Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 308 / Bezoekers Vandaag: 10452
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 trein te lang voor blok, maar lok past wel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rjr

Netherlands
144 berichten

Geplaatst - 07 apr 2014 :  09:06:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Allen.

Naar aanleiding van mijn laatste testen heb ik een paar vragen. Kijken of mijn bevindingen correct zijn, of dat ik toch nog iets niet goed doe.

Ben met wat vaste routes bezig. Had al een route waarbij een lok binnenkomt, ontkoppeld, naar draaischijf gaat, draait, weer voor de lok en vertrekt. Werkt op zich allemaal prima.

Nu was ik bezig dit op te splitsen in een paar routes, en nog wat kleine aanpassingen te maken en kom ik tegen het volgende probleem aan.

lok is 20cm, trein 45cm. totale lengte dus 65 cm
Trein komt binnen in blok 601, rijd door naar 602, ontkoppeld hier, laat de lengte van 45cm hier achter, en rijd dus met 20cm door naar blok 603.
In 603 heb ik vervolgens de max lengte beperkt tot 30cm. De lok past dus, de volledige trein niet. Trein wil nu alleen niet van 602 naar 603. Geeft aan dat die te lang is. Wat dus klopt op moment van rijden, maar niet meer als de lok eenmaal aangekomen is in 603.

Zou dit moeten werken? of kijkt koploper inderdaad naar de lengte op moment van starten van de actie en houd die geen rekening met de ontkoppel actie die gebeurd tussen de twee blokken?

Bedankt,
Roelco

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 07 apr 2014 :  16:49:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roelco,

Ik neem aan dat je tijdens het ontkoppelen ook van treintype verandert van de getrokken trein naar losse loc of iets dergelijks en de treinlengte dan opslaat in blok 602 en dan met een nieuwe treinlengte verder rijdt. Je zou dat moeten kunnen zien in het rijwindow. Daar zal de totale treinlengte op 20 cm moeten staan. Anders gaat er iets niet goed met het veranderen van het treintype en de -lengte.
Zet anders eens je database op het forum, dan kunnen we meekijken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 07 apr 2014 :  18:52:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Dat klopt, en dat doet hij dus ook. Zie ik in het rijwindow. Maar dat gaat dus alleen goed als de minimale bloklengte van blok 603 groot genoeg is om de oude lengte, dus de lengte die ik in blok 602 achter laat plus de lengte van die lok, die meegenomen wordt naar blok 603, samen korter is dan de max lengte van blok 603.

En dat van die database uploaden had ik wel verwacht :).
Probleem is alleen dat mijn koploper systeem geen netwerk heeft. Dus moet ik altijd lastig doen om de database over te zetten. Moet via een USB stick, maar heb 1 USB uitgang op dat systeem die werkt, en daar zit mijn muis aan. Dus als ik het wil moet ik dat zonder muis doen.

Dus hoop eigenlijk dat iemand mij op basis van de info kon aangeven of dit inderdaad niet werken kan, of juist wel zou moeten werken. Op zich is het ook niet z'n probleem om de lengte van dat blok 603 groter te maken.

Maar zal eens kijken of ik het toch weer een keer kan doen. Zitten op moment alleen wel veel fouten in de database omdat ik begonnen ben met deze automatische routes voor alle stations sporen, maar het nu eerst voor de reeks 601,602 en 603 werkend wil hebben alvorens naar de andere te kijken.

In elk geval bedankt voor je reactie,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 08 apr 2014 :  14:33:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roelco,

Ik snap je probleem van de ene USB-poort. Dan is het altijd lastig iets van de ene naar de andere PC te krijgen.
Ik zit me, ook gezien je probleem met het inrijden van het door een treinlengte bezet blok me af te vragen of dat niet te maken heeft met het feit dat de vaste route is stukken is geknipt. Mogelijk weet dan de tweede vaste route niet wat de eerste heeft achtergelaten om het zo te zeggen. Dat zou het probleem van de treinlengte kunnen verklaren en ook het geblokkeerd blijven van een bezet blok. Als in een blok een treinlengte is opgeslagen ziet Koploper dat als handmatig geblokkeerd en daar wil niets naartoe rijden.
Ik kan het op dit moment niet voor je checken, omdat mijn baan in onderhoud is, maar ik zal kijken of ik op een teststukje iets kan opzetten.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 08 apr 2014 :  17:53:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roelco,

Het is zeker mogelijk wat jij wil.

Hier heb ik ook zo'n situatie en dat werkt prima.


Groeten Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Master E

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 08 apr 2014 :  19:07:48  Toon profiel  Reageer met citaat
USB hub?

Gr, Marco
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 09 apr 2014 :  00:02:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Dan moet ik dat toch nog eens uitzoeken. Heb het nu wel werkend, maar dan heb ik geen lengte beperking op het blok staan. Als ik die er wel in maak dan krijg ik het nog niet werkend. Werkt nu dus wel zoals ik wil, dus de druk is er beetje vanaf, maar als ik tijd heb ga ik toch nog eens verder zoeken.

Bedankt,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 09 apr 2014 :  00:33:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Roelco,

Hoe staat bij jou bij "Algemene instellingen per database" de "Lengte rijwindow: inclusief locomotief & dubbeltractie alleen baas" ingesteld.

Als dit aangevinkt staat blijft na het afkoppelen alleen de lengte van de loc over in het Rijwindow.

Is dit niet aangevinkt (alleen lengte wagons in rijwindow) en is je loc 20 cm en staat dit in het Rijwindow maar ook bij "Onderhouden Locomotieven" ingevuld dan telt KL die waardes op en rekent KL dus 40 cm uit wat langer is dan 30 cm.

Staat het dus niet aangevinkt en rij je met de losse loc, dan moet het Rijwindow op 0 cm staan.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 10 apr 2014 :  09:27:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat stond allemaal wel goed. In het rijwindow komt de waarde netjes op 0 na afkoppelen. Het werkt intussen ook zoals ik zou verwachten. Allen bedankt voor het mee denken.

Probleem zat hem in de voorwaarden voor de vaste route. Hierbij had ik aangegeven dat 2 blokken leeg moesten zijn. Dat waren ze op zich wel, maar 1 was op dat moment dus niet toegankelijk voor de trein.

Hij pakte de vaste route blijkbaar helemaal niet op. Reed gewoon door, en kon vervolgens niet verder omdat het blok te klein was.

En als het blok groot genoeg was, dan werd wel de vaste route opgepikt en werkte het dus zoals verwacht.

Intussen aangepast en werkt het naar behoren.

Enige waar ik nu nog mee zit is zorgen dat de lok de draaischijf altijd correct verlaat. Maar dat is weer een ander iets.

Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 11 apr 2014 :  17:26:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roelco,

Bij testwerk aan een vaste treinroute kun je het rijwindow van de betreffende lok openen en op "Rijgedrag" klikken en dan op "Vaste route", je ziet dan of de Vaste route is gestart en welke regel er uitgevoerd wordt.

Als je in het "Overzicht locomotieven", de kolom "Vaste treinroute", actief maakt kun je ook daar meekijken.

Groeten

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 11 apr 2014 :  18:48:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Dat laatste had ik dus gedaan, en toen zag ik dat hij helemaal geen vaste route pakte. Toen ben ik dus eens gaan kijken waarom dat zou kunnen.

Bedankt een ieder voor het mee denken en het advies.

Roelco
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina