Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 243 / Bezoekers Vandaag: 5011
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Handmatig aanklikken van contacten in baan
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

vandermaas-almere

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 04 aug 2013 :  13:01:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Ik denk ik maak er maar een aparte melding van omdat het los staat van mijn vorige melding over het spiegelei probleem icm met massoth.

Tijdens de voor dat topic gedane tests kwam ik een zeer handige functie in een ander software pakket tegen.

Ik kon daar in een actief baanplan met een alt-muisklik op een contact de status van een contact handmatig op actief zetten of op inactief (vrijgeven) zetten (als ie bleef hangen).

Ik vond dat een zeer handige functie.

Ik weet er wordt niets meer gebouwd in koploper maar als Paul en/of zijn vriendenkring het handig vinden zien we toch de functionaliteit groeien.

Dus persoonlijk hoop ik dat Paul en/of zijn vriendenkring dit zeer handig vinden. Zo niet dan blijft koploper toch de koploper in de aansturing van mijn baan.

Gr. Gerard


Met spoorse groet,
Mit heisse pfeifen,

Gerard van der Maas
NL - Almere

Club: GrootSpoorGroep Nederland
Win7 + MaxOS X - Dimax1200z - 2.62
> Koploper 8.2.5 beta
> Rocrail 2.0 laatste revision (test)
> iTrain 2.1.6 (test)

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 aug 2013 :  17:11:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij lukt dat met een eenvoudige muisklik op het schakelaar-symbool.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

vandermaas-almere

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 07 aug 2013 :  20:56:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Bedankt voor de reactie.

Dat zou ook een oplossing kunnen zijn maar hoe koppel ik een schakelaar aan een bezetmelder. ik de handleiding erop nageslagen maar kreeg het niet voor elkaar mogelijk zie ik wat over het hoofd.

Stel dat dit werkt dan zou ik elke bezetmelder moeten voorzien van een schakelaar.

Ik hoop dat je me op weg kan helpen met dit idee.

Gr. Gerard


Met spoorse groet,
Mit heisse pfeifen,

Gerard van der Maas
NL - Almere

Club: GrootSpoorGroep Nederland
Win7 + MaxOS X - Dimax1200z - 2.62
> Koploper 8.2.5 beta
> Rocrail 2.0 laatste revision (test)
> iTrain 2.1.6 (test)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 07 aug 2013 :  22:49:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerard,

Mag ik het niet snappen.
Als een contact blijft hangen en met een muisklik zet je deze uit dan zal hij direct weer aangaan want er is toch contact.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het contact uit moet maar volgens mij kan je een bezetmelder niet uitzetten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 aug 2013 :  22:52:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Nu snap ik het ook niet meer.... een contact is een bezetmelder ? En die wil je afschakelen als hij blijft hangen ?

Wat wil je bereiken ? Een blok bezetten en vrijgeven met een muisklik ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 07 aug 2013 22:53:08
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 aug 2013 :  23:27:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ik weet op welk software pakket je doelt, ik vind dat een zeer gevaarlijke optie, die ik persoonlijk zeker niet in koploper wil hebben of gebruiken.
Er zijn wel wat mogelijkheden om bezetmeldingen te simuleren, maar die zal ik even niet in de openbaarheid brengen, als Paul daar geen bezwaar tegen heeft dan kan hij deze hint zelf geven.
Maar die werken alleen als koploper in test mode staat, en er geen echte meldingen binnenkomen.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 08 aug 2013 00:03:38
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 aug 2013 :  13:27:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Die hint maak ik niet openbaar. Ik zal wel zorgen dat in defintieve 8.2 het tabblad in communicatielogging met simulatie voor bezetmeldingen ook beschikbaar zal zijn voor iedereen.

Waarom je dit in een werkend systeem wil hebben zie ik echt niet de noodzaak van in. Als iets niet goed functioneert fysiek op de baan moet dat worden opgelost.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 aug 2013 :  14:19:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT


Waarom je dit in een werkend systeem wil hebben zie ik echt niet de noodzaak van in. Als iets niet goed functioneert fysiek op de baan moet dat worden opgelost.



Dat moet je ook helemaal niet willen, tenminste niet als je een chaos op je baan wil voorkomen. Of als je een trein van een paar honderd euro van de grond wil vegen, en ja ik spreek uit ervaring met de genoemde software en met deze optie.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

vandermaas-almere

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 10 aug 2013 :  18:22:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hierbij even een late reactie van mijn kant ik was even niet in de gelegenheid dit op te volgen.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Het enige wat ik kan bedenken is dat het contact uit moet maar volgens mij kan je een bezetmelder niet uitzetten.


Hi Wim,

Klopt. Het contact moet uit want de loc is al veel verder. Ik werk met reedcontacten en blijkbaar raakt er data zoek in het massoth bus systeem. Met een vertraging na 2 seconden moet de terugmelder het openen van het reed contact doorgeven. Het is dus iets anders dan detectie op stroomafname. Theoretisch kan het ook aan het reedcontact liggen die gesloten blijft maar proefondervindelijk heeft bewezen dat het daar niet aan ligt.
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Wat wil je bereiken ? Een blok bezetten en vrijgeven met een muisklik ?


Hi Theo,

Nee niet het blok alleen het reedcontact in koploper waardoor het blok bezet blijft. (blauwe lijn kleur) Als het contact met een magneet opnieuw bewerkt wordt is alles weer ok (spookmelding wel eerst uitzetten).
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Ik weet op welk software pakket je doelt, ik vind dat een zeer gevaarlijke optie, die ik persoonlijk zeker niet in koploper wil hebben of gebruiken.


Hi Wim,

Helemaal mee eens gevaarlijke opties willen we niet maar in mijn situatie zou het uitkomst bieden zonder met de magneet de baan af te struinen op soms lastig bereikbare plaatsen.
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT


Ik zal wel zorgen dat in defintieve 8.2 het tabblad in communicatielogging met simulatie voor bezetmeldingen ook beschikbaar zal zijn voor iedereen.


Hi Paul,

TOP. Weet niet wat de werking precies doet/kan dat ik zal dat moeten afwachten en bekijken of dat het onwenselijk gedrag van de massoth bus vergemakkelijkt.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT


Waarom je dit in een werkend systeem wil hebben zie ik echt niet de noodzaak van in. Als iets niet goed functioneert fysiek op de baan moet dat worden opgelost.


In de 100% foutloze wereld zou dit ook niet nodig zijn. Maar in de massoth wereld kan het een welkome aanvulling zijn. Het is ook niet iets fysiek in de baan maar heeft allemaal met de data uitwisseling te maken van rand apparatuur naar de centrale. Wij spreken ook de fabrikant hierop aan maar ontkenning is altijd de eerste stap van hen.


Van mijn kant nogmaals allen bedankt voor de reacties. En Paul in het bijzonder dat er toch wat extra in koploper komt.
Wacht met spanning de definitieve 8.2 versie af.


Gr. Gerard


Met spoorse groet,
Mit heisse pfeifen,

Gerard van der Maas
NL - Almere

Club: GrootSpoorGroep Nederland
Win7 + MaxOS X - Dimax1200z - 2.62
> Koploper 8.2.5 beta
> Rocrail 2.0 laatste revision (test)
> iTrain 2.1.6 (test)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 aug 2013 :  19:19:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerard,

Dan ga ik nu iets raars zeggen, maar is het een optie om andere melders te gebruiken, b.v. de s88 melders en een HSI-88, helaas is LocoNet-Stand-alone niet mogelijk, daar ik Paul er niet van kan overtuigen dat dit handiger is naast een bestaand digital systeem i.p.v. de HSI-88

Ik denk zomaar dat de Massoth melders hetzelfde probleem hebben als de LENZ terugmeld-modules

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 aug 2013 :  20:58:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros


Ik denk zomaar dat de Massoth melders hetzelfde probleem hebben als de LENZ terugmeld-modules

Mvg
Wim.



Wim, heb je daar een link over ofzo ? Laat nu net iemand mij gevraagd hebben hem te helpen met zijn LGB+Lenz baan. Loop ik in verrassingen ?
Bedankt,

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 aug 2013 :  21:22:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Waar wil je een link van hebben dan?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 aug 2013 :  10:51:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Waar wil je een link van hebben dan?




Met woordje uitleg over het herkennen van de problemen van de Lenz terugmelders....
Wat zijn de verschijnselen, hoe te vermijden ...zoiets.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 aug 2013 :  11:05:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,

Ik heb hier jaren met een testopstelling via een Lenz Digital Plus systeem gewerkt. Met deze opstelling was er altijd een probleem met terugmelding, dat we altijd aan de interface hebben toegeschreven. Maar als ik dit zo lees dan lijkt het mij een zelfde probleem met de melders van Massoth. Hoe te voorkomen, waarschijnlijk niet dus. Waarschijnlijk alleen via de omweg HSI-88, en in de ideale situatie via het LocoNet, wat helaas geen optie is in het geval van Koploper.

Ik denk dat er nog wel iets over terug te vinden is op digithalis, over de periode 1994 tot begin 2000.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 11 aug 2013 11:48:44
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 aug 2013 :  12:15:32  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim,

Vanaf Lenz 3.0 en hoger zijn deze problemen niet meer (bij mijn weten). Het zijn dus wel een beetje 'oude' koeien.

@Gerard,
Nieuwe beta versie is beschikbaar met tab bezetmelders beschikbaar in communicatie logging (alleen in testmode). Heb je dus niets aan voor hetgeen je wil gebruikten (goed he).
Stuur mij svp even prive een email, dan leg ik je nog iets uit.

@Allen,
Wanneer bezetmeldpunten in baanoverzicht zichtbaar zijn, kunnen deze in testmode worden aangeklikt om een bezetmelding te simuleren. Het werkt als een toggle (uit -> aan en aan -> uit).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 aug 2013 :  13:27:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul,

Ik zei dat het er op lijkt, zeg niet dat het zo is. Het is dus volledig speculaas.

Maar ik las de vraag van Theo niet helemaal juist, dacht dat hij ook de LGB baan met Massoth ging besturen bij zijn werk project, maar dat is LGB+Lenz, dan is er geen probleem meer zoals Paul al schreef met 3.0 en hoger.
Solly voor de verstoring.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 11 aug 2013 13:34:22
Ga naar bovenaan de pagina

tod

27 Posts

Geplaatst - 15 aug 2013 :  15:51:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
jij schreef:
Dan ga ik nu iets raars zeggen, maar is het een optie om andere melders te gebruiken, b.v. de s88 melders en een HSI-88, helaas is LocoNet-Stand-alone niet mogelijk, daar ik Paul er niet van kan overtuigen dat dit handiger is naast een bestaand digital systeem i.p.v. de HSI-88
Bedoel je dan dat ik de terugmelders (voor reeds) via de HSI-88 rechtstreeks op de pc moet aansluiten?
En werkt dat dan icm met Koploper en Massoth?
Dat zou wel betekenen dat ik als Massoth gebruiker al mijn Massothterugmelders weg kan doen. En functioneren S88terugmelders voor reeds ook buiten en bij temperaturen beneden nul??????????
Bij mijn binnen HO-baan met IB gebruik ik ze van LDT, maar of ik die buiten durf te gebruiken onder de zelfde omstandigheden als de Massoth terugmelders is voor mij een vraag.

Verder ben ik bekend met de problematiek rond het blijven hangen (bezet blijven en dus blauwe lijn in schema)van reedcontacten bij LGB/Massoth aansturing. Komt ook bij mij voor.
Ook de oplossing in het andere programma is mij bekend. Voor buitenbanen is dat een erg handige daar we de pc en centrale binnen hebben staan en sommigen zelf in de kelder en het probleem alleen te verhelpen is door naar buiten te gaan (soms op een heel moeilijk bereikbare plaats). Voor binnenbanen, waar de pc en centrale meestal naast de baan staat, zou ik het niet adviseren. daar hebben jullie gelijk in.
Ton


Bewerkt door tod op 15 aug 2013 16:04:05
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 aug 2013 :  17:38:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ton,

Als jij de melder goed inpakt zal hij echt wel functioneren onder nul, echt andere electronica componenten zal Massoth niet gebruiken, komen allemaal uit Taiwan China India, en noem het verder maar op.

En als je de onbetrouwbare werking zat bent is de HSI-88 met andere melders een optie. Dat is wat ik probeer aan te geven, hoe jij of een ander dat verder invult is niet aan mij.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tod

27 Posts

Geplaatst - 15 aug 2013 :  21:30:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Helder antwoord,
dank,
Ton
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina