Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 102 / Bezoekers Vandaag: 4836
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 679
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 werking draaischijf m.b.t. opdrachten welke vanuit koploper gestuurd worden i.v.m. eigenbouw decode
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carfreak

Netherlands
66 berichten

Geplaatst - 19 jan 2014 :  20:43:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Kan iemand mij exact de procedure vertellen hoe een draaischijf door koploper wordt aangestuurd.

Ik weet dat dit wisselopdrachten zijn, maar wat is de exacte volgorde en welke wisselopdracht voert welke actie uit.

Ik ben namelijk bezig zelf een draaischijf decoder te maken welke de bediening van een stappen motor doet om de draaischijf te draaien.
verder een groot aantal extras, alleen zal dat moeten groeien.
misschien hebben mensen hier ideeen om hem mee uit te breiden.

graag wil ik eerst de koploper opdrachten weten hoe deze een spoor aankiest en weet niet allemaal meer wat er gestuurd wordt aan opdrachten.

Dit eerst om de draaischijf goed te kunnen programmeren, de opties komen later wel.

Met vriendelijke groeten

adriaan Bodewits

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 19 jan 2014 :  21:38:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Hallo.

Wellicht de maker van dit mooie programma waar ik met heel veel plezier al jaren mee werk. En ja, ook een draaischijf bestuur.

Maar ik denk zelf dat buiten Paul, geen enkele gebruiker (of wellicht Wim) weet hoe Koploper dit stuurt. En..... ik denk zo maar dat Paul dit ook niet zal prijsgeven, of ik moet me wel heel sterk vergissen.

Het zal voor jou, neem ik aan, zelf zoeken, proberen, testen e.d. worden.

Veel sukses in ieder geval van een zeer tevreden gebruiker.

Fred.

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!

Bewerkt door Roadman op 19 jan 2014 21:39:22
Ga naar bovenaan de pagina

Freak

68 Posts

Geplaatst - 19 jan 2014 :  22:10:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adriaan,


End: Adres 225 Rood (Opslag bij het programmeren. Onderbreking van het bedrijf)
Input: Adres 225 Groen (Programmeermodus invoer bij het programmeren)
Clear: Adres 226 Rood (Wissen bij het programmeren. Hervatten van het bedrijf)
Turn: Adres 226 Groen (Keren van de draaibrug met 180°)
Step:Adres 227 Rood (Draaien van de brug tot de eerst volgende railaansluiting)
> <: Adres 227 Groen (Rechts (met de wijzers van de klok mee of tegen de wijzers van de klok in) )
>>: Adres 228 Rood (Kiezen van de draairichting)
<< : Adreas 228 Groen (Kiezen van de draairichting
Spoor 1: Adres 229 Rood (Draaien van de brug tot de genummerde railaansluiting (voor zover aanwezig)
Spoor 2: Adres 229 Groen (Draaien van de brug tot de genummerde railaansluiting (voor zover aanwezig)
Spoor 3: Adres 230 Rood
Spoor 4: Adres: 230 Groen
…..
Spoor 23: Adres 240 Rood
Spoor 24: Adres 240 Groen


Mvg,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 19 jan 2014 :  23:18:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adriaan,

Als je in Koploper de communicatie logging aan zet, de draaischijf met Koploper bedient, dan kun je zo zien welke adressen Koploper verstuurt.

Van de lijst van de Marklin decoder, die Peter laat zien, gebruikt Koploper alleen de meest relevante.

Adres 226(210) recht > 180 graden draaien
Adres 228(212) recht > linksom draaien
Adres 228(212) krom > rechtsom draaien
Adres 229 t/m 240 (213 t/m 224) > voor de spooraansluitingen


Er zijn dus een aantal adressen waar Koploper niets mee doet, die hoef je dus niet hetzelfde te houden als de Marklin decoder.
Ruim 7 jaar geleden heb ik ook een draaischijf met decoder gebouwd, en daar heb ik adres 210 krom als stop gebruikt (doet Koploper dus niets mee) en met adres 209 kan je een relais schakelen.

Zoals je bij de draaischijf eigenschappen kunt zien kan Koploper een draaischijf ook nog op andere manieren aansturen, je moet zelf maar kijken of een van die manieren eventueel makkelijker voor je is.

Groeten Jan.


Ga naar bovenaan de pagina

carfreak

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 20 jan 2014 :  21:50:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Daar had ik nog niet aan gedacht.
is natuurlijk ook te simpel gedacht.
ik zet de logging aan en kijk wat er gebeurt.

Groeten

Adriaan Bodewits.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn

Hallo Adriaan,

Als je in Koploper de communicatie logging aan zet, de draaischijf met Koploper bedient, dan kun je zo zien welke adressen Koploper verstuurt.

Van de lijst van de Marklin decoder, die Peter laat zien, gebruikt Koploper alleen de meest relevante.

Adres 226(210) recht > 180 graden draaien
Adres 228(212) recht > linksom draaien
Adres 228(212) krom > rechtsom draaien
Adres 229 t/m 240 (213 t/m 224) > voor de spooraansluitingen


Er zijn dus een aantal adressen waar Koploper niets mee doet, die hoef je dus niet hetzelfde te houden als de Marklin decoder.
Ruim 7 jaar geleden heb ik ook een draaischijf met decoder gebouwd, en daar heb ik adres 210 krom als stop gebruikt (doet Koploper dus niets mee) en met adres 209 kan je een relais schakelen.

Zoals je bij de draaischijf eigenschappen kunt zien kan Koploper een draaischijf ook nog op andere manieren aansturen, je moet zelf maar kijken of een van die manieren eventueel makkelijker voor je is.

Groeten Jan.




Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 22 jan 2014 :  10:26:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Adriaan,

Recentelijk heb ik zelf zitten testen hoe de aansturing van een draaischijf volgens het Draai15 protocol gebeurt. Inderdaad door de communicatielogging aan te zetten en te noteren wat er aan wisselcommando's voorbij komt. Mijn conclusie: door Koploper wordt bij een draaischijf positionering altijd de volgende serie wisselcommando's gestuurd die corresponderen met:
- Reset
- Bit 0 van het aansluitnummer van het gekozen spoor (indien waarde 1)
- Bit 1 van het aansluitnummer van het gekozen spoor (indien waarde 1)
- Bit 2 van het aansluitnummer van het gekozen spoor (indien waarde 1)
- Bit 3 van het aansluitnummer van het gekozen spoor (indien waarde 1)
- Draairichting rechtsom (indien van toepassing)
- Draairichting linksom (indien van toepassing)

Hierbij valt op te merken dat:
1) Reset wordt altijd gestuurd, en is altijd het eerste commando.
2) De bits 0-3 bepalen het aansluitnummer van het geselecteerde spoor.
3) Aansluitnummer 0000 wordt niet gebruikt, dus op zijn minst wordt 1 wisselcommando voor een van de bitjes 0-3 gestuurd.
4) Indien de draaischijf al in de juiste positie staat wordt geen richtingscommando gegeven.

Ik doe er een klein database-je bij. Hierin worden de loks altijd achteruit de opstelsporen ingereden, zodat ze altijd met de neus in de richting van de draaischijf staan.

Groet,

Paul H.

Download Attachment: Draaischijf-2.bck
15,29 KB

Kronstadt - Schäßburg
Ga naar bovenaan de pagina

carfreak

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 22 jan 2014 :  10:32:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Hartelijk dank voor de uitleg hierin, hiermee kan ik zeker verder, nu is duidelijk wat de volgorde van opdrachten is.

bedankt voor de voorbeeld db.

het een en ander kan ik nu inbouwen in het programma voor de draaischijf decoder.

met vriendelijke groeten

Adriaan Bodewits



quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaulRoman

Hoi Adriaan,

Recentelijk heb ik zelf zitten testen hoe de aansturing van een draaischijf volgens het Draai15 protocol gebeurt. Inderdaad door de communicatielogging aan te zetten en te noteren wat er aan wisselcommando's voorbij komt. Mijn conclusie: door Koploper wordt bij een draaischijf positionering altijd de volgende serie wisselcommando's gestuurd die corresponderen met:
- Reset
- Bit 0 van het aansluitnummer van het gekozen spoor (indien waarde 1)
- Bit 1 van het aansluitnummer van het gekozen spoor (indien waarde 1)
- Bit 2 van het aansluitnummer van het gekozen spoor (indien waarde 1)
- Bit 3 van het aansluitnummer van het gekozen spoor (indien waarde 1)
- Draairichting rechtsom (indien van toepassing)
- Draairichting linksom (indien van toepassing)

Hierbij valt op te merken dat:
1) Reset wordt altijd gestuurd, en is altijd het eerste commando.
2) De bits 0-3 bepalen het aansluitnummer van het geselecteerde spoor.
3) Aansluitnummer 0000 wordt niet gebruikt, dus op zijn minst wordt 1 wisselcommando voor een van de bitjes 0-3 gestuurd.
4) Indien de draaischijf al in de juiste positie staat wordt geen richtingscommando gegeven.

Ik doe er een klein database-je bij. Hierin worden de loks altijd achteruit de opstelsporen ingereden, zodat ze altijd met de neus in de richting van de draaischijf staan.

Groet,

Paul H.

Download Attachment: Draaischijf-2.bck
15,29 KB

Kronstadt - Schäßburg

Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 22 jan 2014 :  12:57:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Adriaan,

Nog even twee opmerkingen op bovenstaande:

- Bij de draaischijf eigenschappen heten wat ik als "bit 0-3" heb benoemd "Nummer 1-4".



- In mijn voorbeeld db zijn de blokken hetzelfde genummerd als de aansluitsporen van de draaischijf. Dat hoeft natuurlijk niet. De bloknummering staat er volledig los van.

Groet,

Paul(Roman)

Kronstadt - Schäßburg
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina