Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 76 / Bezoekers Vandaag: 8054
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 M3 formaat Tams MC i.c.m. Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mozzi54

Netherlands
34 berichten

Geplaatst - 03 jan 2014 :  12:50:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medeforummers,

Ik heb onlangs in mijn Tams MC het (niet officiële) M3 formaat geactiveerd. Dit is een soort MFX met beperkingen, zo kan de lok niet zichzelf aanmelden en CV's programmeren moet via de motorola omweg. In M3 heb je wel 126 rijstappen en alle lokfuncties ter beschikking. Het M3 adres moet je handmatig invoeren op het programmeerspoor van de Tams MC. Tot zover werkt dit allemaal. Ook i.c.m. Koploper werkt het. Als je de lok in Koploper op 28 rijstappen zet, maakt de Tams kennelijk de vertaling naar 126. Omgekeerd als je aan de regelaar van de Tams draait, zie je de regelaar in Koploper vertraagd meelopen. Als je nu de volgende dag alles weer opstart, wil echter de communicatie v.w.b. de M3 loks vanuit Koploper naar de Tams niet meer (andersom wel). Als je nu in de Tams de lok instelt op MM2 en daarna weer op M3 werkt het weer. Iemand enig idee hoe je deze instelling bewaart? Ik weet dat er in Nederland weinig Tams gebruikers zijn en waarschijnlijk helemaal weinig die het M3 formaat gebruiken i.c.m. Koploper, maar niet geschoten is altijd mis.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 jan 2014 :  14:00:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Aldert,

Volgens mij is de website en Paul daar al een tijdje erg duidelijk over.
quote:
Het einde

Na alle heftige discussies op diverse forums over mijn beslissing om te stoppen met de ontwikkeling van Koploper, wil ik toch een aantal zaken kwijt:

· Koploper is voor een freeware pakket zeer uitgebreid. Een aantal zaken zouden zeker handiger/makkelijker kunnen, echter alles functioneert uitstekend. Door de afgelopen jaren van intensieve ontwikkeling, veel en enthousiaste gebruikers durf ik te zeggen dat het een stabiel product is geworden. Het stoppen met ontwikkeling, wil niet zeggen dat het programma niet meer functioneert en als je tevreden bent kan je dit nog jaren blijven gebruiken.

· Echter als er nieuwe centrales bijkomen met nieuwe protocollen zal dat wel een probleem zijn. Ook als van een reeds ondersteunde centrale wijzigingen in de communicatie in een nieuwe softwareversie worden ingebouwd, kan dit een probleem worden.
Nieuwe centrales worden niet meer ingebouwd en een nieuwe versie van bestaande centrale wordt ook niet meer aangepast.



Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 03 jan 2014 :  14:44:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Even voor alle duidelijkheid: Het gaat hier om een experiment dat ik bij toeval begonnen been doordat ik een cheatcode vond om het M3 protocol in de Tams MC vrij te schakelen. Vervolgens heb ik geprobeerd een MFX lok via dit protocol met Koploper te laten rijden en dit werkt gewoon. Koploper staat op 28 rijstappen en de Tams MC vertaalt 1 rijstap van Koploper in x rijstappen M3. Ook de functies zijn (weliswaar beperkt tot 8) via Koploper te bedienen. Andersom werkt het ook: als ik aan de rijregelaar van de Tams draai (die op een M3 adres staat ingesteld) zie je de overeenkomstige regelaar in Koploper /x meelopen. Ik denk dus dat er aan Koploper helemaal niets veranderd hoeft te worden. Ik zit meer te denken aan een instelfoutje in de Tams

Met vriendelijke groet,

Aldert
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 jan 2014 :  15:23:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Aldert,

Dus dat heeft niets met koploper te maken en dan is dit misschien wel het verkeerde forum om daar over te praten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 03 jan 2014 :  16:25:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, maar ik ging ervan uit dat ik op dit forum de meeste kans had iemand te treffen met dezelfde combinatie (Tams MC - Koploper). Sorry, als dat hier eigenlijk niet mag.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 21 feb 2014 :  22:57:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Als Tamsrijder/Koplopergebruiker is het natuurlijk wel interessant. Er zijn toch nog wel meer Koplopergebruiker die met de Tams rijden en die zullen dit zeker boeiend vinden, ik wel in ieder geval. Ik zal eens kijken aan die update te komen en te kijken of het met Koploper is toe te passen. Het aantal Tamsrijders is niet groot en Paul zat het niet meer aanpassen, dat mag je wel aannemen, maar soms zijn er workarounds. Het zou mooi zijn als er wat op te vinden zou zijn. Namens deze Tamsgebruiker met bewezen liefde voor Koploper - indertijd postte ik honderden bijdragen - in ieder geval mijn hartelijke dank. Je kunt je altijd afvragen wat op het forum hoort en wat niet. Niet iedereen staat hetzelfde in het leven als Wim en het is ook maar wat de moderator er van vindt. Er zijn altijd grensgevallen en ik ben in ieder geval geen fundamentalist op dit punt.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 23 feb 2014 22:09:25
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 13 sep 2014 :  14:15:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Na ook tegen dit probleem te zijn aangelopen en bovenstaande te hebben gelezen, heb ik Tams een mailtje gestuurd.


Als aanvulling op het bericht van Aldert, nog het volgende:

In Koploper doet het probleem zich niet voor in het testprogramma en ook niet bij het ijken van de locomotief.

Het probleem doet zich ook voor als je op de Tams DCC128 hebt geselecteerd. Dit doe je normaal niet omdat je ook de keus voor DCC28 hebt.

Als ik mijn Intellibox aansluit en daar een loc op DCC128 instel, dan werkt dat wel, precies zoals in de help van Koploper staat omschreven. Hier gedraagt de Tams zich anders dan de Intellibox.

Het probleem doet zich alleen voor als Koploper wordt opgestart of als je bij onderhouden locomotieven bij de betreffende locomotief F2 - F4 gedrukt is.


Antwoord van Tams: Hij kent het probleem niet bij andere programma's.


Mijn vragen zijn:

Wat verwacht Koploper van de Tams, als Koploper gestart is of na onderhouden locomotieven.



Bij het gebruik van "Communicatie digitaal systeem (specifiek)", worden er alleen gezonden gegevens getoond (Z) en geen ontvangen gegevens. Niet bij de Intellibox en niet bij de Tams. Wat doe ik hier verkeerd, hoe krijg ik dat aan de gang.

Mvg Jan
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 17 sep 2014 :  20:28:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de antwoorden op je vragen niet maar wel dank voor wat je al hebt uitgeprobeerd. Tams DCC128 niet gebruiken, is wijs.

@Jan: Wat was je laatste update van de versie van Tams? Ik aarzel een beetje om tot een update over te gaan want alles werkt nu goed ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 17 sep 2014 :  22:35:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

Op de Tams MC staat nu software v1.4.7b, de laatste, werkt goed.
Met de vorige versies heb ik ook geen problemen gehad.

Je kunt rustig updaten, je kan altijd weer terug.


Groeten

Jan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina