Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 77 / Bezoekers Vandaag: 5399
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 679
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 ontkoppelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Cees Brocaar

Netherlands
269 berichten

Geplaatst - 24 mrt 2014 :  12:42:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen,

Ik heb een Koff van Lenz aangeschaft die aparte functies heeft voor het F1 aan- en F2 afkoppelen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe stel ik dit in bij een vaste route? Bij een Roco loc., waarbij alles met F1 wordt aangestuurd is mij dat duidelijk. Werkt uitstekend met de Kadee functie!


Mvg,
Cees

Ho-Lenz.

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2014 :  12:13:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat je het in logische en speciale acties moet zoeken.
Als het goed is wordt over een paar dagen mijn materieelpark ook met zo'n exemplaar uitgebreid. Dan weet ik precies hoe die koppeling werkt en zal ik nog eens naar je vraag kijken.
Tenzij natuurlijk voor die tijd iemand anders al een uitgewerkt antwoord heeft.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2014 :  13:16:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Veel te moeilijk volgens mij; kijk eens bij onderhouden locomotieven / tabblad functies / item "ontkoppel functie". Hier kan je aangeven of een functie een ontkoppel functie is en voor welke kant deze geldt van de locomotief.
Dit werkt samen met de vaste treinroute met de optie ontkoppelen.

Succes met de puzzel

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2014 :  14:00:51  Toon profiel  Reageer met citaat
De F1 en F2 is niet voor de beide kanten van de lok, maar echt voor ontkoppelen resp. aankoppelen. In beide gevallen wordt de koppeling bediend, bij ontkoppelen rijdt de loc een paar mm van de te ontkoppelen wagon af, bij aankoppelen een paar mm richting de aan te koppelen wagon. Dit is op zich iets dat koploper zelf ook kan regelen, als tenminste ook alleen de koppeling bediend kan worden. Als dat niet kan, kom je er volgens mij niet met alleen een vaste route.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2014 :  18:34:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Huub,

Paul: Zo staat hij ook ingesteld echter dat werkt niet voor
deze situatie1 Of ik moet het niet begrijpen.

Huub: Zo is het precies! Oplossing van Paul krijg ik niet aan de praaat.
Maar kan ook niet werken volgens mij voor dit probleem.
Ben dan ook benieuwd naar jouw ervaring?

Ik hoor het wel,

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2014 :  20:10:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Dan werkt mijn oplossing niet, daar ik voor het eerst hoor van deze optie/functies. Jammer voor jullie, maar dat heb je nog niet in schaal N en al zeker niet met Selectrix.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2014 :  20:31:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Je zult je in de decoder van deze lok moeten verdiepen. Ik ken de lok en decoder niet.
Bij b.v. een ESU locpilot 3 of 4 kun de dat opdrukken of stukje wegrijden ook aan of uit zetten in de betreffende CV's. Als je dat uit zet werkt de oplossing van Paul prima met Koploper.

Groeten

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

nspoorder

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 06 apr 2014 :  19:21:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cees,

Die loc heb ik ook maar heb nog niet geprobeerd te ontkoppelen, ik zal morgen eens kijken.
Je hoort het nog of het gelukt is.

Mvg,
Ben.

nb
Ga naar bovenaan de pagina

nspoorder

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 07 apr 2014 :  16:20:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Cees,

Ik zag net in decoderbeschrijving dat H0 anders werkt dan 0 met het ontkoppelen.
Dus helaas, hier kan ik niet over mee praten.

Mvg,
Ben.



nb
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 07 apr 2014 :  20:39:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo, vandaag het locje mogen toevoegen aan mijn verzameling.
Na een uurtje genoten te hebben van de fantastische rangeermogelijkheden, ook nog aan de vraag in dit draadje gedacht.
Omdat ik zelf niet van plan ben de loc automatisch te gaan gebruiken, wil ik op dat gebied geen aanpassingen doen in de decoderinstellingen bij mijn loc. Dus echt een praktijkoplossing kan ik je helaas niet geven. Je zult zelf uit moeten vinden of het werkt.

Bij de door mij gebruikte roco universeel-koppelingen, blijkt het voor aankoppelen niet nodig de koppeling te bedienen.
De simpelste oplossing, die denk ik gewoon werkt (in ieder geval bij getrokken treinen) is simpel F1 aansturen voor het ontkoppelen. Hierbij de kadee-functie niet gebruiken, dat doet de loc zelf.

Als dat niet werkt, kun je nog proberen CV 148 en 149 op nul te zetten. Dan beweegt de loc niet meer bij het afkoppelen. Ik ben alleen bang dat CV 148 tevens bepaalt hoe lang de koppeling wordt geactiveerd.

En als dat ook niet werkt, moet je denk ik echt in de logische en speciale acties gaan zoeken. Daar wil ik best in meedenken, maar eerst maar even kijken of de simpele oplossingen werken.

Of gewoon lekker met de hand rangeren. Ik ben op zich iemand die graag alles geautomatiseerd ziet, maar voor dit locje maak ik graag een uitzondering.
Hier is trouwens nog een uitgebreide handleiding van de decoder te vinden: http://www.digital-plus.de/pdf/30150_Decoder_Handbuch_01.pdf

Huub

Bewerkt door hubertus op 07 apr 2014 21:15:57
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 09 apr 2014 :  09:44:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Inmiddels zelf wat in de praktijk getest.
Zoals ik schreef werkt het aankoppelen bij mij ook zonder de koppeling te bedienen. Daar heb ik verder dan ook niet naar gekeken.

Voor het afkoppelen heb ik eerst de vaste route geprobeerd.
Bij onderhouden locomotieven F1 als ontkoppelfunctie voor beide richtingen ingevoerd, tijdsduur 2 seconden (mag denk ik ook minder zijn). Vervolgens in de vaste route bij ontkoppelen kiezen voor "getrokken trein gewenst" en de tijd Kadee op 0 laten staan. Met deze instellingen werkt het bij mij voor getrokken treinen.
Omdat het op deze manier werkt, heb ik de CV-aanpassingen niet geprobeerd.
Wel nog met logische en spciale acties aan de gang gegaan.
Met de logische acties bepalen wanneer de loc tot stilstand is gekomen en met een speciale acties het rijwindow aansturen. En ook dat werkt.
Ik heb in beide gevallen alleen met getrokken treinen getest. Als ik tijd en zin heb, zal ik ook nog naar geduwde treinen kijken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 10 apr 2014 :  00:15:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Jouw ervaring, zoals hier gemeld,was mij ook duidelijk en
heb ik zelf ook in mijn testjes ervaren. Alleen de koppeling naar logische acties, die jij noemt is mij niet geheel duidelijk, wat hier de bedoeling van ook mogen zijn?
Wat mij nog niet is gelukt en heb ik jouw ook nog niet horen
noemen is het aankoppelen. Jij gebruikt hier "de standaard Roco koppeling" wat dat ook moge zijn. Mijn ervaring is dat de beugel koppeling indeze het beste voldoet!

Ik volg je verdere ontdekkingen, als die er zijn?

Mvg,
Cees

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 10 apr 2014 :  22:21:52  Toon profiel  Reageer met citaat
De logische actie is een alternatieve manier om de koppeling in automatisch bedrijf aan te sturen. Niks meer of minder.
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cees Brocaar

Jij gebruikt hier "de standaard Roco koppeling" wat dat ook moge zijn.
Geen idee, want ik heb die term niet gebruikt. Ik had het over de universeelkoppeling. Op google vind je er wel plaatjes van. De gewone beugelkoppeling gebruik ik niet.

Het aankoppelen heb ik wel genoemd. Namelijk dat het bij ook werkt zonder de functie te bekrachtigen, dus voor automatiseren niet persé nodig.
Wil je het wel, moet je combinatie van logische en speciale acties maken. Met de logische acties kun je bepalen of de loc stilstaat in het blok waar je wilt aankoppelen. Met de speciale actie kun je dan F2 in het rijwindow aansturen. Eventueel kun je met andere logische acties nog extra voorwaarden scheppen wanneer F2 moet worden bekrachtigd.
Maar dit alles vereist wel een stopplaats die op de mm nauwkeurig is.
Ik heb het hier werkend, maar goed, echt nodig is het bij mij dus niet.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 12 apr 2014 :  09:18:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Ik las toch echt,

quote:
Bij de door mij gebruikte roco universeel-koppelingen, blijkt het voor aankoppelen niet nodig de koppeling te bedienen.


en universeel lees ik dan als standaard! De Loc, heeft naar mijn idee een koppeling die bestemd is voor de beugelkoppeling. Staat volgens mij ook zo in de handleiding. Ik gebruik ook alle koppelingen van Roco en dat past hier toch niet zo goed bij!

Maar dat terzijde. Dank voor je reacties.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 12 apr 2014 :  09:39:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Nogmaals, ik weet niet wat jij met standaardkoppeling bedoelt. Ik heb die term niet gebruikt.
Als je googled op roco universeelkoppeling (of roco universalkupplung), kun je zien welke ik bedoel. Die koppeling gebruik ik en dus ook icm de lenz loc.
Dan gebruik ik in rijtuigstammen nog kortkoppelingen van roco en fleischmann, die werken niet met het locje.
Ga naar bovenaan de pagina

heunen

3 Posts

Geplaatst - 03 mei 2014 :  16:05:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Cees en andere forumleden,

Dit is mijn eerste bijdrage aan dit prachtige forum.

Ik ben in het bezit van een Lenz V36-418 lok met de functies ontkoppelen (F1) en aankoppelen (F2). Deze opties zitten ook in de Lenz Koff. Het is mijn bedoeling, net zoals Cees, om aan te koppelen met de functie F2.

Ik heb dit opgelost met logische en speciale acties zoals Huub dat voorstelde.

Dit is mijn eerste versie en misschien dat het makkelijker kan. Maar goed, het werkt als volgt (S=speciale actie, L=logische actie):

De goederentrein (medium) moet 2 wagons naar blok 2 brengen en wel van blok 12 via 6 en 7. Deze vaste route (2 wagons brengen naar rangeerspoor 1) wordt gestart met S1. Als de goederentrein aangekomen is in blok 2 zal de lok afkoppelen, waarbij lengte+treintype wordt weggeschreven, het nieuwe treintype wordt rangeerlok en ontkoppelen: getrokken trein gewenst. Als de lok weer terug gaat naar blok 12 zullen S5 en S6 een test op treintype uitvoeren (via L002 en L003) en de waarde wegschrijven in L402. Omdat deze test uitgevoerd wordt voordat de lok gaat rijden, is er een vertraging van 15s toegepast voor L402 -> WAAR. Dit voorkomt de activatie van F2 (zie later).

Als de lok aankomt in blok 12 blijft deze wachten totdat de vaste route (2 wagons ophalen van rangeerspoor 1) wordt gestart met S2. Wanneer de lok tot op de mm nauwkeurig gestopt is voor de wagons, zullen de condities (L001, L401 en L402) voor het aankoppelen WAAR zijn. De acties S3, S4, S403a en S404b (met verschillende vertragingen) worden allen gestart op het zelfde moment. De eerste vertaging loopt af voor S3: F2 AAN, en dan S4: F2 UIT (F2 toggled dus hier na 2s). Ondertussen is de lengte+treintype ook opgehaald. De trein kan niet vertrekken voordat de conditie L403 (in de vaste route) WAAR wordt. Deze conditie is toegevoegd om er zeker van te zijn dat de lok daadwerkelijk aangekoppeld is. Vandaar dat S403a pas actief wordt nadat F2 UIT is. De vaste route kan verder verlopen en even later zal S403b L403 resetten naar NIET WAAR.

Ik hoop dat je hier verder mee kunt.

Mvg,

Guido

Hier is mijn database backup file:

Download Attachment: Furnstal_F1_en_F2_test.bck
26,07 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 05 mei 2014 :  11:26:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen Nico,

Dank voor je leuke bijdrage! Gebaseerd op de LA en SP-acties waar ook Huub op doelde!Dat was niet wat ik bij mijn vraagstelling voor ogen had. Ik zocht het meer in de ontkoppelfuncte met als uitbreiding de F2 functie!

Nietemin, zo zie je maar wat er allemaal mogelijk is.
En of het simpeler kan? Zal ongetwijfeld, maar dat is maar net hoe
en wat je wil bereiken!

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 05 mei 2014 :  11:30:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen (Nico) Guido, (foutje)

Dank voor je leuke bijdrage! Gebaseerd op de LA en SP-acties waar ook Huub op doelde!Dat was niet wat ik bij mijn vraagstelling voor ogen had. Ik zocht het meer in de ontkoppelfuncte met als uitbreiding de F2 functie!

Nietemin, zo zie je maar wat er allemaal mogelijk is.
En of het simpeler kan? Zal ongetwijfeld, maar dat is maar net hoe
en wat je wil bereiken!

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 05 mei 2014 :  12:13:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het bepalen wanneer F2 geactiveerd moet worden iets anders opgelost. Ook hier, L de logische en S de speciae acties.

L1 -> waar als het locje stilstaat in blok 2
L2 -> waar als een Treinlengte is opgeslagen in blok 2
L3 -> waar als sequens geactiveerd wordt door L2,
L4 -> waar als L1 en L3 waar zijn
L5 -> waar als het Köfje weer terug naar het schaduw station rijdt

S1 reset L3 als L5 waar is
S2 schakel F2 in het rijwindow van de Köf als L4 waar is.

De afwikkeling is dan als volgt:
De Köf met goederentrein uit het schaduwstation start een vaste route en rijdt naar blok 2 in het station. Als de trein stilstaat wordt L1 waar, maar omdat L3 niet waar is wordt L4 ook niet waar en S2 wordt dus niet geactiveerd. Bij vertrekken gewenst wordt F1 van de loc vanuit de vaste route geactiveerd waarmee de loc loskoppelt van de wagens. Tevens wordt daarna de treinlengte opgeslagen in blok 2. Omdat de Köf weer rijdt, wordt L1 onwaar, zodra de treinlengte is opgeslagen in blok 2 wordt L2 en direkt daarna L3 waar.
De loc loopt om en rijdt dan weer blok 2 in. L2 wordt dan weer onwaar, maar L3 blijft waar. L3 is er dus voor om te onthouden dat er een treinlengte opgeslagen is geweest in blok 2.
Als de loc in blok 2 tot stilstand komt (ik heb voor de testjes met doorrijden in cm gewerkt, maar met een lichtsluis werkt wat betrouwbaarder), wordt L1 waar. En omdat L3 ook nog steeds waar was, wordt L4 waar. Daarmee wordt F2 geactiveerd op de Köf.
Als de Köf weer naar het schaduwstation rijdt, wordt L5 waar en daarmee L3 onwaar. Later bedacht ik me dat het resetten van L3 ook door L4 moet kunnen, evt. met een kleine vertraging, maar toen had ik dit geheel alweer uit mijn database verwijderd. Dus dat verder niet geprobeerd.

Kortom, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.


Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 05 mei 2014 :  18:28:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Kan jij iets meer vertellen over welke sequens jij hebt aangemaakt
en hoe je deze gedefinieerd hebt?
Dit item heb ik nl nog nooit toegepast!

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 05 mei 2014 :  19:04:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Je maakt een nieuwe sequens aan, omschrijving mag je zelf verzinnen.

Bij inschakelen geef je aan naar welke logische actie gekeken moet worden om de sequens te starten. Daarbij kun je kiezen of de logische actie waar of juist niet waar moet worden.
In mijn voorbeeld geef je hier logische actie L2 aan.
Deze sequens hoeft maar een keer te worden uitgevoerd, afbreken is daarom niet van toepassing.

Daarna klik je op nieuw, dan verschijnt een nieuwe regel in het vak "regels van de sequens". wat daar verschijnt kun je in het onderste vak wijzigen. Je kun kiezen of er een vertraging moet zijn, of de actie waar, onwaar of getoggeld (dus omkeren: logische actie die waar is, wordt niet waar; logische actie die niet waar is, wordt waar) moet worden, en je kunt daar de logische actie kiezen. Daarbij kun alleen de logische acties kiezen waar je bij "wanneer waar" in onderhouden logische acties voor (n.v.t.) hebt gekozen.

In mijn voorbeeld kies je voor logische actie L3, is er geen vertraging en de logische actie moet waar worden.

Het resultaat is dat zodra L2 waar wordt, de sequens start en dus ook L3 op waar zet. En omdat L3 niet afhankelijk is van de voorwaarden die voor L2 gelden, blijft L3 waar als L2 weer naar niet waar gaat.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
In ieder geval een erg leuke toepassing. Ik gebruik het voornamelijk om te "onthouden" dat een logische actie waar is geweest. Dat kan ook met een teller, maar dit werkt vaak wat efficiënter.
En er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden denkbaar, vooral om dat je van meerdere logische acties kunt aangeven dat die een bepaalde status moeten krijgen, al dan niet met vertraging.

Eén nadeel, het is volgens mij niet mogelijk om te monitoren of een sequens is gestart en wat de actuele regel is. Ik weet althans niet hoe. En dat maakt het wat lastig te achterhalen waar je een fout hebt gemaakt als het resultaat niet is wat je vooraf had verwacht.

Huub

Bewerkt door hubertus op 05 mei 2014 19:08:33
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 05 mei 2014 :  22:16:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Dank voor je info, ik ga hier eens mee aan de slag!

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina