Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 7448
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 koploper hangt zichzelf op.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rjr

Netherlands
144 berichten

Geplaatst - 28 apr 2014 :  09:19:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik heb een klein probleempje gevonden. In eerste instantie zou ik dit aan koploper toezeggen. Maar misschien weet iemand een manier om er omheen te werken.

volgende is het geval. Ik heb bezetmelders gekoppeld aan sporen rond mijn draaischijf.
1 via een tuimelschakelaar, die bepaald de richting voor draaien.
en 1 per spoor. Als die actief is dan wordt via een speciale actie een adres recht of afbuigend geschakeld. En dat is dan het adres dat bij betreffende spooraansluiting hoort.

Op zich werkt dit. Als ik op een knop druk gaat de draaischijf draaien naar dat spoor. Echter, zolang deze draaiactie gaande is reageert koploper niet meer. Gebruikt 99% CPU en je kunt niets meer doen in koploper. Als het spoor bereikt is komt koploper ook weer terug.

Lijkt er op dat koploper wacht tot het iets terugkrijgt van opdracht uitgevoerd of zo. Als je de draaischijf in een wisselstraat opneemt is er geen probleem. Als ik op het baanplan een schakelaar maak, of zoals ik het eerst had, een ontkoppel rail per spoor die ik kon aanklikken dan heb ik ook geen probleem. Maar als ik het via een speciale actie doe die reageert op een bezetmeld punt dan gaat dit wel fout.

Heb even een foto gemaakt van het hangen van koploper:

Download Attachment: koploperhangt.JPG
230,16 KB

Hier is te zien dat koploper zelf 98% CPU gebruikt, volgens de info van koploper zelf gebruikt hij maar 78%, een redelijk standaard waarde op dit systeem.
En binnen koploper ben je boven je menu kwijt. Dit kan dus best even duren als de draaischijf een grote draaibeweging moet maken?

Zijn er mensen die weten of hier iets met instellingen gedaan kan worden? Wacht koploper inderdaad op een terugmelding dat een wisselcommando uitgevoerd is? Of zit er hier een bug in koploper? (lijkt me zonder meer niet goed dat koploper volle CPU pakt en nergens meer op reageert voor langere tijd. )

Als draaischijf decoder gebruikt ik de DSD2010.
Centrale is Lenz.
En voor de liefhebbers ook een versie van mijn backup.
Let er even op dat deze nog niet foutloos is. Daar ben ik nog mee bezig, maar of dat met dit probleem te maken heeft durf ik niet te zeggen.

Groet,
Roelco


Download Attachment: rjbinaut.bck
673,04 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 apr 2014 :  12:02:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roelco,

Het zal wel weer aan mij liggen, maar als ik je database laat werken op mijn PC, dan kom ik aan 1,2% gebruik met pieken naar 3%
Het actieveren van een wisselopdracht via b.v. melder 71.5 geeft gewoon een wissel opdracht en daarbij vertrekt koploper of de PC geen spier bij.
Lijkt mij geen koploper probleem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 28 apr 2014 :  13:40:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt voor je reactie en de genomen tijd om dit te testen.
Zoals op het overzicht te zien is gebruikt koploper op mijn systeem wel iets meer CPU. 75% zoals koploper zelf aangeeft is vrij normaal voor mijn systeem. Tot dus ver was dit ook nooit een probleem voor mij en kon de combinatie de baan prima besturen, als het systeem eens echt druk was ging het doorrijden in centimeters wel eens iets minder stabiel. En de stopplaats is niet altijd precies hetzelfde, maar echt problemen levert dat niet echt op.

Tot ik recentelijk opeens kreeg dat koploper niet meer reageerde. Afgelopen weekend dus kunnen achterhalen wanneer dat gebeurd. Als de draaischijf aangestuurd word naar aanleiding van een bezetmelder, b.v. de door jouw geteste 71.5.
Ook bij mij wordt het wissel commando gegeven, en begint de draaischijf te draaien. Maar vanaf dat moment is het ook mis in koploper. Totdat de draaischijf weer stil staat, de seinen op de draaischijf weer groen zijn, en de knipperfunctie op het dak van de behuizing uit is. Dan komt koploper weer terug en reageert normaal.

Zoals op de foto te zien is verdwijnt ook het menu boven in koploper tijdens dit proces.

De draaischijf aansturen op welke andere manier dan ook heeft tot dus ver nog geen enkele probleem opgeleverd. Vaste routes, ontkoppel rails die misbruikt werden, handmatige routes. Allemaal zonder problemen.


De interface die ik gebruik is de S88XPressNetLI. Maar het lijkt toch echt koploper te zijn. Het is Koploper die bijna de volledige CPU pakt en waarvan het scherm niet meer reageert.

Maar misschien dat de eisen die koploper voor deze functionaliteit vraagt inderdaad hoger dan mijn systeem kan leveren en wordt het tijd voor zwaardere hardware. Het systeem heeft een echte COM poort, dus ook geen software nodig voor USB naar COM die hier een probleem kan opleveren.

Zal nog eens een communicatie logging maken. Kijken of er nog wel andere communicatie mogelijk is en of dit enkel een beperking naar scherm updates is.

Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 apr 2014 :  14:37:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Roelco, dit is getest met een s88XPressNetLI. En weet verder niet waar je de 75% als normaal vandaan haalt maar dat lijkt mij een beetje aan te hoge kant. Afgaande van wat eerdere meldingen aangaande het warm worden van onderdelen, lijkt mij het meer een probleem van iets wat niet op de juiste manier is aangesloten. Denk daarbij aan wat voedingen, die gecombineerd worden, terwijl die eigenlijk via een aparte trafo zouden moet gaan.
Dit lijkt mij in ieder geval geen koploper probleem, of interface probleem.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 28 apr 2014 :  16:00:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roelco,

Ik ben het met Wim eens. 75% belasting is aan de hoge kant. Dat betekent dat Koploper sowieso al een groot deel van het "computervermogen" opsnoept. Er even vanuit gaande dat dat in de configuratie van Wim 1,2% is, die bij de door jou opgezette speciale actie oploopt naar 3%, zou dat voor jouw systeem een belasting betekenen van 2,5 * 75% is 187%. Dat zal je CPU inderdaad niet trekken. Als je een andere PC hebt, die meer CPU-capaciteit heeft, zou ik die er eens achter zetten en kijken wat er gebeurt. Als die ook zwaar belast wordt, zou ik de suggesties van Wim volgen en kijken of er niet ergens iets in je systeem de boel op stang jaagt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 08 mei 2014 :  23:32:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Blijkbaar heeft er toch iets fout gezeten in de speciale of logische acties wat koploper ophangt. Heb wat opties weggegooid en opnieuw gemaakt, en nu lijkt het probleem weg te zijn. CPU load is nog altijd rond de 75%, maar zoals aangegeven, dat is normaal op mijn systeem. Soms springt hij er wel onder richting de 50%, en zo nu en dan wat hoger, maar boven de 80% lijkt hij nu niet meer te komen. Al hou ik het nu weer wat minder in de gaten nu koploper gewoon blijft reageren.

Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2016 :  09:37:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco, ik heb ook rond de 80% en soms meer (Koploper +DDW op een laptop)
Bij dit soort vragen denk ik dan altijd: Welke PC?
Ik draai een Celeron 1,33Ghz met 133Mhz DIMM1 256MB. 7x16 bezetmelders, 40 wissels en zo'n 10 treinen geeft dan 80% voor Koploper.
Heb problemen gehad, die ik oplos door de plaatjes van tevoren klein temaken (UHD=>180x80 pixel) en de thread-priority van DDW op time-critical te zetten.
Wat draai jij, en wat heeft Wim?
En wat is de waarheid achter WIN98 vs XP? niet zomaar gezegd, dat 98 beter is voor ons.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2016 :  18:20:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo,

ik denk ook dat er na Koploper 8.3 al heel wat bugfixes geweest zijn,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina