Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 346 / Bezoekers Vandaag: 1855
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 draaischijf decoder optimaal gebruiken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rjr

Netherlands
144 berichten

Geplaatst - 10 jan 2014 :  13:58:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ben bezig geweest om mijn draaischijf te automatiseren en deze via koploper aan te sturen. En dat werkt. Via marklin compatibel worden de wissel commando's uitgevoerd. Ook is er 1 terugmelder gebruikt die aangeeft dat de schijf nog draait. waar koploper dus netjes op wacht.

Echter, zijn er mogelijkheden meer terugmeld acties te gebruiken?
De decoder geeft ook via de terugmeld bus door op welk spoor de schijf op dat moment staat. Als dit dus een andere is dan waar hij heen moet is dat te controleren in theorie.
Ook als er een fout is, de brug loopt b.v. vast, en rail die net even iets te ver uitsteekt waardoor de schijf niet kan blijven draaien.

Is er een manier om koploper hier ook op te laten reageren? misschien via speciale acties of zo. Standaard kan ik niets vinden, maar misschien zijn er met alle beschikbare mogelijkheden binnen koploper best wel manieren te bedenken om hier toch iets mee te doen zodat koploper niet de lok de brug op of afstuurt als deze om wat voor reden dan ook niet echt goed staat?

Iemand hier een idee over?

Reden voor deze vraag: in begin was de decoder niet helemaal correct, om onbekende reden stopt die wel eens verkeerd. Dat is wel iets dat opgelost gaat worden hoop ik. Maar een klem actie is iets dat altijd kan voorkomen. Ook als de schijf nog draait, en een nieuwe opdracht krijgt, van koploper, of via een handregelaar, bewust of onbewust, stop de schijf op de eerst volgende punt. Maar dat is dan niet de juiste. Koploper zou dit kunnen checken en in z'n geval de opdracht opnieuw versturen. Maar dat is dus theorie en ben benieuwd of iemand een idee heeft of kan bedenken hier ook iets mee te doen.

Een ieder alvast bedankt voor het meedenken.
Roelco

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 jan 2014 :  14:17:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roelco,

Koploper heeft toch een spookmelder detectie. Dus als een loc een verkeerde melder activeert, gaat alles op stop en krijg je een melder op welke melder er iets mis is gegaan. Waarschijnlijk zoek je dat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 10 jan 2014 :  15:12:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt voor je reactie, maar nee dat zoek ik niet. Het kan zijn dat de schijf helemaal niet bij een spoor staat. Een trein die vervolgens de schijf af moet rijden komt naast de baan, zonder melder te activeren, dus geen spookmelding.

Melder aanzetten dat bij spoor 15 bijbehorende bezetmelder moet komen werkt ook niet omdat de bezet melders alle sporen aangeven waar die langskomt. Dus als die van spoor 13 komt dan komt eerste de melding langs van spoor 14, maar draait gewoon door. Dan de melding van spoor 15 waar die stopt.

Echter een volgende keer als de lok van spoor 12 komt dan komt eerst nog de melding van spoor 13, dan van 14 en dan pas van 15. Dus ook dat is niet altijd gelijk. Dus volgens mij gaat dat met spookmeldingen niet werken.

Met spoor 12, 13, 14 en 15 bedoel ik in dit geval de aansluitingen op de draaischijf.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 jan 2014 :  15:17:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roelco,

Als de brug de juiste plaats niet bereikt en volgens koploper is hij daar wel, dan is daar geen oplossing voor, net als wij kan koploper ook niet in de glazenbol kijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 10 jan 2014 :  15:59:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Dat snap ik, ik kan ook niet in de glazen bol kijken. Echter koploper hoeft niet in de glazen bol te kijken. Tenminste als ik op een of andere manier kan vertellen welke bezetmelder combinatie bij welk spoor hoort.
Want mijn decoder geeft voor elk spoor dus wel een unieke bezetmelder combinatie terug.
De decoder geeft
Afhankelijk waar hij opzit is het voor :
spoor 1 melder 9
spoor 2 melder 10
spoor 3 melder 9 en 10
spoor 4 melder 11
spoor 5 melder 11 en 9
enz zo voort.
Dus vraag me af of er een mogelijkheid is om in koploper in te stellen dat de trein pas de brug op of af mag rijden van/naar spoor 5 b.v als bezetmelders 11 en 9 actief zijn en de melder voor het draaien niet meer actief is. (dat laatste alleen werkt dus al wel )
En met betrekking tot de foutmeldingen. Koploper mag niets meer aansturen de brug op of af als een error melder actief is.

Voor de volledigheid
De decoder kan tot 48 bezetmeld punten terug geven:
1 brug actief.
2 hal sensor actief, is een 0 positie van de schijf.
3, 4, 5, eigen te gebruiken melders op de brug.(te gebruiken voor precies positioneren van de lok op de brug )
6 brug draait.
8 huis op linker of rechter helft.
9 tot en met 16 ( eigenlijk tot en met 14 ) positie van de brug (zoals hierboven in mijn voorbeeld weergegeven).
17 motor open loop
18 motor kortsluit
19 motor error
20 klem tijdens draaien
21 sensor error
22 sensor error 2
23 klem error 2
24 geen communicatie brug, dus kunnen commando's niet doorkomen.

Dit is S88, dus als er andere eenheden voor zitten worden deze natuurlijk opgeschoven.
Nu zijn er geen mogelijkheden bij het configureren van de draaischijf om hier allemaal iets mee te doen. Zou mooi zijn, maar nieuwe functionaliteit en dat waarschijnlijk voor een veel te kleine groep.

Echter, misschien weten mensen een manier om via speciale acties of andere mogelijkheden die al beschikbaar zijn binnen koploper hier toch iets mee te doen? Als dat niet gaat, jammer. Maar volgens mij moet er best iets mogelijk zijn, ben alleen nog niet ze heel erg bekend met alle mogelijkheden binnen die speciale acties.

Bedankt,
Roelco

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 jan 2014 :  18:03:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roelco,

Dan kun je met logische acties en wanneer waar (bezetmelder bezet) en wat and constructies via een speciale actie regelen wat er moet gebeuren als het misgaat. Er zijn in koploper meerdere mogelijkheden om dat te regelen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 10 jan 2014 :  20:31:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt wim,

Dat is wat ik zoek. Dan moet ik me daar maar eens in verdiepen om te kijken of ik dat voor elkaar ga krijgen.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 14 jan 2014 :  10:44:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb me hier eens wat in verdiept en denk dat ik er inderdaad wel iets in zie om dit te doen.
Via logische acties kan ik kijken of een trein van de draaischijf naar een bepaald blok moet rijden. (of anders om.
Ook kan ik daar kijken of de schijf nog draait.
En kan ik kijken of de juiste bezetmeldpunten actief of juist niet actief zijn.
En met de juiste combinatie zou een wissel opnieuw gezet moeten worden.
Bij speciale acties kan ik dan dat wissel opnieuw laten schakelen.
Verder kun je her en der wat vertragingen inbouwen zodat het volgens mij goed moet gaan met het versturen van de trein naar of van de draaischijf. De schijf zou dan intussen weer bezet moeten melden alvorens koploper de trein wil laten rijden.

Is wel wat werk, en moet even goed kijken en testen wat de handigste oplossing gaat zijn, maar denk dat het wel moet gaan werken. Nogmaals bedankt voor de tip.

Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 15 jan 2014 :  11:20:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Gister avond getest.
logische functies aangemaakt voor positie draaischijf.
Voor draaischijf draaien.
voor trein acties, van draaischijf naar spoor en andersom.

Vervolgens een speciale actie op basis hiervan gemaakt:
Als de positie niet goed is,
draaischijf niet meer draait
en trein van draaischijf naar specifiek spoor moet.
Dan wordt bijbehorende wisselcommando gegeven.

Dit leek te werken, echter, aan het begin van de actie geeft koploper de wisselopdracht. De decoder moet dan nog reageren en draait nog niet. Dus kwam de speciale actie ook gelijk tussen beide. Gevolg, opdracht werd 2 keer gegeven. Soms ging dat goed. Soms kwam de tweede ook net te laat, gevolg, de actie wordt onderbroken en de tweede opdracht zorgt dat de draaischijf maar 1 positie verder ging.
Dit werd door de speciale actie gezien, opdracht opnieuw gestuurd. Uiteindelijke plaats was dan wel goed. Dus de speciale actie deed wat hij moest doen. Stopt de draaibrug verkeerd dan komt er een nieuw commando.

Echter die eerste was niet nodig, en zorgt voor onregelmatig gedrag.
Dus een teller toegevoegd. De brug moet nu eerst 1 keer gedraaid hebben alvorens via de speciale actie het commando nogmaals te geven. En dat werkt wel goed blijkt uit de huidige test. Heb het nu gedaan alleen voor de 4 sporen die ik gebruikte voor testen, en moet het nog toe gaan voegen voor alle gebruikte sporen. Dus dat is nog wel even wat werk, komen veel logische acties in koploper, en ook verschillende speciale acties. En zal nog een extra teller gaan maken.


Naar aanleiding van dit laatste heb ik nog een vraag, wat is beter om te doen, en logische actie maken of een speciale actie?
als achtergrond hiervoor.
heb 5 logische acties:
A = draaischijf draait niet meer.
B = brug staat niet op spoor 16 of 40.
C = trein moet van draaischijf naar spoor 16
D = trein moet van spoor 16 naar draaischijf.
E = brug heeft 1 maal gedraaid. (is een teller)

Speciale actie moet worden:
if (A and B and ( C or D ) and E) then
zet wissel voor spoor 16
Dit kan niet volgens mij, dus heb nu:

speciale actie 1:
if (A and B and C and E) then
zet wissel voor spoor 16

speciale actie 1a:
if (A and B and D and E) then
zet wissel voor spoor 16.

Zou ook een extra logische actie kunnen maken:
A = draaischijf draait niet meer.
B = brug staat niet op spoor 16 of 40.
C = trein moet van draaischijf naar spoor 16
D = trein moet van spoor 16 naar draaischijf.
E = brug heeft 1 maal gedraaid. (is een teller)
F = (C OR D )

dan kan de speciale actie worden:
if ( A and B and E and F) then
zet wissel voor spoor 16.

Weet niet welke performance technisch gezien de betere oplossing is?
Misschien maakt het uiteindelijk ook niet zo heel veel uit?

Bedankt,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina