Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 147 / Bezoekers Vandaag: 604
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Twee rijrichtingen binnen Duits seinstelsel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

barend

Netherlands
48 berichten

Geplaatst - 02 nov 2013 :  21:18:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Is het mogelijk binnen het Duitse seinstel me twee richtingen op een dubbelspoor traject te rijden?
Vanavond ontdekte ik waarom ik bij bepaalde uitrijseinen geen vervolgend hoofdsein kon aangeven. Namelijk door het vervolgblok waarvoor het sein op veilig gaat, te beperken tot één richting. Het is mogelijk om aan te geven dat naar rechter of linker spoor te kunnen rijden. Echter het uitrijsein kan dan niet gekoppeld worden aan twee volgende hoofdseinen.
Ik weet dat binnen bij de Db standaard rechts wordt gereden. Maar dat er soms ook links worden gereden, mits hiervoor een specifieke toestemming door de dienstleider is gegeven .

Stel ik iets in Kplpr verkeerd in of kan het gewoon niet. Dit kan een hoop zoektijd schelen. Ik ben benieuwd.

Groeten
Harry

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 nov 2013 :  21:23:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Wisselstraat?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 nov 2013 :  21:24:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedoel je dubbel-enkelspoor, dus zowel seinen langs het rechter- en linkerspoor? Ja, dat kan.
Of bedoel je het systeem dat voor een trein die over linkerspoor rijdt nog steeds de seinen langs het rechterspoor gelden? Nee, dat kan niet.
Of bedoel je nog iets anders?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 02 nov 2013 :  22:23:46  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Bedoel je dubbel-enkelspoor, dus zowel seinen langs het rechter- en linkerspoor? Ja, dat kan.
Of bedoel je het systeem dat voor een trein die over linkerspoor rijdt nog steeds de seinen langs het rechterspoor gelden? Nee, dat kan niet.
Of bedoel je nog iets anders?

Huub

Hallo Huub, ik ben inderdaad onduidelijk.
Ik bedoel of het mogelijk is de seinen aan de linker kant dan juist te schakelen?
Wanneer ik het vinkje van het bloknr van het linker uitzet, kan ik ineens het nr van het volgende hoofdsein ingeven. Zet ik het vinkje weer aan, wordt die ingevulde info direct weer gewist.
@Paul. Wat bedoel je met wisselstraat?

Ik ben benieuwd
Groeten
Harry
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 nov 2013 :  22:35:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je gewoon voor beide sporen seinen voor twee richtingen hebt, kan dat. Maar ik snap nog steeds niet goed wat je bedoelt.
Upload anders je database en geef even aan om welke blokken het gaat.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 nov 2013 :  07:18:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Als er meerdere blokken gekozen kunnen worden, kan bij sein zelf geen volgend blok worden opgegeven. Dit moet je dan doen in de wisselstraat naar de desbetreffende blokken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 03 nov 2013 :  09:08:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Als er meerdere blokken gekozen kunnen worden, kan bij sein zelf geen volgend blok worden opgegeven. Dit moet je dan doen in de wisselstraat naar de desbetreffende blokken.

Mvg,
Paul.


Paul en Huub bedankt. Paul, Ik ga in de wisselstraat eens even kijken. Huub, jouw opmerking over tweerichtingen deed me al een belletje rinkelen. Kplpr moeten wel weten dat je het blok van twee kanten kan bereiden. Mijn enkelspoortje met instelling 2 richtingen werkt perfect.

Ik meld mij af, wanneer het werkt. Zet ik ook ff de baanfile erop.

Groeten
Harry
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 27 nov 2013 :  23:09:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Helaas is is het niet gelukt de boel aan de praat te krijgen. Alleen de uitrijseinen en de blokseinen geven een seinbeeld (in zowel teststand als op de baan) .De rijseinen en de hoofdseinen geven geen levensteken.
bijgaand mijn database.

ik ben benieuwd.

Hartelijke groeten
Harry

Download Attachment: Lotschberg2.bck
172,56 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 nov 2013 :  00:22:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Om welke sein nummers gaat het dan en in welke blokken b.v.?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 28 nov 2013 :  08:20:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Het betreft alle inrijseinen naar de beide stations. En ook de hoofdseinen bij de wisselstraat tussen blokken 35, 36 en 23,26. Vreemd is dat de uitrijseinen overal wel werken.
Ik moet echt iets over het hoofd zien.
Handmatig kan ik overal alle seinbeelden via de decoders krijgen. Alleen automatisch gaat het niet.

Ik ben benieuwd.

Hartelijke groet
Harry
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 nov 2013 :  11:58:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Barend,

Instellingen per database tabblad Seinen/wissels, heb je aangegeevndat je 1 blok vooruit mag kijken vul daar eens 2 blokken vooruit in.

In blok 32 richting blok21,20,19 staat geen sein.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 28 nov 2013 :  19:31:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Harry,

Vervang de door jezelf aangemaakte inrijseinen eens door het inrijsein (los) dat standaard in koploper zit, dan is je probleem vermoedelijk opgelost.
Je mist bij de zelfgemaakte seinen een aantal standen. Bij de uitrijseinen zal het ook niet altijd goed gaan.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 28 nov 2013 :  21:44:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Huub,

Hartelijk dank voor jullie adviezen en werk. Ik ga ermee aan de gang. Gezien de vele oplossingen die ik al heb toegepast, iedere tip welkom.

Ik koppel de resultaten uiteraard weer terug.

Hartelijke groeten
Harry
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 29 nov 2013 :  22:12:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Huub,

Huub je bent een topper! inderdaad bleek het in die zelf aangemaakte seinen te zitten. Heel vreemd maar waar. ik verving ze door het standaard meegeleverde exemplaar en alles liep!! wel in de testmodus

Ook vanavond op de baan werkte alles. En volledig volgens plan. met langzaam opkomen en uitdoven.
Ik voeg nog even de database bij, zodat iedereen nog even kan zien hoe het werkt.
En Wim, ik heb ook even het andere inrijsein geplaatst.

Tenslotte ga ik nog even de baantekening bijwerken. Ik weet nu hoe het tekenscherm groter kan worden gemaak

Hartelijke groeten
Harry
[/quote]

Download Attachment: Lotschberg2.bck
173,98 KB

Bewerkt door barend op 29 nov 2013 22:14:58
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 29 nov 2013 :  22:39:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is niet echt vreemd. Zoals ik in mijn vorige reactie al schreef, mis je seinstanden.
Hoewel dat inrijsein maar drie verschillende seinbeelden heeft, heeft het in koploper zeven seinstanden nodig om altijd het goede seinbeeld te tonen. En misschien dat ook de volgorde van de seinstanden nog van belang is, weet ik niet meer.

Als je zelf seinen aanmaakt als kopie van bestaande seinen en daar de plaatjes van vervangt, kan er weinig misgaan. Maar echt zelf seinen in koploper van de grond af opbouwen, zal zelden het verwachte resultaat leveren. Heeft te maken met hoe de seinstelsels in koploper zijn ingebouwd.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina