Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 107 / Bezoekers Vandaag: 95
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Extern Tableau
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Kleton

198 berichten

Geplaatst - 30 okt 2013 :  22:20:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben bezig een Extern Tableau te gaan instellen.
Ik heb (bijna ) alle berichten hierover gelezen en ook de handleiding van Paul H.
Ik heb een deel van mijn H0 baan klaar en wil hierop wat testen hoe het moet.
Bij mij wordt de Roco MM door K. aangestuurd.
Als testgedeelte heb ik een dubbelsporig traject met 2x 4 blokken zonder aftakkingen. Het traject komt uit in een meersporig kopstation . Ik wil de treinen, die bij mij voornamelijk met een vaste route gaan rijden al of niet laten stoppen voor de eerste wissels van het station. Gewoon heel simpel om mee te beginnen.
Ze moeten dan stoppen als ze van het linker of rechterspoor afkomen.
Met een schakelaar leg ik 2 punten van een S66 aan de S88 gnd.Dat zijn de "3e bezetmelders " (Noem ik ze maar even ) van de laatste blokken van de vrije baan.
Ik zie dan op de monitor die twee blokken geel worden ,als gestopt moet worden.
Is dat goed ?

Vervolgens kan ik met twee drukknopjes (Een voor elk spoor) de stop opheffen ( In < Onderhouden Ext. Tabl.>) waarbij de rijrichtingen worden aangegeven (Blok zoveel vanuit Blok zoveel)in de richting van het kopstation.Vertrekkende treinen stoppen uiteraard n daar niet
Bij proefritten met de vaste route stoppen de treinen niet.
Wat heb ik vergeten ?
Met vr gr ,Peter

Bewerkt door Peter Kleton op 31 okt 2013 11:27:19

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 31 okt 2013 :  13:22:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter, en waar stoppen je treinen dan niet?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 31 okt 2013 :  14:31:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Ze stoppen niet in dat blok, en karren gewoon verder.
Ik ga er nu vanuit ,dat je d.m.v. de schakelaar de door mij genoemde zogenaamde 3e bezetmelder (Bij blokeigenschappen aan te geven )aan S88 gnd legt ,waardoor alle treinen altijd stoppen.

Is dit zo ? Of niet ?

En verder:
Dat je de zaak weer aan het rijden krijgt als je andere S88 melders ( met Stop Opheffen drukknoppen in Extern Tableau) aan Gnd legt.

Natuurlijk maakt het niets uit waar het blok ligt voor deze proef, het ligt in het midden van het test traject met de vaste route, met met 3 blokken ervoor.

Ik wil het zaakje ook wel exporteren als je wilt.
Vr Gr,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 31 okt 2013 :  15:12:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,
Als de treinen via een vaste treinroute rijden niet. Denk dat de insteek met vaste treinroutes niet de juiste is.

Als je wil dwingen dat je treinen richting het kopspoor gaan, de vaste route eindigen zodra hij verder geen andere kant meer op kan dan richting het aanmeld blok voor het tableau en het kopstation.
Alleen dan kun jij hem bedienen, anders doet de vaste treinroute dat voor je die zal gewoon zijn programma afwerken van begin tot eind.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 31 okt 2013 :  15:37:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,
Is er dan iets in K. veranderd?
Ik had ergens in 2009 een ander baanplan ,met een doorgaand station (Apeldoorn ).
Daar had ik ook vaste routes in, die goed werkten,zowel bij de inrij van dat station als bij de vertreksporen naar de vrije baan.Ook in Beekbergen een klein kopstationnetje.
Het was met Koploper V6.... ongeveer.
Uit de aantekeningen van die baan kan ik niet meer opmaken hoe het exact georganiseerd was.

Wat jij nu zegt hoe K. volgens de huidige V 8.2 (Ongeveer)te werk gaat klinkt dan niet goed voor mij...

Ik ga dan maar weer expirementeren.
(Of die versie V 6 weer downloaden.

Met vriendelijke groet,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 31 okt 2013 :  16:32:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Geen idee, want ook je vraagstelling/probleemstelling is niet helemaal duidelijk. Plaats je database en geef aan wat je wil en wat er nu wel of niet gebeurd, dan kan er een gericht antwoord gegeven worden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 31 okt 2013 :  19:57:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Hier is het bestand.
Ik heb een vaste route met elok 1142 vanaf bl 24, rechtsonder ,naar de witte kruisjes tussen Heerlen en Schhin op Geul
Gr ,Peter




Download Attachment: SchinopGeul.bck
133,56 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 31 okt 2013 :  20:09:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Peter, helaas geef je geen antwoord op de vraag, wat er moet gebeuren en wat er fout gaat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 31 okt 2013 :  20:17:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim.
De bedoeling is dat de losse lok 1142 (Meer rijdt er nog niet op deze in aanbouw zijnde baan)rijdt vanaf bl 24 via het empl . van Heerlen naar het tijdelijke eindpunt vlak vor Schin op Geul. Dit gaat zoals ik wil. Op het eindpunt keert de lok en rijdt naar Heerlen terug. Ik wil dat de lok stopt voor de wissels (Met de gele pijltjes is dit punt aangeduid)en weer gaat rijden als ik op een knopje druk dat een ingang v e S88 melder aan gnd legt.
De lok rijdt vervolgens langs een ander spoor naar bl 24 terug.
Zowil ik het E.T. dus gebruiken.
Als de lok zonder stoppen moet doorrijden het empl. van Heerlen op moet dat ook kunnen, de schakelaar staat dan open ,en de betr S 88 ingang is niet aan gnd.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, anders hoor ik het wel van je.
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 31 okt 2013 :  20:19:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter, je hele vaste route begrijp ik niet wat wil je daar mee voor elkaar krijgen en vanaf waar moet het externe tableau dat in actie komen. Zoals de vaste route nu is zal deze gewoon blijven herhalen, iets wat ik in mijn eerste reactie al aangaf.
Zo gaat het dus niet werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 31 okt 2013 :  21:59:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Ik neem aan ,dat je het hele baanplan gezien hebt en dus wss niet begrijpt waarom een lok een klein stukje uit Heerlen weg gaat en dan weer terug gaat. Dat is ,omdat de baan nog niet verder gaat. Er zijn momenteel 3 delen ,waarop alleen op 2 delen proefgereden wordt.
Als de baan klaar is, wil ik electrische treinstellen heen en weer laten rijden met een vaste route en daarin verwerkt het al of niet stoppen op stations.Er rijdt ook een DE2 heen en weer .
Omdat ik wat invloed wil uitoefenen op de treinen loop, wil ik een trein die een vaste route rijdt ook wel eens even ophouden.
Ik denk niet dat ik straks 4 a 5 treinen met de hand zou kunnen regelen ,dat moet K. doen met zijn vaste routes.
Ik rij dus treinen -Samen- met Koploper.
Vr Gr, Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 31 okt 2013 :  22:17:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Alleen dat zal op deze manier niet gaan lukken. Een vaste route wordt van begin tot eind afgewerkt of je moet met logische acties en andere voorwaarden gaan werken. Heb zo het vermoede dat deze insteek niet de juist manier is. Ga me er verder ook niet in verdiepen, omdat ik totaal niet helder krijg wat je precies wil.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 31 okt 2013 :  23:03:20  Toon profiel  Reageer met citaat
OK Wim,
Dan zeg ik het heel anders.
Het is de bedoeling, dat Koploper treinen weg laat gaan op bepaalde tijden.
richting Schin op Geul. Ik bedien het inrijsein ( K. heeft het wissel al bediend ) en de trein rijdt verder . Een sneltrein rijdt door hier ,dus ik moet het uitrij sein op tijd bedienen. enz... enz Koploper stuurt dus uit 3 richtingen treinen naar mij, op stat. Sog,ik bedien de in of uitrij seinen.
Treindienstleider spelen dus ,met Koploper. En GEEN automatiche baan.
Die verveelt (Mij) na 10 minuten al. En daarvoor bouw ik geen baan.
Welterusten ,
Groeten ,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  07:00:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Het werkt hier gewoon: als bezetmeldpunt 78.8 bezet is, stop de trein met rijden (ook met vaste treinroute) in blok 8. De stop indicatie wordt dan aangezet.

Bij bezet worden van 78.6, wordt de stopindicatie weer verwijderd en kan de trein verder rijden.

Volgens mij is dit wat jij wil en zo werkt het ook.
Ik constateer alleen wel een onvolkomenheid: het werkt vanuit beide richtingen en dat had jij niet aangegeven. Zal komende week kijken of ik dat kan oplossen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  11:45:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi,

Kijk toch altijd weer handig als er iemand is die beter is in het oplossen van dit soort cryptogrammen.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  11:59:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Wim ook ,

# Paul Bedankt voor je antwoord.

Weet je wat er fout was ?
De aansluitingen van drukkopjes (Opheffen stop verbod) en de schakelaar
Ext. T.. aan had ik verwisseld.
Ik speel dus eigenlijk gemeen met het maken van cryptogrammen.
Nu na het correct aansluiten van de aansluitingen, rijdt het zoals ik wil, met dien verstande , dat de trein ook stopt in het inrij blok als hij het station uitkomt,wat Paul al doorzien had.
Dat ga ik nu nakijken.
Beide heren bedankt voor hun bemoeienissen.
Vr Gr ,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  18:06:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Ook richtingsafhankelijk werkt. Zowel met als zonder vaste treinroute. Het invoer programma voor extern tableau controleert alleen niet het volgende:
- jij hebt bij blokken blok 8 opgegeven en
- jij hebt bij obv richting 8 (uit 6) opgegeven
De eerste opgave overruled de tweede. De snelste controle is gewoon op blok en deze wordt altijd eerst gedaan. Pas later wordt de combinatie uit/naar blok bekeken.
Als je de eerste weghaalt (blok 8 in tabblad 2) werkt het zoals jij wil (mits er geen verkeerde aansluiten worden gemaakt).

In de ooit komende 8.3 versie pas ik de controle iets scherper toe in onderhouden van de externe tableau's (het koste mij ook een uurtje om hier achter te komen dat is teveel).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  18:23:10  Toon profiel  Reageer met citaat

Hallo Paul,
Het is duidelijk , ik heb de vinkjes in tabblad 2 voor blokken 7 en 8 weggehaald.
Bedankt.
Vr Gr, Peter
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina