Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 796
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 186
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Wagons ophalen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

koengra

Belgium
11 berichten

Geplaatst - 16 feb 2014 :  10:40:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Bij het ophalen van de wagons in het kopstation doet zich het volgende voor :
Een trein rijdt binnen op bvb blok 1, stopt op bezetmelder 1.02, ontkoppelt en rijdt dan verder tot in blok 101 (bezetmelder 1.01).
De treinlengte en treintype zijn opgeslagen.
Uit blok 55 via blok 50 komt een andere loc die de wagons moet oppikken. Deze rijdt blok 1 binnen maar hij rijdt door tot bezetmelder 1.02.
Blok 1 bestaat uit 6 bezetmelders, als een trein uit blok 50 komt, passeert hij dus 4.03, 4.02, 4.01, 1.04 en 1.03. Hierna komt dan 1.02 waar hij steeds op stopt. Normaal zou hij moeten stoppen op 4.01 denk ik.
Iedere sectie is 45cm en de trein waarmee ik getest heb is 130cm lang en heeft geen stroomverbruiker.
Wat zie ik over het hoofd?

Mvg

Koen

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 feb 2014 :  11:22:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Koen,

geef in de vaste route aan in het blok waar de wagons opgehaald moeten worden, welke alternatieve stopplaats gebruikt zou moeten worden, 4.01 is de 3e melder in het blok, je moet hierom nummer 3 ingeven, zie bijlage,

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Download Attachment: Naamloos.jpg
120,43 KB

Bewerkt door Wissels op 16 feb 2014 11:25:38
Ga naar bovenaan de pagina

koengra

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 16 feb 2014 :  11:30:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Walter,

Daar had ik reeds aan gedacht maar dan is het volgende probleem dat zich voordoet dat bij een langere of kortere trein hij ook zal stoppen op deze bezetmelder of zie ik dit verkeerd?

Mvg
Koen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 feb 2014 :  11:49:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Koen,

helaas klopt dat,

Ik denk dat ik jouw probleem zo zouten moeten samenvatten, de trein komt achteruit binnen, de lok stopt op een door jou aangegeven melder (nr.3) want je wagons worden niet gedetecteerd schrijd je, de loc vertrekt hierdoor komt dezelfde melder (nr. 3) vrij. Eigenlijk als je de beweging van de achterkant van de wagons kan detecteren (bv. infrarood melder), kan jij je probleem met verschillende lengten oplossen,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 feb 2014 :  11:56:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Oftewel, het eerst aan de basis goed laten werken en dan pas met de toeters en bellen aan de slag.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

koengra

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 16 feb 2014 :  12:38:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dus als ik het goed begrijp ben ik het beste dat ik de uiterste wagons uitrust met een sluitlicht of een verbruiker.
Kan ik dan dit dat ik zou willen, doen met de bezetmelders en zo ja hoe?

Ik weet dat alles in orde moet zijn voor ik aan de finetuning begin, het probleem is dat ik tegen eind maart reeds het een en ander moet rijdende hebben voor een tentoonstelling.

Mvg,

Koen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 feb 2014 :  13:25:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Koen,

Dan ligt denk ik de lat nog een beetje te hoog voor je, of je moet het opeens volledig begrijpen en weten hoe het werkt of kan werken.
De eerste stap is als je gebruik maakt van alternatieve stopplaatsen dan de lengtes kloppen en dat er een volledige stroomdetectie is, of zoals Walter aangaf met lichtsluisjes gaat werken.
Je baan moet voor 100% automatisch kunnen rijden zonder vaste routes.
Dat is de allereerste stap.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

koengra

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 16 feb 2014 :  13:33:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Ok, zo ver ben ik nog niet, zal dus nog even moeten wachten of iemand moeten uitnodigen bij ons die er wel genoeg verstand van heeft.
Het grootste deel van de baan rijdt reeds automatisch, enkel in de bundel waar een draaischijf ligt nog niet, daar de draaischijf nog moet aangekocht worden, vandaar de tentoonstelling.
In bijlage de backup van de baan en heb momenteel gewoon de bezetmelder 3 genomen om de wagons op te halen, dit voor de testen uit te voeren.
Ook net voor de keerlussen moeten er met de tijd nog modules en blokken tussen komen, dit is niet zo erg voor het automatisch rijden, is maar een kleine herprogrammering.

Alvast bedankt voor de info en als u tijd heeft, steeds welkom.

Mvg

Koen



Download Attachment: Gentzuid260813.bck
175,3 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 feb 2014 :  14:26:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Koen,

Met automatisch rijden bedoel ik dat de loc die aankomt in een blok niet gaat staan knipperen ten teke dat hij op handmatig gezet is. Ook bedoel ik dat de loc van richting verandert daar waar het moet, en niet een route kiest en vervolgens de verkeerde kant op weg gaat.
Dus de allereerste stap zou moeten zijn deze beginnersfouten eruit halen en je dan gaan druk maken over je locwissels en alternatieve stopplaatsen. Als de basis niet werkt zal de rest het ook nooit doen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

koengra

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2014 :  20:13:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede avond,

We zijn zover dat de locwissel goed loopt, zowel bij het afkoppelen, wegzetten van de loc en andere loc die de wagons ophaaalt. Dit is natuurlijk met 1 bepaalde lengte van een trein.
Nu is de volgende vraag, hoe kan ik bij verschillende lengtes van treinen bepalen waar er moet gestopt worden.
Bij een treinlengte van 145cm stopt hij dus op alternatieve stopplaats 3. Wanneer de trein maar 80cm is zou hij moeten stoppen op alternatieve stopplaats 4 of 5. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen, een lichtsluis zie ik niet echt zitten. Moet ik dit voor alle treintypes en voor de 10 perrons een logische actie en vaste route opmaken of is er een andere mogelijkheid?

Hieronder een link naar YouTube van wat reeds lukt.
http://www.youtube.com/watch?v=Tj9OIlGh4bA

Alvast bedankt voor de hulp.

Mvg

Koen
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2014 :  20:28:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Het handigste is het als je wagens gedetecteerd worden.
Dan zorg je voor een vrije bezetmelder tussen afgaande lok en treinstel.
Dan kan de nieuwe lok de wagens duwen tot op die bezetmelder voor alle lengtes van treinen.
Wil je alle wagens niet behandelen dan zal een discrete fotocel het moeten doen...moet ook kunnen in de perronkant...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina