Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 170 / Bezoekers Vandaag: 1578
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 geluid schakelen en wissels stellen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

albertus

Netherlands
74 berichten

Geplaatst - 19 okt 2013 :  17:37:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo. IK wil graag dat ik al het geluid van de loks centraal kan aan of uit schakelen.Als je aan het test rijden bent dan word het wel eens te veel als er 20 soundloks aan staan. Nu is er een symbool naast het rookgenerator symbool, wat zegt geluid uit of aan. Nu heb ik uitgebreide mogelijkheden in instellingen per database ingeschakeld en er is ook nog een vinkje mogelijk geluid uit, bij eerste button, en dan in die lijst. Maar het werkt niet, de geluiden blijven aan.
Verder heb ik een probleem met de wissels in het schaduwstation, en natuurlijk net waar je slecht bij kunt en slecht zicht hebt. Dit zijn Fleischmann profi wissels . Ze worden aangestuurd door Viesmann decoders. Nu gaat er af een toe een wissel niet om. Het kan natuurlijk mechanisch zijn. Maar ik wil eerst proberen om via de software alles goed te doen. Ik heb al aangevinkt dat na noodstop alle wissels initialiseren . Maar wat betekend dit eigenlijk, ik ga ervan uit dat dit betekend dat hij alle pulsen nog even opnieuw rondstuurt.
Ook heb ik de pulslengte aansturing van default 250 ms ? naar 500 ms gezet.
Is er nog meer wat ik kan doen ?

Alvast bedankt voor de feedback.

Groeten

Albertus

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 okt 2013 :  17:59:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Indien je bedoelt "zonder" aan de wissel te moeten komen: zoek een trafo die "een paar" volt meer geeft.
Koploper schakelt zo snel dat het geen kwaad kan.Koploper blijft niet op het "knopje" drukken

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 19 okt 2013 18:03:53
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 19 okt 2013 :  18:33:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Dat idee voor de hardware oplossing had ik ook in gedachten. Nu staat er een 15 volt wisselstroom en 2 ampere op. Maar ik denk dat 18 volt een betere puls geeft. Maar ik wacht ook nog even op software oplossingen voor beide problemen.

Bedankt alvast
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 19 okt 2013 :  20:33:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Albertus,

Ik ben het met Theo eens. Voldoende vermogen is de beste oplossing voor slecht functionerende Fleischmann Profi wissels. Als ik met mijn Edits booster (18V 10 A) rijdt heb ik geen problemen, als ik alleen op het TwinCenter rijdt, blijft er regelmatig een wissel hangen, vooral Engelse en meegebogen wissels. Ik heb overigens van alle aandrijvingen de veertjes voor de eindafschakeling verwijderd. Ook dat helpt de bedrijfszekerheid te vergroten.

Je kunt inderdaad de pulslengte vergroten. Je moet even kijken of je dat op je decoder of in Koploper moet instellen. Er zijn decoders die ongeachte de lengte van de puls die ze krijgen een bepaalde pulslengte geven en ook decoders die net zo lang een puls geven als de ontvangen puls duurt. In dat geval moet je de lengte in Koploper vergroten, in het eerste geval op de decoder zelf.

Het kan ook helpen om rustperiode tussen het schakelen van de wissels in te voeren [Algemeen]=>[Instellingen per database]=>Tabblad Seinen/Wissels en dan helemaal onderaan "Minimale tijd tussen omzetten". Het lijkt namelijk wel alsof het systeem met te weinig vermogen weer even moet opladen nadat een wissel is omgezet. Een nadeel is wel dat het omzetten van de wissels in een wisselstraat of bij het initialiseren lang gaat duren.

Bij het initialiseren worden de wissels in de oorspronkelijke toestand gezet, zodat Koploper zeker weet dat de echte stand overeenkomt met de stand in Koploper.

Ten aanzien van het collectief uitzetten van de geluidsfuncties kan dat met het icoontje met de luidspreker in de taakbalk. De betreffende functies moeten dan bij [Onderhouden]=>[Locomotieven]=>Tabblad Functies wel als "Geluidsfunctie" zijn aangevinkt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 19 okt 2013 20:36:20
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 20 okt 2013 :  13:06:50  Toon profiel  Reageer met citaat
of je zet dit voor je wissels :

http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/Viessmann/5215_Powermodule_nl.pdf

of zelfbouw :

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Zelfbouw%20Powermodule%205215.pdf

Deed hier wonderen want had bij schakelen van de ontkoppelrails spookmeldingen op S88.Ertussen gezet en problemen opgelost.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 20 okt 2013 :  19:07:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

IK ga in ieder geval die powermodul eens bouwen, die kan ik sneller af hebben dan voor Eurospoor. De spullen heb ik wel liggen. Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten

Albertus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 okt 2013 :  10:36:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt, die verhoogd de spanning ook en maakt er gelijkstroom van. Geeft normaal krachtige "klap".

Ik heb altijd gehoord dat er twee soorten functiedecoders zijn, sommige werken op + andere op de - . Die moet je dan anders aansluiten.
Ik dacht zelfs dat Viessmann een uitzondering was .... Maar welke min en welke op plus weet ik niet meer.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 21 okt 2013 :  15:11:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

IK heb een gelijkrichter gemaakt. MAAR onbelast meet ik netjes 22 Volt gelijkspanning. Zodra ik hem aan de viesmann decoder doe ontstaat er een soort van kortsluiting of zware belasting. Mijn trafo valt in de beveiliging, en gaat aan uit schakelen. Ik heb nog even geprobeerd om de plus en min van de uitgang te verwisselen, nu moet de min aan de E bus en de plus aan de bruine aansluiting maar ook geen verandering. Het enigste wat ik kan bedenken, is dat ik heb 2 elco van 1000 uf parallel gezet 50 volt. En deze kwamen van en sloop print. Misschien dat daar er 1 van stuks is en te veel belasting vraagt ???

Wie herkent dit ??

Groeten

Albertus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 okt 2013 :  16:15:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Albertus,

Je moet de power module wel voeden uit een aparte trafo, niet uit dezelfde als de digitale centrale.

En als je alles volgens het boekje doet werkt dat gewoon.

Maar al dit gedoe voor Fleischmann wissels lijkt me een beetje onnodig, die doen het gewoon, en gebruiken nog minder dan 500mA.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 21 okt 2013 16:19:50
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 21 okt 2013 :  22:00:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

IK heb het wel uit een aparte voeding gedaan. Ik heb ook een electro opleiding dus een gelijkrichter maken is niet zon punt. Maar de storing komt zodra ik de bruine kabel aansluit. Ik heb het nu even ander gedaan en een 21 volt wisselstroon trafo erop. Dit gaat beter maar als ik de wissels test blijkt toch dat regelmatig een wissel niet om wil. Het lijkt deels mechanisch. Nu had ik eerst in de 9 sporen 1 inrijmelder en dan een eindmelder. Maar als dan een wissel weigert rijd de trein vol op een stilstaande. Dus nu heb ik per spoor een extra melder gemaakt. Met de bedoeling dat als een wissel verkeerd staat de trein via spookmelding een noodstop maakt. Nu lijkt het dat alles goed is, ik heb de inrijmelder etc. Maar de spookmelding werkt nog niet in die blokken. Dus ergens ben ik nog wat vergeten.
Ik zal de databasa erbij doen . Het gaat om de blokken 24 tot 32 en de bezetmeldpunten hierbij 7.1 tot 7.9

Wie ziet wat ik fout heb gedaan. Ik wil ook dat als er al een trein staat de spookmelding ook werkt.

Download Attachment: Heyermansoord.bck
133,46 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 okt 2013 :  23:38:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door albertus

HDus nu heb ik per spoor een extra melder gemaakt. Met de bedoeling dat als een wissel verkeerd staat de trein via spookmelding een noodstop maakt. Nu lijkt het dat alles goed is, ik heb de inrijmelder etc.
Het gaat om de blokken 24 tot 32 en de bezetmeldpunten hierbij 7.1 tot 7.9




Ik kan in de bckup natuurlijk de lengte van de bezetmelders 7.1 tot 7.9 niet zien.. maar die moeten wel vrijgereden zijn om te kunnen werken als spookdetectie.
Koploper let alleen op bezetmelders die bezet "worden" bij spookdetectie.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 21 okt 2013 23:42:30
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 okt 2013 :  23:46:10  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door albertus

En deze kwamen van en sloop print. Misschien dat daar er 1 van stuks is en te veel belasting vraagt ???




Maar dan moeten de problemen al ontstaan "zonder" aansluiting op de decoder.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 22 okt 2013 :  00:05:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door albertus

Hallo,

IK heb het wel uit een aparte voeding gedaan. Ik heb ook een electro opleiding dus een gelijkrichter maken is niet zon punt.


Oh, nou dan kun je waarschijnlijk je eigen probleem wel oplossen, daar hoeven we dan niet voor mee te denken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 22 okt 2013 :  09:08:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Wim ik bedoel dat niet verkeerd. Ik begrijp het namelijk juist door mijn kennis niet. Onbelast alles goed, en als ik alleen al de bruine draad aansluit op de decoder valt de spanning in elkaar.
Maar wat betreft de inrijmelders die zijn kort en er staan geen treinen op. IK denk dat ik nog ergens iets moet aanvinken. De blokken er voor etc. reageren wel op spookmeldingen.

Iemand nog een idee ??

Groeten

Albertus
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 22 okt 2013 :  20:26:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Het probleem met de bezetmelders is gevonden , in baanontwerp bij blokken ook aanvinken bezet bij inrijmelder nummer.
Alleen lijkt het nu nog dat de decoders van de wissels kapot zijn gegaan , ik denk door de 22 volt. Hoewel er word gezegd dat ze 24 volt aankunnen. Nu dat probleem oplossen , maar in ieder geval rijden de treinen nu niet meer vol op elkaar.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina