Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 252 / Bezoekers Vandaag: 5372
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Kans
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WouterL

Netherlands
75 berichten

Geplaatst - 25 feb 2014 :  13:14:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Beste forumlezers,
Ik heb een vraag over kansen instellen.
Een treinstel heeft een vaste zijroute die vanuit blok 10 op het hoofdstation in blok 1 eindigt, een blok waar geen andere trein komt. De trein keert daar. Hij kan in principe doorrijden naar blok 2 of 3, maar heeft tot nu toe een richtingverbod.

Nu wil ik dat het treinstel een enkele keer (zeg 20% van de keren) de hoofdroute meerijdt en naar blok 2 of 3 (variabele route) gaat. Het richtingverbod is daarvoor uiteraard opgeheven.
Vanaf de variabele hoofdroute komt hij altijd wel weer in blok 1 (zeg vanuit blok 7 of 8). In dat geval wil ik dat hij weer de vaste zijroute begint en dus keert).
De standaardinstellingen vanuit Koploper bij blok 1 zijn:
naar blok 2 > kans 1
naar blok 3 > kans 1
naar blok 10 > kans 1

vanuit blok 7:
naar blok 2 > kans 1
naar blok 3 > kans 1
naar blok 10 > kans 1
(vanuit blok 8: idem)

Vanuit 7 of 8 is het natuurlijk simpel: naar 2 of 3 krijgt kans 0 en naar 10 krijgt kans 1 + keer loc.

De vraag is dus: is het mogelijk de trein in 80% van de gevallen te laten keren in blok 1 als ie uit 10 komt?

Groet, Wouter


Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: afbouwfase

Bewerkt door WouterL op 26 feb 2014 15:32:25

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  16:47:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wouter,

Is dat niet gewoon een kwestie om bij de gegevens van blok 1 in het tabblad vanuit blok 10 de volgende waarden in te vullen:

blok 2 kans 1
blok 3 kans 1
blok 10 kans 8 +keren

Ik denk dan ook dat de vaste route daar dan beëindigd moet zijn en ook het richtingsverbod moet er dan uit. De vaste routes zou je dan weer in blok 7 en 8 kunnen laten beginnen, maar ik heb zo'n idee dat het zonder vaste en variabele routes waarschijnlijk ook wel werkt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  18:11:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Dank je, Dirk. Zo heb ik - na nogmaals de handleiding drie keer bestudeerd te hebben - ook gedacht. Ik ben nu met deze instelling aan het experimenteren. De eerste keer ging ie meteen al de hoofdbaan op, waarna het een kwartier duurde voor ie weer op de juiste plek was om de zijbaan op te kunnen. Zo ben ik nog wel een paar uur bezig om te kijken of het werkt .
Volgens de handleiding is er ook een sterke invloed vanuit de beschikbare blokken. Bij mij zijn altijd wel blokken bezet, dus dat heeft ook effect. In plaats van dat ie wacht tot er wat vrijkomt (in het bijzonder de zijbaan natuurlijk, waar nog wat heen en weer pendelt) kiest ie wat vrij is.

Wellicht dat ik de trein beter een hele vaste route (inclusief 7x op en neer) kan geven...

Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 27 feb 2014 :  16:21:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wouter,

Het klopt dat een vrij blok altijd de voorkeur heeft. Kans is maar een kans, nietwaar.
Je zou inderdaad met vaste routes kunnen gaan werken, als je het heel specifiek wilt regelen.
Je zou ook nog eens kunnen kijken naar een telfunctie, bv als de trein 2 keer vanuit blok 10, naar blokken 2 of 3 is gereden, start een vaste route, die hem terugstuurt naar blok 10.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina