Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 195 / Bezoekers Vandaag: 34475
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1713
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Modelspoorwijzer.net

 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 WW's
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Schuif

Netherlands
56 berichten

Geplaatst - 08 sep 2013 :  19:05:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

het automatisch rijden met KL gaat redelijk goed en is prachtig om naar te kijken met zo'n loc of 4 5 rijdend;

TOTDAT;

er weer eens een wissel weigert , en spookmelding als gevolg;

dan probeer ik of ik de wissel via KL kan bedienen; lukt dit niet;

dan maar weer voor de zoveelste keer een 74491 uit- inbouwen;

dus weer een nieuwe .....


dan gaat het enige tijd goed, tot SPOOKMELDING

en blijkt weer een wissel in een wisselstraat niet omgegaan te zijn; enz enz dus nu frustrerend;

Dit bovenstaande probleem is eigenlijk de enige oorzaak waardoor KL niet goed draait;

even wat gegevens;

- baan met zo'n 100 wissels 74490 maar de meeste 74491 als aandrijving
- Viesmann decoders (en een enkel Mrklin)
- Ecos 2
- KL ingesteld op 200mS schakeltijd
- baanspanning 17V (voeding staat in Ecos op 19V)
- ringleiding met verschillende aftappunten
- spanning aan rails gemeten op diverse punten 15 16V
- storing is random, dus niet telkens op hetzelfde punt/wissel

Wat kan ik eraan doen om dit weigerende wissel probleem op te lossen?

Bij voorbaat dank voor reacties en suggesties.

MvG

Erik

Wim Ros

Netherlands
5451 Posts

Geplaatst - 08 sep 2013 :  21:03:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Geen aandrijvingen van het merk Marklin gebruiken. Al een jarenlang bekend probleem met de slechte kwaliteit van de aandrijvingen. Sommige gebruikers overbruggen de eindafschakeling, maar ook dat is niet echt een goede oplossing. Servo's of aandrijvingen op basis van een echte motor en dan niet de Conrad wisselaandrijving is de oplossing.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1435 Posts

Geplaatst - 08 sep 2013 :  22:13:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Erik, Wim,

Inderdaad staan de aandrijvingen op hun onbetrouwbaarheid bekend.

het overbruggen van de eindafschakelingen van de wisselaandrijvingen heeft wel zeker een positief effect, maar soms gaat het mechanisme van zowel de wissel als de aandrijving wat stroef, waardoor de wissel nog steeds niet 100% betrouwbaar is. De aandrijving bevat soms wat braampjes, ook de wissel wil vaak haperen op de handwisselstellers.
Uiteindelijk met veel geduld zijn ze allemaal 100% betrouwbaar te krijgen.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 09 sep 2013 :  09:20:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter en Wim,

bedankt voor jullie reacties, ik heb inderdaad al bij de meeste wissels de handbediening verwijderd om deze zo soepel mogelijk te laten lopen, soms is dit een oplossing maar soms ook niet;

Walter,

heb jij een afbeelding of beschrijving hoe ik de eindafschakeling het beste kan overbruggen?

en

kan een booster een positieve invloed hebben op het wel/niet omleggen van de wissels?

Groeten uit Ommen,

Erik
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5451 Posts

Geplaatst - 09 sep 2013 :  09:51:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik,

Dat wordt nu al meer dan 20 jaar beschreven op diverse site, dus Google is je vriend. Hoe het moet is afhankelijk van welk type aandrijving je gebruikt, er zijn inmiddels meerdere varianten in omloop en hebben allemaal hetzelfde probleem.
KLIK
Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 09 sep 2013 10:44:38
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 09 sep 2013 :  13:57:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

bedankt voor de KLIK; nis duidelijk.

MvG

Erik
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
1965 Posts

Geplaatst - 09 sep 2013 :  21:01:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erik,

Ik heb vergelijkbare problemen gehad met mijn Fleischmann Profi wissels, ondanks het feit dat ik daar de eindafschakeling standaard uithaal en de wissels ook mechanisch netjes gangbaar maak. Ik heb ook nog een paar oude Roco wissels in de baan en die doen het altijd. Sinds ik met een stevige booster (10 A) rijdt werken de wissels zonder problemen, als ik zonder booster rijdt, blijft er wel weer eens n hangen. Voldoende power op de wissels helpt dus zeker evenals het verlengen van de schakelpuls en de pauzetijd tussen het schakelen van de wissels (zodat het systeem min of meer weer op spanning is als de volgende wissel moet worden omgelegd).


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 26 sep 2013 :  14:19:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

toch even een laatste reactie op de weigerende wissels;

ik modificeer de aandrijving van de betreffende wissel, dus het verwijderen van de contactjes enz. en spuit de aandrijving binnenin met brake-clean schoon, en daarna met lucht;

weer in elkaar zetten; testen; en PERFECT;

tot op heden heeft geen enkele gemodificeerde wissel geweigerd.

MvG

Erik
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing Problemen bij het forum? Stuur een email. Conrad
Bestel hier en steun het forum!
© EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina