Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 233 / Bezoekers Vandaag: 3129
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Digitale decoder voor schuifbrug 7294 en oude draaischijf 7186 van Märklin
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tomprins

Netherlands
538 berichten

Geplaatst - 26 nov 2006 :  12:40:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Ik heb zeer goed nieuws voor bezitters van de oude schuifbrug 7294 van Märklin en ook voor degenen die nog een oude draaischijf van Märklin hebben. Ze zijn volledig digitaal vanuit Koploper aan te sturen. In Duitsland heeft een electronicus een digitale module ontwikkeld, die het mogelijk maakt rechtstreeks vanuit Koploper de schuifbrug en de oude draaischijf aan te sturen. Ik heb vanmorgen de decoder voor de schuifbrug uitgeprobeerd. Voor alle duidelijkheid: de schuifbrug schuift van links naar rechts of van voren naar achteren zoals je wilt.

De decoder wordt geleverd met een heldere beschrijving. Het aansluiten stelt dan ook niets voor. Drie draden die uit de decoder komen, worden aan de schuifbrug bevestigd, een rode naar de digitaalstroom de gele naar de voeding en de bruine aan de massa.

Als je ervoor gezorgd hebt dat de schuifbrug schoon is en functioneert, kun je meteen kijken of het werkt om van het ene naar het andere aansluitspoor te gaan. Het adres van de decoder is ingesteld op keyboard 12, dat zijn de adressen (11 keer 16 plus 1) 177 tot en met 192. Intelliboxgebruikers zullen dus in de Keyboard mode 177 in moeten stellen voor de rechtstreekse bediening. Met knop 3 rood en groen kun je nu al handmatig een stap naar rechts of naar links doen. Je gaat met deze "steptoetsen" naar de eerste positie, dat is de kant waar de aansluitingen zitten en de uitsparing voor het bedieningshuisje. Vervolgens druk je 8 keer op knop 3 groen. Alles is nu geprogrammeerd. De adressen kun je nu in Koploper direct gebruiken.

Toets 179 zijn rood step rechts en groen step links
Toets 180 zijn rood positie 1 groen positie 2
Toets 181 rood positie 3 en groen positie 4

Toets 184 rood positie 9 en groen positie 10

De tussenliggende toetsen zijn hier uit af te leiden

Vanuit Koploper kun je deze adressen rechtstreeks aansturen, ook in een wisselstraat. Koploper schakelt namelijk adressen, niet noodzakelijkerwijs wissels. Je kunt nu de rolbrug eenvoudig in een vaste route opnemen. De opstelsporen moeten een bezetmelder hebben en het is aan te bevelen om ook bezetmelders te zetten op de aansluitsporen. De bedoeling is dan dat er een bezetmelding komt op het moment dat de schuifbrug bij de goede aansluiting is aangekomen. Dat is uiterst eenvoudig. Märklin heeft de schuifbrug ook bedoeld voor bovenleiding. De schuifbrug is zo gemaakt dat hij stroom geeft aan de bovenleidingsaansluiting als de brug bij het gekozen spoor is aangekomen. In plaats van rijstroom sluit je massa aan voor de "bovenleiding". Aan de aansluiting van de bovenleiding, direct naast de aansluiting voor de rail, bevestig je je stekkertje en draadje naar de s88. Als je een vaste route rijdt, kun je instellen dat de loc pas mag gaan rijden als de bezetmelder is bereikt. Een vaste route is daarmee volledig veilig en verder kinderspel.

De schuifbrug was na 5 minuten werkend. Ik heb het niet uitgeprobeerd met de oude draaischijf 7186, maar wel gezien dat het principe en de aansturing hetzelfde is. Het motortje van de draaischijf verzorgt een draaiende beweging en die van de schuifbrug een schuivende maar de aansturing is natuurlijk hetzelfde. Dat zal dus ook feilloos werken.

De decoder kost in Duitsland ongeveer 45 euro. Zoals sommigen weten heb ik met behulp van wisseldecoders, Viessman relais en s88 de besturing van de schuifbrug met Koploper werkend gekregen. Mijn oplossing is echter aanmerkelijk duurder dan de aanschaf van deze decoder. Bovendien is de aansturing veel eenvoudiger.
Wie de decoder op een ander adres dan 12 wil instellen kan dat zeer eenvoudig doen. Decoder openen, op de programmeerknop drukken en met de steptoetsen een keyboardnummer naar beneden of naar boven gaan. Na de laatste step 20 seconden wachten en klaar.


Ik vind het geweldig nieuws, het werkt feilloos met Koploper en is niet al te duur. Oude draaischijfbezitters waren tot op heden gedwongen over te gaan op de 7286 met decoder. Een prachtding is dat, maar wel duur. Uw oude draaischijf werkt nu ook in Koploper.

Email van de maker: DieterBodenschatz@t-online.de




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl

Bewerkt door tomprins op 23 jul 2019 09:55:49

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 26 nov 2006 :  13:49:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Heeft deze man geen website ?

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 02 dec 2006 :  11:16:18  Toon profiel  Reageer met citaat
John,

Nee, volgens mij niet. Hij heeft van electronica meer verstand kennelijk. Maar het werkt goed en spaart veel geld uit ten opzichte van bijvoorbeeld mijn eerdere oplossing. Voor onze hobby ook niet onbelangrijk.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl

Bewerkt door tomprins op 25 dec 2006 22:25:11
Ga naar bovenaan de pagina

acb

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 04 mei 2010 :  11:38:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Ik heb deze meneer (Dieter Bodenschatz) reeds gemaild. En inmiddels ook al antwoord gekregen. Is nog steeds leverbaar (!). Ik werk met CS1 2.0.4. De aansluitsporen en de opstelsporen heb ik al voorzien van (massa-) bezetmelders (minimaal 2) via S88. Heb je nog raadgevingen hoe ik deze module via de CS1 in Koploper aan ga sturen? Ik neem aan dat het 100% gaat lukken en bestel alvast de module.

Met vriendelijke groet,

Jan Heine Blaauw (acb)
Heerenveen

Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 06 mei 2010 :  13:39:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan Heine,

Ik heb geen reden aan te nemen dat het niet zou werken. Strikt genomen worden er adressen aangestuurd. Ik heb zelf geen CS1. Met de Tams werkt het gewoon, dus met de Intellibox ook. Binnen de CS1 moet je wel de adressen van de wissels aangeven. Het lijkt me zo te zijn dat je de nummers van de adressen die bij deze decoder horen, op de CS1 moet ingeven. Daarna zal het naar verwachting gewoon werken.




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

acb

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  21:20:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Ik heb vandaag de 7294 decoder van onze vriend Bodenschatz ontvangen. En geplaatst. Waar ik lees Control Unit 6021 heb ik de CS1 gedacht, de rode en bruine draad dus op digitale aansluitingen aangesloten. De gele draad naar een aparte trafo, die ik ook onder mijn baan in gebruik heb. Je zou zeggen een "fluitje van een cent", maar ... hij doet niks, nada, niente.... Ik doe iets fout, maar wat.... Als ik, na het kastje te hebben open gemaakt, op de prog toets druk, gaat het ledje ook niet branden, dus een teken dat ik iets niet goed heb aangesloten. Op mijn CS1 heb ik adres 179 geactiveerd. Weet jij raad?
Ik ga gelijktijdig ook Herr Bodenschatz raadplegen.

m.vr.gr.
Jan Heine Blaauw (acb)
Heerenveen



Systeem: Märklin, CS1 2.0.3, Tams S88, Koploper, C-rail

Bewerkt door acb op 18 mei 2010 23:02:09
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  14:06:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door acb

Tom,

Ik heb vandaag de 7294 decoder van onze vriend Bodenschatz ontvangen. En geplaatst. Waar ik lees Control Unit 6021 heb ik de CS1 gedacht, de rode en bruine draad dus op digitale aansluitingen aangesloten. De gele draad naar een aparte trafo, die ik ook onder mijn baan in gebruik heb. Je zou zeggen een "fluitje van een cent", maar ... hij doet niks, nada, niente.... Ik doe iets fout, maar wat.... Als ik, na het kastje te hebben open gemaakt, op de prog toets druk, gaat het ledje ook niet branden, dus een teken dat ik iets niet goed heb aangesloten. Op mijn CS1 heb ik adres 179 geactiveerd. Weet jij raad?
Ik ga gelijktijdig ook Herr Bodenschatz raadplegen.

m.vr.gr.
Jan Heine Blaauw (acb)
Heerenveen



Systeem: Märklin, CS1 2.0.3, Tams S88, Koploper, C-rail




Dat zou ik even doen, ik heb zelf een Tams als centrale eenheid en kan weinig zinnigs zeggen over de CS1. Wel weet ik dat de adressen die gebruikt worden apart op de CS moeten worden ingevoerd. Dit zijn 177 tot en met 192. Heb je dat gedaan?. De aansluiting zo je die beschrijft is correct. Met de Tams, die ik net zo heb aangesloten, werkt het. Het is naar ik aanneem een CS-probleem waarbij op dit moment het enige wat me te binnen schiet hierboven staat. Het is een behulpzame en vriendelijke man, ik ben benieuwd wat hij schrijft.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

acb

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  22:05:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Ik heb inmiddels alweer antwoord van heer Bodenschatz. Hij stuurde mij een pdf met daarop de aansluiting in combinatie met een cs1 60212 plaatje. Met dit verschil, dat de gele draad óók op de rode digitale aansluiting komt. Wil dit pdf plaatje wel bijvoegen, maar weet (nog) niet hoe dat moet...
Het werkt!
Echter loopt de brug vermoedelijk te snel en schiet de posities voorbij.... Is een mij bekend probleeem en had ik ook met de k84. Toen opgelost door de gele draad aan te sluiten op het rode aansluitpunt van een externe trafo en met de regelaar op ca. 70% te zetten. Sowieso werd in die opstelling (k84) de brug door een externe trafo van stroom voorzien. Daardoor liep de brug langzamer en stopte netjes bij elke positie. Vermoedelijk moet ik hier ook zoiets toepassen. Alleen weet ik niet hoe. In ieder geval de gele draad NIET aansluiten op een externe trafo, want dat had ik gister al gedaan, en dat werkte sowieso niet (was dus de fout). Wellicht een weerstand te plaatsen tussen de gele draad en de rode digitale aansluiting? (maar dan, welke waarde zou zo'n weerstand moeten hebben?) In de oplossing van dhr. Bodenschatz wordt de brug NIET voorzien van externe aparte stroom...

Probleem ook voorgelegd aan heer Bodenschatz, zo goed en zo kwaad als het gaat met mijn Duits, en ben in afwachting van zijn antwoord.

Een en ander Ter "Leeringhe ende Vermaecke"!

Wordt vervolgd.



M.vr.gr.
Jan Heine Blaauw (acb)
Heerenveen

Systeem: Märklin, CS1 2.0.4, Tams S88, Koploper, C-rail

Bewerkt door acb op 20 mei 2010 20:43:10
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  16:02:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan Heine,

De rolbrug loopt op gelijkstroom ondanks dat hij van Marklin is. Heb je misschien een oude Fleischmann of andere gelijkstroomtrafo liggen? Met de rijegelaar kun je dan de snelheid instellen. Voordat ik deze decoder had werkte ik met relais die de stroom van de gelijkstroomtrafo oompoolde. In de decoder zit een gelijkrichter.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

acb

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  16:14:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Het wordt al knap ingewikkeld voor mij. Inderdaad heb ik gezien dat in de decoder van Bodenschatz een gelijkrichter zit. Maar er gaan slechts 3 draden "naar binnen" (rood, geel en bruin) en 3 "naar buiten" = de rolbrug. Dus lijkt mij dat de decoder wordt voorzien van stroom uit de digitale draadjes (...)Bij de k84 werd inderdaad de stroomvoorziening getrokken van een märklin trafo, waar met diodes (?!) moest worden gewerkt. (Wat de gelijkstroom verklaart?)

M.vr.gr.
Jan Heine Blaauw (acb)
Heerenveen

Systeem: Märklin, CS1 2.0.4, Tams S88, Koploper, C-rail

Bewerkt door acb op 20 mei 2010 20:41:41
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  20:17:44  Toon profiel  Reageer met citaat
JH,

Die vier diodes maken van de wisselstroom weer gelijkstroom. Zou je mij die pdf met de aansluiting van de CS1 even willen sturen?

tomprins@mac.com



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

hubert

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  19:35:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

ik meng me even in dit draadje.
Mijn broer heeft onlangs ook zo'n decoder gekocht bij Dieter Bodenschatz.
Bestand zoals aan te sluiten,stuur ik naar mailadres.(Tom)
Weet niet hoe bestand te uploaden( lukt me niet, sorry)

Volgens Dieter zou ook de aansluiting met de Intellibox zo aangesloten moeten worden.

Heeft iemand hier ervaring mee.
Bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet
Hubert

Bewerkt door hubert op 21 mei 2010 19:39:10
Ga naar bovenaan de pagina

acb

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  22:36:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Weer heel wat af ge-experimenteerd vanavond. Van dhr. Bodenschatz kreeg ik te horen een weerstand (5-10 ohm met 4 watt) te plaatsen tussen de blauwe draad en de rolbrug. Geplaatst, maar brug loopt nog te snel. Ik heb er maar op gegokt, dat ik stroom trek van een externe trafo. Door de gele draad te verbinden met de rode aansluiting van die trafo en de bruine draad op diezelfde trafo aan te sluiten. De rode draad van de Bodenschatz-decoder blijft op de digitale stroom van de cs1. De stand van de rijregelaar stond nog op ca. 70%. Tamelijk link, maar dat werkt. De snelheid is aanzienlijk minder en de brug stopt op alle posities. Volgende stap is het definieëren van de posities in Koploper. Wordt vervolgd.

M.vr.gr.
Jan Heine Blaauw (acb)
Heerenveen

Systeem: Märklin, CS1 2.0.4, Tams S88, Koploper, C-rail
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 22 mei 2010 :  18:35:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

De snelheid van een motor regelen met een weerstand gaat niet zo geweldig.

Om de snelheid van de brug in de hand te houden en makkelijk af te kunnen stellen, is dit misschien wat voor je.
http://www.digital-bahn.de staat onder eigenbau > drehscheibe > lastregelung een stukje over hoe je een draaischijf van een lastregeling/cruise-control kunt voorzien.


In onderstaande link heb ik mijn ervaringen met bovenstaande opgeschreven.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,1751.105.html
Stukje naar beneden scrollen gepost op 04 april.


Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

hubert

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 23 mei 2010 :  22:16:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Jammer dat niemand ervaring heeft met deze decoder en een Intellibox???

Ps: Tom, heb je het schema ontvangen?


Groeten

Hubert

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubert

Beste mensen,

ik meng me even in dit draadje.
Mijn broer heeft onlangs ook zo'n decoder gekocht bij Dieter Bodenschatz.
Bestand zoals aan te sluiten,stuur ik naar mailadres.(Tom)
Weet niet hoe bestand te uploaden( lukt me niet, sorry)

Volgens Dieter zou ook de aansluiting met de Intellibox zo aangesloten moeten worden.

Heeft iemand hier ervaring mee.
Bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet
Hubert


Bewerkt door hubert op 23 mei 2010 22:18:24
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 mei 2010 :  12:19:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubert

Jammer dat niemand ervaring heeft met deze decoder en een Intellibox???

Ps: Tom, heb je het schema ontvangen?


Groeten

Hubert

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubert

Beste mensen,

ik meng me even in dit draadje.
Mijn broer heeft onlangs ook zo'n decoder gekocht bij Dieter Bodenschatz.
Bestand zoals aan te sluiten,stuur ik naar mailadres.(Tom)
Weet niet hoe bestand te uploaden( lukt me niet, sorry)

Volgens Dieter zou ook de aansluiting met de Intellibox zo aangesloten moeten worden.

Heeft iemand hier ervaring mee.
Bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet
Hubert





Hubert,

Een Tams is qua werking nagenoeg gelijk aan de Intellibox - alleen geen spontane resets - ik neem aan dat de aansluiting hetzelfde is.
Dat kan haast niet anders.




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 mei 2010 :  12:20:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubert

Jammer dat niemand ervaring heeft met deze decoder en een Intellibox???

Ps: Tom, heb je het schema ontvangen?


Groeten

Hubert

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubert

Beste mensen,

ik meng me even in dit draadje.
Mijn broer heeft onlangs ook zo'n decoder gekocht bij Dieter Bodenschatz.
Bestand zoals aan te sluiten,stuur ik naar mailadres.(Tom)
Weet niet hoe bestand te uploaden( lukt me niet, sorry)

Volgens Dieter zou ook de aansluiting met de Intellibox zo aangesloten moeten worden.

Heeft iemand hier ervaring mee.
Bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet
Hubert





Nee, ik heb het niet ontvangen: tomprins@mac.com

Denk eraan: niet .nl

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

acb

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 24 mei 2010 :  14:56:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn

Hallo Jan,

De snelheid van een motor regelen met een weerstand gaat niet zo geweldig.

Om de snelheid van de brug in de hand te houden en makkelijk af te kunnen stellen, is dit misschien wat voor je.
http://www.digital-bahn.de staat onder eigenbau > drehscheibe > lastregelung een stukje over hoe je een draaischijf van een lastregeling/cruise-control kunt voorzien.


In onderstaande link heb ik mijn ervaringen met bovenstaande opgeschreven.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,1751.105.html
Stukje naar beneden scrollen gepost op 04 april.


Groeten Jan.





Hallo Jan,
Inderdaad gaat het regelen van de snelheid van de motor met een weerstand moeizaam. De aansluiting zoals ik heb geschetst (met een extra trafo) werkt eigenlijk prima. En dat laat ik maar even zo. De linken die je geeft openbaren voor mij weer nieuwe werelden en zal ik tzt zeker bekijken. Maar op het moment probeer ik eerst eea in Koploper te automatiseren. Dank voor je reactie.

M.vr.gr.
Jan Heine Blaauw (acb)
Heerenveen

Systeem: Märklin, CS1 2.0.4, Tams S88, Koploper, C-rail

Bewerkt door acb op 24 mei 2010 14:57:28
Ga naar bovenaan de pagina

acb

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 24 mei 2010 :  15:18:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,


Ik heb een probleem om de rolbrug "geprogrammeerd" te krijgen in Koploper. Kun je mij daar in raden?
Wat heb ik totnogtoe?: vaste treinroute, waarbij de lok rijdt van aansluitspoor op de rolbrug en stopt. Hierna (!) zou de rolbrug moeten gaan lopen. Ik raak het "spoor" hier bijster. Als ik kies voor variabele treinroute (ik heb alle "links" gelegd in Onderhouden Blokken) rijdt de lok de brug op en op het moment, dat de lok de bezetmelder vd brug activeert gaat de brug lopen (...) Een verkeerde volgorde .... ook weet ik even niet hoe ik de lok óp de brug laat stoppen in dat geval. Dán kies de rolbrug wel het juiste opstelspoor trouwens (volgens opgave in Onderhouden Blokken). De lok rijdt gewoon door. Met gigantische ongelukken tot gevolg.....
Ik signaleer ook, dat, als ik omschakel van vaste naar variabele route, de lok toch de (vóórgaande) vast route neemt...
Het gaat me allemaal nog een beetje boven de pet....

Wat zou er moeten gebeuren?:
Lok komt aanrijden, rijdt de brug op, stopt, rolbrug zoekt het opstelspoor, lok rijdt eraf en stopt bij stootblok. Terug idem.
Ik heb voor het schakelen van de diverse adressen vd rolbrug-decoder van Bodenschatz de schakelfunctie gebruikt (aan of uit).
Zie bijlage.



Download Attachment: jhb3.bck
91,48 KB

M.vr.gr.
Jan Heine Blaauw (acb)
Heerenveen

Systeem: Märklin, CS1 2.0.4, Tams S88, Koploper, C-rail
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 mei 2010 :  19:27:58  Toon profiel  Reageer met citaat

Ik kom een beetje om in het nakijken van examens en sta wat onder druk, maar in het kort:

Maak van de rolbrug zelf geen blok maar laat ze vanuit het voorafgaande blok een aantal centimeters doorrijden zodat ze precies op de rolbrug staan. (vergelijkbaar met de draaiSCHIJF)

Stel de gang naar het goede opstelspoor in als een wisselstraat, maak desnoods in je baanoverzicht 'wissels' alleen als tekening aan en gebruik die in de wisselstaat.

Stel de wachttijden zo in dat de lok niet voortijdig gaat rijden dus niet voor de rolbrug bij het goede spoor is.

Schakel desnoods de rijstroom op de brug uit met een speciale actie en schakeldecoder, het zou zonder moeten kunnen.

Als ik even rust en tijd vind, ben ik er weer.



quote:
Oorspronkelijk geplaatst door acb

Tom,


Ik heb een probleem om de rolbrug "geprogrammeerd" te krijgen in Koploper. Kun je mij daar in raden?
Wat heb ik totnogtoe?: vaste treinroute, waarbij de lok rijdt van aansluitspoor op de rolbrug en stopt. Hierna (!) zou de rolbrug moeten gaan lopen. Ik raak het "spoor" hier bijster. Als ik kies voor variabele treinroute (ik heb alle "links" gelegd in Onderhouden Blokken) rijdt de lok de brug op en op het moment, dat de lok de bezetmelder vd brug activeert gaat de brug lopen (...) Een verkeerde volgorde .... ook weet ik even niet hoe ik de lok óp de brug laat stoppen in dat geval. Dán kies de rolbrug wel het juiste opstelspoor trouwens (volgens opgave in Onderhouden Blokken). De lok rijdt gewoon door. Met gigantische ongelukken tot gevolg.....
Ik signaleer ook, dat, als ik omschakel van vaste naar variabele route, de lok toch de (vóórgaande) vast route neemt...
Het gaat me allemaal nog een beetje boven de pet....

Wat zou er moeten gebeuren?:
Lok komt aanrijden, rijdt de brug op, stopt, rolbrug zoekt het opstelspoor, lok rijdt eraf en stopt bij stootblok. Terug idem.
Ik heb voor het schakelen van de diverse adressen vd rolbrug-decoder van Bodenschatz de schakelfunctie gebruikt (aan of uit).
Zie bijlage.



Download Attachment: jhb3.bck
91,48 KB

M.vr.gr.
Jan Heine Blaauw (acb)
Heerenveen

Systeem: Märklin, CS1 2.0.4, Tams S88, Koploper, C-rail



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 26 mei 2010 16:25:45
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 mei 2010 :  19:30:00  Toon profiel  Reageer met citaat
JH,

Het moet echt met een vaste route. Dan heb je sowieso meer beinvloedingsmogelijkheden.




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 26 mei 2010 :  16:13:42  Toon profiel  Reageer met citaat
http://web.me.com/tomprins/files/Bodenschatz.jpg

Op verzoek van Hubert.Het was helaas als spam gezien.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!


Download Attachment: Bodenschatz.jpg
22,12 KB

Bewerkt door tomprins op 26 mei 2010 16:24:02
Ga naar bovenaan de pagina

hubert

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 26 mei 2010 :  20:11:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Tom.

Gr Hubert
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina