Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 322 / Bezoekers Vandaag: 9339
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 draaischijf, lenz en multimuis met ttdec
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hans sprinter

Netherlands
9 berichten

Geplaatst - 28 dec 2014 :  18:09:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo, ik ben een draaischijf van fleischmann met een ldt ttdec aan het configureren. Alles werkt als ik met een multimuis en lenz lz100 commandos stuur, gaat hij naar de juiste spooraansluiting. Als ik echter met koploper dezelfde aansturing doe, zie ik in het logboek de juiste commando's gaan, maar de draaischijf gaat naat het naastliggende spoor. Het lijkt dat de lz100 niet recht maar rond uitstuurt, en niet rond maar recht. Iemand hier ervaring mee?
ik hoor graag jullie advies, groetjes, Hans

Bewerkt door hans sprinter op 28 dec 2014 18:19:44

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2014 :  00:59:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Yep, daar zit in Koploper een speciale instelling in bij speciaal digital systeem, helemaal speciaal voor de draaischijf commando's

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hans sprinter

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 29 dec 2014 :  08:33:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim, ik meende al iets te herrinneren, bedankt voor de tip waar het zit.
Dit zou echter wel betekenen dat ook alle andere wissels op mijn baan plots andersom worden aangestuurd?
Vindt dit zijn oorzaak in de Lz100, of de XpressnetLi die ik gebruik?
Zou dit bij gebruik van een LI100 anders zijn?

Ik ga er zeker mee experimenteren, maar op voorhand de uitkomsten enigzins weten is handig als ik wil controleren welke effecten er nog meer zijn of optreden...

Nogmaals alvast bedankt!

Bewerkt door hans sprinter op 29 dec 2014 08:55:19
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2014 :  13:41:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans,

Dat zit hem in het verschil tussen Motorola en DCC, de TT_DEC is op basis van Motorola. En dus ook zijn commando's voor rechtdoor en afbuigend. Verder niets aan te doen. Is opgelost met de optie in koploper het commando algemeen om te keren. Helaas zijn dan alle wissels dan verkeerdom aangesloten kun je ook weer oplossen met een simpel vinkje.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hans sprinter

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 29 dec 2014 :  13:47:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, bedankt, ik ga aan het vinken :-).
Groetjes, Hans

PS: geld dat ook voor de seinen, en hoe draai ik die om?

Bewerkt door hans sprinter op 29 dec 2014 14:03:07
Ga naar bovenaan de pagina

hans sprinter

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 30 dec 2014 :  20:48:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas toch weer wat aparts:
Dat zou betekenen, dat ook mijn lampjes, die ik aanstuur via een DR4018,tegenovergesteld krijg qua adres. Is overheen te komen, maar het grootste probleem zouden de seinen zijn. Is dit inderdaad zo?
Ik heb het nog niet uit kunnen proberen, maar vrees van wel.
Toch blijf ik het wonderlijk vinden dat ik op een Multimuis op de Lenz Xpressnet bus wel de juiste kommando's kan sturen, maar alleen uit koploper gaat het fout. Toch stiekum de XpressnetLi die hier een rol speelt
Groetjes, Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 dec 2014 :  20:53:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans,

xPressNetLI is niets anders dan een doorgeefluik. Die zal niets omkeren, het basis probleem is de Multi-Maus en zijn afwijkende manier. Zelfs de z(Z)21 heeft er een instelling voor om het op te heffen.
Dus helaas pindakaas, Koploper kan alleen maar de bug verhelpen die door Roco is veroorzaakt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hans sprinter

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 30 dec 2014 :  21:13:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, als al geschreven: mijn hoofdcentrale is een Lenz LZ100.
Betekend dit dat de uitgang van de MM op XpressNet al is omgedraaid, oftewel, geeft de muis, ook als hij in slave mode zit, al tegenovergestelde wisselcomando's af?
Daarnaast blijf ik dan wel met het probleem van de seinen en lampaaansturing zitten als ik alles omdraai.
Met name de seinen is voor mij een teer punt, aangezien ik nog niet in koploper heb gevonden hoe ik daar de wisselcommandos kan omdraaien..
Intressant en leerzaam, dit probleem. Het geeft mij behoorlijk wat inzicht in hoe DCC werkt.
Nogmaals alvast bedankt voor je uitleg!
Groetjes, Hans

Bewerkt door hans sprinter op 30 dec 2014 21:14:34
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 dec 2014 :  23:17:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans, zoals in mijn eerste reactie al aangegeven


Vinkje zetten bij alle wisselcommando's omkeren.

Simpel weg het verschil tussen Motorola en DCC.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hans sprinter

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 03 jan 2015 :  22:04:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen, mijn donkerbruine vermoeden klopte.
niet alleen de wissels moeten worden omgedraaid, maar ook lampjes, en seinen.oftewel alle dcc wisselelementen. Ondertussen is dit voor de draaischijf wel de correcte oplossing, maar moet ik de seinen nog opnieuw definieren.
jammer dat je niet gewoon de draaischijf alleen kunt inverteren zoals de wissels en lampjes. Wellicht iets voor een ulgrade mocht die er nog eens komen..
groetjes, hans
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina