Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 128 / Bezoekers Vandaag: 4019
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 293
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Modelspoorwijzer.net

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Wensen
 Koploper wensen (ontwikkeling is per juli 2012 gestopt)
 Kontrole op de wisselstraat
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

no_epo

Belgium
5 berichten

Geplaatst - 10 apr 2006 :  20:14:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik zou wensen is dat koploper kontrole punten op “het veilig zijn van de wisselstraat voorziet”. Voor de software betekent dit dat een bepaalde S88 punten actief komen NADAT de reisweg is geselecteerd. Als deze punten actief komt betekend dit voor de software dat de reisweg effectief veilig is.Alles wat koploper heeft aangestuurd heeft wel degelijk gewerkt. VB ophaalbrug is wel degelijk gesloten. Koploper mag het sein openzetten en de trein laten verder rijden.

Waarvoor ik dit wil gebruiken is een kontrole mogelijkheid te kunnen bouwen op de stand van de wissels. Als alle wissel wel degelijk in de juiste stand zijn gegaan dan kan de trein bijvoorbeeld in de bundel rijden en met zekerheid naar het juiste spoor gaan.
Een dergelijke kontrole wordt mogelijk als
(1) U de blokken (inrij blok en de blokken van de bundel volledig galvanisch scheid van de wisselstraat.
(2) De wisselstraat voedt vanuit het inrij punt.
(3) Een spanningsdetectie maakt aan elk uitrij punt van de wisselstraat. De spanningsdetectie maakt een S88 punt actief
(4) De wissels denkend zijn gemaakt. Alleen spanning doorgeven in de richting dat zij staan.

Spooktrein detectie is hiervoor geen alternatief. Want als een wissel niet gewerkt heeft, staat hij meestal naar een nog bezet spoor. Een spooktrein detectie wekt slechts als een vrij blok ongewenst bezet komt.

Kan deze optie in de volgende versie van koploper?



JDH

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 apr 2006 :  22:44:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo onbekende (JDH),

Waarom zou je dat willen? Vertrouw je Koploper of zo niet? Of geven de wissels veel te veel problemen?

Hoe denk je dat ik die optie nog kan uitleggen aan beginners?

Ik begin op het laatste punt echt steeds meer tegen gas te geven, daar ik er toch voor wil waken om niet voor slechts een paar gebruikers een aardige opties in te bouwen en vervolgens beginners steeds meer afschrikken.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Robbee

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  08:53:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Ik begrijp je als je zegt beginners niet te willen afschrikken.

Maar ik denk tegelijkertijd dat daardoor een aantal leuke/fijne opties niet in Koploper zullen komen.

Is het dan niet mogelijk deze opties te kunnen aan/uitvinken en ze standaard uit te zetten zodat beginners er niet mee te maken krijgen ?
Dan kunnen ze als ze gevorderd zijn de opies die ze willen gebruiken simpel weer aanzetten.

Groet,

Rob
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  22:06:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,

(1) U de blokken (inrij blok en de blokken van de bundel volledig galvanisch scheid van de wisselstraat.
(4) De wissels denkend zijn gemaakt. Alleen spanning doorgeven in de richting dat zij staan.

Wat ik hieruit opmaak is het volgende:
Er staat dan geen spanning meer op de andere blokken, de trein in zo'n blok krijgt dan geen spanning (of digitaal signaal) evenzo rijtuigen met binnenverlichting krijgen dan ook geen spanning.

Volgens mij is de vraag van JDM alleen interessant als je wissels te veel problemen geven. Een slecht werkende wissel moet je toch vervangen anders blijf je het probleem houden. Bij goed werkende wissels heb je de optie niet nodig en maak je het beginners niet onnodig lastig.
Voorbeeld: stel dat de eerste wissel in een schaduw station niet goed werkt betekend dit meteen dat de rijweg niet ingesteld kan worden, de trein kan dan niet verder en in no time staat alles geblokkeerd, moet je weer onder de tafel om de wissel een zetje te geven.

Maar oké, vragen mag natuurlijk altijd.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  22:12:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by Robbee
Is het dan niet mogelijk deze opties te kunnen aan/uitvinken en ze standaard uit te zetten zodat beginners er niet mee te maken krijgen ?


Hoi Rob,

Helaas is hier in het verleden al eens een soort poll overgeweest en de uitslag was overduidelijk: NIET DOEN. Gewoon alles beschikbaar houden en niet verbergen. Voor mijzelf is het ook makkelijker om het niet te doen.

Zelf heb ik geen zin om deze discussie weer op te rakelen.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

no_epo

Belgium
5 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  22:30:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo paul,

Ik vind de reactie van Rob toch wel wat beter.

En ja ik vertrouw koploper, het bevel om de wissel ter verzetten is gegeven.

En Ja ik heb problemen met wissels die (1 keer op 100.. ) niet luisteren naar koploper. Voorheen was het nog erger dan had ik keerlussenmodules werkend op kortsluiting. Dan was het probleem nog veel erger. Nu heb ik keerlus modules werkend op bezetmelding. Al een hele verbetering.

En ja het echte bedrijf werkt ook zo. Daar vereist men ook kontrole op wissels vooralleer het sein opengaat. Ik breng hier alleen een idee naar voor hoe dit in modelbouw ook zou kunnen, en wat er in koploper bij moet komen om het even betrouwbaar te maken.

Dat laatste punt is niet tegengas geven maar proberen duidelijk te maken dat dit een beter alternatief is dan spooktreindetectie. Een spooktrein detectie wekt slechts als een vrij blok ongewenst bezet komt. Hoe ontstaat een spooktrein? Ja juist, meestal een wissel die niet gewerkt heeft, terwijl koploper weldegelijk juist heeft werkt.

Ik hoop dat je toch nog even wil terug komen op Rob's argumentatie.
Met vriendelijke groeten


JDH
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  22:43:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo JDH?,

In het echt werkt het inderdaad zo, moet ook wel, een ongeluk daar, moet er niet aan denken.

In de modelwereld vindt ik het niet zo erg dat er eens wat gebeurt.
Daar zijn de gevolgen gelukkig niet zo rampzalig.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

no_epo

Belgium
5 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  22:59:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo hub,

Kunnen we de deze discusie niet op technisch argumentatie bouwen en niet op emotionele?

Is het niet ergens de bedoeling de modelwereld zo goed mogelijk de werkelijkheid te laten nabootsen?

Als men in de werkelijkheid een dure wissel niet 100% kan vertrouwen.
Waarom moet ik dan een veel goedkopere modelwissel wel 100% vertrouwen.

De feature die ik vraag is universeel bruikbaar en een beter nabootsing van de werkelijkheid.

JDH

JDH
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  23:07:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Een andere optie is om Lenz Digital te nemen, met LS100 wisseldecoders, via dat digitale systeem werkt het al in Koploper zoals jij het wenst.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

no_epo

Belgium
5 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  23:19:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sprinter,

Bedankt voor de reclame, maar LS100 kan niet voorkomen dat er (heel zelden ) een wissel niet gewerkt heeft, en dan ontstaat er een spooktrein.

JDH
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  23:37:45  Toon profiel  Reageer met citaat
En werk je ook met Lenz, of werk je met een IB of TC centrale?
Want een LS100 alleen doet niet zoveel. Alleen als hij verbonden is met de RS aansluitng van Lenz werkt het.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  07:01:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo JDH (ook weer zo onpersoonlijk),

quote:
Originally posted by no_epo

Ik vind de reactie van Rob toch wel wat beter.

En ja het echte bedrijf werkt ook zo. Daar vereist men ook kontrole op wissels vooralleer het sein opengaat. Ik breng hier alleen een idee naar voor hoe dit in modelbouw ook zou kunnen, en wat er in koploper bij moet komen om het even betrouwbaar te maken.

Ik hoop dat je toch nog even wil terug komen op Rob's argumentatie.


Het is nooit mijn bedoeling om het precies zo te laten werken als in het echt. Als wissels onbetrouwbaar schakelen is mijn ervaring dat de trafo die de wissels schakelt onvoldoende vermogen heeft.

Ik kom zeker NIET terug op Rob's argumentatie. Jammer dat de discussielijst er niet meer is, maar daar is heel veel over geboomd (ook prive met mijzelf) en echt het is een afgesloten hoofdstuk. Ik ga niet bepaalde features van Koploper verstoppen achter nog te zetten vinkjes of iets dergelijks.

Ook over de wissels controleren is dit mijn laatste bijdrage want het komt echt niet in Koploper. Misschien dat andere software pakket het kunnen of dat die bouwers wel flexibel zijn.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
720 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  08:38:37  Toon profiel  Reageer met citaat
JDH,

Ik kan je een goede tip geven.

Gebruik Tortoise wisselmotoren.
Gebruik Lenz.
Zet bij de opstartparameter dat er twee maal geschakeld moet worden.

En het gebeurt zelden tot nooit dat er een wissel niet geschakeld wordt.

De Tortoise motoren zijn zo sterk dat er niets kan blijven hangen en door de optie twee maal schakelen gaan ze gegarandeerd om.

De spoormeldingen die ik nu dan ook krijg komen doordat een bezetmelder wel eens weigert zijn werk te doen.

Mvtgr.

Wim Romijn. (H0, tweerail, Lenz)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  09:11:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Helaas vindt ik jouw voorbeeld juist een slecht voorbeeld. Er moet door Koploper 2x een wisselopdracht worden gestuurd om het geheel betrouwbaar te laten werken.
Dat komt juist op mij niet betrouwbaar over. Trouwens de opdracht tot het 2x zetten is niet echt openbaar en dat wil ik zou houden.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
720 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  09:21:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Zo slecht is mijn oplossing niet.

De meeste van mijn wissels, ongeveer 98%, schakelde altijd goed.

Ik wilde echter een nog groter percentage halen.

Nu zit ik op 99,99%

100% betrouwbaar is nooit te krijgen er zijn altijd wel factoren die roet in het eten gooien.

Het zou trouwens best mogelijk kunnen zijn, nu de communicatie problemen met mijn Lenzcentale tot het verleden behoren, dat het twee maal schakelen niet meer nodig is.

Zal ik eens een tijdje uitzetten, het resultaat laat ik nog weten.

Mvtgr.

Wim Romijn.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  09:31:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

We dwalen volgens mij af van de oorspronkelijke vraag. Als ik jouw bijdrage lees zou jij er dus een voorstander van zijn om toch die 100% betrouwbaarheid te halen.
Echter zie mijn eerdere bijdrages in deze draad. Het zal niet in Koploper worden ingebouwd.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
720 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  10:40:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik denk dat iedereen 100% betrouwbaarheid zou willen, echter dat is nooit te realiseren, ook niet met het uitlezen dmv bezetmelders van de stand van de wissel.

Wat bij mij nog wel eens wil voorkomen is:
De wisselmotor staat in de goede stand, maar doordat die nogal sterk zijn drukt er wel eens een wisseltong uit het plastic bielsje en dat staat 1 tong toch echt verkeerd.
Bij relais heb je nogal eens dat die klapperen en dan staat hij net niet goed om, bij minder sterke motoren die stoppen ook bij teveel weerstand, een Tortoise gaat altijd al heeft hij nog zoveel weerstand.(mag ook wel voor die prijs)

Een tweede oorzaak is dat ik bij de Roco wissels de uitstekende delen afknip, bij motoren niet nodig en als je dan iets te enthousiast ben dan wil het wel gebeuren dat de wissel wel verplaatst maar hij gaat niet om.

In beide gevallen zal detectie doorgeven dat alles perfect omgegaan is echter het tegendeel is waar.

Vandaar mijn tip zorg dat je zeker weet, meestal door gooede spullen aan te schaffen, en laat die 0,01% dan maar verkeerd gaan die worden dan meestal, ook niet 100% door de spookmelding opgevangen.

Van mij hoef je het dan ook niet in te bouwen want het geeft nog geen 100% garantie.

Mvtgr.

Wim Romijn.
Ga naar bovenaan de pagina

no_epo

Belgium
5 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  23:38:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim Romijn,

Als 0,01 % voor U mag fout gaan of 1 op de 10000 keer hapert de wissel.

Op een wat redelijke baan mag je dan toch rekenen om ongeveer 1000 wissel bevelen per uur. Na 10 uur rijden heb je dan gemiddeld 1 model trein ongeval. Met de nodige schade.

JDH
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  23:56:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat je daarvoor dan de producent van de wisselaandrijving voor aansprakelijk moet stellen, want zoals je zelf al aangaf Koploper zend het juiste commando.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
720 Posts

Geplaatst - 13 apr 2006 :  00:08:18  Toon profiel  Reageer met citaat
JDH,

Blijkbaar gaat er dan nog minder dan 0,01% fout op mijn baan.

Er rijden 13 treinen (ongeluksgetal) al meer dan 3 jaar rond met Koploper. Er zijn ca. 50 wissels in deze baan en er is pas 1 keer een lokomotief van de tafel af gevallen met de nodige schade.

In het echt gaat het ook wel eens fout. Denk aan Amsterdam waar binnen 1 jaar 3 treinen ontspoorden.

Voor de zekerheid hang ik, waar de vrije val het ergste kan zijn, dan maar een netje onder de baan. :-)

Mvtgr.

Wim Romijn.

Schaal H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing Problemen bij het forum? Stuur een email. Conrad
Bestel hier en steun het forum!
© EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina