. Ik heb de situatie nagebootst. Zelfde treinen. Ander spoor, maar zelfde resultaat.
Ik hoop dat je er uit wijs komt.

Groeten

Loet
Download Attachment: 20151292140.bck
143,44 KB

Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  19:24:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Maak de backup even inclusief stand locomotieven, als je wilt.

Met de locs zoals ik ze hier heb, heeft het hier al ruim twee uur zonder haperen gedraaid.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  19:40:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Nou, daar snap ik helemaal niets van.
Maar als het goed is zit nu de stand van de lokomotieven erin.

Download Attachment: 20151292140.bck
162,69 KB

Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  19:59:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Een vraagje, hoe is die noodstop van trein 2 ontstaan?
Want dat zie ik ook op het screenshot dat je eerder liet zien.

En daar zit ook de oorzaak van het probleem, zolang blok 2 bezet is, maar blok 5 is nog vrij, is de variabele treinroute van toepassing.
Zodra blok 2 weer vrij is of blok 5 (handmatig) bezet wordt, rijdt trein 50 bij mij gewoon weer verder, precies zoals de logische acties zijn ingesteld.
Dit is wat ik ook bedoelde met mijn opmerking flink wat berichten terug: "Dit is een simpele basis, het kan verder naar wens verfijnd worden."
Waar je ook vandaan komt, blok 4 en 5 bepalen mede op de variabele route actief moet zijn of niet. Maar als je uit blok 31 of 47 komt, is dat natuurlijk niet logisch, dan is het helemaal niet interessant dat blok 4 en/of 5 nog vrij zijn. Maar zo gedetailleerd heb ik het er dus niet in gezet.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  20:52:34  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, begrepen.

Ik zal de boel wat verfijnen. Als ik je antwoord goed begrijp,heeft elk spoor eigenlijk zijn eigen set voorwaarden nodig. Toegespitst op welke blokken toegangkelijk zijn vanuit het spoor waar de trein zich op dat moment bevindt.
Dat was ook mijn gedachtengang om de AND in de OR te wijzigen.Ik was al bang dat de AND roet in het eten zou gooien op het moment dat maar een van de sporen vrij was en de andere niet toegangkelijk.

Als er maar een spoor toegangkelijk is, bijv. komende van 32 met een personentrein en blok 1 is bezet, maakt het dan uit of ik er een AND statement van maak, of kan ik zeggen "Blok 1 is bezet"?

Sorry dat ik zo veel van je tijd in beslag neem, maar het wordt door mij wel vreselijk gewaardeerd.

Groeten



Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  21:58:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Geen probleem hoor, ik wordt meestal alleen maar een beetje kribbig als ik het idee krijg dat er een loopje met me wordt genomen. Dat idee heb ik hier niet.

De AND functie is er alleen maar om te bepalen of alle geselecteerde logische acties waar zijn (en in deze opzet wordt de uitkomst vervolgens geïnverteerd). Dus als er maar een logsiche actie bepalend is, hoef je er niet nog eens een AND-statement achter te zetten.

Ik zou even bekijken hoe verfijnd nodig is om een goede treinenloop te krijgen. Als je echt voor elk spoor specifieke voorwaarden gaat vastleggen, kan het snel vrij ingewikkeld worden. Je moet namelijk voorkomen dat variabele routes elkaar weer in de weg gaan zitten. En omdat een variabele route maar van één logische actie direkt afhankelijk kan zijn, zul je dan vermoedelijk ook OR-functies tussen moeten voegen om het geheel goed werkend te krijgen.

Bedenk dat het probleem dat je zag met trein 50, kleiner wordt als er meer treinen op de baan rondrijden. Zodra er een andere trein in blok 5 is en van de bereikbare personentreinblokken is nog vrij, kan trein 50 weer vertrekken.

Wat ik in jouw geval zou doen, even aankijken hoe het loopt met het beoogde aantal treinen op de baan. Dan zie je de knelpunten vanzelf ontstaan en zou ik voor die knelpunten een oplossing zoeken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  23:31:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub

Daar heb je wel gelijk in. Ik had net al geprobeerd iets op papier te zetten, maar dat is er weer van afhankelijk of Koploper kan bepalen uit welkblok de trein komt. In weze heb je, voor mijn oplossing, een paar logische acties achter elkaar nodig. Dat wordt me wat moeilijk. Ik denk dat ik jouw raad opvolg en bovendien heb ik de oplossing van Carel ook nog.
Morgen ga ik er weer eens over denken.

Groeten

Loet

Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  09:47:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Loet,

De oplossing van Carel zal, als het goed is, hetzelfde beeld laten zien. Het verschil tussen beide oplossingen is de manier waarop gekeken wordt of de personen- en goederensporen allemaal vol zijn.

Wat je wil, kan. Ik wil het er ook wel voor je inzetten, maar ik ben daar een beetje terughoudend in. Het is al niet de makkelijkste materie, als je dan ook nog het werk van een ander moet doorgronden, wordt het er niet eenvoudiger op. Dan zou ik je liever wat in de goede richting sturen, dat je het dan zelf verder bedenkt.

Ik hoor het wel wat je wilt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  13:48:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub en Loet,
Omdat ik gisteren weg was heb ik niet verder aan de discussie deelgenomen en pook de wijzigingen in Loet's baan niet biijgehouden. Naar aanleiding van Loets's signalering, dat het bij hem met de And oplossing toch niet goed ging heb ik deze nog eens toegepast op mijn baan en ik constateer ook, dat het niet goed gaat terwijl het met mijn oplossing wel goed gaat. Een verklaring heb ik niet, maar ik constateer, dat:
Als ik de logische actie "Alle blokken bezet" met een And functie maak of omgekeerd "een van de blokken vrij" een trein geen kant uitkan als er een blok vrij komt. Hij krijgt geen toegang tot het blok, waarop hij op grond van de logische actie toegang zou moeten hebben. Kijk ik in het menu Rijden naar de stand van de logische acties, dan zie ik, dat er geen vinkje wordt gezet of weggehaald bij de van toepassing zijnde LA, Dus ga ik uit van " alle blokken bezet", dan blijft het vinkje staan, als ik een blok vrij maak. Ga ik uit van "een v.d. Blokken vrij", dan wordt geen vinkje gezet, als ik een blok vrij maak. De rijstroom staat vanzelfsprekend ingeschakeld, als ik deze test doe.

Diit probleem ken ik niet bij mijn oplossing. Dit zal ook de reden zijn geweest,, dat ik indertijd voor de oplossing met telfuncties gekozen heb:. lukt het links om niet, dan maar rechtsom.
Nogmaals een verklaring heb ik niet. Ik constateer alleen een feit.

Inverteer ik de logische acties, dan kan een trein precies het tegengestelde blok in, wat ik op grond van de situatie zou mogen verwachten, dus bij alle blokken bezet,
gaat hij naar boven in plaats van beneden te blijven en bij een of meer blokken vrij, blijft hij beneden, terwijl hij naar boven zou mogen.

Dus de And oplossing werkt bij mij niet.

Wie het weet, mag het zeggen.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  15:20:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Carel,

In bijgaande database van jouw baan heb ik het voor alle treinen met de AND-functie gedaan.
Als 5 t/m 8 allemaal bezet zijn, moeten treinen beneden blijven, als er van die vier blokken minimaal een vrij is, moeten treinen naar boven.
Ik heb alle andere variabele routes, de tellers en de oorspronkelijk voor dit doel gebruikte logische acties die niet meer nodig zijn, verwijderd, zodat die de boel niet kunnen beïnvloeden.
Het werkt gewoon.

Huub

Download Attachment: zwiep.bck
626,56 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  17:38:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel en Huub

Ik ga het eerst weer eens met de oplossing van Carel proberen. Kijken of die werkt, ik dacht van wel.

Dit wordt wel as Zaterdag want helaas zit de vakantie er weer op en kom ik pas zaterdag weer terug.

Huub

Ik snap je bezwaren. Als je een voorzet zou kunnen geven welke richting ik moet denken dan zal ik eens kijken of ik zelf een oplossing kan vinden. Tijd genoeg 's avonds in de hotelkamer.

groeten

Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen.
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  19:15:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,
Je hebt een hoop werk verzet, als je dat allemaal gedaan hebt. Ik ga kijken, wat het verschil is tussen mijn en jouw aanpassing en jouw aanpassing proberen. Je hoort nog van me, maar in ieder geval hartelijk dank voor de moeite.
Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  19:49:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Loet,

Ik zal blok 2 als voorbeeld nemen.
Tot nu toe zeggen we, personentreinen mogen niet naar blok 2 zolang er van blok 1, 3 en 4 nog minimaal eentje vrij is.
Als een personentrein uit blok 30 komt, is dat terecht, die kan zowel spoor 1, 3 als 4 bereiken.
Als een personentrein uit blok 31 komt, is dat eigenlijk niet terecht. Want als blok 4 nog vrij is, zal een personentrein niet naar blok 2 mogen, ondanks dat blok 4 helemaal niet te bereiken is.

Dit is dus ook het probleem dat je gisteren met je trein 50 zag. Zolang blok 5 nog vrij was, waren de personentreinblokken uitgesloten, ondanks dat blok 5 helemaal niet bereikbaar was voor trein 50.

Om dit voor die trein in blok 31 op te lossen, zouden we dus moeten zeggen dat personentreinen niet naar blok 2 mogen zolang van blok 1 en 3 er nog een vrij is en blok 4 buiten beschouwing laten.
Stel dat we dat zo instellen, dan gaat het goed voor die personentrein in blok 31, maar zul je zien dat een personentrein uit blok 30 ook al naar blok 2 mag, als alleen 1 en 3 bezet zijn en blok 4 nog vrij is. En dat willen we natuurlijk niet, voor treinen uit blok 30 moet wel nog steeds gekeken worden of blok 4 bezet is.

De oplossing daarvoor is om de variabele route die blok 2 uitsluit voor personentreinen te gaan splitsen in meerdere routes met richtingsverboden. In dit geval een variabele route A met een richtingsverbod van 30 naar 2 en een variabele route B met een richtingsverbod van 31 naar 2.
Voor variabele route A is de bezetting van blok 1, 3 en 4 bepalend. Voor variabele route B is alleen de bezetting van blok 1 en 3 bepalend.
En zo moet je voor alle richtingen de voorwaarden bepalen wanneer een personentrein resp. een goederentrein die richting wel of niet mag kiezen. Dan zul je zien dat bij een aantal richtingen de voorwaarden gelijk zijn, die richtingen kun je dan combineren in één variabele route.

Ik hoop dat nu ook duidelijk is waarom je met de oplossing van Carel hetzelfde probleem zou moeten hebben als met mijn oplossing. Ook hij sluit blokken uit in zijn variabele routes en de teller die uiteindelijk bepaalt of de variabele route actief is die blok 2 uitsluit, kijkt net zo goed naar blok 4.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  21:04:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub

Wat ik gisteren gedaan heb is om allemaal LA's gecreerd die moeten reageren op het moment als een trein uit een bepaald blok komt, dus twee (1 personen en 1 goederentrein) voor blok 30, 2 voor blok 31 etc. Die LA's beschrijven wat jij schrijft.
Enige problem is dan dat ik de goede LA aan het goede spoor met een trein moet koppelen. Nu heb ik gezien dat er een voorwaarde: " trein rijdt van blok naar blok" is. Maar ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe (en of) ik daar de LA aan kan koppelen.
Weet jij daar een mogelijkheid voor?

Groeten

Loet

Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  21:44:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Loet,

Dat doe je met de AND-poort, daarmee kun je meerdere logische acties combineren.
Zijn het die logische acties in je database die met een 1 beginnen?
Het is me niet duidelijk wat je daarmee wilt. Voor wat ik schrijf, hebben ze geen nut.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  23:52:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,
Ik zie het verschil met wat ik gedaan heb, ik had in de LA "een of mee blokken vrij " blokken vrij gebruikt en jij blokken bezet, daarmee de LA niet waar makend, als een blok vrij komt. Slim gedaan. Wat ik met telfuncties heb opgelost, heb jij op een heel slimme manier met zo min mogelijk logische acties gedaan. Ik ben hier niet opgekomen. Bedankt voor het lesje.

Mvrgr
Carel

Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina