Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 258 / Bezoekers Vandaag: 5493
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Richtingsverbod in variabele route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

peterha

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 15 mrt 2014 :  15:44:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Mijn baan heeft een Hoofdstation bestaande uit Station Noord (blok 30 + 35) en Station Zuid (blok 21 + 25 + 26).
Ik wil routes maken van N > N, Z > Z, N > Z en Z > N en ben eerst maar eens begonnen van Noord > Noord.

Omdat ik wil dat de trein van één van de sporen van de stations vertrekt (en niet een vast spoor/blok) en ook dat de trein weer één van de sporen/blokken van het station kiest bij aankomst, kan ik geen vaste route maken omdat ik bij een vaste route 1 vast vertrek en (hetzelfde) aankomst blok moet definieren.

Ik heb geprobeerd om (van Noord > Noord) een variabele route maken. Toegangsverbod naar blok 1 (dus blok 1 als Uitgesloten aanmerken) kan niet want dan blijft de trein na de start al staan omdat de route door blok 1 loopt, dus heb ik voor deze variabele route twee richtingsverboden opgegeven; namelijk van 8>1 (uit 7) en van 8>17 (uit 7).

Hiermee dacht ik dat de trein die twee blokken/richtingen niet zou kiezen en de enig overgebleven route zou kiezen, namelijk van blok 8 naar blok 28 en zo dus door zou rijden naar Station Noord.
Dat doet ie echter niet: de trein blijft staan in blok 8 en blok 8 knippert.

Ik kan wel handmatig de trein 'slepen' naar blok 28 en dan gaat ie wel verder, maar dat is niet de bedoeling.
Wat doe ik fout c.q. heb ik niet goed aangegeven waardoor de trein de route niet maakt en stopt in blok 8?
Wie kan mij helpen?

p.s. Ik ben aan het testen geweest met loc 1105 in blok 35. Het wissel staat als 'Bezet' omdat ik wil dat de 1105 daar stopt i.v.m. leren remmen.

Met vriendelijke groet,
Peter

Download Attachment: DigitraxBaan.bck
131,75 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2014 :  17:30:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Dan zal dit de oorzaak zijn denk ik zo.


Mvg
Wim





Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2014 :  18:41:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, alvast bedankt voor het zoeken, maar dit is een definitie van een andere variabele route, namelijk de eerste in het rijtje "Naar Opstelsporen".
Ik heb in het rijwindow van de loc 1105 alleen de variabele treinroute staan en geactiveerd. Het printje is van een andere route en speelt toch niet mee?
Ik krijg de afbeelding zelf niet geplakt, dus maar bijgevoegd.
Hoe krijg je de informatie die je laat zien? Is dit plaatje iets wat ik ook in Koploper kan opvragen of is het iets van aparte analyse-software?

Gr. Peter

Rijwindow:
Download Attachment: VariabeleRoute.jpg
99,56 KB
Route Noord>Noord
Download Attachment: NoordNoord.jpg
188,79 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2014 :  19:48:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Die opstelspoor variabele route is geldig voor ALLE treinen.
Die mededeling die ik je laat zien is dus ook gelding voor de desbetreffende loc, koploper is daar duidelijk in.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2014 :  19:58:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, inderdaad ik zie het.

Ik heb de optie voor ALLE treinen weggehaald en daarvoor Rijwindow aangevinkt en de loc maakt nu daadwerkelijk de gewenste route af.
Mijn denkfout was dat de route 'Naar Opstelsporen' ook gold voor de menu-optie F7: Naar opstelblokken.

Ik had namelijk begrepen dat als je F7 Naar opstelblokken aanklikt Koploper uiteindelijk de treinen naar een opstelblok dirigeert, maar niet via de kortste route. Ik wilde hiermee aangeven dat de treinen wel zonder omweg naar de opstelblokken gaan.

Heb ik de optie F7 Naar Opstelblokken wel of niet goed begrepen?

Groet,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2014 :  20:04:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,
Dat heb je dan niet goed begrepen.
Een opstelblok benoem je of vink je aan bij aanvullende blok eigenschappen, en via F7 laat koploper dan de trein naar deze aangevinkte blokken rijden, daar heb je geen variable route voor nodig.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2014 :  20:20:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet dat je een blok als Opstelblok moet benoemen en dat met F7 Koploper de trein daarheen stuurt en daar heb je inderdaad geen variabele route voor nodig.

Alleen dacht ik begrepen te hebben dat dat niet via de kortste route ging, vandaar dat ik 't wilde sturen met de variabele route: rechtstreeks naar het opstelblok.
Dàt was dus een denkfout van mij.

Maar stuurt Koploper de treinen met F7 wel of niet direct naar een opstelblok of gebeurt dat op een willekeurig moment?

In ieder geval bedankt voor het vinden van de fout.
Overigens, is dat schermprintje iets uit Koploper of een ander programmaatje?

Gr. Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2014 :  20:29:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Dat scherm printje is uit koploper. Vandaar dat ik zeker weet wat de oorzaak is/was van jouw probleem.
In het lokwindow bij rijgedrag rechtermuis klikken in het vak waar je de variable routes kan aanvinken, en kiezen voor een mogelijkheid wat je wil weten.

De variable route kun je wel gebruiken via een logische actief die geldig is als F7 actief is. Maar dat zal de keuez mogelijkheden voor koploper beperken, met het gevaar dat de treinen niet op het opstelspoor terecht komen. Koploper zal proberen de kortste route naar het opstelspoor te vinden.

Mvg
Wim.


Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2014 :  20:44:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je, Wim
Weet ik genoeg. Nogmaals bedankt.

M.vr.gr.
Peter
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina