Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 80 / Bezoekers Vandaag: 2987
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 locomotief na noodstop
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ffxpvc

Belgium
67 berichten

Geplaatst - 05 okt 2014 :  23:31:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Als ik via Koploper een noodstop uitvoer en daarna de noodstop terug ongedaan maak dan krijgen alle locomotieven die reden voor de noodstop nog een korte puls alvorens weer met een beginsnelheid te vertrekken. Het is alsof de snelheidsstap van voor de noodstop nog in het geheugen zit.

Dit komt voor bij eender welke locomotief (3-rail MM)

Heeft iemand een gelijkaardig probleem en een mogelijke oplossing.

ik rij met koploper 8.3 buildnr 8 en mrdirect 8.0.g.

met dank
Danny

HO + MRDIRECT + KOPLOPER + OM32

ffxpvc

Belgium
67 Posts

Geplaatst - 13 dec 2015 :  17:40:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

ik zou het raar vinden mocht niemand dit probleem hebben.

Ter verduidelijk. Bij het opheffen na een noodstop rijden alle treinen nog een fractie van een seconde alsof die noodstop er niet was.

Nadien stoppen ze en trekken langzaam op zoals ingestel in koploper.

Het probleem is als je een noodstop uitvoert omdat 2 treinen zouden botsen de noodstop dit voorkomt maar bij het opheffen moet je zien de treinen ver genoeg uit elkaar staan anders heb je toch nog een botsing.

Mocht iemand een gelijkaardig probleem hebben (MRDirect + Koploper) dan hoor ik het wel.

met dank
danny

HO + MRDIRECT + KOPLOPER + OM32
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 dec 2015 :  20:07:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Yep, dat doen sommige decoders nu eenmaal, die onthouden gewoon hun laatste informatie. Zodat ze na een korte stroom onderbreking (slecht contact) niet iedere keer vanaf nul moeten opstarten, en dus gewoon met de laatste informatie (snelheid) verder gaan.
Hoe lang de decoder dat onthoud kan heel lang zijn.
Dus laten we maar zeggen normaal gedrag en helemaal volgens de specs.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ffxpvc

Belgium
67 Posts

Geplaatst - 14 dec 2015 :  17:24:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Als ik jou goed begrijp betekent een noodstop in koploper het onderbreken van de baanspanning en doordat de decoders de laatste stand onthouden rijdt de trein nog verder bij het opheffen van de noodstop en dit tot koploper een signaal stuurt met de gewijzigde snelheid zijnde nul of minimaal.
Ik neem dus aan dat een decoder zijn snelheidswaarde aanhoudt tot hij van koploper/centrale een andere waarde ontvangt. Dat houdt dan wel in dat bij het opheffen van de noodstop koploper alle treindecoders een signaal geeft voor minimale snelheid of 0

ik dacht koploper alle treindecoders op snelheid nul zou zetten alvorens de baanspanning te onderbreken.
Ergens begrijp ik het wel want dan zou de kortsluiting enkele ms langer kunnen duren wat wel gevolgen kan hebben natuurlijk. Immers een digitaal signaal wordt door de centrale meegestuurd bovenop de baanspanning. dus geen baanspanning is ook geen digitaal signaal.

Echter ik heb vele Marklin decoders alsook ESU en het verwondert mij wel die allemaal zich hetzelfde gedragen. Wellicht moet ik uitkijken naar andere decoders in de toekomst. Dewelke dat is een andere vraag natuurlijk

Dank u wel voor jouw reactie.

Mvg
Danny



HO + MRDIRECT + KOPLOPER + OM32
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 dec 2015 :  17:27:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Verkeerde gedachte dus, want koploper onderbreekt de baanspanning niet dat doet de booster, op de baan ontstaat een kortsluiting de booster zet de baanspanning uit en deze meld dat aan koploper.
Dus alles werkt zoals ontworpen alleen bedenk jij er een nieuw wiel bij.

Dus als de baanspanning uit is kan koploper zenden wat hij wil, de opdrachten komen nooit aan bij de decoders.

En waarom uitkijken naar andere decoders, wil jij dan decoders hebben die na iedere kort stroom onderbreking hun snelheid op nul zetten, en dan opnieuw opstarten?? Kan natuurlijk dan moet je de decoder uit de allereerste generatie nemen, dan heb je dat gedrag, ik weet zeker dat je daar niet vrolijker van wordt.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 14 dec 2015 17:32:12
Ga naar bovenaan de pagina

ffxpvc

Belgium
67 Posts

Geplaatst - 14 dec 2015 :  18:45:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Inderdaad het is de booster in mijn geval een delta 66045 die dit detecteert. en dan kan koploper niet veel meer doen uiteraard.

De oude decoders wil ik niet want dan vergeten die de rijrichting en dat is nog erger.

ik ben alvast blij ik het wiel of het warm water niet heb heruitgevonden.

mvg
Danny

HO + MRDIRECT + KOPLOPER + OM32
Ga naar bovenaan de pagina

treintrix

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 25 apr 2016 :  10:45:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Danny
Ik heb hetzelfde probleem, na een noodstop krijgen mijn DCC loks een schok bij het opstarten wat ontsporing tot gevolg heeft. Niet wenselijk. De nieuwe generatie decoders kan dit probleem oplossen, maar de oudere decoders niet. Als ik alles moet ombouwen is het een hele uitgave, is er niet iets simpels te programmeren? Zoals het langzaam laten opbouwen van de spanning na het opstarten na een noodstop. Zoals bij de analoge loks.
Graag commentaar. Alvast bedankt
Paul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 apr 2016 :  11:05:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Denk dat de simpelste oplossing is het netjes optrekken na een noodstop niet aan te vinken, dan gaat de trein gewoon verder met de snelheid welke hij had, en zal optrekken via zijn eigen optrekvertraging.
En als de optrkvertraging nu uit staat in de decoder deze even een kleine waarde geven.
Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 25 apr 2016 11:06:57
Ga naar bovenaan de pagina

treintrix

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 27 apr 2016 :  10:43:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim
Gaan we proberen
Bedankt
Paul
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 29 apr 2016 :  10:33:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Zoals je weet zit ik al een tijdje met een probleem na het opstarten na een noodstop.

De laatste aktie middels resetten van mijn Lenz centrale heeft mijn probleem grotendeels opgelost. Na het vinkje bij langzaam optrekken na noodstop weg te halen loopt alles prima.
Ik ga nu jouw advies om optrekken in de decoders aan te passen/activeren opvolgen. Goed idee!!

Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina