Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 76 / Bezoekers Vandaag: 3341
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 optrek en afrem gedrag op twee richtingen blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Corvand

Netherlands
53 berichten

Geplaatst - 15 sep 2013 :  17:05:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Is het mogelijk om in een twee richtingen blok afhankelijk van de richting of volgend blok afrem of optrek gedrag te bewerkstelligen?

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 15 sep 2013 :  19:05:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Aan het kijken naar een logische actie, maar kom er nog niet uit....

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 sep 2013 :  21:10:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Nieuwgierig, en waarom zou je dat willen ?
Welk effekt zoek je te bereiken ?


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 15 sep 2013 :  22:59:40  Toon profiel  Reageer met citaat
heb twee achter elkaar liggende blokken met alleen aan het eind van de blokken een detector poort. Daar rijd nu een pendel trein, het probleem is dat het stoot blok te dicht op de detector zit, waardoor de trein niet op tijd stopt. Heb al,van alles geprobeerd, laatste idee is nu om als de trein richting het volgende blok rijd alvast af te remmen zodat er voldoende tijd is om op het stop commando te reageren....

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 16 sep 2013 :  07:44:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Kun je niet een wisselstraatbeperking maken tussen het vootlaatste en laatste blok? Die werkt richtingafhankelijk.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 16 sep 2013 :  17:36:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cor,
Er zijn een heleboel manieren om je loc een zodanig lage snelheid mee te geven voor het laatste blok dat zijn snelheid op de stopmelder vrijwel nul is en de loc dus tijdig stopt. Wat ik in zo'n geval vaak doe is een korte vaste route aanmaken, waarin je een zeer lage snelheidsbeperking instelt voor het voorlaatste en laatste blok, bijvoorbeeld van 20 en 10 km of lager (als je tenminste geijkt rijdt). Omdat het een pendeltrein betreft, geef je hem een keeropdracht in het laatste blok. Ik spreek nu wel van voorlaatste en laatste blok. Als laatste blok bedoel ik het blok met stootblok en als voorlaatste het blok daaraan voorafgaand. In een vaste route behoeven deze blokken niet het laatste en voorlaatste blok te zijn. Dat hangt een beetje van de route af, die de loc moet rijden. Je kunt het voorlaatste blok ook nog opnemen in de vaste route als de loc gekeerd is.

Zoals je misschien weet moet een vaste route aan nog al wat eisen voldoen om goed te worden uitgevoerd. De kunst is om de oplossing daarvoor te vinden. Vaak is dat om de vaste route in het juiste blok te laten beginnen. Ik ken je baan niet en kan dus ook niet aangeven hoe je het moet doen. Maar als je wilt kun je een backup van je baan naar me toesturen met een beschrijving van de route, die je de pendeltrein wilt laten rijden en de eisen, die je daaraan stelt, dan wil ik kijken of ik een korte vaste route voor je kan maken, zodat je loc exact stopt op de plaats, waar je dat hebben wil. Misschien moet je zelf dan nog een beetje experimenteren met de in te stellen snelheden, maar het moet kunnen lukken.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 sep 2013 :  17:41:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gelukkig kan dit alles heel eenvoudig en zonder vaste routes.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 16 sep 2013 :  18:30:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Volgens mij bedoel je de methode van Huub, namelijk de wisselstraat en de snelheid kan je beperken vanaf een bepaalde bezetmelder.
Zit er geen wissel in dan gebruik je daarvoor een lijn(tje).

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 16 sep 2013 :  20:25:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cor,

Volgens mij blijft het hoofdprobleem dat je trein niet netjes op tijd stopt. Waarschijnlijk staat de minimumsnelheid te hoog en de afremvertaging te lang, waardoor de stopmelder te kort is om hem netjes voor het stootblok te laten stoppen. Ik zou daar zeker eens naar kijken.
Verder zou je met dynamische snelheid in het laatste blok de snelheid ook naar beneden kunnen brengen. Met behulp van een logische acties trein rijdt van eennalaatste blok naar laatste blok en een lage snelheid voor het laatste blok zou het ook moeten werken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 16 sep 2013 20:26:55
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 16 sep 2013 :  20:36:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Corvand

heb twee achter elkaar liggende blokken met alleen aan het eind van de blokken een detector poort.

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC



Hallo Cor,

Lees ik het goed, heb jij per blok slechts één bezetmelder.
Als dat zo is dan gaat netjes afremmen niet werken.
Je hebt minimaal twee bezetmelders per blok nodig.

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 sep 2013 :  20:48:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Oh, of daarvoor een vitueel blok of meerdere. zolang de stopmelder maar een echte is.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 17 sep 2013 :  00:11:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Gelukt , logische actie van naar blok en dan dynamische max snelheid en ik kan leterlijk op de bezetmelder stoppen

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina