Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 517 / Bezoekers Vandaag: 923
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Verlichting schakelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Niels Bakker

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 10 sep 2013 :  15:28:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Niels Bakker  Reageer met citaat
Beste Koploper gebruikers,

ik had een vraag aangaande wagon verlichting.
Er is een mogelijkheid om bij aanvullende blok eigenschappen aan te geven dat het licht uit geschakeld wordt bij stilstand (v.b. schaduw station).
Deze functie functioneert prima bij locomotief verlichting (F0).

Echter nu zoek ik de mogelijkheid om deze schakeling door te zetten naar de aansturing van de wagon verlichting (stuurstand en onderhouden soorten functies locomotieven).

Ik zie zo 1,2,3 niet de mogelijkheid om deze aansturing (F0) te koppelen aan een logische actie, om die vervolgens te gebruiken bij soorten functie locomotief om ook de wagon verlichting uit te schakelen.

Met vriendelijke groet,

Niels Bakker

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 10 sep 2013 :  15:55:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Niels,

Als je verlichting aanstuurt via een functie-uitgang van de decoder is dat goed te doen. Je kunt het dan doen via de functies bij de locomotief (cq. het adres van de functiedecoder) door de functies bij Onderhouden Locomotieven aan te maken en dan op "uitgebreid" te zetten. Zo kun je per blok aangeven wanneer de verlichting moet worden uitgeschakeld en weer moet worden aangeschakeld. Zo schakel ik de binnenverlichting uit als een trein op een opstelspoor komt en als de trein klaar is om te vertrekken zet de conducteur of de machinist de verlichting weer aan.
Je kunt het ook regelen met speciale of logische acties, maar het bovenstaande werkt uitstekend.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Niels Bakker

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 12 sep 2013 :  18:58:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Niels Bakker  Reageer met citaat
Beste Dirk, dank voor de uitleg.

Het gaat inderdaad op de manier die je beschreven hebt.
Ik zocht echter een manier om de f0 schakeling, die eral inzit voor de loc.verlichting te gaan gebruiken (via een logische actie/status), zodat de verlichting van zowel de wagons als de locomotief door een en hetzelfde wordt aangestuurd.

Met een aantal logische acties en extra voorwaarden kom ik een heel eind om het doeltebereiken en de wagon verlichting o.b.v.een lichtsensor en al dan niet in het schaduwstation te schakelen.

Metvriendelijke groet,
Niels Bakker
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 sep 2013 :  19:27:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Niels,

Dat kun je in de decoder regelen via functie-mapping.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 13 sep 2013 :  17:25:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Niels,

Je kunt, zoals Wim zegt, in de decoder regelen met functiemapping. Je kunt ook verschillende functies maken, bv F0=seinverlichting, F1 = binnenverlichting en deze functies via de uitgebreide mogelijkheden bij Onderhoud Locomotieven schakelen. In mijn stam DDM schakel ik op die manier de hoofseinen en de binnenverlichting van de trein uit en het rangeersein aan. Als de trein weer gaat vertrekken wordt het rangeersein uitgeschakeld en de seinverlichting en de binnenverlichting weer aangeschakeld. Het werkt zonder problemen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 13 sep 2013 :  21:57:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Hoewel functiemapping niets met KL te maken heeft, ben ik toch benieuwd hoe functiemapping werkt. Kun jij mij misschien een verwijzing geven, waar ik hierover meer te weten kom. Ik heb het op Beneluxspoor ook geprobeerd, maar meer dan een antwoord op de vraag wat functiemapping inhoudt heb ik niet gekregen. Over hoe je het moet doen heb ik alleen wat vage antwoorden gekregen.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 sep 2013 :  22:16:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel,

Ik heb het gelezen. Maar mij is het niet duidelijk voor welke decoder je dat wil weten. Voor loc decoders kan ik je dat wel uitleggen, voor de DR 4018 ga ik me daar niet mee bemoeien.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 13 sep 2013 :  22:29:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Het gaat mij om loc decoders. Zoals ik op Beneluxspoor heb aangegeven kom ik er met de DR4018 wel uit, maar zie ik het nut er niet van in. Van loc decoders wel, maar weet ik niet hoe ik het moet doen.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 sep 2013 :  22:47:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Het is gewoon een matrix welke je in kan vullen.
F0 = CV33
F12 = Cv46

De default waardes zijn aangevinkt.

Wil je nu b.v. met de F1 functie ook de F2 bedienen dan vink je die ook aan. Moeilijker is het niet.

De F1 = cv35 deze heeft 4 als default waarde wil je hier mee ook F2 bedienen dan moet ook bit 3 gezet worden dat is decimaal 8 bij de 4 opgeteld wordt de waarde voor CV35 12.


Mvg
Wim.






Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 13 sep 2013 22:56:28
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 14 sep 2013 :  11:53:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, bedankt voor je info. Ben, daar gaat het mij juist om en dat antwoord kreeg ik niet. Toevallig bleek dit draadje hier ook over te gaan en heb ik Het Wim gevraagd en nu krijg ik het gewenste antwoord. Jammer, dat jij het zo opvat.

Mvrgr.
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 14 sep 2013 :  12:48:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Carel,

Jammer dat jij het hier anders brengt dan op BNLS.
Want daar schrijf je op 13 september het volgende
quote:

Re: Functiemapping

« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2013, 11:02:27 »

Heren,
Nogmaals bedankt voor jullie reactie. Het is me nu duidelijk, wat je met functiemapping kunt doen.


En nu ga je hier lopen klagen dat je niet het gewenste antwoord kreeg.
Jammer van onze hulp.
Het enige wat Wim toevoegt is het tabelletje met een korte toelichting. Maar dat had je in een eerdere reactie van jezelf al beschreven. En dat was je blijkbaar toen wel duidelijk en nu niet meer ??

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 sep 2013 :  13:35:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Mannen zitten we hier om elkaar de vliegen af te vangen, of om onze medemens te helpen. What the fuck maakt het uit van wie en waar iemand het juiste antwoord ontvangt op zijn vraag.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 15 sep 2013 :  23:07:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, heren,
Op Beneluxspoor heb ik bedankt voor de uitleg van wat functiemapping inhoudt. Dat hebben jullie me daar duidelijk gemaakt en daar heb ik voor bedankt. Maar niemand heeft me daar naar mijn gevoel kunnen uitleggen hoe het werkt en dat heeft Wim Ros nu precies wel gedaan, althans voor locdecoders.

Dat ik die matrix van de DR4018 benoemde was in zoverre toeval, dat ik in het geheel niet in de gaten had, dat de werking voor een locdecoder precies hetzelfde was. Had ik dat op dat moment in de gaten gehad, dan had ik in feite het antwoord zelf al gevonden. Omdat dat niet het geval was en ik voor locdecoders een heel andere werking vermoedde snapte ik niets van de antwoorden, die ik kreeg en dat noemde ik vage bewoordingen, maar dat was geen waardeoordeel. Hooguit over mezelf, want ik begreep het niet. Maar vergelijk die antwoorden nu ook eens met het antwoord van Wim Ros. Uit zijn antwoord is de overeenkomst met wat ik zelf al beschreven had zonneklaar en werd het mij volstrekt duidelijk, dat de methode voor beide soorten decoders hetzelfde is. Ik houd het er maar op, dat hier sprake is van een misverstand, want het is geenszins mijn bedoeling geweest wie dan ook onheus te behandelen.

Ik hoop, dat iedereen met dit antwoord tevreden is en zou graag zien, dat de discussie hiermee gesloten wordt. Ik trek me in ieder geval hieruit terug en bedank nogmaals iedereen voor zijn bijdrage. Ik begrijp nu in ieder geval wat functiemapping is en hoe dit gerealiseerd kan worden.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina