Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 119 / Bezoekers Vandaag: 9696
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Sein probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

renew68

15 berichten

Geplaatst - 24 feb 2014 :  20:22:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Oke Heren/Dames,

Gebruik al jaren Koploper met volle tevredenheid
Nu komt de fase dat seinen op het koploper overzicht geplaatst
worden wel zo leuk om te zien hoe koploper daarmee omgaat.

In het schaduwstation 1 én 2 staan geen fysieke seinen maar dus wel in het overzicht,
daar werken ze naar behoren en verspringen de seinbeelden prima.

Op het tabblad van het station ook reeds een paar geplaatst maar blijft 1 sein tegenwerken,
namelijk in blok 8 als je naar blok 26 rijdt is er een beperking in snelheid maar kleurtje blijft geel ipv groen-knipper.

Heb dit sein op dezelfde manier ingesteld als in blok 30 en blok 7 rechtdoor groen en afbuigend beperkt dus groen-knipper maar helaas wil het in blok 8 niet werken.

Zie ik iets over het hoofd?
Gaarne uw input oh ja seinen hebben allemaal nummer 0 vanwege geen hardware daarachter.

Mvg rene. w.

Download Attachment: koploperPorbleem.jpg
106,09 KB

Download Attachment: Apeldoorn_20140224_201114.bck
210,77 KB

Bewerkt door renew68 op 24 feb 2014 20:25:18

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 25 feb 2014 :  21:32:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Lastig verhaal.
Van 8 naar 26 heb je een alternatieve wisselstraat met volgnummer 10, die volgens mij overbodig is en waarvan ik vermoedde dat het de boosdoener was. Maar ook na weghalen daarvan, werkt het nog steeds niet. Ik zie dus blijkbaar ook nog iets over het hoofd.
Ik blijf nog wat dingen proberen, als het resultaat heeft, meld ik het wel.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 25 feb 2014 :  23:18:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rene, Huub,

Bij Tool Wisselstraten, klik op [Rangeer]sein.
Hier heeft Rene een sein? (ik weet niet meer precies wat er stond) naar toe gesleept. Als je die regel weghaalt dan werkt het wel. Dat is bij meer wisselstraten daar in de buurt zo ingevuld. Heb ik allemaal verwijderd.

Voor het mooie dan nog een wisselstraat snelheid begrenzing invullen in de wisselstraat van blok 8 naar 26.

De database een poosje in de test mode laten lopen en dat lijkt goed.

Huub, die alternatieve wisselstraat had ik dan weer niet gezien.


Groeten

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

renew68

15 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  10:33:16  Toon profiel  Reageer met citaat
@Huub/Jan allereerst bedankt voor meedenken.

@Huub "Hoe heb je het voorelkaar gekregen om die wisselstraatvolgnummer 10* weg te krijgen want mij lukt het niet waar ik ook op klik?"

@Jan; "Die seinen zijn daar met koppelen in/uitrijsein geplaatst dacht dat dat de oplossing moest geven, want toen gaf het sein wel ineens groen-knip als ik via het Sn optie menu het groen-knip op gaf.

Maar ik heb dus die regels verwijdert en nog steeds geel-geel als treinen afbuigen.
Kan ik misschien de gewijzigde .bck krijgen van je kan ik daar mee vergelijken"

Tevens nog een vraagje; "van blok 8 (baanvaksnelheid)via blok 25 naar 16 is de remweg te kort, dan zou je dus geel-knipper8, geel, rood moeten krijgen maar dat lukt niet om het in koploper in te voeren.
Zie wel de optie 'remweg te kort naar.." dan geeft blok 8 keurig geel-knip8 maar volgende blok is dan nog steeds rood.

Moet ik dan koploper 2 blokken vooruit laten kijken, of geeft dit teveel vertraging in de treinen loop?"

Dank Uw beide.
rene.

Bewerkt door renew68 op 26 feb 2014 10:51:49
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  11:03:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Je selecteert wisselstraatvolgnummer 10 (bij onderhouden wisselstraten).
Dan deselecteer je de lijnstukken en wissels, daarmee verwijder je de alternatieve wisselstraat.
Als de tekst "wisselstraatvolgnummer" niet meer blauw, maar zwart kleurt, zijn de alternatieven verwijderd.

En je moet in jouw geval inderdaad geen seinen opnemen in de wisselstraat. Bij het NL-lichtstelsel doe je dat normaal gesproken alleen bij de koeienkop.

Voor die verkorte remweg zet je een vinkje in de wisselstraat van 25 naar 16. Ook daar het sein uit de wisselstraat verwijderen, dan zou het moeten werken.

Huub

Bewerkt door hubertus op 26 feb 2014 11:13:38
Ga naar bovenaan de pagina

renew68

15 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  12:51:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Verwijderen nummer 10 (wisselstraat) lukte eerst niet maar bleek
een stukje achter te blijven net onder tekst 14a/b,
inmiddels verwijderd en geen blauwe tekst meer.

Alle verwijzingen naar seinen ook weg en alles weer groen én groen knipper, alleen geel-knipper cijfer, geel, rood lukt nog niet ook niet op de manier zoals jij voorstelde.

In blok 8 cijfer 8 geselecteerd bij sein aldaar en in blok 25 'remweg te kort' aangevinkt maar nog steeds groen, geel, rood.

Is niet echt belangrijk maar had leuk detail geweest op scherm.

mvg rené.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  14:25:40  Toon profiel  Reageer met citaat
In de bijlage heb ik het aangepast.
Alleen had ik niet helemaal goed opgelet, want het toont nu geel met cijfer - geel - rood.
Jij verwacht geel met knipperend cijfer - geel - rood. Ik zou dat eigenlijk ook verwachten (hoewel geel met cijfer volgens mij ook voorkomt). Ik weet niet of Paul Haagsma het zo heeft bedoeld of niet. Misschien dat er andere gebruikers zijn die het werkend hebben, anders heb ik wel een workaround voor je waarmee het in ieder geval werkend is te krijgen.

Huub

Download Attachment: 2014224202130.bck
211,29 KB
Ga naar bovenaan de pagina

renew68

15 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  16:18:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij groot bedrijf is het wel de bedoeling dat je geel-knipper/getal, geel, rood krijgt als remweg te kort is want als je dan remmen lost bij geel ga je zeker door rood.

We gaan er weer mee aan de slag.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  17:09:00  Toon profiel  Reageer met citaat
De te korte remweg is niet geimplementeerd in het Nederlandse seinstelsel. Dit is pas in later gemaakte seinstelsels ingebouwd en nooit toegevoegd aan het Nederlandse seinstelsel.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

renew68

15 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  17:23:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Dat is dan duidelijk en stopt meteen de zoektocht naar de juiste instelling in koploper

@Huub; heb jouw aangepaste .bck geladen en nu doet zich het rare verschijnsel voor dat de treinen niet rijden en de melding "trein XX staat stil wilt uw deze oproepen"
Tevens nieuwe knop 'simuleer bezet melding' aanwezig terwijl die in mijn koploper versie op andere pc niet werkt/aanwezig is.
Klik is hier op gaan de treinen instappen vooruit?
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  17:25:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Grappig, want het al dan niet aanvinken bij de te korte remweg in de wisselstraat van 25 naar 8 bepaalt wel of het sein in blok 8 groen of geel met cijfer toont. Hidden feature?

Rene, bij instellingen per database -> tab algemeen heb ik het vinkje weggehaald bij "bij testen genereer bezetmelding".
Als je dat weer zet, werkt het zoals je gewend bent.

Bewerkt door hubertus op 26 feb 2014 17:28:52
Ga naar bovenaan de pagina

renew68

15 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  19:36:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Ook dat vinkje weer gevonden en aangezet.

Zie trouwens nog wel een optie om geel-knipperend getal te verkrijgen,
wisselstraat van 8 naar 25 selecteren dan de drie seinen die op elkaar volgend zijn en gewenste seinbeeld kiezen.

Dus blok 8--> geel-knipperend getal,
blok 25 default,
blok 16 default alleen krijg je dan weer ook geel-knipperend getal
in blok 8 als blok 25 rood is.
Helaas.

Bewerkt door renew68 op 26 feb 2014 19:36:42
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  19:50:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door renew68

@Huub/Jan allereerst bedankt voor meedenken.



@Jan;

Maar ik heb dus die regels verwijdert en nog steeds geel-geel als treinen afbuigen.
Kan ik misschien de gewijzigde .bck krijgen van je kan ik daar mee vergelijken"

Tevens nog een vraagje; "van blok 8 (baanvaksnelheid)via blok 25 naar 16 is de remweg te kort, dan zou je dus geel-knipper8, geel, rood moeten krijgen maar dat lukt niet om het in koploper in te voeren.
Zie wel de optie 'remweg te kort naar.." dan geeft blok 8 keurig geel-knip8 maar volgende blok is dan nog steeds rood.

Moet ik dan koploper 2 blokken vooruit laten kijken, of geeft dit teveel vertraging in de treinen loop?"

Dank Uw beide.
rene.



Hallo Rene,

Van blok 8 naar blok 26 en dan naar blok 22 of 16 sein beeld resp. groen-knipper, geel en rood.

Download Attachment: 2014224202130_Apeldoorn_bewerkt.bck
199,18 KB


Naar jouw tweede vraag heb nog niet gekeken.

Groeten

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 26 feb 2014 :  22:06:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door renew68

Ook dat vinkje weer gevonden en aangezet.

Zie trouwens nog wel een optie om geel-knipperend getal te verkrijgen,
wisselstraat van 8 naar 25 selecteren dan de drie seinen die op elkaar volgend zijn en gewenste seinbeeld kiezen.

Dus blok 8--> geel-knipperend getal,
blok 25 default,
blok 16 default alleen krijg je dan weer ook geel-knipperend getal
in blok 8 als blok 25 rood is.
Helaas.



Een andere manier die beter zal werken.
Ga naar onderhouden seinen en kopieer het sein met cijferbak en sla die onder een andere naam op.
Vervang in dit nieuw aangemaakte sein het plaatje bij de seinstand geel met cijfer door het plaatje geel met knipperend cijfer en sla de veranderingen weer op.
Ga dan naar onderhouden baanoverzicht en vervang het sein in blok 8 door dit nieuw aangemaakte sein.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina