Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 146 / Bezoekers Vandaag: 409
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Vertrek probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Cees Brocaar

Netherlands
269 berichten

Geplaatst - 16 okt 2014 :  18:37:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond,

In mijn schaduwstation "Kassel Hbf" staat in blok 3302 Loc. 410.
Deze weigert te vertrekken. Alle andere locs. hebben dit probleem niet!
Ik heb alle eventueel van toepassing zijnde mogelijkheden doorgelopen
maar zonder succes! Heeft iemand een idee?

Download Attachment: BROTALBAHN.bck
1033,56 KB

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 okt 2014 :  19:49:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Het probleem zit in de variabele route Personentrein (regionaal) en dan specifiek het vinkje bij 4 (uit 599). Als je die weghaalt,vertrekt de betreffende trein wel.
De reden waarom het met dat vinkje niet werkt, kan ik je niet vertellen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 okt 2014 :  20:23:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het nog niet gevonden Cees, maar toch al een vraagje.
Er is precies een verschil tussen baanontwerp en blokkenspinnenweb.

In de spin rij je van 3202 naar 599, dan 4 dan 5.
Op baanontwerp 3202 dan 599 dan 5 je komt dan niet in 4..


Ik denk dat in de "spin" de 4 moet dalen tot het midden in de vertikale lijn en 5 op het T stuk moet. Dan kan een trein van 599 naar 5, nu niet.

Daarom ook de invloed van het vinkje dat Hubertus vond.

Ik kan mij alleen niet inbeelden dat de andere daar geen last van hebben.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 16 okt 2014 21:16:31
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 17 okt 2014 :  13:22:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag,

Huub, jij hebt gedaan wat ik niet heb gedaan, maar wel heb gezien, nl het vinkje verwijderen. Waarom heb ik dat niet gedaan, omdat voor de blokken 399 en 599( in/uitrij blokken van de dynamische blokken) ook al een stopverbod van toepassing is en dit geen effect heeft op het vertrekken/ inrijden van de treinen. Deze zijn er om het dynamisch te laten werken. In de praktijk zijn dit wisselstraten. Dus (was mijn gedachte)dan maakt dit ook niet uit of deze richting afhankelijk zijn!
Dit is waarschijnlijk ook jouw conclusie, gezien je antwoord? Bug?

Theo, blok 599 bestaat in de praktijk niet. Is administratief in het leven geroepen om de dynamische blokken te laten werken. Het is een wisselstraat,die in blok 4 uitkomt. Dit is ook het geval voor blok 399, het inrijblok (lees wisselstraat)die aan het begin van blok 4 ligt!

Dank allen,
Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 okt 2014 :  16:14:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cees,

Ik denk dat hier je probleem veroorzaakt is/wordt.

Mvg
Wim.


Download Attachment: nietvertrekken.jpg
268,06 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 17 okt 2014 :  16:26:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Nee,dat is niet het geval!Dit is alleen van toepassing tussen 01.00 uur en 05.00uur. Buiten deze tijd vertrekt hij ook niet!

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 okt 2014 :  16:58:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cees Brocaar

Goedemiddag,

Theo, blok 599 bestaat in de praktijk niet. Is administratief in het leven geroepen om de dynamische blokken te laten werken. Het is een wisselstraat,die in blok 4 uitkomt. Dit is ook het geval voor blok 399, het inrijblok (lees wisselstraat)die aan het begin van blok 4 ligt!




Kan best, maar waarom staat 4 dan NA 599 als je uit het schaduwstation komt ? Daar moet 5 staan. Je kan zonder keren nooit naar 4. 599 moet tussen 4 en 5 zitten.... vandaar het vinkjes probleem.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 17 okt 2014 17:07:35
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 17 okt 2014 :  18:07:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Zoals ik al schreef is blok 599 ( de wisselstraat) tussen het schaduwstation en blok 4.

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 okt 2014 :  23:17:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees, ik hou toch even vol.

quote:
Zoals ik al schreef is blok 599 ( de wisselstraat) tussen het schaduwstation en blok 4


Maar op het baanoverzicht is het echter zo NIET, daar is het vanuit het schaduwstation 599 en dan blok 5.

Baanoverzicht en blokken-spinnenweb stemmen in die hoek niet overeen !

Op het baanoverzicht kun je NIET rijden vanuit het schaduwstation naar 4 via 599 !

Even rustig met het vingertje over het baanontwerp fietsen
Denk gewoon, wat zegt die Belg nou en probeer het even.

Groetjes,

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 17 okt 2014 23:19:51
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  09:46:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Het is geen bug.
Zoals Theo terecht opmerkt, is je baanplan afwijkend van de relaties die je bij onderhouden blokken hebt aangegeven. Hoe het daar werkelijk zit, kun je alleen zelf beoordelen, maar wissel 143 is een opmerkelijk geval. Als je van 599 naar 4 rijdt, staat deze op rechtdoor. Als je van 4 naar 5 rijdt, staat deze afbuigend.
Dat betekent dat een doorgaande trein altijd zal moeten stoppen in blok 4 om wissel 143 tussentijds om te kunnen zetten. Het stopverbod in de variabele route verhindert dat echter bij het treintype van loc 410.

Er zijn zover ik kan zien drie mogelijkheden waar je de fout bent ingegaan:
1. Als je het schaduwstation verlaat, ga je niet van 599 via 4 naar 5, maar direkt van 599 naar 5. Zo is je baanplan ook getekend. Dan moet je je blokrelaties en wisselstraten in koploper aanpassen.
2. Wissel 143 ligt tussen 599 en 4 OF tussen 4 en 5, maar niet allebei. Dan moet je bij een van de twee de wisselstraat aanpassen.
3. Wissel 143 ligt midden in blok 4, dan zou ik dat blok in twee delen splitsen.

Ik weet trouwens niet wat het doel is van blok 399 en 599, maar ik zou ze weglaten. Dynamische blokken moeten ook zonder dat soort trucs goed kunnen werken.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  11:20:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,Theo,

We dwalen een beetje af. Baantekening op dit punt niet juist,allemaal waar, maar een cosmetisch verhaal. Dat het wellicht anders kan zou kunnen! Feit het functioneert zo al 6 jaar (zonder vinkje ri. afhankelijk stopverbod)met stopverbod in blok 599. Met het vinkje vertrekt de trein niet. Tekst "vervolg blok/ wisselstraat bezet (na 4)". In de praktijk is dit echter niet het geval. Zonder vinkje geen probleem.
Dat was mijn probleem! Zoals Huub zei, vraag me niet waarom het met vinkje niet werkt!

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  11:24:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Ik heb het je een bericht eerder uitgelegd wat het probleem is.
Je hebt een fout gemaakt, welke dat is kunnen wij niet zien aan jouw database. Maar dat vinkje zorgt voor een stopverbod in blok 4. En met een stopverbod in blok 4 is het voor koploper onmogelijk om wissel 143 op tijd om te zetten. Omdat koploper weet dat dat niet kan, zal de trein ook niet vertrekken. Zonder stopverbod in blok 4 is er geen probleem. De trein zal in blok 4 gaan afremmen om eventueel tot stilstand te komen, zodra wissel 143 wordt vrijgegeven, schakelt die om en kan de trein vanuit blok 4 de route vervolgen richting blok 5.

Verder zul je het echt bij je baan moeten uitzoeken. Het ligt niet aan koploper, die doet keurig wat er mag worden verwacht.

Huub

Bewerkt door hubertus op 18 okt 2014 11:34:29
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  12:04:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Met stopverbod in blok 4 werkt het wel zie gegevens blok 4)!, alleen met het ri afhankelijk stopverbod niet.
Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  12:29:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Met een gewoon stopverbod in blok 4 werkt het ook niet.
Zet er een trein met een ander treintype neer die langer is dan 385 cm, werkt het ook niet.
Ik heb je inmiddels twee keer aangegeven waar het probleem zit, doe ermee wat je wilt.

Huub

Bewerkt door hubertus op 18 okt 2014 12:57:08
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  17:20:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cees Brocaar

Huub,

Met stopverbod in blok 4 werkt het wel zie gegevens blok 4)!, alleen met het ri afhankelijk stopverbod niet.
Mvg,
Cees



Kan 4 in twee richtingen bereden worden ? Staat ook niet in spin!!

Op deze computer kan ik uw back-up niet openen Cees, sorry als de opmerking dom is.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  17:31:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Nee,dat klopt! Een trein die langer is dan 385cm moet ook niet vertrekken, want dat maximum heb ik ook zo ingesteld! Die treinlengte heb ik ook niet op mijn baan. De vraag is waarom een trein met een Ri. afhankelijk stopverbod, in het huidige baanplan, die kleiner is dan 385cm niet vertrekt? En daarin spelen de ligging van de wissels geen enkele rol van betekenis.

Mag ik je danken voor je bijdrage in dit draadje,

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  17:33:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Toch nog een vraagje Cees, heb je alleen problemen uit 3202 en niet uit de anders schaduwstationsporen ?

Straks kan ik weer aan uw backup.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  17:35:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Nee, blok 4 kan maar in een richting bereden woorden!
En Theo domme vragen bestaan niet!

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  17:46:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Zie nu ook je andere vraag.

Het probleem komt voor, wanneer ik in de variabele route bij het kopje "stopverbod" en dan "stopverbod richtingsafhankelijk" het vinkje plaats.

Alle treinen waarbij deze variabele route van toepassing is hebben in alle blokken dat probleem.

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  18:05:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik probeer het nog een keer uit te leggen. Daarna geef ik het echt op.

Het heeft helemaal niks met het richtingsafhankelijke te maken.
Een trein vertrekt niet meer zodra een stopverbod voor blok 4 van toepassing is. Normaal is dat alleen het geval voor treinen langer dan 385 cm. Daarnaast heb je een variabele route voor een treintype waar ook een richtingafhankelijk stopverbod geldt. Misschien nog eentje in een andere variable route, maar er is geen algemeen stopverbod in blok 4.

Als je uit het schaduwstation vertrekt, ga je achtereenvolgens door de blokken 599, 4 en 5.
In de wisselstraat van 599 naar 4 heb je wissel 143 rechtdoorgaand opgenomen.
In de wisselstraat van 4 naar 5 heb je datzelfde wissel 143 afbuigend opgenomen. Wissel 143 moet dus worden omgezet als een trein zich in blok 4 bevindt. Dat kan alleen als het wissel is vrijgegeven en als de trein indien nodig in dat blok mag stoppen. Het stopverbod verhindert dat laatste, dus zal een trein met een stopverbod in blok 4 niet kunnen vertrekken. Wissel 143 kan dan namelijk niet worden omgezet en koploper houdt daar al rekening mee. Door het stopverbod in 599 en in 4, moet er in dat geval een rijweg kunnen worden ingesteld tot blok 5. Maar zodra een rijweg van 599 naar 4 is ingesteld, is het onmogelijk een rijweg van 4 naar 5 in te stellen. Wissel 143 verhindert dat. Zonder stopverbod gaat het gewoon in twee etappes, eerst van het schaduwstation naar 4 en zodra wissel 143 vrijgegeven is, van 4 naar 5.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat op je baan wissel 143 in beide wisselstraten voorkomt. Maar omdat je baanplan niet overeenkomt met je blokoverzicht, kan ik dat niet met zekerheid zeggen.
Je hebt echt iets fout ingevoerd, het stopverbod heeft dat probleem alleen voor jou zichtbaar gemaakt.
Ik heb hier bij de wisselstraat van 4 naar 5 wissel 143 verwijderd en dan vertrekt trein 410 zonder problemen. Echt, geloof me.

Huub

edit: geprobeerd iets duidelijk op te schrijven

Bewerkt door hubertus op 18 okt 2014 18:18:38
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  19:16:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Dank voor je geduld en uitleg!Ik denk dat wij elkaar niet goed begrijpen of ik jou niet begrijp. Ik stel voor:

Laad de bijgaande file eens.In blok 3302 staat loc. 410 en daar is de variabele route "Personentrein regionaal" van toepassing. Die heeft een Ri.afhankelijk stopverbod van 4(uit)599.

1)Start nu het rijden en dan zie je dat hij nooit zal vertrekken (vervolg blok/wisselstraat bezet!(na 4)luidt de tekst, echter blok 4 is vrij, wisselstraat is niet bezet en blok 5 is vrij?

2)Verwijder nu in de variabele treinroute het vinkje bij van 4(uit) 599. De loc. vertrekt nu uit blok 3302>599>4>5.

Mijn vraag nu: wat is het verschil? Ik kan dit niet rijmen met jouw uitleg?

Mvg,
Cees

Download Attachment: BROTALBAHN.bck
1033,56 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  19:50:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Doe eerst even de volgende stappen, dan snap je denk ik beter waar ik op doel.
Ga naar onderhouden baandefinities -> baanontwerp en kies voor wisselstraten.
Kijk dan naar de wisselstraat van 599 naar 4, dan zie je dat wissel 143 rechtdoor geselecteerd is. Kijk vervolgens naar de wisselstraat van 4 naar 5, dan zie je dat wissel 143 afbuigend geselecteerd is.
Er kan dus nooit gelijktijdig een rijweg ingesteld worden van 599 naar 4 en van 4 naar 5, want in beide gevallen is wissel 143 gereserveerd.
Tot zover duidelijk?

Wat gebeurt er nu als jij het vinkje weghaalt? Dan is er geen stopverbod meer in blok 4, behalve voor treinen van meer dan 385 cm.
Er wordt dan eerst een rijweg ingesteld tot waar dat mogelijk is, van het schaduwstation naar blok 599 en dan verder naar blok 4.
Zodra die trein in blok 4 is en wissel 143 op de laatste melder van blok 4 wordt vrijgegeven, wordt er direkt een nieuwe rijweg ingesteld van blok 4 naar blok 5.

Maar zolang dat vinkje er wel staat, is er een stopverbod in blok 4 voor treinen die van die variabele route gebruik maken.
Koploper kan geen rijwegen instellen die eindigen in een blok met een stopverbod. In dit geval is blok 5 het eerste blok waar geen stopverbod is. Koploper moet dus een rijweg instellen van het schaduwstation tot blok 5. Maar dat kan alleen als zowel de wisselstraat van blok 599 naar blok 4 als de wisselstraat van blok 4 naar blok 5 tegelijk kunnen worden geselecteerd. Door wissel 143 kan dat niet, de rijweg van het schaduwstation tot blok 5 is niet volledig mogelijk, dus de trein zal niet vertrekken.

Hopelijk zo duidelijker?

Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  21:49:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens je sporenplan zou je in blok 599 moeten keren van rijrichting om in blok 4 te geraken. Het vinkje bij keren loc staat niet actief in blok 599 om blok 4 te kunnen bereiken. Voor mijn gevoel is dat een ongeldige rijweg vooral als blok 599 het wissel is.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 18 okt 2014 21:54:50
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 okt 2014 :  12:24:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,
Ik wil het nog even proberen, bij een koffie is een beetje ver rijden...
Ik vrees dat je zelf in de "cosmetische vormgeving" van het baanontwerp getrapt bent, en er daardoor een foutje in de spin zit.

Vergelijk even de vorm onderaan het schaduwstation, met blok 399, ten opzichte van 599 bovenaan.
Volgens mij is onderaan inrit Kassel ok. Bovenaan zit het probleem

Blok399 en blok 599 hebben alleen de wisselstraten van het schaduwstation niet van de bypass.

Na blok 3 splitst de keuze in naar 4 en naar 399.
Symmetrisch bovenaan komt men in 5 uit 4 of uit 599. Een trein uit 4 naar 5 komt niet in 599 en omgekeerd komt een trein uit 599 ook niet in 4.

Door het bloksymbool van 599 en het bijbehorende sein op de verkeerde plaats te tekenen (inderdaad cosmetisch !!) heb je dat stuk nadien ook verkeerd in de spin gestopt. Want op je baanontwerp komt hij wel door het symbool en langs het sein.

Je hebt op dat foutje een pleister op gekleefd via geknutsel met wisselstraat, maar het hoofdprobleem laten bestaan.

Ik heb ook gezocht achter 399 en 599 en de dynamische blokgroep, die vind ik niet (ik herken ze wel) ik denk dat het een stukje historie is.

Ik denk dat het op een paar uur opgelost is en dat het je naderhand veel ergernis zal besparen met meer en meer pleisters kleven !!



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 19 okt 2014 12:28:42
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 27 okt 2014 :  09:24:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen,

Na een week zonder internet(toch wel rustig) weer bij gelezen.
Het probleem is helder en alle dank voor jullie bijdrage!

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina